'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 09:52

http://www.ad.nl / http://www.bokt.nl

Een aantal supermarkten in Nederland onderzoekt of er producten in de schappen liggen die paardenvlees bevatten in plaats van rundvlees, zoals op de etiketten vermeld staat. Een woordvoerder van de Superunie, waar diverse supers onder vallen zoals Boni, zei maandagavond dat er één product van het merk Primafrost uit voorzorg uit de schappen is genomen. Het gaat om Primafrost Lasagne Bolognese 400 gram.

Het bedrijf heeft daartoe besloten naar aanleiding van de ophef in Groot-Brittannië over hamburgers en diepvrieslasagne die paardenvlees bevatten in plaats van rundvlees. 'Onze leverancier Lensing Food BV heeft uit voorzorg de verdachte partij reeds uit de handel gehaald en teruggeroepen.'

Een zegsvrouw van de Plus-supermarkt zei dat ook bij hen preventief de lasagne van dat merk uit de schappen is genomen en wordt onderzocht. Het paardenvlees uit Roemenië werd verwerkt tot lasagne in Frankrijk. Het zou onder meer via een Nederlandse handelaar op de Britse markt zijn gekomen.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt ook of op de Nederlandse markt producten worden verkocht die ten onrechte paardenvlees bevatten. In Groot-Brittannië is de afgelopen weken grote ophef over paardenvlees dat is verwerkt in hamburgers en diepvrieslasagnes. Producten van het merk Findus zijn uit de supermarkten gehaald omdat het vlees afkomstig was van paarden, zonder dat de verpakking dat vermeldde. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat in Groot-Brittannië zelf paarden die ooit het medicijn phenylbutazone hebben gekregen in hun leven voor humane consumptie zijn geslacht. Twee redenen om de burgers uit de schappen te halen.

Er zouden echter in Nederland geen gezondheidsrisico's zijn. Het zou in Nederland gaan om 'verkeerd labelen'.

NOS video

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
[VN] 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'
[VN] "Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"

Happy16

Re: 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:15

:O

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:16

Inderdaad ja... :') Wat een gedram zeg, vlees is vlees..
Laat ze maar eens onderzoek doen naar vlees wat normaal geslacht is of halal.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:20

Ik zou toch niet zo prettig vinden om vlees te eten van dieren die medicatie hebben gehad die schadelijk is voor mensen....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:46

Ik weet liever geen varkensvlees als ik rundergehakt bv koop verwacht ik ook dat er geen varken in zit.
Het moet gewoon zo zijn als het er niet op staat dat iets erin zit moet het er ook niet inzitten.
Je word gewoon bedonderd.
Ik vind goed dat dit aan het licht komt.
Aanpakken die mensen die hieraan waarschijnlijk geld verdienen.

Tuurlijk is het ook belangrijk of het op de juiste manier geslacht word.
Maar hoorde dat het vlees vaak al veel kilometers aflegt zelfs dat van Engeland in Roemenie geslacht word.
Nou dan weet ik genoeg. Je kan er niks aan doen we weten de helft niet eens wat er met ons voedsel gebeurd.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:52

Voor mij weer een reden te meer om dus lekker zelf vers te blijven koken.

Nu is het verkeerd gelabeld vlees wat verwerkt wordt, dan vraag ik me ook af of men het wel zo nauw neemt met E-nummers, smaakversterkers, zout en andere hulpstoffen. Volgensmij eten we met zijn allen een hoop vies en ziekmakend voedsel...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:53

ik snap dus werkeljjk niet waar al die ophef voor nodig is. Dus dan eet je paardenvlees, so what? Is toch met zo "erg" als rundvlees? Wat een gemiep zeg...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:53

xx_Horsiex schreef:
Ik zou toch niet zo prettig vinden om vlees te eten van dieren die medicatie hebben gehad die schadelijk is voor mensen....

Moet je eens kijken wat voor antibiotica en preventieve middelen er over je eieren gespoten wordt, op varkens gebruikt wordt en in koeien wordt gespoten. Er valt zo veel te sjoemelen met die richtlijnen. Dierenarts levert een traytje antibiotica af, schaap hoest, hoppa spuit erin.. Tsja dat ie een dag later geslacht wordt?! Niemand die er naar kijkt hoor!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:59

Jasmijn159 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Moet je eens kijken wat voor antibiotica en preventieve middelen er over je eieren gespoten wordt, op varkens gebruikt wordt en in koeien wordt gespoten. Er valt zo veel te sjoemelen met die richtlijnen. Dierenarts levert een traytje antibiotica af, schaap hoest, hoppa spuit erin.. Tsja dat ie een dag later geslacht wordt?! Niemand die er naar kijkt hoor!

Van de veehouderij weten we dat er medicatie inzit en weet ik wat, toch kies ik er voor om dat te eten. Paardenvlees wat met buut behandeld is en dus kankerverwekkend is, kies ik niet voor om te eten.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:18

We weten het nu wel... :roll:

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:27

beter vanaf nu geen kant en klaar meer eten

:z

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:58

Jasmijn159 schreef:

Dit weet je uit eigen ervaring, neem ik aan?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:02

purkie schreef:
beter vanaf nu geen kant en klaar meer eten

:z

Hoef je ook niet meer naar restaurants te gaan, als je voor elk restaurant 10 euro moet geven die paardenvlees serveren in plaats van rundsvlees dan had ik nu een hele hoge schuld.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:12

Captain schreef:
Inderdaad ja... :') Wat een gedram zeg, vlees is vlees..
Laat ze maar eens onderzoek doen naar vlees wat normaal geslacht is of halal.

