NVWA hield vondst bute in Nederlands bedrijf stil

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tafje

Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

NVWA hield vondst bute in Nederlands bedrijf stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 10:23

http://www.bd.nl/ / http://www.omroepbrabant.nl/ / http://www.bokt.nl


In paardenvlees dat vleeswerker Willy Selten in Oss heeft ontvangen is de pijnstiller fenylbutazon gevonden. Het gaat om een medicijn dat niet in de voedselketen terecht mag komen. Directeur Willy Selten van het bedrijf legde donderdag uit dat hij tot voor kort niet wist over de besmetting. Het paard kwam van een slachter in het buitenland maar een naam wilde hij niet noemen. Het is volgens hem een geluk bij een ongeluk dat het besmette vlees niet in de voedselketen is terechtgekomen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is sinds begin februari op de hoogte van de ontdekking.

Selten moest dicht na een inval, vorige week vrijdag, vanwege het vermoeden dat het bedrijf paardenvleessnippers mengde met rundvleessnippers en verkocht als puur rundvlees. Althans, dat zei de Voedsel- en Warenautoriteit. Maar tijdens het kort geding werd daar met geen woord over gesproken. Daar werd duidelijk dat de inval gedaan was omdat Selten paardenvlees had ontvangen waarin de verboden pijnstiller fenylbutazon, kortweg bute werd gevonden. Bute mag niet in de voedselketen terecht komen, omdat het schadelijk kan zijn voor mensen. Het vlees ligt nog steeds in de koelcel van het bedrijf en is nooit verspreid.

Vleesverwerker Willy Selten in Oss mag de productie onder toezicht hervatten. Het bedrijf is dat donderdag tijdens een kort geding overeengekomen.

Volgens advocaat Frank Peters van Selten is het medicijn getraceerd in een monster dat in mei bij de buitenlandse leverancier van het paardenvlees is genomen. Het gaat om één paard. Het vlees is versnipperd en staat nog in het vrieshuis, aldus de vleesverwerker.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is sinds begin februari op de hoogte van de ontdekking, zei hij donderdag. Selten mag vrijdag beginnen met de verwerking van vlees dat in de vriezer zit. Als dat niet had gemogen had het moeten worden weggegooid en dat zou een schade van 200.000 euro hebben betekend. De Voedsel- en Warenautoriteit komt vrijdag controleren of Selten zich aan de regels houden. Door het Openbaar Ministerie (OM) is beslag gelegd op de hele vleesvoorraad van Selten. Het gaat om 1.100 ton vlees. Dat is volgens een woordvoerster van het OM nodig voor het onderzoek dat loopt.


Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
[VN] 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'
[VN] 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni' [incl. NOS video]
[VN] Brits paarden 'rundvlees' vrij van medicamenten
[VN] Bedrijf uit Breda schakel in Europees paardenvleesschandaal
[VN] Extra klanten voor paardenslager na schandaal
[VN] Paarden ‘rundvlees’ nu ook in Duitsland en bij Albert Heijn
[VN] Definitief bute in Brits paardenvlees gevonden
[VN] Vleeshandelaar uit Breda ontkent rol paardenvleesschandaal
[ON] Productie vleesverwerkingsbedrijf Oss stilgelegd na inval
[VN] Hoe paardenvlees op papier rundvlees wordt
[ON] Ook in Tsjechië paard als rund verkocht
[VN] Paardenvleesschandaal spreidt zich uit over Europa
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 23-02-13 21:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24372
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ook besmet paardenvlees in Oss gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:24

Tja zo moeilijk is dat niet, bute word wel vaker gegeven zonder aantekening in het paspoort.

Tafje

Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ook besmet paardenvlees in Oss gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 10:28

En dan vlees van een slachter uit het buitenland.. niet eens bekend waar het paard vandaan komt. Waarschijnlijk worden daar géén paspoorten bijgehouden.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:07

reken maar dat er al heel wat vlees met bute wel door het eten is gegaan...

Tafje

Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: NVWA hield vondst bute in Nederlands bedrijf stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 11:18

Dat denk ik ook...

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: NVWA hield vondst bute in Nederlands bedrijf stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:30

Ik denk dat het knapper is als je een partij paardenvlees vindt waar helemaal geen buut in te vinden is.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: NVWA hield vondst bute in Nederlands bedrijf stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:49

Paard is imo het stukje ongezondste vlees wat er is...

