Ook in België paarden onterecht geslacht voor consumptie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ook in België paarden onterecht geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 12:05

http://www.deredactie.be / http://www.standaard.be / http://www.bokt.nl

Honderden paarden die niet geschikt waren voor consumptie zijn in België toch in de voedselketen terechtgekomen. Dat schrijft het Franstalige tijdschrift Moustique. Er loopt een gerechtelijk onderzoek.

De zaak loopt sinds 2011. In een slachthuis in Kortrijk zijn in 2010 en 2011 zo'n honderd paarden geslacht die niet geschikt waren voor menselijke consumptie. Wellicht is het vlees in de voedselketen terechtgekomen. Een man die een paard had gekocht vermoedde dat het paspoort met de gegevens van het dier vervalst was en diende een klacht in. In het paspoort staat of het dier geschikt is voor menselijke consumptie of niet, zoals sportpaarden. Die paarden mogen alle medicijnen krijgen, maar niet meer in de voedselketen komen. En dat is wel gebeurd, zegt de Franstalige woordvoerder van het federaal agentschap voor de voedselveilgheid.

De spilfiguur bij de fraude zou een veehandelaar zijn uit Neufchateau. Via hem zouden honderden paarden die zware medicijnen hadden kregen of ziek waren toch in de voedselketen zijn terechtgekomen. De paarden die verhandeld werden kwamen uit België, maar ook uit Frankrijk en Duitsland.

‘We verdenken een paardenhandelaar uit Neufchâteau ervan dat hij op grote schaal dieren in Frankrijk en Duitsland heeft gekocht en hun documenten heeft vervalst', zegt Vincent Cambier, procureur des konings van Neufchâteau. ‘Die dieren verkocht hij door aan een slachthuis in Kortrijk, hoewel ze eigenlijk met een spuitje gedood hadden moeten worden. Bijvoorbeeld omdat ze ziek waren of omdat ze medicatie hadden gekregen die paarden uitsluit voor menselijke consumptie.'
De politie waarschuwde begin 2011 het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) over de wanpraktijken. Of er een gevaar was voor de voedselveiligheid wil of kan het FAVV niet zeggen. ‘We hebben de zaak opgevolgd. Maar door het geheim van het onderzoek mogen we er niet meer over zeggen', aldus woordvoerster Lieve Busschots.

Deze zaak zou niets te maken hebben met het recente paardenvleesschandaal, verzekert Busschots.

De wanpraktijken stopten in de loop van 2011, toen het Belgische gerecht en het Agentschap voor Voedselveiligheid lucht kregen van de feiten, maar het is niet bekend wanneer het gesjoemel begonnen is.

"Een paard dat niet geschikt is voor consumptie laten inslapen kost de fokker al gauw 100 euro, terwijl het vlees 600 à 800 euro kan opbrengen, als je het kunt verkopen aan een slachthuis", verklaart een ingewijde uit het paardenmilieu in het weekblad.

YellaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:48

Schandalig. Ik woon in België en hoorde het nieuws deze ochtend. Ik eet vanaf nu geen vlees meer. Gewoon erg!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:27

Is inderdaad een probleem: slachten brengt geld op, inslapen kòst geld... een beetje handelaar doet dan wat het voordeligst is... :(

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:29

Tja als het al zolang gebeurt is er een grote kans dat we dat allemaal al gegeten hebben.
Daarbij zou ik het niet over mijn hart krijgen om mijn paarden te laten slachten ook al brengt mij dat meer op

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:16

Sammie schreef:
In het paspoort staat of het dier geschikt is voor menselijke consumptie of niet, zoals sportpaarden. Die paarden mogen alle medicijnen krijgen, maar niet meer in de voedselketen komen.

Dat is helemaal niet waar, een volgende eigenaar kan namelijk ook zeggen dat het paard wel voor de slacht mag. Echter moet je extra papieren bijhouden waarin de medicijnen die het paard krijgt met een wachtttijd voor vlees op die extra papieren gemeld worden.

Edit: niet naar TS toe maar de man die dit riep en omdat er veel misverstanden over bestaan.

