Paarden ‘rundvlees’ nu ook in Duitsland en bij Albert Heijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paarden ‘rundvlees’ nu ook in Duitsland en bij Albert Heijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 10:02

www.telegraaf.nl / www.nrc.nl / www.bokt.nl

Het schandaal rond paardenvlees dat niet als dusdanig is geëtiketteerd, dijt uit naar Duitsland. Supermarktketen Real haalt een lasagne-merk uit de schappen, nadat in steekproeven paardenvlees was aangetroffen. Dit heeft het bedrijf woensdagavond laten weten.

Albert Heijn
De lasagne bolognese van het merk Euroshopper van Albert Heijn bevat naast rundvlees ook paardenvlees. De supermarkt heeft het product afgelopen vrijdag al uit de schappen gehaald. Dat heeft Albert Heijn bekendgemaakt. De aanwezigheid van het paardenvlees stond niet op het etiket vermeld.

“Albert Heijn informeert klanten over onjuist verstrekte informatie op het etiket van de lasagna bolognese van het merk Euro Shopper. In dit product is namelijk op beperkte schaal, naast rundvlees, ook paardenvlees aangetroffen.

Albert Heijn heeft de lasagne bolognese van het merk Euro Shopper afgelopen vrijdag al uit voorzorg uit de winkel gehaald. Mochten er klanten zijn die het product nog in hun bezit hebben, dan kunnen zij dit naar een Albert Heijn winkel terugbrengen.”, aldus de verklaring van de Albert Heijn.

Albert Heijn biedt zijn verontschuldigingen aan “voor dit ongemak”. Vrijdag gaf de supermarktketen het personeel via het interne netwerk de opdracht tot “retourname voor alle winkels”, schreef NRC Handelsblad vanmiddag. Dit weekend zei Albert Heijn een preventief onderzoek te zijn gestart, maar zei toen niets over het uit de handel nemen van de lasagne. Volgens de woordvoerder is dat gangbaar beleid en worden alleen terugroepacties gecommuniceerd van producten die “gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid”. Het is niet bekend om hoeveel bakjes het gaat.

Supermarktketen Plus haalde begin deze week de diepvrieslasagne van het merk Primafrost uit de schappen. De importeur kon niet garanderen dat er geen paardenvlees in de kant-en-klaarmaaltijd zat.

De afgelopen weken werd in Groot-Brittannië en Ierland paardenvlees aangetroffen in producten die werden gelabeld als rundvleesproduct. De krant NRC haalt ook Zweden en Polen aan. Verschillende diepvrieslasagnes van een Franse leverancier werden daarom uit de handel gehaald.

De ministers van landbouw van landen die een rol spelen in het paardenvleesschandaal vergaderden gisteren in Brussel. Aanwezig zijn Frankrijk, Groot-Brittannië, Luxemburg, Zweden, Roemenië en Polen.

Mogelijk speelt een Nederlandse ondernemer een centrale rol in het Europese schandaal. Het bedrijf Draap Trading, dat in handen is van de Nederlander Jan Fasen, kocht zestig ton paardenvlees op bij het Roemeense slachthuis waarvan paardenvlees als rundvlees opdook in diepvriesmaaltijden, schrijven Britse media. Nederland werd dit weekend al door een Franse onderminister in verband gebracht met de producten.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) deed gisteren onderzoek bij het bedrijf in Breda. De ondernemer werd begin vorig jaar nog veroordeeld in een vleesfraudezaak, aldus persbureau Novum. Hij kreeg van de rechtbank in Breda een jaar cel, waarvan drie maanden voorwaardelijk omdat hij Zuid-Amerikaans paardenvlees had verkocht als halal geslacht Nederlands rundvlees. Een Oosterhoutse vleeshandelaar kreeg een werkstraf voor medeplichtigheid.

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
[VN] 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'
[VN] "Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"
[VN] 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni' [incl. NOS video]
[VN] Brits paarden 'rundvlees' vrij van medicamenten
[VN] Bedrijf uit Breda schakel in Europees paardenvleesschandaal
[ON] Culinaire hoogstandjes nu betaalbaar dankzij Roemenië
[VN] Extra klanten voor paardenslager na schandaal

newt

Re: Paarden ‘rundvlees’ nu ook in Duitsland en bij Albert Heijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:03

en zo komt fraude aan het licht.
Misschien paardenvlees weer duurder maken?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:15

Ja en zo wordt je dus belazerd ik maak het lekker zelf.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:09

