Paarden raken niet gestrest van groot publiek, ruiters wel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paarden raken niet gestrest van groot publiek, ruiters wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 12:55

http://www.volkskrant.nl / http://www.bokt.nl

Wedstrijdpaarden raken niet extra gestrest van een groot publiek. Maar hun ruiters wel. Hippische sporters kunnen hun paard dus eigenlijk niet beschuldigen van plankenkoorts als een drukbezochte wedstrijd niet goed gaat, blijkt uit onderzoek van de Universiteit voor Diergeneeskunde in Wenen.

'Het is opvallend omdat we dachten dat stress bij de jockey zou leiden tot stress bij het paard', schrijft het onderzoeksteam. De resultaten van het onderzoek suggereren echter dat de berijders hun zenuwen niet overdragen op hun paard.

De wetenschappers onderzochten paarden en ruiters van het Franse opleidingsinstituut voor paardensport onder andere op de aanwezigheid van stresshormonen - zoals cortisol - in het speeksel. Daarnaast registreerden de onderzoekers veranderingen in de hartslagfrequentie. Die metingen werden gedaan tijdens een proefwedstrijd voor lege tribunes en voor een publiek van meer dan duizend personen. Het onderzoek is gedaan bij Engelse volbloeden.

Uit de gegevens blijkt dat paarden niet extra gestrest raken door de aanwezigheid van een duizendkoppig publiek, in tegenstelling tot hun berijders. De jockeys vertoonden allemaal een verhoogde hartslagfrequentie en hadden een hogere concentratie cortisol in hun speeksel. Bij de paarden was geen noemenswaardig verschil te merken tussen het optreden voor publiek en lege tribunes.

Een kanttekening die de auteurs plaatsen is dat de gegevens niets zeggen over onervaren rijders en onervaren paarden. 'Zij kunnen hun paarden misschien minder goed behoeden voor een stressrespons', aldus Aurich. 'Vergeet niet dat aan het onderzoek alleen ervaren paarden en goed getrainde ruiters hebben meegedaan.'

Zie link voor de samenvatting

xMyrth

Re: Paarden raken niet gestrest van groot publiek, ruiters wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:26

hmm.. als de paarden al goed getraind zijn en dus gewend zijn aan het grote publiek is het misschien best te begrijpen dat het ze niet meer uitmaakt?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:09

Maar lijkt me dat een dressuurpaarden meer tijd heeft om zijn concentratie te verliezen en op zijn omgeving te letten dan een renpaard bijvoorbeeld.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:27

Dat lijkt mij ook solvej!

Vooral als ik zie wat voor spanning sommige paarden krijgen in de ring terwijl bij het losrijden er niks aan de hand is, snap ik dit onderzoek niet helemaal.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:38

Ergens verbaast mij dit niet. Zeker nadat ik bij een rondje instructie van de KNHS was van Gert van den Hof ben geweest. Met enige scepsis ging ik daar heen van jee wat zielig.. paarden die niets kennen worden zomaar tussen zoveel mensen neergezet. Maar niets was minder waar. Ik heb er toen geen enkel paard gestresst gezien. Ik realiseerde me dat pas nadat wij ruiters ons ermee gaan bemoeien en gaan vertellen hoe spannend dingen wel niet kunnen zijn, de stress wordt opgebouwd bij paarden.

@DaisyB94: dat is toch ook vaak de spanning van de ruiter: 'nu moet het gebeuren' die in de ring wordt overgebracht op het paard?

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:17

En dat is nou ook weer bewezen dat paarden niet de spanning overnemen van de ruiter!
Daarom heb ik echt grote vraagtekens bij die onderzoeken

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:22

Ik kan ook niet geloven dat paarden de spanning niet overnemen van de ruiter.
Ik ben er zelf een levend voorbeeld van. Ik kan dingen nogal spannend vinden en dat automatisch mijn paard ook. Als er iemand op mijn paard zit die het niet spannend vind, doet hij ook niks..

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:35

Jaa daarom dat heb ik dus ook! Of wij zijn uitzonderingen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:18

Renske1987 schreef:
Ik kan ook niet geloven dat paarden de spanning niet overnemen van de ruiter.
Ik ben er zelf een levend voorbeeld van. Ik kan dingen nogal spannend vinden en dat automatisch mijn paard ook. Als er iemand op mijn paard zit die het niet spannend vind, doet hij ook niks..

Onderzoek ging over de invloed van publiek op het paard...
Maar ik denk dat de ruiter wel degelijk invloed heeft. Ik heb ook wel eens met een bepaald paard op een wedstrijdavond problemen gehad die ik normaal niet had. Wilde "gauw even" nog wat doen, en dan lukt dat natuurlijk net niet. Stond me te ergeren dat mijn man weer eens een "ik vind grote paarden eng" bui had zodat hij nog te belabberd was het brave paard even vast te houden zodat ik alles in mijn uppie kon regelen en een Pennie had ook nog de vlechtjes als een bezopen Siberische houthakker ingevlochten. :o Met zo'n rotbui vindt een beetje sensibel paard je niet prettig om mee samen te werken. Met alle gevolgen van dien. :P

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:02

laats stond er namelijk ook een artikel in het bit dat bewezen is dat paarden spanning van de ruiter niet overneemt vandaar

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:13

Daisy, het kan best zijn dat paarden de spanning niet overnemen van de ruiter, maar als de ruiter door gespannenheid de hulpen groffer geeft, kan dat wel degelijk invloed hebben.
Ik heb eens een vervelende discussie gehad met wat mensen, daarna ging ik op een sensibel paard zitten en dat dier vloog met krankzinnig hoge bokkesprongen door de bak tijdens de les. Toen vroeg de instructeur, of iets me dwarszat, en ik vertelde wat er was voorgevallen, toen vroeg hij of ik met dat paard verder wilde, en ik besloot verder te gaan, ik besefte wat er aan de hand was en besloot het van me af te leggen als het ware, en toen ging het goed.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:04

ik zeg ook daarom vind ik dat die artikelen niet kloppen.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:13

Dat wil ik best geloven, maar sommige paarden zijn daar wel gevoelig voor terwijl de ruiter er best mee om kan gaan of is dat een blond antwoord?!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:08

nee hoor!

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:46

DaisyB94 schreef:
nee hoor!

Het leek mij namelijk heel sterk dat de paarden er geen last van hadden... De ruiter snap ik, maar het paard kan door die drukte ook wel gespannen raken!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:59

ik bedoelde het is geen blond antwoord! ik denk er namelijk precies zo over.