Marion71

Re: Ook in België paarden onterecht geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:24

Wie zei ook al weer dat paardenvlees zoveel gezonder was?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 15:26

Wat bedoel je precies Daffie? Als ooit iemand aan heeft gegeven in het paspoort dat het paard niet geslacht mag worden, mag de volgende eigenaar dit niet meer veranderen. (De andere kant op wel wel slachten -> niet slachten) Denk dat die man er onterecht vanuit gaat dat sportpaarden waarschijnlijk niet geslacht of minder snel worden?

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:32

@Daffie : je hebt het mis, in elk geval in België mag een niet-slachtpaard nooit meer slachtpaard worden. Omgekeerd kan inderdaad wel.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:12

Daffie heeft -als het om NL- gaat wel gelijk. De volgende eigenaar kan weer aangeven of het paard voor menselijke consumptie mag worden geslacht. In elk geval geldt dit bij een medisch inlegvel (vorige week heb ik me daar nog over verbaasd).
Maar afgezien daarvan: ab, wormkuren, buutje, sedatie etc worden (bijna) nooit in het paspoort van een paard vermeld. Je weet dus nooit wat een paard wat en wanneer ze wat binnen hebben gehad. Daarom vind ik het ook zo'n onzin dat het veel gezonder zou zijn. Het is niet gezonder, je weet gewoon niet wat een paard aan medicatie heeft gekregen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 16:17

Sorry Marion, maar volgens mij geldt dit in Nederland ook niet. Tenzij dat recent is veranderd, maar ook in NL mag een paard dat eenmaal is aangegeven niet slachtbaar dat niet meer aangepast mag worden. Andersom wel. Wel slachten - > niet slachten.

Aangezien het een Europese verordening is lijkt het mij sterk dat op dat gebied de regels per land verschillen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:28

Slachten is altijd toegestaan, het gaat om wel of niet voor menselijke consumptie.

Ga vanaaf weer ff in het paspoort (medisch inlegvel) kijken en dan meld ik me weer. Ik verbaasde me er zelf over maar geef toe dat ik er nu toch ook aan twijfel. Dus, ff checken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 16:48

Marion71 schreef:
Slachten is altijd toegestaan, het gaat om wel of niet voor menselijke consumptie.

Maar dat is de issue niet. Het gaat nl. om de consumptie :)

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:49

daffie1986 schreef:
Sammie schreef:
In het paspoort staat of het dier geschikt is voor menselijke consumptie of niet, zoals sportpaarden. Die paarden mogen alle medicijnen krijgen, maar niet meer in de voedselketen komen.

Dat is helemaal niet waar, een volgende eigenaar kan namelijk ook zeggen dat het paard wel voor de slacht mag. Echter moet je extra papieren bijhouden waarin de medicijnen die het paard krijgt met een wachtttijd voor vlees op die extra papieren gemeld worden.

Edit: niet naar TS toe maar de man die dit riep en omdat er veel misverstanden over bestaan.

Sammy, waar hoort zoiets te staan in het pp want ik kon het niet vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 08:08

Pagina 27 bij medische behandeling (nieuw pp), anders medisch inlegvel (oudere pp). Daar staat dus ook hoe te handelen met medicatie. Overigs zou elke nieuw eigenaar deze 'status' opnieuw moeten bevestigen incl. Handtekening DA.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:17

Sammie schreef:
Wat bedoel je precies Daffie? Als ooit iemand aan heeft gegeven in het paspoort dat het paard niet geslacht mag worden, mag de volgende eigenaar dit niet meer veranderen. (De andere kant op wel wel slachten -> niet slachten) Denk dat die man er onterecht vanuit gaat dat sportpaarden waarschijnlijk niet geslacht of minder snel worden?

