Hoe paardenvlees op papier rundvlees wordt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hoe paardenvlees op papier rundvlees wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 10:23

www.bokt.nl

Halve kilo paard per Nederlandse burger

In 2012 is ruim 8 miljoen kilo vlees van paardachtigen Nederland binnengekomen. De uitvoer van paardenvlees bedroeg ook nog altijd ruim 5 miljoen kilo. Dat meldt The Guardian, volgens bnr.nl.

The Guardian baseert deze cijfers op Eurostat, de database van de Europese Unie. Met 'paardachtigen' worden paarden, ezels en muildieren bedoeld. België is hofleverancier in paardenvlees met 7,3 miljoen kilo. Uit Roemenië komt 400 ton en uit Italië 300 ton. De hoeveelheden uit Ierland, Duitsland en Frankrijk liggen een stuk lager.

Paardenvlees dat Nederland uitvoert, vindt op grote schaal zijn weg binnen de EU. Grootafnemers zijn Frankrijk (2,1 miljoen kilo), België (1,4 miljoen kilo), Italië (973.000 kilo) en Finland (615.000 kilo). Daarnaast halen ook Oostenrijk, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Luxemburg, Malta, Zweden en Zwitserland paardenvlees uit Nederland. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ligt de productie van paardenvlees in Nederland rond de 1 miljoen kilo. Dat betekent dat er door Nederland veel wordt geïmporteerd. Het CBS houdt de consumptie van paardenvlees in Nederland niet specifiek bij, maar samen met de consumptie van geiten- en schapenvlees komt de totale consumptie op 1 à 1,5 kilo per persoon per jaar. Het meeste paardenvlees wordt door Nederland ook weer geëxporteerd.

Verder werd gisteren bekend dat het Franse vleesverwerkingsbedrijf Spanghero, dat paardenvlees als rundvlees verkocht, de productie gedeeltelijk weer mag hervatten. Of zij bewust ofwel onbewust het paardenvlees als rundvlees verkocht is nog onduidelijk. Met de kwaliteit van het vlees was echter niks mis. Daarom mag de fabriek weer zijn werkzaamheden bevatten. Voor een video hierover kijk hier. Terwijl in Frankrijk de productie weer hervat wordt, werd deze week bekend dat een verdacht bedrijf in Oss stil werd gelegd. Meer hierover kun je hier lezen.

De afgelegde route van het vlees is heel ingewikkeld. Vanuit Nederland zou vlees met een onduidelijk etiket naar het Franse bedrijf Spanghero zijn vervoerd. Spanghero heeft daarna het paardenvlees als rundvlees verkocht. Volgens de Franse regering kon Spanghero ondanks het onduidelijke etiket weten dat het om paardenvlees ging. De prijs lag veel lager dan de prijs voor rundvlees. Ook had het bedrijf aan de structuur en de kleur van het vlees kunnen zien dat het paardenvlees was. Spanghero heeft zich volgens de autoriteiten schuldig gemaakt aan een economisch delict. Er is een strafrechtelijk onderzoek ingesteld.

Ondertussen duiken er nog steeds producten in Europa op waarin paardenvlees zit verwerkt, terwijl er op de verpakking staat dat het rundvlees is. Als gevolg zijn miljoenen burgers en kant-en-klare maaltijden weggegooid. Nestlé roept ravioli- en tortelliniproducten met rundvlees terug uit Spaanse en Italiaanse winkels, net als een lasagne-diepvriesmaaltijd die in Frankrijk wordt gemaakt voor cateringbedrijven. Nestlé gaat de producten vervangen voor 100 procent rundvlees-maaltijden. Ook heeft het bedrijf alle leveringen van rundvlees door de Duitse vleesleverancier H.J.Schypke gestopt. "Er is geen sprake van gevaar voor de voedselveiligheid, maar de onjuiste etikettering van producten betekent dat ze niet voldoen aan de standaard die consumenten van ons verwachten", aldus het concern volgens rtl.nl.

