Sterke daling van gefokte volbloeden in Groot-Brittanië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Sterke daling van gefokte volbloeden in Groot-Brittanië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:06

Horse and Hound / Bokt

Afbeelding

Foto: w4nd3rl0st via Flickr

Het aantal gefokte volbloedpaarden in Groot-Brittanië is sterk aan het dalen. Dit is goed nieuws voor race- en welzijnsorganisaties. Recente cijfers van de Britisch Horseracing Authority (BHA) laten zien dat er maar tweederde van de paarden is geregistreerd voor de races tegenover het aantal van vijf jaar geleden. Dit komt omdat de fokkers reageren op de recessie en het paardenoverschot.

Een woordvoerder van de BHA: “Het overschot van veulens is een probleem dat effect heeft op de gehele paardensector in Groot-Brittanië.”

“Vanaf 2008 worden er bewuste pogingen ondernomen in de rensportsector om het probleem aan te pakken en mensen bewust te maken van het paardenoverschot.”

In de afgelopen vijf jaar is het aantal geregistreerde volbloedveulens jaarlijks afgenomen met 28,6 procent. Van 5920 in 2008, naar 4366 in 2012.

“Het is een effect van de recessie en ook de markt heeft een grote rol gespeeld,” voegde de woordvoerder toe.

“Maar de communicatie met eigenaren en fokkers was veel makkelijker dan in de andere disciplines.”

Wold Horse Welfare zegt aangemoedigd te zijn door dit nieuws: “Fokken is waarschijnlijk het grootste welzijnsprobleem in Groot-Brittanië op dit moment en het is goed te zien dat de racesector op een verantwoordelijke manier handelt,” zei Roly Owers, voorzitter van World Horse Welfare.

“We zouden willen dat we hetzelfde konden zeggen voor alle andere paardenfokkers.”

Apple

Re: Sterke daling van gefokte volbloeden in Groot-Brittanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:09

De racesector kan wellicht ook wat sneller inspelen op de recessie aangezien de paarden op de vlakkebaan al racen met 3 jaar (of iets jonger).
Wel een goede ontwikkeling.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:34

Citaat:
In de afgelopen vijf jaar is het aantal geregistreerde volbloedveulens jaarlijks afgenomen met 28,6 procent. Van 5920 in 2008, naar 4366 in 2012.

Waar hebben we het hier eigenlijk over.. :(:)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:46

Jaarlijks 28,6 % afgenomen maakt een heel andere uitkomst na 5 jaar

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:27

mooi dat deze tak zo omgaat met feiten en na denkt over gevolgen en er ook daadwerkelijk op inspeelt zonder kwaliteit verlies!! kunnen er een hoop nog een voorbeeld aan nemen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:37

Als er een paarden overschot is, waarom fokken ze dan niet BV 2 jaar niets? Want als er dan zelfs een beetje paarden te kort zou komen, zou er zelfs meer aanvraag zijn, ik zie heel wat paarden te koop staan..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:53

Volgens mij is de crisis de grootste reden dat er minder gefokt wordt. Paarden hebben en vooral in training hebben staan is duur. Mensen kunnen het zich dus niet meer veroorloven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:06

Kleine nuance is wel op z'n plek. Dat er minder volbloeds geregistreerd worden voor de renbaan betekend niet dat er minder gefokt wordt. Er zijn alleen minder volbloeds aangekocht door trainers/eigenaars voor de rensport. Als ze het echt willen weten pakken ze de cijfers van de dekbonnen erbij.

Overigens ben ik van mening dat de rensport weer terug moet naar de oude fokkerij, waarin paarden zo hard op de benen waren dat ze tot hun 12de op de baan liepen. Het ras is jaren gefokt op hardheid en nu kijken we alleen nog maar of ze onverslagen zijn, b.v. een Frankel die nog maar 4 jaar is en nu al 3 jaar achter elkaar merrie's gaat dekken. Al zouden ze mij een miljoen bieden dan zou ik nog geen merrie door hem laten dekken. Ook binnen de rensport wordt er tegenwoordig teveel gekeken naar kwantiteit i.p.v. kwaliteit net als alle overige sporten van de paardenhouderij.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:42

Daffie, ik kan me wel gedeeltelijk vinden in wat je post :j . Het echt ouderwets type volbloed met flink wat 'bone' zie je echt nauwelijks meer terug. Je ziet heel veel paarden met benen als luciferhoutjes die eruit zien alsof ze gelijk een been breken zodra je met ze een buitenritje gaat doen :-)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:57

Zat een tijdje terug de sales in NZ te volgen, hoorde je de veilingmeester alleen maar over die geweldige achterhand praten. Die paarden waren zo gebouwd dat als ze straks de baan opgaan ze volgens mij allemaal een wedstrijdje wie is het eerst in china doen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:10

Op het jachtveld in de UK zie je nog wel uitgekoerste volbloeden die een tweede leven als jachtpaard beginnen :-)

Laatst zag ik zo nog een erg braaf dier, zette geen stap verkeerd, maar hele dunne beentjes en een enorme kont. Als je die zou rijden zou je bij het eerste het beste galopje achter de meute aan alleen maar 'pezen, pezen, pezen, pezen' kunnen denken :=

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:18

:=