Ik heb het toen allemaal uitgezocht omdat ik het vertikte om in mijn paspoort te zetten zolang ik niet wist of de volgende eigenaar dit gewoon kon veranderen. Dat kan dus gewoon, je moet alleen wel bijhouden welke middelen je erin stopt waardoor een paard (nog)niet geslacht mag worden voor de consumptie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 11:33

Bij wie heb je dit uitgezocht dan? Ik moest het destijds nog aan mijn eigen paardenarts uitleggen, die nergens van wist. Terwijl het toen echt een hot item was. Ik weet echt vrijwel zeker dat toen die regels zijn ingevoerd het een one way route was en het is een Europese regelgeving, in elk land worden dus dezelfde regels gehanteerd. En dat kan ook haast niet anders, als je nl. aangeeft dat je paard wel geslacht mag worden, behoren de medicatie e.d. nauwkeurig bijgehouden te worden. (behoort… of het gebeurd is dan even een tweede) Niet slachten hoeft dat niet, en dat kan je dan ook niet meer veranderen omdat die regels anders zijn, je hoeft nl. minder te noteren. Bij niet slachten heb je ook maar drie regels, bij wel slachten (consumptie) heb je er veel meer. (voor de bevestiging van de nieuwe eigenaar)
Heb je een link waar in verwezen wordt? Heb gisteren nog even kort gezocht, maar kwam alleen uit op een uitleg over de verplichting van het medisch inlegvel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:57

Sammie schreef:
Bij wie heb je dit uitgezocht dan? Ik moest het destijds nog aan mijn eigen paardenarts uitleggen, die nergens van wist. Terwijl het toen echt een hot item was. Ik weet echt vrijwel zeker dat toen die regels zijn ingevoerd het een one way route was en het is een Europese regelgeving, in elk land worden dus dezelfde regels gehanteerd. En dat kan ook haast niet anders, als je nl. aangeeft dat je paard wel geslacht mag worden, behoren de medicatie e.d. nauwkeurig bijgehouden te worden. (behoort… of het gebeurd is dan even een tweede) Niet slachten hoeft dat niet, en dat kan je dan ook niet meer veranderen omdat die regels anders zijn, je hoeft nl. minder te noteren. Bij niet slachten heb je ook maar drie regels, bij wel slachten (consumptie) heb je er veel meer. (voor de bevestiging van de nieuwe eigenaar)
Heb je een link waar in verwezen wordt? Heb gisteren nog even kort gezocht, maar kwam alleen uit op een uitleg over de verplichting van het medisch inlegvel.

ik heb er toen over gebeld en een dierenarts gesproken die vertelde me toen allebij dat de volgende eigenaar het gewoon kan veranderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 12:44

Ik vrees dat het stamboek je onjuist heeft geinformeerd:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 032:NL:PDF

Citaat:
Artikel 20
Voor de slacht voor menselijke consumptie bestemde
paardachtigen en registratie van toegediende medicatie
1. Een paardachtige wordt geacht bestemd te zijn voor de
slacht voor menselijke consumptie, tenzij onherroepelijk is verklaard
dat de paardachtige hiervoor niet bestemd is, wat moet
worden bekrachtigd in deel II van sectie IX van het identificatiedocument
door ondertekening

http://www.knhs.nl/objects/00028975.pdf

Citaat:
Behoudens in het in het eerste lid van dit artikel genoemde geval en overeenkomstig de
in het eerste en vierde lid bedoelde voorschriften, wordt geen duplicaat paspoort of
vervangend paspoort uitgegeven. Een in strijd met het voorgaande uitgegeven duplicaat
paspoort of vervangend paspoort is ongeldig en kan op last van de voorzitter worden
ingenomen.

Citaat:
Paardachtigen met een duplicaat- of een vervangend paspoort worden in beginsel ook
uitgesloten van de slacht voor menselijke consumptie.