Ik heb mijn paard zoveel medicatie gegeven dat nooit aangetekend is in paspoort..


Ik eet eigenlijk nooit paard..tenzij t me voor gezet word zonder dat ik t weet! Haha

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:58

Tafje schreef:
En dan vlees van een slachter uit het buitenland.. niet eens bekend waar het paard vandaan komt. Waarschijnlijk worden daar géén paspoorten bijgehouden.



Dat word in NL vaak ook niet gedaan en hier in Duitsland ook niet.

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: NVWA hield vondst bute in Nederlands bedrijf stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:02

Waarom is het eigenlijk stilgehouden door de NVWA?

Babootje

Berichten: 26486
Geregistreerd: 25-06-05

Re: NVWA hield vondst bute in Nederlands bedrijf stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:08

Tja, vraag me dan ook weer af wat er allemaal voor troep (medicatie, hormonen in koeien zit). In kip (alom bekend de antibiotica) Wat kunnen we eigenlijk nog wel eten?

Zoolgangster

Berichten: 9741
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:50

manic schreef:
Waarom is het eigenlijk stilgehouden door de NVWA?

Tja, de belangen van de bedrijven zetten controleurs onder druk om zo weinig mogelijk af te keuren.
Als controleur doe je het nooit goed: keur je af, zijn de bedrijfsleiders boos omdat dat productie kost, keur je het goed, is de bedrijfsleider blij want dan is er productie.
Dit verschijnsel zie je voornamelijk bij afhankelijke controleurs, die banden met een bedrijf hebben. Ik ken bijvoorbeeld een bedrijf waar je als kwaliteitscontroleur (in loondienst bij dat bedrijf) onder druk staat om zoveel mogelijk goed te keuren om bovenstaande reden.

Bij onafhankelijke controleurs zou het niet voor mogen komen, komt het wel voor dan kàn er sprake zijn van: vriendjespolitiek, omkoping, bedreiging, van hogerhand teveel vlees moeten keuren in te weinig tijd, op straffe van ernstige kritiek op je functioneren (dan "werk je te langzaam") of de manier van keuren: steekproeven die te grof zijn, dan kan er ook teveel ongecontroleerd, maar wel besmet vlees door gaan.
Kortom, hoe het kan, ik kan zo wat mogelijkheden bedenken hoe het mis kan gaan.

En dan is er ook nog gerommel met paspoorten mogelijk.
Maar de onwetende afnemers en degenen die het opeten zijn de klos.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:17

spicegirl schreef:
reken maar dat er al heel wat vlees met bute wel door het eten is gegaan...

Dat denk ik ook ja. En nog wel meer spul ook. En niet altijd kwaadwillend.
Mijn paarden hebben geen aantekening uitgesloten voor slacht in de papieren, er is ook al wel medicatie gegeven die niet is opgetekend (eigenlijk alleen de entingen := ) incl. buut en ik moet zeggen dat mijn eerste gedachte bij verkoop niet zou zijn om eraan te denken dat het paard ooit medicatie A en medicatie B heeft gehad. Als die kopers dan ooit laten slachten dan weten ze er niks van, laat staan de slager.

Tafje

Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: NVWA hield vondst bute in Nederlands bedrijf stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:48

Bij mij ook: alledrie bute gehad, niets in paspoort.. wassen neus zo dat paspoort..

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:23

Babootje schreef:
Tja, vraag me dan ook weer af wat er allemaal voor troep (medicatie, hormonen in koeien zit). In kip (alom bekend de antibiotica) Wat kunnen we eigenlijk nog wel eten?

Je mag bij mij wel een stukje vlees komen halen ;-)

Bij ons wordt per beest geregistreerd wat ze wanneer gehad hebben, hoeveel en hoe lang.
Verplichting vanuit de melkveehouderij.

Zowiezo valt er nog heel wat te verbeteren in de registratie van de paardenhouderij, maar zolang het overgrote deel allemaal particulieren zijn die paarden houden wordt dit erg lastig.

Weet wel dat als de DA bij ons langs komt dat die in hun eigen systeem per paard registreert wat het gehad heeft en wanneer. Zie ik altijd netjes gespecificeerd op mijn rekening terug.