Een paard waarvan men dacht dat het geslacht was is teruggevonden in de straten van Longford, Ierland. Het paard, Charlie was een van de drie ernstig verwaarloosde en uitgemergelde paarden die recent door de Hungry Horse Outside stichting was opgevangen. Hij had een chip, de andere twee niet. Oprichtster van de stichting, Hilary Robinson, belde met het Ierse Departement van Agricultuur om het chipnummer te controleren. Daar werd haar verteld dat de bonte Cobruin op 24 maart 2012 voor humane consumptie geslacht is. Het paspoort was uitgegeven door Horse Sport Ireland. Ook kon het departement vertellen waar het paard was geslacht. De andere twee paarden waren merries, waarvan 1 drachtig. Zij hadden geen chip en konden dus niet worden geïdentificeerd.
De Ulster Society for the Prevention of Cruelty to Animals (USPCA) zegt dat paspoorten wel vaker verwisseld worden zodat ongedocumenteerde paarden alsnog in de voedselketen terecht kunnen komen.
“Het Ierse paspoortensysteem is corrupt.”zegt voorzitter, Stephen Philpott, in gesprek met de Dailymail.co.uk. “Ik heb het aangekaart bij het ministerie, maar niemand luistert. Nu opeens wel, deze week had ik drie bijeenkomsten met iemand van het ministerie.” In theorie heeft ieder paard zijn eigen paspoort met microchip. Deze bevatte een uniek nummer dat is gekoppeld aan het paard. Het paard mag niet voor consumptie geslacht worden als er geen identificatie heeft plaats gevonden. In het jaar van de geboorte dient een paard deze identificatie te krijgen. Het slachthuis behoort het paard af te melden.
De Ierse minister van Agricultuur, Simon Coveney heeft gezegd dat, als er duidelijk bewijs is dat er [massaal] fraude met de paspoorten wordt gepleegd, hij in zal grijpen. Op individuele gevallen wilde het ministerie niet ingaan, aldus de Dailymail. De controle zal in ieder geval wel worden aangescherpt.
Vorige maand kwam de Ierse Food Safety Authority (FSA) er achter dat er vervalste documenten waren opgemaakt bij een paardenslachterij in Limerick. De documenten leken echt, maar de stempel van de dierenarts bleek vervalst te zijn. Het vlees was bestemd voor Italië.
Volgens Philpott was Charlie onderdeel van een groep levende paarden die illegaal aan land zijn gebracht om geslacht te worden. “Misschien was hij te klein of op het laatste moment nog door iemand anders opgekocht.”
De laatst geregistreerde eigenaar van Charlie is Bernadette Walsh, een dierenactivist. Zij verkocht de ruin drie jaar geleden. Zij was geschokt toen ze hoorde van Charlie’s situatie. Bovendien was ze ook boos dat er blijkbaar geen controle wordt uitgeoefend waardoor het paard nog op haar naam staat. Volgens Walsh kan het verhaal over doorverkopen van het paspoort wel waarheid bevatten. Charlie was voor zijn ras eigenlijk klein uitgevallen. In dat geval is er dus een ander paard aan Charlie’s paspoort gekoppeld en vervolgens geslacht.
Volgens Robinson is dit het derde paard in een jaar tijd die volgens het paspoort en chipnummer geslacht is, maar in werkelijkheid nog leeft. Sinds de oprichting in 2007 zijn er ongeveer 60 paarden, die zij opving, met eenzelfde lot.
De Dailymail heeft contact opgenomen met het slachthuis waar ‘Charlie’ was geslacht, maar zij gaven geen commentaar.
Het traceren van geslachte paarden staat nu onder een vergrootglas sinds het vleesschandaal dat in januari aan het licht kwam. Daarbij kwam ook naar voren dat er paarden geslacht waren en in de voedselketen terecht waren die daar helemaal niet terecht mochten komen. Acht paarden waren behandeld met een medicijn, die voor mensen schadelijk kan zijn. Nu blijkt dus ook dat paspoorten makkelijk om te wisselen zijn. Het paardenvleesschandaal dat in Ierland en Groot-Brittannië blijkt niet op zichzelf staand iets te zijn. Ook in andere landen blijkt nu dat paardenvlees verkocht is als rundvlees.
Is geen uitzondering... als Charlie verder happy in de wei mag rondhobbelen is het voor hem wel een happy end en een geluk bij een ongeluk, eh, zwendelpraktijk.
spicegirl
Geplaatst: 14-02-13 12:45
dus chip en paspoort blijken geen garantie. afschaffen dan maar...
Bravura
Geplaatst: 14-02-13 12:48
Voor een geslacht paard ziet Charlie er wel goed uit! Klopt geen bal van die paspoorten. Ook hier in NL niet.
