Ernstig gewonde merrie achtergelaten op Brits voetpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ernstig gewonde merrie achtergelaten op Brits voetpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 14:07

http://www.bokt.nl

In Kent, Groot-Brittannië is een tweejarige merrie midden in de nacht aangetroffen op een openbaar voetpad. De merrie was daar ingestort. Na onderzoek door de dierenarts blijkt de merrie over tenminste 15 open vleeswonden te beschikken. De merrie is afgelopen woensdag aangetroffen net na middernacht. De merrie was uitgemergeld, enkele wonden waar zo diep dat het bot er onder zichtbaar was. De merrie had in haar mond ook een wond. Dat meldt de RSPCA op hun website.

De brandweer heeft de merrie in de benen gekregen en haar naar een nabij gelegen grasveld gebracht. Daar is ze onderzocht door een dierenarts. De dierenarts heeft de wonden schoongemaakt en de merrie pijnstillers toegediend. Ze is vervolgens naar een paardenarts gebracht. Deze concludeerde dat de verwondingen door dekens is veroorzaakt. De wonden waren zodanig geïnfecteerd dat besloten is de merrie in te laten slapen.

Volgens de RSPCA is de merrie gedumpt nadat de eigenaren tot de ontdekking kwamen dat ze er zo ernstig aan toe was. “Het paard was erg ziek, volgens de dierenarts was ze dat al enkele weken.”, aldus de RSPCA. De RSPCA heeft een oproep gedaan om ieder die meer weet zich te melden.

Foto De foto kan voor jeugdige bezoekers als schokkend worden ervaren. (groot formaat)

lies_sparkle

Re: Ernstig gewonde merrie achtergelaten op Brits voetpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:15

Sommige mensen :?

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:17

Achh wat zielig zeg ;( belachelijk zulke mensen!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:17

Ahh wat zielig -O-
Zulke mensen verdienen geen huisdier -:(-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:18

Wat zonde... Zo vanaf de foto zou je niet zeggen dat ze er zo erg aan toe was, dat inslapen de enige optie meer was... Heel erg..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:18

Door dekens??
Jezus arm dier...jammer genoeg niet meer goed op te lappen dus.
Sommige mensen zijn echt harteloos...hoe kun je een dier zo hulpeloos achter later.
Echt onbegrijpelijk...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:20

Door dekens???

Ik ken bij honden wel halsbanden die helemaal in de hals gegroeid zijn. Maar verwondingen die dodelijk zijn, door dekens? Daar kan ik me weinig bij voorstellen.

Ik heb wel eens gezien dat een paard een heel winterseizoen een dek op had gehad, en er broodmager onder vandaan kwam. Dat mensen dat dus echt totaal gemist hadden. Maar dit soort ernstige wonden kan ik me weinig bij voorstellen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's, hoewel ik aan de andere kant niet weet of ik die wel wil zien.

Edit: foto gezien.
Nare schuurwonden, maar ze tonen toch niet heel erg diep of dodelijk?
Ik heb het paardje natuurlijk niet in het echt gezien, maar goed schoonmaken en bijvoeren zou toch en hoop kunnen doen, lijkt mij op het eerste gezicht.
Laatst bijgewerkt door F_T op 19-02-13 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:21

Dieptriest dit ... hoop dat de eigenaren gevonden worden en een flinke straf tegemoet mogen zien :(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:22

Wonden op haar benen en dat is door dekens ontstaan :?
Sowieso die wond op haar elleboog vind ik al raar zitten voor een dekenwond.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:22

Deze wonden door dekens....???
De dame heeft zich wel heel veel bijzondere kanten op geworsteld om los te komen
En zo gedumpd op een openbaar voetpad......niemand die dat ziet natuurlijk..??!!
Bijna onwerkelijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:27

Waarschijnlijk is het dier in het najaar met een zeer krappe deken op het land gegooid. Dier groeit ( 2jarige) deken schuurt en wel net zolang totdat het op het bot zit, was niet veel voor nodig want ze heeft geen vet op de botten. Volgens mij is hier de gemakkelijke weg gekozen, met antibiotica, honingzalf en goed voer was dit dier er wel weer bovenop gekomen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:29

Laten we nou niet gaan speculeren mensen, als een wond zodanig geinfecteerd is, kunnen er ook andere delen zijn aangetast. Gewrichten, botten, pezen en spieren bijvoorbeeld. En daar is helaas weinig aan te doen..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:29

@Bigone, krappe deken kan ik inkomen.
In ieder geval op de heup en de schouder.
Maar hoe komt het dier dan aan die plekken op haar benen? Deken die scheef over de hals is gaan zitten en gaan schuren? Dan zou die deken meerdere dagen rond haar hals gewikkeld gezeten moeten hebben, en dan nog kan ik het me slecht voorstellen.