Is dat zo? Je zal maar allergisch zijn voor paardenvlees. Dan ben je mooi de sjaak als je rundvleeslasagne paardenvlees blijkt te bevatten.

Maar he, het is maar gedram he.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:12

Plus geeft meer voor je geld...die reclame heeft nu een rare betekenis.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:42

Ik wordt hier nu onderhand wel simpel van hoor.
Het zal vast ook wel eens andersom zijn dat er varkensvlees in zit terwijl een kip in moet zitten (is maar even een voorbeeld), daar horen we helemaal niks over....
Ja het moet er op vermeld staan, maar kom op we hebben nu al een aantal berichten gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:48

Dus een aantal mensen eet gewoon vlees, ongeacht wat het is, of wat er in zit? -O-

Jeetje :(:)

Ik vind het opeens niet zo vreemd meer dat er heel iets anders in het product blijkt te zitten dan er op de verpakking staat..... als het een groot deel toch niet interesseert -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:01

wemkelover schreef:
Ik wordt hier nu onderhand wel simpel van hoor.
Het zal vast ook wel eens andersom zijn dat er varkensvlees in zit terwijl een kip in moet zitten (is maar even een voorbeeld), daar horen we helemaal niks over....
Ja het moet er op vermeld staan, maar kom op we hebben nu al een aantal berichten gehad.

Omdat het nieuws is :?. Ik zou het erger vinden wanneer niet naar buiten zou worden gebracht dat er producten verwerkt zitten in lasagne terwijl deze daar niet in horen.

Ik zou mij heel erg rot voelen wanneer in de door mij gekochte vegetarische producten toch vlees zit verwerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:07

je schrikt je kapot als je weet waarin dierlijke producten allemaal zijn verwerkt.... dat staat heus niet overal bij -O-

Bij je vegetarische product is het nog na te gaan.... maar snoep dan? Brood? Zeep? Shampoo, conditioner, tandpasta?
Zolang er geen 'vegan' logo op staat zit er iets in van een dier..... meestal varken. En wat...... dat staat er heus niet bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:09

Yamcha schreef:
je schrikt je kapot als je weet waarin dierlijke producten allemaal zijn verwerkt.... dat staat heus niet overal bij -O-

Bij je vegetarische product is het nog na te gaan.... maar snoep dan? Brood? Zeep? Shampoo, conditioner, tandpasta?
Zolang er geen 'vegan' logo op staat zit er iets in van een dier..... meestal varken. En wat...... dat staat er heus niet bij.

Dat weet ik. Maar dat gaat een beetje voorbij het punt dat ik wil maken... Dat het erg vervelend is wanneer er iets anders in je product zit dan op de verpakking staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:21

Voor jou, voor mij.

voor heel veel mensen lijkt het minder interessant.......

in heel veel producten zitten dingen waarvan niet duidelijk is wat het is, of waar het vandaan komt. Ik merk dat ik het best erg vind dat dat veel mensen blijkbaar niet interesseert.

Nu het om paardenvlees gaat, is het een big deal, en ik denk dat heel veel vegetariërs heel erg boos gaan worden als blijkt dat hun vega-burger stiekem tóch vlees bevat.... maar dat is een minderheid.
Mijn punt is dat er op veel grotere schaal zaken in producten worden gestopt die daar niet horen, en er kraait geen haan naar.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:23

Nou mooi is dat,... hoppa magnetron de deur uit,.. en ik sta vanavond weer achter het fornuis.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:40

Het boeit mij inderdaad vrij weinig of ik rundvlees of paardenvlees eet. Ik eet regelmatig magnetronmaaltijden, en ik lig er echt niet wakker van wat voor vlees daarin zit.
Paard of koe staat bij mij toch wel gelijk wat dat betreft.

Hetgeen waar men zich veel beter druk om kan maken, is de wijze waarop rundvee en varkens gehouden worden, getransporteerd worden en geslacht worden. Zolang daar nog veel verbetering in zit, eet ik liever paardenvlees dan rundvlees.

Kijk, dat je dit wilt onderzoeken vanwege medicatie e.d. dat snap ik. Al hebben alle medicijnen een wachttijd op de verpakking staan. Dat betekent dat ze in die tijd niet geslacht mogen worden voor het vlees. In Nederland zitten daar zeker gewoon strenge regels aan vast. Ook in de EU zitten er regels aan, wellicht wat minder streng, maar bv het gebruik van groeihormonen is gewoon verboden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:41

Happy16 schreef:
:O

Hahahaha precies wat ik dacht :') _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:03

Het lijkt mij indedaad beter om deze producten waar nu paardenvlees in verwerkt is nu massaal uit de schappen te halen en te vernietigen.

8)7