Nu koop ik dus nooit meer kant en klaar voer! Ik wil eten wat ik denk te kopen, maar blijkbaar gaat dat dus niet. Buiten het feit dat ik wil kunnen kiezen of ik wel of geen paardenvlees eet, is dit vlees dus ook nog van twijfelachtige oorsprong.
Niet dat het me verbaasd, er wordt ons zoveel troep, letterlijk, in de maag gesplitst via ons voedsel ( kleur/ smaakstoffen, gevaarlijke conserveringsmiddelen, niet goed gewassen groenten waardoor we schadelijke insecticides binnenkrijgen, etc). Voor degenen die daar meer over willen weten:
http://foodwatch.nl/index_nl.html en http://www.franshoek.info/pagina32.html
Daarbij vergeleken is dit paardenvlees schandaal nog maar het topje van de ijsberg!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:14

@elcid, je hebt gelijk maar ik ben ondertussen wel zo achterdochtig geworden dat ik me afvraag waar de grens ligt, de niet kant en klare spullen maar wel uit de supermarkt, kan je die wel echt vertrouwen? Zit in een verpakking rundergehakt wel echt rundergehakt of hebben ze daar ook andere dingen ingestopt? Het lijkt er haast wel op dat als je je spullen niet direct bij de producent weghaalt, slachter/boer, ermee gerommeld is..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:21

Ik snap werkelijk waar de hele heisa niet, er zit al tig jaar paardenvlees in de Rundvleeskroketten van de Mora en daar hoor je nooit iemand over. Als je goed kijkt op de etiketten zit het in heel veel producten met als hoofdbestanddeel rundvlees en een klein % paardenvlees.

Ik zou me meer zorgen maken om alle andere troep die ze erin stoppen aan kleur, smaak en conserveringsmiddelen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:25

@Troi, Inderdaad, dat is dus de reden dat wij "eigen" vlees eten ( van varkens/ kippen en runderen die we zelf of die hier bij ons in de buurt zijn opgekweekt/ gefokt) , eigen eieren en hoofdzakelijk groeten uit eigen tuin of uit de biologische moestuin hier vlakbij waar ik het vaak zelf uit de grond haal!
Maar soms ontkomen wij er ook niet aan en dus lees ik tegenwoordig verpakkingen, maar dat is blijkbaar ook niet waterdicht.
En over "rundergehakt" gesproken, dit is ook een hele fijne : http://www.pinkslime.biz/ en http://www.youtube.com/watch?v=dCqKl4Q3hW4
(nog) niet in Nederland, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen }:) Eet smakelijk :Y)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:27

Goed dat dit soort dingen aan het licht gebracht worden. Mij gaat het er niet zozeer om dat er paardenvlees in verwerkt wordt, maar dat de consument niet juist wordt geinformeerd. Hopelijk wordt de consument door dit soort schandalen bewuster van wat men koopt. Voor mij nog een aanleiding om nog bewuster te gaan eten en vlees uit de supermarkt te skippen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:07

Attitude schreef:
Goed dat dit soort dingen aan het licht gebracht worden. Mij gaat het er niet zozeer om dat er paardenvlees in verwerkt wordt, maar dat de consument niet juist wordt geinformeerd. Hopelijk wordt de consument door dit soort schandalen bewuster van wat men koopt. Voor mij nog een aanleiding om nog bewuster te gaan eten en vlees uit de supermarkt te skippen.

Helemaal mee eens. Nu koop ik eigenlijk nooit kant en klaar maaltijden, maar wie zegt me dat het stukje vlees dat ik koop wel rund is en geen paard. Ik kan dat als leek echt niet zien hoor. Op zich heb ik geen probleem met het eten van paardenvlees (paarden hebben doorgaans beter leven dan kistkalveren), maar ik wil wel kopen wat op de verpakking staat.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 14-02-13 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:07

Aaaah...de euroshoppers van de AH,
zegt iets over supermarkten in het algemeen,
ze kijken eerst naar de winstmarges.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:25

Attitude schreef:

Ivm mijn glutenvrije dieet ben ik denk ik bewuster dan de gemiddelde persoon op het gebied van eten/voedsel en het lezen van etiketten.
Maar ook als er wel juist ge-etiketteerd (lol is dit een woord?) wordt hebben mensen gewoon vaak niet door wat ze eten.

Als voorbeeld, Albert Heyn heeft vorig jaar een consumentenprijs gewonnen met 'nieuw' extra mager gehakt en heeft onder andere het etiketje: bewuste keuze.
Het gehakt zelf is echt niet magerder, wat ze hebben gedaan is het gehakt mengen met tarwe, ofwel je koopt eigenlijk minder vlees, het vleespercentage in dit gehakt is gewoon lager. Echter je betaalt er meer voor ... natuurlijk, ondanks dat tarwe een goedkoper product is dan vlees.
De consument zou net zo 'mager' eten als ze gewoon wat minder van het 'normale' gehakt zouden eten, dan kom je op hetzelfde uit maar betaal je minder en minder toevoegingen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:35

Vippie schreef:
Ik snap werkelijk waar de hele heisa niet, er zit al tig jaar paardenvlees in de Rundvleeskroketten van de Mora en daar hoor je nooit iemand over. Als je goed kijkt op de etiketten zit het in heel veel producten met als hoofdbestanddeel rundvlees en een klein % paardenvlees.