Maar hoe wordt paardenvlees eigenlijk rundvlees? Op papier althans. Boerderij vandaag van vrijdag 15 februari zocht het uit. Zij keken naar het eerder verdachte bedrijf Draap, dat in 2007 en 2009 zich schuldig maakte aan fraude met vlees. Hoe ging het toen in zijn werk? Via een ingewikkelde constructie werd Zuid-Amerikaans paardenvlees veranderd in Duits rundvlees. Het ging toen om 12 partijen vlees die werden geleverd aan een Frans bedrijf. Mogelijk ging het om meer partijen, maar Draap is alleen voor deze 12 partijen veroordeeld. De partijen vlees waren voorzien van documenten, waaruit moest blijken dat het om rundvlees van Nederlandse of Duitse origine en in een aantal gevallen was het ook voorzien van een valse halalverklaring. In feite bestonden deze partijen voornamelijk uit paardenvlees, afkomstig uit Mexico, Brazilië, Argentinië en Canada. Het ging totaal om meer dan 250.000 kilo vals vlees. Een van de partijen werd in december 2007 gedaan aan de Franse afnemer. Die kreeg op de factuur de vermelding dat het gung om rundvlees van Duitse herkomst. Het rundvlees was afkomstig van in Duitsland geboren, getogen, geslacht en uitgesneden runderen. Bij het doorzoeken van de administratie en de daarbij behorende vleesstromen werd al snel duidelijk dat het vlees niet uit Duitsland kwam en evenmin dat het rundvlees was. Het Nederlandse bedrijf had het vlees afgenomen van een Belgische leverancier met als vermelding dat het ging om bevroren paardenvlees zonder been. De oorsprong was Mexico.

Een andere levering van zo’n 23.000 kilo in november 2007 was op vrijwel dezelfde manier omgekat, meldt Boerderij Vandaag. Ook hier was een Belgisch bedrijf de leverancier van Draap. Het Belgische bedrijf had ‘orgine Brazile Ecomeat’ geleverd, uitgebeend paardenvlees uit Brazilië. Op papier werd het echter Duits rundvlees. In een ander geval ging de fraude nog verder. Daar werd er een halal certificaat bij geleverd, terwijl het overduidelijk was dat de dieren niet halal waren geslacht. Om deze verklaring te krijgen, werd er een partij vlees verkocht aan een halal-gecertificeerd bedrijf uit Amsterdam. Vervolgens werd het (voor een hogere kiloprijs) teruggekocht. Bij die transactie was het paardenvlees opeens rund-halalvlees geworden. Maar slechts op papier, want het vlees had nooit de fabriek verlaten. Het doel van deze constructie was simpel: het verdienen van geld. Door goedkoper paardenvlees als rundvlees te verkopen, werd er extra geld verdiend.

De directeur werd veroordeeld en het ANP meldt dat die zaak nog loopt hoger beroep. De advocaat bevestigt dat Fasen is veroordeeld door de rechtbank in Breda, maar dat betrof "een andere kwestie" waarvoor hij niet in de cel heeft gezeten. Hij ziet het hoger beroep in die zaak met vertrouwen tegemoet. Voorts heeft de directie van Draap eind vorige week nog ontkent iets met de huidige zwendel te maken te hebben. Draap heeft wel vlees verkocht aan Spanghero, maar het is wel duidelijk als paardenvlees aan hen verkocht. Hij voegde daaraan toe dat "iemand een fout heeft gemaakt, maar wij waren het niet".

Voor een video over Spanghero kijk hier.

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
[VN] 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'
[VN] "Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"
[VN] 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni' [incl. NOS video]
[VN] Brits paarden 'rundvlees' vrij van medicamenten
[VN] Bedrijf uit Breda schakel in Europees paardenvleesschandaal
[ON] Culinaire hoogstandjes nu betaalbaar dankzij Roemenië
[VN] Extra klanten voor paardenslager na schandaal
[VN] Paarden ‘rundvlees’ nu ook in Duitsland en bij Albert Heijn
[VN] Definitief bute in Brits paardenvlees gevonden
[VN] Vleeshandelaar uit Breda ontkent rol paardenvleesschandaal
[ON] Productie vleesverwerkingsbedrijf Oss stilgelegd na inval

karuna
Drukke kabouter

Re: Hoe paardenvlees op papier rundvlees wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:30

Ik vind de hele situatie echt verbijsterend. Hoe gewetensloos kunnen mensen zijn als het gaat om extra geld illegaal verdienen. Ik ben niet tegen paardenvlees maar vind het niet lekker. Maar je hoort als consument te weten wat je eet. Of het nu om vlees, planten, chemicalien of wat ook gaat. Je moet weten wat je eet.

Los van eventuele principes, zoals het halalvlees, geen paardenvlees willen eten, geen varkensvlees oid. Ook voor mensen met een allergie is het erg belangrijk dat je ook echt eet wat je denkt te eten. Is erg slordig als je overlijdt omdat iemand anders veel geld wil verdienen en daardoor maar rommelt met de producten.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:34

Karuna !! Ik ben het helemaal met je eens!!!!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:03

Sammie schreef:
Maar hoe wordt paardenvlees eigenlijk rundvlees?

