Jaarlijks 10.000 paarden geslacht in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Jaarlijks 10.000 paarden geslacht in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 13:19

http://www.gva.be

Goed 10.000 paarden worden elk jaar geslacht om in de Belgische voedselketen opgenomen te worden. Dat blijkt uit cijfers van het Federaal Voedselagentschap (FAVV). De voorbije jaren bleef dat cijfer redelijk stabiel, maar in vergelijking met de consumptie van vee, varkens en gevogelte is dat cijfer niet zo hoog.

In 2011 zijn 9.669 paarden geslacht. De gezondheidsautoriteiten oordeelden over 53 paarden dat ze niet geschikt waren voor consumptie. Die werden in beslag genomen nog voor ze in de voedselketen konden raken. Ter vergelijking: in 2011 werden 11,8 miljoen varkens en 536.637 runderen geslacht en honderden miljoenen stuks gevogelte.

In 2010 bedroeg het aantal geslachte paarden bijna 9.000, waarvan er 44 in beslag werden genomen voor ze in de voedselketen raken. Het FAVV meldt dat de cijfers voor 2012 nog niet beschikbaar zijn.

Een aanzienlijk deel van de geslachte dieren gaat naar het buitenland. Voor varkensvlees gaat het om 730.000 ton per jaar, en voor runds- en kalfsvlees om 130.000 ton. Wat betreft paardenvlees ligt de export veel lager: op 30.000 ton per jaar.

Een onderzoek van dierenrechtenorganisatie Gaia wees er in 2011 op dat België elk jaar goed 33.000 ton paardenvlees importeert, waarvan 7.000 ton uit Argentinië, 's werelds grootste exporteur.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:24

ze exporteren evenveel paardenvlees, als ze importeren... 8)7 %)
kunnen ze beter het belgische paardenvlees eten.die hebben (meestal dan toch ) een beter leven gehad, en een humanere behandeling tijdens het slachtproces.daar in argentinie gaan ze niet echt zachtzinnig met de slachtpaarden om, en import ervan werkt mee aan dat soort zaken. een boycot lijkt me op zn plaats..

Marion71

Re: Jaarlijks 10.000 paarden geslacht in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:03

Mee eens, Spicegirl.

Ook zie ik in het aantal geslachte paarden nauwelijks iets terug van de schreeuwende krantenkoppen dat heel veel paarden vanwege de recessie eindigen bij de slager.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:08

Dat in/exporteren is puur een geld kwestie, als er niet grof aan verdiend werd werd dat ook niet gedaan. (Inderdaad niet heel milieu vriendelijk).

Verder tja ... dus haha?
Moeten we schrikken van de cijfers of ? Vind het zelf wel een goede kwestie dat er wat meer geslacht (selecteert) wordt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:18

Dieronvriendelijk is waarop wij doelen.

Dat er meer geselecteerd wordt, is een aanname zolang je niet weet wat er geslacht wordt. En meer slachten is niet nodig als er selectiever wordt gefokt.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:21

Als er niet zoveel "voor de lol veulens" worden gefokt, worden er op lange termijn ook minder paarden geslacht.
dus tja, waar moet je beginnen met de selectie?

Ik vind het een goede zaak dat paarden die "overbodig" zijn, geslacht worden. Beter dan wegkwijnen in een achteraf weilandje..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:23

maar wat is overbodig dan ?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:29

Kijk maar op de gemiddelde paardenmarkt wat "overbodig" blijkt te zijn. Staan genoeg van die incourant gefokte pony's en paarden met afwijkingen in het fundament.
Natuurlijk kunnen die nog heel goed dienen als gezelschapspaard maar velen belanden bij de slager, toch? Of zie ik het nou helemaal te zwart-wit :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:31

een beetje wel. topgefokte paarden en toppers/talenten vinden altijd wel een plekje, vaak voor grof geld.
maar ook heleboel paardjes met een mankement vinden nog wel een goed tehuis. niet iedere ruiter wil een anky- paard.
voor mij gaat gezondheid , en betrouwbaarheid voorop.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:33

@Sliertje: bij het begin. Wat er niet is, hoef je ook niet te slachten. Overigens denk ik dat je met dekgelden zoals bij de rijpaarden van +1.000 euro niet zo snel last van 'voor de lol' hebt, zeker niet de afgelopen jaren. De dekaantallen zijn al jaren drastisch lager. De 'voor de lol'-veulens zijn voornamelijk afkomstig van de hengst van de buurman voor 25 euro dekgeld en die blijven er gewoon komen.
Overigens zie ik ook geen explosief gestegen aantallen van geslachte paarden. En de kwaliteit van de dieren die geslacht wordt, weten we niet. Dus hoezo selectie? En idd wat is selectie?

Feit blijft wel dat België dieronvriendelijk (en wellicht minder gezond vanwege slechtere hygiëne en controle) paardenvlees invoert en diervriendelijker vlees exporteert. Schijnt in NL trouwens ook het geval te zijn. Het paardenvlees in de snackjes is praktisch allemaal afkomstig uit Argentinië (slechte omstandigheden en veel mindere kwaliteit vlees, maar vele malen goedkoper).

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:33

Ben het met je eens Sliertje! Beter slachten dan ergens in een donker hoekje wegkwijnen.

