Isabell Werth over de beschuldigingen van doping

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Isabell Werth over de beschuldigingen van doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 14:11

isabell-werth.com/ bokt.nl

Op haar website heeft de Duitse dressuuramazone Isabell Werth een verklaring gezet waarin ze in gaat over de beschuldigingen die de FN naar haar heeft gemaakt. Haar paard El Santo is vorig jaar positief getest op dopinggebruik.

“Sinds acht maanden ben ik er van op de hoogte, dat El Santo tijdens de Rheinischen kampioenschappen in 2012 op het medikament Cimetidin (medicijn om maagzuur te reduceren) getest is.
El Santo werd echter nooit met dit medicijn behandeld. Wel waar is dat "Warum Nicht" vanwege een verwonding aan zijn heup, een pijnstiller kreeg. Deze pijnstiller tast tevens de maag aan en daarom kreeg "Warum Nicht" ook de maagbeschermer Cimetidin toegediend.

Zodra we ervan op de hoogte waren dat de test positief is zijn we bezig om dit op te helderen. Dit is van groot belang voor ons en ik ondersteun derhalve ook alle onderzoeken. Ik kan u garanderen dat sinds El Santo als vierjarige bij ons op stal kwam hem nooit een maagmiddel is gegeven. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat na grondige onderzoeken ook zal blijken dat er geen persoonlijke opzet in het spel is. Vanwege het lopende onderzoek kan ik verder niets zeggen.”

Verwant artikel
[VN] Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:24

misschien de maag beschermer in de voerschep gemengd waarme daarna het voer van het andere paard is ingeschept?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:25

Alsof je rijtechnisch voordeel kunt hebben van een maagzuurremmertje. :roll:

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:32

In een eerder bericht stond dat het spuitje omgespoeld zou zijn in de waterbak van Warum Nicht en nadat er een storing was geweest dit water in de bak van El Santo is gekomen }:0

Natuurlijk heeft een paard met maagzweer wel rijtechnisch voordeel van een maagbeschermer. Mijn paard liet voordat we de oorzaak van zijn gedrag hadden gevonden duidelijk "lastig" gedrag tijdens het rijden zien. Maar we konden niet direct de oorzaak achterhalen. Hij had dus gewoon pijn in zijn maag.

troi

Re: Isabell Werth over de beschuldigingen van doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:41

Toch gek dat er bij al deze dopingschandelen het altijd of een domme stalknecht of zelfs een ander paard de schuld is.. Zo vreselijk toevallig dat juist deze topstallen zulk stom personeel hebben. Een mens zou er bijna wat van gaan denken :roll:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:53

En je kan ook altijd in alles complot theorieên of vals spel zien. Er zijn mensen die veel werken en veel fouten maken, Er zijn er die weinig werken en weinig fouten maken en er zijn er die geen fouten maken. Hiermee wil ik duidelijk maken dat waar er gewerkt wordt met mensen er ook wel eens foutjes gebeuren. Zelfs al is het niet rechtstreeks de mensen hun fout.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:06

Ach, shit happens hoor! Kan gebeuren.
Waar mensen werken, komen wel eens foutjes voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:35

Vudress schreef:

Zijn een hoop Bokkers heilig van overtuigd als ik zo in het vorige topic kijk... :P

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:47

troi dat vind ik een beetje kort door de bocht. Ik denk dat het er eerder mee te maken heeft dat deze paarden van zulke topstallen regelmatig gecontrolleerd worden en het dus aan het licht komt, terwijl op een doorgaanse stal maar zelden tot nooit een paard een dopingcontrole ondergaat. Dus daar zal het ook wel vaak genoeg misgaan door een menselijke fout, maar komt het gewoon nooit aan het licht.

Ik denk niet dat dit opzet geweest is, dan hadden ze wel een ander middel genomen, of het in de papieren laten zetten door de DA. hopelijk kunnen ze snel de juiste oorzaak achterhalen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:48

Vudress schreef:

Ik denk dat die regels niet zijn gemaakt omdat het zo bevordelijk voor het rijden is. Maar meer omdat je een 'ziek' paard toch op wedstrijd laat komen door het middel. Of je het daar mee eens bent is een ander punt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:50

Danique_G schreef:
Vudress schreef:

Ik denk dat die regels niet zijn gemaakt omdat het zo bevordelijk voor het rijden is. Maar meer omdat je een 'ziek' paard toch op wedstrijd laat komen door het middel. Of je het daar mee eens bent is een ander punt.

Leg mij dan eens uit waarom het middel Cimetidine bij de FN (de Duitse KNHS) op de verboden lijst staat. En bij de FEI, de internationale paardensportbond wel is toegestaan....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:53

@Janine1990, hoe moet ik dat weten? Ik ben niet van die organisatie. Ik denk meer dat het een regel is uit principe kwestie, ik weet er de achtergrond niet van. Zoals ik eerder zei, het is een vermoeden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:55

Danique_G schreef:
@Janine1990, hoe moet ik dat weten? Ik ben niet van die organisatie. Ik denk meer dat het een regel is uit principe kwestie, ik weet er de achtergrond niet van. Zoals ik eerder zei, het is een vermoeden.

Maar je denkt dat het middel niet bevorderlijk is voor het rijden? Dan heb je er vast wat meer over gezocht?
En wat voor principe kwestie?

