Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sammie schreef:In het paspoort staat of het dier geschikt is voor menselijke consumptie of niet, zoals sportpaarden. Die paarden mogen alle medicijnen krijgen, maar niet meer in de voedselketen komen.
daffie1986 schreef:Sammie schreef:In het paspoort staat of het dier geschikt is voor menselijke consumptie of niet, zoals sportpaarden. Die paarden mogen alle medicijnen krijgen, maar niet meer in de voedselketen komen.
Dat is helemaal niet waar, een volgende eigenaar kan namelijk ook zeggen dat het paard wel voor de slacht mag. Echter moet je extra papieren bijhouden waarin de medicijnen die het paard krijgt met een wachtttijd voor vlees op die extra papieren gemeld worden.
Edit: niet naar TS toe maar de man die dit riep en omdat er veel misverstanden over bestaan.
Sammie schreef:Wat bedoel je precies Daffie? Als ooit iemand aan heeft gegeven in het paspoort dat het paard niet geslacht mag worden, mag de volgende eigenaar dit niet meer veranderen. (De andere kant op wel wel slachten -> niet slachten) Denk dat die man er onterecht vanuit gaat dat sportpaarden waarschijnlijk niet geslacht of minder snel worden?
Sammie schreef:Bij wie heb je dit uitgezocht dan? Ik moest het destijds nog aan mijn eigen paardenarts uitleggen, die nergens van wist. Terwijl het toen echt een hot item was. Ik weet echt vrijwel zeker dat toen die regels zijn ingevoerd het een one way route was en het is een Europese regelgeving, in elk land worden dus dezelfde regels gehanteerd. En dat kan ook haast niet anders, als je nl. aangeeft dat je paard wel geslacht mag worden, behoren de medicatie e.d. nauwkeurig bijgehouden te worden. (behoort… of het gebeurd is dan even een tweede) Niet slachten hoeft dat niet, en dat kan je dan ook niet meer veranderen omdat die regels anders zijn, je hoeft nl. minder te noteren. Bij niet slachten heb je ook maar drie regels, bij wel slachten (consumptie) heb je er veel meer. (voor de bevestiging van de nieuwe eigenaar)
Heb je een link waar in verwezen wordt? Heb gisteren nog even kort gezocht, maar kwam alleen uit op een uitleg over de verplichting van het medisch inlegvel.
Citaat:Artikel 20
Voor de slacht voor menselijke consumptie bestemde
paardachtigen en registratie van toegediende medicatie
1. Een paardachtige wordt geacht bestemd te zijn voor de
slacht voor menselijke consumptie, tenzij onherroepelijk is verklaard
dat de paardachtige hiervoor niet bestemd is, wat moet
worden bekrachtigd in deel II van sectie IX van het identificatiedocument
door ondertekening
Citaat:Behoudens in het in het eerste lid van dit artikel genoemde geval en overeenkomstig de
in het eerste en vierde lid bedoelde voorschriften, wordt geen duplicaat paspoort of
vervangend paspoort uitgegeven. Een in strijd met het voorgaande uitgegeven duplicaat
paspoort of vervangend paspoort is ongeldig en kan op last van de voorzitter worden
ingenomen.
Citaat:Paardachtigen met een duplicaat- of een vervangend paspoort worden in beginsel ook
uitgesloten van de slacht voor menselijke consumptie.
Een duplicaatpaspoort aanvragen zou in theorie ook al voldoende zijn, maar is wel duurder. 
In korte tijd dus een instantie die de paspoorten uitgeeft en een DA die niet weten hoe een paspoort werkt. Ik vraag mij af hoe de controle dan is bij Rendac en bij de slachter, die toch meerdere paarden per dag zal binnen krijgen. Rendac wellicht tientallen. Om daar nog aan toe te voegen dat ze ook via Rendac op de een of andere manier in het voedsel terecht kunnen en zullen komen.
Ook lijm en diverse laklagen komen bij rendac 'vandaan'.