We slachten toch ook koeien, varkens, kippen enzovoort? Daar hoor je niemand over, ongeacht wat voor leven die dieren gehad hebben :)

De meeste paarden hebben een beter leven gehad dan bovenstaande dieren bestemd voor de slacht.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:36

Natuurlijk, ben ik helemaal met je eens, maar buiten die groepen die je opnoemt vallen nog vele paarden buiten de boot. En die dieren komen veelal bij de slacht terecht.

Gelukkig wil niet iedereen een anky-paard want dat zou ook niet goed zijn. Karakter staat voorop, mankement mag dan best, mits het niet een oorzaak is waardoor een dier ongemak heeft.

Wel ben ik ervan overtuigd dan met bij het fokken al eens streng en objectief naar hun merrie moet kijken en zich af moet vragen of het wel verstandig is daarmee te fokken. "omdat een veulentje zo leuk is"
Voor hetzelfde geld koop je tegenwoordig een goed doorgereden leuk, braaf paard. Scheelt je risico van de opfok en maakt het paarden overschot weer een fractie kleiner waardoor er weer eentje minder bij de slager belandt. Theoretisch gezien dan he. ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:44

ben ik helemaal met je eens :j

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:33

uhh, wacht... Worden de meeste paarden nou juist ook niet uit het buiteland vandaan gehaald? De levende paarden? Dus wanneer ze dood zijn, gaan ze weer terug naar het buitenland?! Begrijp ik dat nou goed? En als dat zo is, kunnen ze net zo goed belgische slachthuizen maken in BV amerika, i.p.v 20000 paarden en andere dieren in vrachtwagens stoppen voor dagen, zonder eten en drinken..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:14

puppy1128 schreef:
uhh, wacht... Worden de meeste paarden nou juist ook niet uit het buiteland vandaan gehaald? De levende paarden? Dus wanneer ze dood zijn, gaan ze weer terug naar het buitenland?! Begrijp ik dat nou goed? En als dat zo is, kunnen ze net zo goed belgische slachthuizen maken in BV amerika, i.p.v 20000 paarden en andere dieren in vrachtwagens stoppen voor dagen, zonder eten en drinken..

haha, helaas is een slachthuis niet meer belgisch zodra het in amerika staat ;). Op dat moment is het ook een amerikaans slachthuis..
En aan het importeren/exporteren wordt grof geld verdient!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:08

@Puppy, het gaat om vlees, niet om levende paarden.
@Myrthe, in Amerika bestaan geen slachthuizen meer vanwege de wantoestanden die daar heersten. Paarden worden levend vervoerd naar Mexico of Canada. Het is er -op z'n minst gezegd- qua dierenwelzijn niet door verbeterd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:53

spicegirl schreef:
een beetje wel. topgefokte paarden en toppers/talenten vinden altijd wel een plekje, vaak voor grof geld.
maar ook heleboel paardjes met een mankement vinden nog wel een goed tehuis. niet iedere ruiter wil een anky- paard.
voor mij gaat gezondheid , en betrouwbaarheid voorop.

En velen vind gezondheid en betrouwbaarheid ook belangrijk net als jij en daarom belanden er veel die wat mankeren en of moeilijk is bij de slacht zeker in deze rare tijden.

Ja ik vind het ook van de zotte, betere paardenvlees naar Argentinie en de slechtere paardenvlees van mishandelde paarden naar Belgie of NL.

Kost toch alleen maar aan tijd en moeite en brandstoffen???? onbegrijpelijk.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:03

Ze moeten die hele paardenslachterij gaan verminderen! Ik snap dat ze vlees nodig hebben, maar zo veel.. dat is gewoon ongepast!!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:26

Wat wil je dan met al die paarden gaan doen Koenborias?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:30

Bij een handelaar als waar ik dagelijks rijd verzorg etc zie je zoveel van die potentiele slachtdieren.
Voor een enkeling lukt het met veel moeite een goed en leuk tehuis te vinden maar voor sommige is het beter dat ze verdwijnen.
Het is zooo ontzettend moeilijk.
En idd.. ze blijven maar fokken en fokken...
Zitten best leuke tussen maar goed, je hebt er zo 100 in een dozijn.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:57

Sliertje: Logisch dat er paarden naar de slager gaan, anders krijgen we zo'n overvloed aan paarden, maar het probleem is, dat daar paarden komen, die niets hebben, super gezond zijn, niet oud zijn en eigenlijk perfect zijn voor het rijden of weet ik het wat, en daar toch terecht komen... Dat soort paarden zitten er veel te vaak tussen!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:36

Klopt :) Doordat er zoveel paarden zijn, teveel om als huisdier te houden.. Je kunt al die gezondere dieren niet allemaal behouden in opvanghuizen e.d. Dus belanden ze daar..

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:24

sliertje schreef:
Klopt :) Doordat er zoveel paarden zijn, teveel om als huisdier te houden.. Je kunt al die gezondere dieren niet allemaal behouden in opvanghuizen e.d. Dus belanden ze daar..

Begrijp het ook wel, maar kunnen dat soort paarden niet naar een manege toe, of stallen, waar ze die paarden hard nodig hebben!?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:11

Wie zegt dat het gezonde paarden waren die geslacht zijn? Mss waren het wel oude manegepony's of vrachtwagen vol met shetjes, tinkers, trekpaarden, allerlei kruisingen. Hoe zo werden ze als huisdier gehouden? Mss waren het wel uitgekoerste dravers. Ik zie alleen maar aantallen. Daaruit kan ik slechts concluderen dat er sinds de recessie begon niet enorm veel paarden extra zijn geslacht.