Goossens geen ‘Keizer Metworst’ vanwege bloedneus paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Goossens geen ‘Keizer Metworst’ vanwege bloedneus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 09:29

http://www.omroepbrabant.nl / http://www.bokt.nl

De 14-jarige debutant Levi Hinke heeft maandag de jaarlijkse Metworstrennen in Boxmeer gewonnen. Dick Goossens, de favoriet die een gooi naar een eeuwenoud record deed, viel onverwacht uit. Zijn paard had een bloedneus.

Negentien ruiters uit Boxmeer kwamen maandag erg vroeg uit de veren. De mannen deden mee aan de Metworstrennen, een paardenrace die ieder jaar op carnavalsmaandag in deze gemeente Boxmeer is. Met de race kan de 'hoogste eer' die in Boxmeer te halen valt, worden verdiend.

Om halfvier werden de ruiters traditioneel met blaasmuziek gewekt, terwijl de eerste rit pas om halftien begon. De Metworstrennen vindt al sinds 1740 plaats en bestaat uit een afvalrace van meestal dertien ritten verdeeld over drie manches. Aan de race mogen alleen mannen meedoen, die nog niet getrouwd zijn.

Naar verluidt was er in de vijftiende eeuw een 'Freule Aleida' die met haar koets van de weg raakte. Boxmeerse ruiters schoten haar met hun paarden te hulp en hielpen haar op de weg. Als dank kregen ze van haar een zeven ellenlange metworst, een wegge en een brood, twee vaten bier en een halve varkenskop. De ruiter die dit jaar wint, krijgt dezelfde prijzen en een schild.

Voordat het evenement begon, liepen de ruiters door Boxmeer. Heel het dorp komt kwam kijken, althans degenen die zo vroeg wakker zijn en dat zijn er in de regel veel. De plaatselijke fanfare verzorgde de muzikale omlijsting en de traditionele worstenbroodjes ontbraken ook deze maandag niet.

"Iedereen droomt er van om hieraan mee te doen. Als je hier doorheen loopt, krijg je kippenvel", zo zei organisator Paul van Boekholt. De race zelf was op het Vortums Veld, de weg tussen Sambeek en Vortum Mullem.

Voor ruiter Dick Goossens uit Boxmeer had het een bijzondere dag moeten worden. Hij deed een gooi naar een eeuwenoud record door het spektakel drie keer op rij op zijn naam te schrijven. De laatste keer gebeurde dit 113 jaar geleden.

Goossens zette vorig jaar een grote stap naar het bereiken van het ultieme doel. Goossens mag zich echter geen 'Keizer van de Metworst' noemen, omdat hij uitviel. Zijn paard had een bloedneus. Debutant levi Hinke won uiteindelijk.

xninus

Re: Goossens geen ‘Koning Metworst’ vanwege bloedneus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:43

Keizer metworst volgens mij, maar wel ontzettend jammer! Maar hulde aan de 14 jarige die nu heeft gewonnen!

Ashley5760

Re: Goossens geen ‘Keizer Metworst’ vanwege bloedneus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:33

Was weer top race :D. Mooie traditie, alleen erg koud ;)

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:14

..was een keizerlijke beslissing om niet door te gaan,respect voor het paard, en dat siert deze jongen, ook al had hij de mogelijkheid

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:52

Ik dacht dat de dierenarts het paard hierop ook had afgekeurd? Zo niet, dan is het zeker een hele grote en mooie beslissing geweest om zich terug te trekken!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:56

Wat moet een 14 jarige met een half varkenskop? haha

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:19

Nee Dick mocht van de dierenarts nog gewoon starten, maar hij heeft zelf aangegeven ht risico niet te willen lopen voor zijn paard.
Daar kan ik alleen maar respect voor hebben!

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:47

Het was erg mooi om te zien maar ik had het ook vreselijk koud :brr:
Sneu voor Dick maar wel respect

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:58

Zeer veel respect om zijn paard te sparen! Voor mij is hij nu KoningKeizerAdmiraal!

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:20

Wat leuk! Ik had er echt nog nooit van gehoord..Zijn er ook foto's van??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:22

Heel verstandig en wijs niet te starten. Dat is een beslissing die grote gevolgen heeft voor hem, maar dat zijn paard voor gaat, netjes. Ik vroeg me al af hoe het gegaan was, niet dus.

Dit topic was er al met wat foto s

Kkkaren @ [EV-ITP] Metworstrennen Boxmeer

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:58

kyrkelover schreef:
Nee Dick mocht van de dierenarts nog gewoon starten, maar hij heeft zelf aangegeven ht risico niet te willen lopen voor zijn paard.
Daar kan ik alleen maar respect voor hebben!

Men is niet zo gelukkig daar als iemand 3 keer wint..Is geloof ik in de historie nooit voorgekomen.. ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:52

Jawel hoor, alleen dik 100 jaar geleden ;)

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:56

T is inderdaad al is voorgekomen dat er iemand 3x achter elkaar won. Alleen toen was de keizer-regel er nog niet. Dus er is eigenlijk nog nooit een keizer geweest.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 07:44

Respect voor dick!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 07:48

Aangezien Dick op het reiningpaard van Anky zou rijden kan ik me voorstellen dat hij t risico niet wilde lopen.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:05

crazycactus schreef:
Aangezien Dick op het reiningpaard van Anky zou rijden kan ik me voorstellen dat hij t risico niet wilde lopen.

dit klopt niet ;) .
hij heeft gewoon op zijn volbloed gereden waar hij de afgelopen 2 jaar op gewonnen heeft.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:16

Waarom was hij dan bij Anky in training?? Stond een heel filmpje hier op bokt...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:47

Ff terug gelezen... :p

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:48

klopt, hij heeft een les van Anky gehad omdat hij dit jaar met stijl wou winnen. en heeft toen op Anky haar reiningpaard gereden omdat het mee gebrachte paard de bak te eng vond.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:17

Vraag ik me wel af...heeft hij nu ook met stijl de finale gehaald???

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:41

tja t is maar net wat je stijl vind. je moet hem geen dressuur proef laten rijden, terwijl hij absoluut een goede jockey is (zo niet de beste van de metworst). :)

Chartra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:47

ferropaard schreef:
T is inderdaad al is voorgekomen dat er iemand 3x achter elkaar won. Alleen toen was de keizer-regel er nog niet. Dus er is eigenlijk nog nooit een keizer geweest.

Die hele keizer-regel bestaat niet ;)

Regelmatig, vooral als de kans er weer is dat er iemand drie keer op rij wint, steekt het gerucht de kop op dat de traditie niet meer voortgezet mag worden als drie keer op rij dezelfde persoon wint. Waar die geruchten vandaan komen is altijd onduidelijk gebleven, maar het is niet meer dan dat: een gerucht. Zelfs de aanduiding "keizer" of enige verwijzing dat er iets bijzonders gebeurt als drie keer op rij dezelfde persoon wint, is niet terug te vinden in de officiele documenten van en over de vereniging.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:52

Ik heb ook wel is gevraagd waar het nou vandaan komt, dat hele keizer gebeuren. Niemand die mij dat kon vertellen. Maar dit jaar kon er wel een keizer komen, dus voor de vereniging bestaat er wel een keizerschap. maar waar t vandaan komt geen idee.. :)