Vleeshandelaar uit Breda ontkent rol paardenvleesschandaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Vleeshandelaar uit Breda ontkent rol paardenvleesschandaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 10:49

Omroep Brabant

Vleeshandelaar Draap en directeur Jan Fasen uit Breda ontkennen de spil te zijn in het Europese paardenvleesschandaal. Het bedrijf werd sinds dinsdag in verband gebracht met de verkoop van goedkoop paardenvlees als duur rundvlees, maar volgens een onderzoek in opdracht van de Franse regering ligt de fout bij een bedrijf in Frankrijk.

In diverse Europese landen waaronder Nederland is paardenvlees gevonden in maaltijden met rundvlees op het etiket. Draap van de Bredase ondernemer Fasen zou zestig ton paardenvlees in Roemenië hebben gekocht. Het vlees werd opgeslagen bij het Bredase bedrijf Nemijtek en kwam vervolgens via Luxemburg in Frankrijkrijk en Engeland op de markt. Daar werd het plots als rundvlees verkocht. Een oud-medewerker beweerde donderdag dat Nemijtek niets met de fraude van doen heeft.

Draap (het omgekeerde van paard) zegt geen zicht te hebben op wat de vermelding is op het uiteindelijke product. "En hoewel het natuurlijk zo is dat ingrediënten correct op labels dienen te worden vermeld en het publiek niet behoort te worden misleid, acht Draap de media-aandacht in deze omvang opmerkelijk nu de voedselveiligheid kennelijk geen aspect is en kennelijk ook geen smaakverschillen door consumenten zijn aangetroffen", reageert het bedrijf, dat is gevestigd op Cyprus, in een verklaring.

Nog geen aanhoudingen
Volgens het vleesbedrijf zouden er vooralsnog geen aanhoudingen vanwege het schandaal hebben plaatsgevonden. "Voor zover bekend is het bedrijf of de directeur geen verdachte, laat staan hoofdverdachte binnen een groot netwerk." Fasen erkent wel dat hij vorig jaar tot celstraf is veroordeeld voor fraude met halalvlees. Geïmporteerd paardenvlees werd verkocht als halal geslacht rundvlees uit Nederland. In die zaak loopt nog hoger beroep en de straf is nog niet uitgezeten.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) speurt naar sporen van fraude met paardenvlees. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) meldde dat de NVWA bezig is met een grootschalig onderzoek waarvoor zo'n honderd Nederlandse bedrijven worden bezocht.

Gesjoemel in Frankrijk
De Franse regering zegt dat een mogelijke bron van het schandaal is gevonden. Een Frans vleesbedrijf zou bewust paardenvlees als rundvlees verkocht, zo blijkt uit voorlopig onderzoek.

Zie voor een andere reactie van een ex-medewerker hier
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-02-13 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: ON>VN

Tafje

Re: Vleeshandelaar uit Breda ontkent rol paardenvleesschandaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 10:52

Volgens mij heeft de NVWA veel te lang gewacht met het uitvoeren van controles.. Eerst werd gezegd dat Nederland geen rol heeft in het schandaal, nadat in Engeland de eerste melding kwam. In die tijd hebben "schuldigen of verantwoordelijken" de tijd gekregen om zich in te dekken of bewijs weg te werken.
Van mij mogen ze DRAAP (what's in a name...) en Fasen op non actief zetten; zeker gezien de eerdere halal-oplichting.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:32

DRAAP is het omgekeerde van PAARD... >;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:59

miezelke schreef:

Echt geniaaaaal! :')

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:03

En het franse bedrijf ontkent natuurlijk net zo hard,maar die liggen nu wel stil...

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 16:06

miezelke schreef:

Dat wist ik.. :) hadden ze niets beters kunnen verzinnen ?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:37

Tafje schreef:

Precies net of die kerel wat aan zijn naam kan doen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:38

Lendebiefstuk... zo ongeveer het duurste stukje vlees van een koe heet bij een paard ook lendebiefstuk. Dus als je lendebiefstukken verkoopt en de ander gaat er automatisch vanuit dat het om rundvlees gaat heb je als verkoper niets fout gedaan. Je hebt immers lendebiefstuk geleverd. :+

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:38

Tafje schreef:

oeps dubbel geplaatst

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:41

Draap verkocht vlees aan Leze??? :+

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:47

Anne_GTI schreef:
Draap verkocht vlees aan Leze??? :+

Precies het was vlees van een dnur

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:55

Ze dachten dat ze feeb kochten maar het bleek om draap te gaan om maar ff flauw te blijven

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 21:17

juliomariner schreef:
Tafje schreef:

Die kerel heet Jan Fasen... Het bedrijf heet Draap...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:44

Tafje schreef:
Volgens mij heeft de NVWA veel te lang gewacht met het uitvoeren van controles.. .

hier ben ik het toch echt niet mee eens. Weet je wel hoeveel controles / monsters die medewerkers moeten doen en hoe groot het gebied is dat ze moeten controleren? Ook in die sector is drastisch bezuinigd en dan beginnen dr nu mensen te piepen dat er meer gecontroleerd moet worden. Het is trouwens niet alleen in Breda, maar ook stukken dichter bij 'huis'.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:42

Ja ik las het net ook.. Oss. Wat een beerput zet. Bah