Edit: Puur nieuwsgierig hoor. Ik ben al een paar keer aan het zoeken geweest naar mogelijke bijwerkingen. Ik ben geen apotheker, dus ik ben daarin gewoon een leek. Ik kan alleen geen negatieve bijwerkingen vinden die van positieve invloed zijn op het rijden maar negatief zijn als het gaat om het welzijn van het dier.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:05

Janine1990 schreef:
Danique_G schreef:

Maar je denkt dat het middel niet bevorderlijk is voor het rijden? Dan heb je er vast wat meer over gezocht?
En wat voor principe kwestie?

Edit: Puur nieuwsgierig hoor. Ik ben al een paar keer aan het zoeken geweest naar mogelijke bijwerkingen. Ik ben geen apotheker, dus ik ben daarin gewoon een leek. Ik kan alleen geen negatieve bijwerkingen vinden die van positieve invloed zijn op het rijden maar negatief zijn als het gaat om het welzijn van het dier.

Nee ik denk dat het geen bijwerkingen heeft op het rijden. Precies om wat jij eerder zei. De een verbied het middel en de ander niet. Als het echt een duidelijk gevolg heeft op het rijden wordt het wel bij beide verboden anders krijgen beide organisaties wel boze fans op hun dakje.

In die zin is het een principe of je een ziek paard op wedstrijd laat verschijnen. Nogal ethisch dus. De een vindt dat je er best wat (in dit geval cimetidine) doorgeen mag jassen en de ander vind dat je ten alle tijden een ziek paard moet laten uitzieken en dus de tijd moet geven om te herstellen. Maar net hoe de organisatie er tegen aan kijkt. Maar ik vrees dat het ook wel een beetje om de eurotjes gaat. Hoe meer paarden er aan meedoen, hoe groter het evenement en des te meer kaartjes worden verkocht.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:10

Het gaat er toch om dat het een paard een middel heeft gehad voor de maag, het beinvloed het rijden misschien niet, Maar je rijd wel door met een ziek paard. Daar gaat het om. Waarom de FEI het wel toestaat is mij een raadsel.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:14

Woogy schreef:
misschien de maag beschermer in de voerschep gemengd waarmee daarna het voer van het andere paard is ingeschept?

Maar het is toch pas na een bepaalde hoeveelheid verboden, een max aantal gram (of hoe werkt dat met medicijnen) is toegestaan hiervan, had ik gelezen vorige keer, omdat ik niet wist dat maagmedicijnen onder doping vielen. :j (andersinds logisch, zodra een paard medicijnen voor de maag nodig heeft, is het niet gezond)
Maar als het echt alleen door een voerschep komt, of door het beetje water wat de leiding in terug liep, kan het toch nooit de maximum hoeveelheid hebben overschreden? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:25

_Zsazsa_ schreef:
Het gaat er toch om dat het een paard een middel heeft gehad voor de maag, het beinvloed het rijden misschien niet, Maar je rijd wel door met een ziek paard. Daar gaat het om. Waarom de FEI het wel toestaat is mij een raadsel.

Jeeeutje... Heb je het niet goed gelezen zeker? Of het verhaal überhaupt niet meegekregen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:30

_Zsazsa_ schreef:

Ziek? Wat is ziek? Als je een paard preventief tegen hoge zuurgraad van zijn maagzuur beschermd? Maakt niet uit of dat een sportpaard is of een weilandpony. Of wil je ze in de lasagne van de euroshopper laten draaien? Als een paard al eerder maagklachten heeft gehad en dit op deze manier voorkomen kan worden vind ik dat juist alleen maar goed. Prestatie verhoogt het niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:46

Cimitidin is geen maagbeschermer maar een maagzuurremmer dus dat is tegenstrijdig, als maagbeschermer zet je dan erder omeprazol, ulcogant enz. in maar geen cimitidin.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:51

Ze is al eens eerder geschorst wegens Doping, neem aan dat ze daar van geleerd heeft! En wie gaat een nou een paard doping geven op een kampioenschap voor Rheilanders.. Beetje suf?! Lijkt me sterk dat Isabell El Santo doping heeft toegedient!

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:52

Hoeveel mensen nemen dit medicijn gewoon preventief omdat er ooit klachten geweest zijn van een maagzweer? Dit is een heksenjacht om niks, enkel en alleen dat het medicijn op de "lijst" staat is absurd. En het staat erop omdat het een humaan medicijn is en niet omdat het de prestaties zou bevorderen.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:50

Wilawander schreef:
Cimitidin is geen maagbeschermer maar een maagzuurremmer dus dat is tegenstrijdig, als maagbeschermer zet je dan erder omeprazol, ulcogant enz. in maar geen cimitidin.

Preventief ingezet is het wel degelijk een vorm van maag'bescherming'. (Omdat maagklachten kunnen ontsaan door teveel maagzuur.)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:33

Ja, maar niet als maagbeschermer bij een NSAID (pijnstiller) Dat mechanisme is weer anders. Als daar maagzweren door ontstaan kan het weer wel gebruikt worden, om het even makkelijk te maken.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:59

Toch wel, dat is een van de indicaties om dat middel te gebruiken. (Tenminste in humane geneeskunde. En ik denk dat een paardenmaag wel ongeveer hetzelfde werkt :D )

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:49

_Zsazsa_ schreef:

Nou mij niet hoor. Is gewoon vanwge het geld. Als de fei het niet toestaat komen toppers als Werth niet meer dus dan ontvangen zij niets meer. Er is denk ik niet sprake van financial fair play.