Dergelijke paarden mogen dus sowieso niet meer geslacht worden.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:11

Maw, als je niet wilt dat je paard ooit geslacht word voor humane consumptie moet je a: in het pp opnemen dat je paard niet voor humane consumptie bestemd is, en vervolgens, om een eventuele wijziging door een nieuwe eigenaar te voorkomen, je paard met bute laten behandelen en dit laten noteren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 13:16

Hetgeen onder A vermeld is al voldoende. "B" hoeft dus al niet. :) Een duplicaatpaspoort aanvragen zou in theorie ook al voldoende zijn, maar is wel duurder. :D

Het gaat echter grotendeels gewoon mis bij de uitvoering controle. :) In korte tijd dus een instantie die de paspoorten uitgeeft en een DA die niet weten hoe een paspoort werkt. Ik vraag mij af hoe de controle dan is bij Rendac en bij de slachter, die toch meerdere paarden per dag zal binnen krijgen. Rendac wellicht tientallen. Om daar nog aan toe te voegen dat ze ook via Rendac op de een of andere manier in het voedsel terecht kunnen en zullen komen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:56

Sammie heeft idd gelijk. Zodra een eigenaar aangeeft dat het paard is uitgesloten voor menselijke consumptie is dat idd onherroepelijk. Vaak is echter de verklaring niet ingevuld en blijven beide mogelijkheden open. Mijn da was verbaast dat in de paspoorten van mijn eigen paarden alle verklaringen zijn ingevuld, omdat dit bijna niet gebeurd.
De registratie van geneesmiddelen in het paspoort is vooralsnog allesbehalve zorgvuldig. In praktijk is het dus heel goed mogelijk dat een paard volgens het paspoort niet is uitgesloten (maar ook niet is bestemd, want niet ingevuld) voor menselijke consumptie maar medicijnen krijgt of heeft gekregen die slacht voor consumptie uitsluiten.

Wat het Rendac verhaal betreft komen dieren niet in de voedselketen. Kadavers worden sinds inmiddels jaren niet meer verwerkt in veevoer (met dank aan de BSE), maar de verbranding ervan levert biogas op. Rendac vraagt weliswaar om een transpondernummer maar als die er niet is, wordt het dode paard gewoon opgehaald. Het transpondernummer wordt ook niet gecheckt, het paard gaat zo de bak in. Paspoort hou je zelf en moet jezelf terugsturen naar de paspoortuitgevende instantie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 14:29

Ik bedoelde met Rendac eigenlijk op het product gelatine (was voorheen E-nummer) en soortgelijke. Dat komt vooralsnog nog steeds in gebak, pudding en diverse snoepsoorten :D Ook lijm en diverse laklagen komen bij rendac 'vandaan'.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:28

gelatine bijv. wordt niet gewonnen uit de huiden of botten van kadavers, maar uit restproducten van de slacht. Destructie van kadavers betekende voor 2000 iets heel anders dan nu. Sinds 2000 wordt een kadaver alleen verbrand en daaruit wordt sinds kort biogas gewonnen. Aangeboden kadavers bij de Rendac komen alleen als gas terug in ons leven, maar nooit op een of andere manier in de voedselketen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:59

Mij valt ook op dat medicijnen niet geregistreerd worden in het paspoort door dierenartsen. Heb mijn medische inlegvellen ook nog niet ingevuld, maaf beide paarden zijn in het verleden wel met buut behandeld. Ook medicijnen met wachttijden zoals ontwormmiddelen en antibiotica en ontstekingremmers worden niet genoteerd in het paspoort. Wel is er bij de kliniek een dossier op chipnummer en gaat alles van medicijnen op naam en chipnummer van het paard. Maar denk niet dat dat waarde heeft voor registratie in geval van slachthuis. Of de chipnummers met het aanhangende medische dossier zou landelijk gekoppeld moeten zijn en voor de slacht gecontroleerd.

Snap nu wel dat paarde bij een slager of handelaar regelmatig eerst een tijdje blijven staan of de wei op gaan voor ze geslacht worden... kan het dier opschonen van bepaalde middelen zodat het vlees wel bruikbaar wordt. Een eigenaar zal een dier meestal geen medicijnen ontzeggen om het wel te kunnen slachten, en vaak is het ongepland en moet het snel.
Denk dat de meeste gezondheidswinst voor veilig paardenvlees te behalen is door strengere toepassing van de regels en betere registratie van medicatie op paspoort en chipnummer (liefst landelijk toegankelijk) door dierenartsen... Maar dat geeft nog geen garantie bij buitenlands vlees en kwaadwillende mensen.