Dat is me na het lezen van dit stukje niet echt duidelijker geworden, anders dan, partij komt met papieren waarop staat PAARD binnen en wordt uitgeleverd met papieren RUND. Dat was eigenlijk wel al duidelijk. Wat meer opvallend is dat alle controle, als die er als is tussendoor eindeloos gefaald heeft en dat is nu juist waar ik vraagtekens bij heb en helaas niet verder wordt uitgelegd.

Wat betreft de halal verklaring ben ik ook wel erg benieuwd door wie die dan wel afgegeven is. Daar hoort toch ten tijde van het slachten een imam aanwezig te zijn, net zoals er een rabbi aanwezig hoort te zijn bij het slachten van kosher vlees.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:07

Meer als dat is het ook niet, gewoon vervalsen van documenten en hup je hebt een rundvlees partij. En op het moment dat het ministukjes zijn kun je het nagenoeg niet meer uit elkaar halen. Zolang het grote stukken zijn moet elke handelaar van het vlees het weten dat het geen rund is.

Controles kun je omkopen, weer een geldbeluste ambtenaar. Sommigen zijn alleen steekproefsgewijs dus niet alles haal je eruit.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:17

Ik had door het zinnetje "Maar hoe wordt paardenvlees eigenlijk rundvlees?" misschien iets meer inzicht verwacht.

Zoals bijvoorbeeld het aan het licht brengen van omkoopschandalen en weet ik het. Wel leuk om 1 persoon verantwoordelijk te stellen want die is toch voor het grootste gedeelte schuldig, maar alle handel en wandel eromheen is natuurlijk net zo ziek.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:25

en iets zegt me, dat dit slechts het topje van de ijsberg is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:29

Ik ben vooral verbaasd dat het allemaal uit de handel gehaald wordt en vernietigd, terwijl er verder met het vlees niks mis is toch? Gooi er een korting sticker op met een bordje bij: let op bevat paardenvlees. En zorg vanaf nu dat de controles wel goed gebeuren en zulke praktijken niet meer kunnen plaatsvinden. Er zijn mensen die amper wat te eten hebben en wij gooien eten weg omdat er ander vlees in zit dan het etiket zegt. Dat vind ik eigenlijk het ergste van dit alles... naast dat vind ik natuurlijk ook dat een etiket gewoon moet kloppen. Bizar hoe makkelijk je dat eigenlijk kan veranderen in je voordeel..

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:34

Tsja, als er op het etiket al niet correct staat wat voor soort vlees er in zit moet je je afvragen of de rest dan wel okay is.

Jij zegt "terwijl er verder met het vlees niks mis is toch?" en ik vind dat nogal een aanname. Kan ook zomaar hond inzitten ofzo.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:37

Ik was ook verbaasd toen ik mijn paard naar de slager had gebracht |( en ik naderhand vroeg wat er nu met het vlees ging gebeuren en die slager antwoordde dat het wrs als halal-vlees zou worden verkocht. Natuurlijk is mijn paard niet op die manier geslacht! Ik zat er verder niet mee, voor mij was het belangrijk dat hij vooral snel en pijnloos aan zijn einde zou komen, maar het klopte natuurlijk niet. Net zoals dat zijn hele medische verleden niet in zijn paspoort stond en ik dus een 'schoon' paard aanleverde, terwijl hij dat absoluut niet was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:45

@manic ... dat zeg ik omdat in dit artikel het volgende staat:
Citaat:
Met de kwaliteit van het vlees was echter niks mis.

Echter heb ik niet alle berichten over de paardenvleesartikelen meegekregen, dus weet niet of het specifiek om dat bedrijf gaat, of ook kloppend is voor wat nu allemaal uit de handel genomen wordt.

En als je zo gaat redeneren dat er ook overal hondenvlees in zou kunnen zitten, dan kan je "voor het geval dat" helemaal niks meer eten lijkt mij :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:45

Reken maar dat dit het begin is,wat dacht je van biologisch vlees? Vlees voor honden zal er ook wel vol mee zitten.
SGWuppie waarom heb je zijn medische verleden niet in het paspoort laten zetten?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:57

Tja, nooit bij stil gestaan en ook nooit op gelet. Je mag er van uit gaan dat de kliniek dat doet. Je levert immers niet voor niets het paspoort aan samen met het paard. Had ook nooit de intentie om een paard naar de slager te brengen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:03

@idinn, overheen gelezen! Excuses. Maar idd zul je je af moeten vragen waar dit stopt. Biologische en scharrelartikelen zijn een goed voorbeeld.