Ik zou me meer zorgen maken om alle andere troep die ze erin stoppen aan kleur, smaak en conserveringsmiddelen.

Maar dan staat het op het etiket,dan weet je dat dat vlees erbij in zit.
Nu weten mensen niet dat er paardenvlees bij in zit.
Ik lees ook altijd wat er in een kroket of van die hapjes zit.Bij bijna alles zit er paardenvlees in,dat eet ik dus niet.Ik wil geen paardenvlees eten,en als ik dan rundvlees eet verwacht ik ook rundvlees.
Ach wie weet wat er allemaal gesjoemeld word,we weten de helft niet eens.
We gaan er maar vanuit dat het klopt wat er op een verpakking staat.
Niemand die het ziet als er iets anders in zit.

Er zit/zat ook paardenvlees in de 'gehaktballetjes' van de Unox tomatensoep.
Laatst bijgewerkt door gohya op 14-02-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:36

Ik ga voortaan mn eigen koe maar slachten...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:39

Vippie schreef:

De heisa is dat in dit geval het niet vermeld staat op het etiket dat er paardenvlees in zit, dat de consument dus bedonderd wordt en de fabrikant er meer op verdient want paardenvlees is goedkoper dan rundvlees. Bovendien zou dit paardenvlees afkomstig zijn van paarden die behandeld zijn met bute en het dus verboden is dat vlees te verwerken...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:14

Tja een voedsel allergie is toch nog ergens goed voor. Eigenlijk eet ik geen dingen waarvan ik niet goed kan zien wat het is. Maak bijna alles zelf of koop bij vaste winkels waar ik het vertrouwen heb dat ik krijg wat ik koop.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:36

Vippie schreef:

Inderdaad, helemaal mee eens!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:45

JJane schreef:
Tja een voedsel allergie is toch nog ergens goed voor. Eigenlijk eet ik geen dingen waarvan ik niet goed kan zien wat het is. Maak bijna alles zelf of koop bij vaste winkels waar ik het vertrouwen heb dat ik krijg wat ik koop.

Maar kan jij (als je tenminste vlees eet) dan zien of het paard of koe is? Gemiddelde mens niet hoor. In alle producten kan gerommeld zijn. Dat kun je niet met blote oog zien. Jouw vaste winkel haalt het ook bij een distributiecentrum.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:11

Vippie schreef:

Het is de verkeerde info en bute risico.

Er was hier vanmorgen op het nieuws dat 8 van de 10 producten die dus paardenvlees bevatten bute positief getest zijn. Dit gaat wel om de tesco en lidl producten.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:45

Eigenlijk sta ik dus voor jan *** die etiketten te lezen?
Zo jammer, dit. Ik wil gewoon weten wat ik naar binnen werk! Helemaal eens met de mening die ElCid hier ook neer heeft gezet.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:58

Vandaar dat die lasagne zo goed smaakt! :D

Wel extreem lelijk dat er verkeerde informatie verschaft wordt, je zou maar een allergie hebben.. :\

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:04

Zou wat zijn als er straks paardenvlees in het vegetarisch gehakt blijkt te zitten :Y)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:06

Die lasagne van de Lidl,die stinkt zó erg als je die klaar maakt.
Alleen al door die geur,proef ik die niet eens.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:07

Dan hebben dus ook heel veel mensen die absoluut geen paard willen eten, dat wél gedaan. Ik zou toch behoorlijk 'not amused' zijn. Als ik dergelijke principes zou hebben.

Maar stel je voor dat zoiets zou gebeuren met varkensvlees? Of niet-halal-vlees? Of misschien is dat al wel zo.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:12

Peppertree schreef:
Dan hebben dus ook heel veel mensen die absoluut geen paard willen eten, dat wél gedaan. Ik zou toch behoorlijk 'not amused' zijn. Als ik dergelijke principes zou hebben.

Maar stel je voor dat zoiets zou gebeuren met varkensvlees? Of niet-halal-vlees? Of misschien is dat al wel zo.

Paardenvlees is dus ook al verkocht als zijnde 'halalvlees' http://www.nujij.nl/algemeen/039-nederl ... 5517.lynkx

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:14

Maar als ze halal geslacht zijn, is dat toch ook gewoon halal?