Sneu voor dit dier.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:30

zolang de deken maar te krap is en goed inschuurt + bilkoorden of kruisbanden die niet goed afgesteld staan en dus daar de benen in belanden , kan ik een hoop van de wonden wel plaatsen :j
ontstekingen die naar binnen slaan op een mager dier met slechte weerstand... dat is sowieso een drama, arm, arm dier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:30

_-:(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:45

Het lijken wel doorligplekken ... arm dier :(

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:47

Awh wat zielig :(
Die mensen verdienen zo'n harde straf..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:52

Ja, een te krappe deken kan dat veroorzaken. Mijn poown had in oktober koliek en heeft 's nachts ontzettend liggen rollen met zijn deken om. Hij had toen ook een schaafplek op zijn heup en onder zijn ellebogen. Lang niet zo erg als de merrie op de foto, maar het zat wel op dezelfde plekken. Koliekwonden noemen ze dat ook wel zei de DA. Natuurlijk was zijn deken niet te klein, zelfs een maatje te groot :Y)

Edit: ze zouden eens die eigenaren met te krappe kleding op het land moeten zetten voor een half jaar. Belanchelijk en ontzettend zielig voor dat arme paardenkind! :n

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:11

Ik moet zeggen dat ik het dier wel erg lang in het haar vind zitten als deze in het na jaar, met toen al een krap zitten dek, al een dek op heeft gehad. Krijg meer het idee dat er wat anders gebeurt is.
Wel sneu voor zo'n jong dier. Ziet er leuk uit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:13

Er zal vast wel wat meer aan de hand zijn geweest. Ik snap die wonden op de benen ook niet zo goed.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:19

Ach wat sneu voor zo'n beestje. Tranen komen altijd spontaan omhoog bij het lezen van zulke verhalen.

Maukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:52

Ik vind het ook een erg sneu verhaal, maar hoe kan ze dan een wond in haar mond krijgen van een deken??

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:54

Maukje schreef:
Ik vind het ook een erg sneu verhaal, maar hoe kan ze dan een wond in haar mond krijgen van een deken??

Daarom zou het inderdaad best kunnen dat er ook iets anders aan de hand is geweest... :(

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:55

Citaat:
Volgens de RSPCA is de merrie gedumpt nadat de eigenaren tot de ontdekking kwamen dat ze er zo ernstig aan toe was. “Het paard was erg ziek, volgens de dierenarts was ze dat al enkele weken.”, aldus de RSPCA. De RSPCA heeft een oproep gedaan om ieder die meer weet zich te melden.
Dit kan ik niet helemaal rijmen met elkaar...
Eerst beschuldigen ze een eigenaar ervan dat ze het gedumpt hebben nádát ze tot de ontdekking kwamen dat het ernstig was. Maar daarna willen ze iedereen oproepen om te komen met informatie...

Lekkere speculatie dan van de RSPCA om er maar gelijk vanuit te gaan dat het op deze manier is gegaan.

Verder arm dier, is toch te gek voor woorden dat het zover moet komen voordat een dier hulp krijgt die het nodig heeft...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:01

awww, meisje toch...gelukkig heb je nu geen pijn meer.

Toch lijkt ze er niet heel erg slecht bij te staan...maar we zien niet wat er aan de andere kant zit

De meeste van de wonden lijken wel op deken plekken, eerder van een té grote deken die achter de schoft heeft gedrukt en op de schouders getrokken. Die komen laag op de benen, als dat steeds erlangs schuurt kan het stuk gaan, daarbij is ze dun dus schuurt het velletje nog makkelijker open...

Lijkt mij dus meer dat mensen het beestje aan hebben gekleed en daarna niet meer zijn geweest, het dier eventueel in deze staat hebben aangetroffen toen ze de deken eraf haalden en zijn geschrokken en of niet meer redelijk hebben kunnen handelen of haar maar gauw weggedaan