Dierenarts blijft bezorgd om lot ‘verwaarloosde' paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dierenarts blijft bezorgd om lot ‘verwaarloosde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 09:52

www.nieuwsblad.be

Dierenarts Gilbert Caen is de wanhoop nabij. Sinds hij de toestand van een aantal paarden in een weide langs de Bruggestraat in Gits aankloeg, is er nog altijd niets aan de situatie veranderd.

Gilbert Caen trok eind vorige maand aan de alarmbel. Nadat hij het kadaver van een paard had gevonden op een besneeuwde weide op Gits-Berg, vreesde hij ook voor het lot van de andere paarden en pony's.

Caen alarmeerde de politie en de Inspectie Dierenwelzijn. Maar tot zijn frustratie gebeurt er niets met zijn klachten, hoewel de overheid onlangs nog strengere regels en zwaardere boetes op verwaarlozing van weidedieren zette.

‘De paarden lopen nog altijd dag en nacht in de weide. Het hok biedt geen bescherming tegen de ijskoude wind en er ligt geen hooi in. Het drinkwater en het droogvoer zijn bevroren. Het enige wat er gebeurde, is dat de hoeven van de twee pony's die bijna kreupel liepen, zijn gekapt', zegt Caen.

Het liefst zou de dierenarts de dieren uit de weide halen en in zijn eigen stal zetten. ‘Maar dan loop ik het risico verdacht te worden van diefstal', zegt hij. Hij vreest dat nog meer dieren de winter niet zullen overleven.

Henri Decraemere van de Inspectie Dierenwelzijn relativeert de toestand. ‘Ik ben al drie keer zelf ter plaatse geweest. Voor mij is de toestand van de paarden en pony's aanvaardbaar en zeker niet van dien aard om de dieren weg te halen. Van ontbering of verwaarlozing is geen sprake.'

Decraemere nam ook contact op met de dierenarts van de eigenaar van de paarden. ‘Die wist mij te vertellen dat het paard dat dood in de weide lag aan koliek leed. De dierenarts liet het dier inslapen.'

Verwant artikel

[VN] België: Paard overleden door sneeuw en kou

Autumnn

Re: Dierenarts blijft bezorgd om lot ‘verwaarloosde' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:11

Jeetje wat verschrikkelijk dat er nu nog niks aan gedaan is.. :n
Kan hij ze niet enkel bijvoeren? (hooi)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:15

Dan maar diefstal, wie zal 'm aangeven ?
De eigenaar ?

Die heeft het wellicht niet eens in de gaten ... en wie weet is hij er zelfs wel blij mee, hoeft hij helemaal niet meer naar z'n dieren om te kijken ..

Toevallig hadden wij het gisteren nog over een dergelijk geval, als ik het toch hier op de hoek zou zien staan, nam ik wel degelijk maatregelen: bijvoeren, van drinken voorzien of "inpakken en meenemen" :j

Je gaat toch niet wachten op de volgende dode ?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:16

Hmmm, apart dat een dierenarts, waarvan je zou denken dat hij er echt wel kijk op heeft, wordt genegeerd door een inspecteur!

(BTW WEL EEN GEWELDIGE VERVOEGING: AANKLOEG..)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:26

Citaat:

Het is een artikel uit België, zimbabwe ... daar is kloeg gewoon juist !

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:38

Toch wel een bijzonder verhaal, omdat een andere dierenarts aangeeft dat er niks aan de hand is...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:42

Toch wel een bijzonder verhaal inderdaad :j

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:45

Eerlijk gezegd. Denk ik dat de toestand van de dieren niet heel slecht is. Even na gaan hoeveel paarden nu bevroren bakken hebben, daarnaast hebben ze een stal (miss een hele slechte maar ze hebben er één), ze krijgen voer en staan buiten. Dus ik denk dat de dierenbescherming er niet veel aan kan doen, want wat zou iemand zeggen als je dit leest? Dat de dieren dus wel aardig verzorgd werden, ze gingen zelfs naar de hoefsmid.

Maar ik ken de situatie niet, Dit is puur mijn veronderstelling.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:09

xxrossiexx schreef:
Eerlijk gezegd. Denk ik dat de toestand van de dieren niet heel slecht is. Even na gaan hoeveel paarden nu bevroren bakken hebben, daarnaast hebben ze een stal (miss een hele slechte maar ze hebben er één), ze krijgen voer en staan buiten. Dus ik denk dat de dierenbescherming er niet veel aan kan doen, want wat zou iemand zeggen als je dit leest? Dat de dieren dus wel aardig verzorgd werden, ze gingen zelfs naar de hoefsmid.

Maar ik ken de situatie niet, Dit is puur mijn veronderstelling.

Je weet helemaal niet of de dieren geregeld water krijgen. Het kan best zo zijn dat het paard koliek heeft gekregen en gestorven is door onregelmatig iets van voer te krijgen.
Ook een groot gebrek aan water is slecht voor de stofwisseling.

Ik vind zelf dat er snel te gemakkelijk over gedaan wordt. Teveel eigenaren vinden het wel best als de paarden bijv. 1 keer per dag water krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:52

Shirley schreef:
Citaat:

Het is een artikel uit België, zimbabwe ... daar is kloeg gewoon juist !

Geen idee of je Belgisch bent, ik wel maar hier is kloeg toch echt niet juist. Verder, mijn voordroog bevriest ook hoor, wat moet ik doen, het onder een vuurtje leggen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:01

Het is niet standaard, maar zeker niet fout :n

Citaat:
1.3 Regionaal verschil

In België komt nog af en toe de sterke vervoeging van klagen voor: kloeg. Deze vervoeging is er echter geen standaardtaal. In het hele taalgebied is de zwakke vervoeging klaagde de meest gangbare vervoeging.

Breien, dat van oorsprong een zwakke vervoeging heeft, wordt zowel in Nederland als in België wel eens sterk vervoegd: bree, gebreeën. De sterke vervoeging van breien is evenwel geen standaardtaal.

In België is naast de onregelmatige vorm zei ook de regelmatige vorm zegde gangbaar. Die zwakke vervoeging is standaardtaal in België.
bron: http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/35/ als je het misschien leuk vindt iets over je eigen taal te leren :)

LoesLucy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:11

Verschrikkelijk

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:12

Ik twijfel ook een beetje aan het verhaal. Het geheel kan door allerlei omstandigheden zo'n vertekend beeld geven. Met de sneeuwklonters onder de hoeven en harde ondergrond lopen de meeste paarden nou eenmaal wat gevoeliger. Als er zowel een schuilstal, als droogvoer en water (tja dat kun je niet de gehele dag door ontdooien met -5) aanwezig was en de inspectie van dierenwelzijn niet ongerust was, lijkt het me ook te vroeg om te gaan paniekeren.

Wel vreemd dat twee dierenartsen zo tegenovergesteld concluderen. Zo zie je maar weer dat eigen persoonlijkheid vaak ook een rol speelt.