En...als men de chip uit leest, kan men alleen tijdens kantooruren met het desbetreffende stamboek bellen, anders is een dier nog niet te controleren van wie het is.
Chips is zo makkelijk mee te frauderen ... Snap ook niet waarom ze ooit bedacht hebben dat chip oké is . DNA was beter geweest ... Leuke charlie beetje vuil voor een dode
Maysie
Geplaatst: 14-02-13 13:39
Zinzi_jewel schreef:
Leuke charlie beetje vuil voor een dode
Das natuurlijk logisch aangezien hij uit de dood is opgestaan Die groene zoden hebben natuurlijk wat modder afgegeven
Dit verkeerd vlees en chipgebeuren nummers is volgens mij nog lang niet afgelopen..
Bedoel een geslacht dode . Dacht dat enige hygiëne op de plaats is ... Maar goed , blijf niet kunnen . Dood verklaard op papier en springlevend rondhuppelen
Desi_2409
Geplaatst: 14-02-13 13:43
Wat een geluk heeft Charlie, wel jammer voor degene die in zijn plaats is gegaan...
heel vervelend maar ik heb dit wel eens zelf aan den lijve ondervonden ... paard naar de slacht omdat ze ongeneeslijk ziek was in bezit van papier met aftekeningen etc van slachthuis met datum van slacht. Een half jaar later stond er een foto in een paardenblad van haar met de titel wie kent dit paard de nieuwe eigenaar wilde graag meer over haar weten. Dat is zo'n verdrietige situatie geworden zeker ook omdat de merrie op dat moment weer ziek was
storrum
Geplaatst: 14-02-13 14:02
knollentuin schreef:
wonderlijk dat ze er nu pas achter komen dat het zo vaak verkeerd gaat... heeft lang geduurd..
Hebben heel veel mensen weer heel veel geld mee verdiend.
Is niet nieuw, werd vroeger (15 jaar geleden) ook gedaan. Toen werd het ook op de wedstrijden gedaan, paarden wisselen van papieren en je kon weer wat meer vragen voor een paard. Ik ben in ieder geval niet verbaasd om dit te horen, ben wel benieuwd wat men nu gaat doen. Chip afschaffen en toch die irisscan doen of DNA of iets anders?
En hoe kan men dan volgens jullie sjoemelen met de chip ?
Ik denk dat ze in het slachthuis gewoon een ongechipt paard hebben geslacht en de papieren van Charlie gebruikt hebben. Dat is dus bewust.
Ik denk niet dat het mogelijk is om een gechipt paard zijn papieren te verwisselen met een ander gechipt paard. Dus ik ben beneuwd
ptiteblue
Geplaatst: 14-02-13 18:59
Een vriendin van mij heeft 4 jaar geleden een 5 jarige ruin gekocht, met een passeport, maar geen stamboekpapieren. Bleek dat het paar 2 chips had, en een daarvan was KWPN. Wij hebben de fokker teruggevonden, en die was geschrokken dat het paard nog leefde. Die werd als veulen afgekeurd door de verzekering, en aan een handelaar verkocht voor de slacht. En bleek dus doorverkocht zonder passport. Paard werd ondertussen van zijn OCD geopereerd voor dat mijn vriendin hem kocht en loopt dus echt prima, en hij is nu 8.
ZOOO oud nieuws dit soort dingen... Fraude met paspoorten en chips is schering en inslag, geslachtte paarden die toch blijken te leven... Heb een paar jaar terug al een heel zaakje met een 'geslacht' paard van een zeer bekende menner bij de hand gehad. De betreffende britse handelaar had al meerdere keren voor de rechtbank gestaan wegens fraude: [OV] [EG] Zwartbonte merrie It's Nellie, d. v. KWPNhengt Forever
Er komt nu toch wel heel wat fraude aan het licht. Het erge vind ik het voor al die dieren. Bij al dat illegale slachten zal er geen tot weinig toezicht zijn en zullen veel dieren onnodig lijden (denk aan transporten e.d.). Maar inderdaad wat een leuke pony! Ben blij dat hij de dans is ontsprongen er vanuit gaande dat hij verder niets mankeert.
ah gaat dit niet over dezelfde pony wat al eerder in het nieuws is geweest, die ineens naar de slager ging, zonder ook maar af te wachten op de uitspraak? staat me nog iets van bij. kan goed over hetzelfde paardje gaan. toen waren er ook al vraagtekens bij dat bericht namelijk
en overigens komt het veel voor ook in nederland. als slager denk met jaartje op de wei is het weer de oude gaan ze gewoon de handel in hoor
Wat ik erger vind is dat er dus ook paarden geslacht worden die eigenlijk niet voor humane consumptie gebruikt mogen worden.Dit ivm schadelijke medicatie ed. Dit krijgen mensen dus gewoon binnen.