Verder maak ik me geen illusies en denk ik dat de hoeveelheiden suikers, chemische smaak-, kleur- en zoetstoffen waarschijnlijk stukken schadelijker zijn dan een stukje vlees van een paard wat ooit eens in zijn leven misschien wel behandeld is met buut.

Overigens zitten op dat soort medicijnen toch gewoon een wachttijd, dus waarom moet je hem dan eigenlijk gelijk helemaal voor consumptie aftekenen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:07

Van dat soort dingen leer je wel, het zal je waarschijnlijk geen tweede keer gebeuren. Maar het feit dat de slager je zegt dat het halal vlees wordt zonder met zijn ogen te knipperen vind ik echt schokkend.

Wordt gezegd dat het paardenvlees zeker gezond is, er was toch ook buut aangetroffen in het vlees. En als ik zie wat onze tinker al aan medicatie heeft gehad. Dat wil je niet opeten. Hij heeft dan een niet slachtverklaring maar die is getekend door een eerdere dierenarts in een andere plaats lang geleden. Na die tijd is zijn paspoort nooit ingezien door een dierenarts, nooit gevraagd naar een niet slacht verklaring, laat staan dat medicatie is afgetekend. Zou hij verhandeld worden en geen mens die er naar kijkt wordt het worst met flinke medicatie. Net als wormenmiddelen, officieel staat er een bepaalde tijd na ontwormen, zou er een slager naar vragen of kijken. Denk het niet eet je fijn broodje kroket met onderdosering wormenmiddel. :r

Maar er wordt veel gerotzooid met eten. Nu weer een nieuw schandaal ontdekt die voor ons wel flinke gevolgen kan hebben. Olijfolie die geen 100 % olijfolie is. :x maar aangelengt met plantaardige olie die goedkoper is. Nu ben ik flink allergisch voor soya en mijn mannetje voor zonnebloem, ik word er alleen flink ziek van voor mijn mannetje heeft het veel meer gevolgen. Dat wil je niet gebeuren dat hij het toch binnenkrijgt. Dan zul je maar net een product eten dat gemaakt is met de gemixte olie. %) ik wil niet eens aan de gevolgen denken.

Zo langzaam aan durf je zowat niets meer in je mond te steken dat je niet zelf gemaakt hebt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:18

Misschien is dat juist wel een goede ontwikkeling... :D (dat zelf maken bedoel ik)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:25

Lastig met olien bv. :j eieren hebben we al zelf dus dat scheelt. Maar olie of vlees wordt wat lastiger al kun je dat ook redelijk sturen. Is alleen een stukje duurder en onhandiger soms.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:57

Ik ben het er inderdaad mee eens dat de juiste informatie op het label behoort staan, maar dat het wel enorm zonde is dat het vlees nu vernietigd wordt.

Nog een interessante link: interactieve map van Europese handel in paardenvlees - http://www.guardian.co.uk/uk/datablog/i ... CMP=twt_gu

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:26

Ik begin toch steeds meer trek te krijgen in een heeeele grote burger of lasagne gemaakt van alle schuldigen aan al dit bedrog. We kunnen er ook pasteitjes van maken zoals in de film Sweeney Todd :P

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:41

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:48

spicegirl schreef:
en iets zegt me, dat dit slechts het topje van de ijsberg is..

Dat idee heb ik ook. Ik heb vooral mijn twijfels bij biologische producten. Wie zegt mij dat het werkelijk biologisch is en wat is het keurmerk waard? Net als het *beter leven* keurmerk. Ik geloof het gewoon niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:50

manic schreef:
Overigens zitten op dat soort medicijnen toch gewoon een wachttijd, dus waarom moet je hem dan eigenlijk gelijk helemaal voor consumptie aftekenen?

Bute wordt niet afgebroken en blijft voor eeuwig in het paardenlijf en komt dus hoe dan ook terecht in het vlees...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:32

Hoe zit het dan met die wachttijd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:35

manic schreef:
Hoe zit het dan met die wachttijd?

Dat is bij andere medicijnen, die zijn na verloop van tijd niet meer te zien in het lichaam en worden volledig afgebroken. Dan mag je het vlees gebruiken voor consumptie. Maar bute blijft altijd in het lichaam dus beesten die daarme zijn behandeld ooit, mogen nooit verwerkt worden tot vlees.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-02-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 21:36

Er is geen wachttijd voor bute, die paarden mogen gewoon nooit meer geslacht worden (voor humane consumptie)