"Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

"Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:36

www.hln.be / www.bokt.nl

Het schandaal rond paardenvlees dat na een fraudecarrousel in de vleesindustrie is terechtgekomen, dijt uit over Europa. Volgens de Britse krant The Independent werd mogelijk ook vlees van Roemeense ezels verhandeld. Momenteel zijn in België of Nederland nog geen dergelijke vleeswaren aangetroffen, maar toch stelt de Belgische FOD Economie een onderzoek in naar producten waarin op frauduleuze wijze paardenvlees werd verwerkt.

Volgens The Independent leidde een wet die paarden als transportmiddel van de Roemeense wegen bant, mee aan de opmars van frauduleuze verkoop van paardenvlees op de Europese markt. Kar en paard waren eeuwenlang een belangrijk transportmiddel in Europa, maar na een verandering in de wegcode werden honderdduizenden - mogelijk zelfs miljoenen - dieren naar het slachthuis gestuurd. De verkeerswet die al zes jaar geleden werd gestemd maar nu pas wordt opgelegd, beperkt niet alleen de rol van paarden maar ook van ezels als trekdieren.

Dat voedt de vrees dat een deel van het 'paardenvlees' dat illegaal in de supermarkten van onder andere Frankrijk, Zweden en het Verenigd Koninkrijk belandde eigenlijk van ezels afkomstig is.

Het schandaal leek zich in eerste instantie vooral op de Britse markt af te spelen, maar het wordt steeds duidelijker dat het probleem Europese dimensies heeft. Het voorbije weekend gingen ook bij onze zuiderburen de poppen aan het dansen. Benoît Hamon, Frans minister van Consumentenzaken, dreigt met acties indien zou blijken dat de Franse bedrijven die het vlees verwerkten op de hoogte waren van de fraude. Een aantal verdachte producten werden alvast uit de rekken van de grote Franse supermarktketens verbannen.

De frauduleuze vleescarrousel liep via Roemeense slachthuizen en tussenpersonen in Cyprus en Nederland naar een Zuid-Frans bedrijf dat het vlees doorverkocht aan een Frans-Luxemburgse ondernemeing. Van daaruit werd ingevroren vlees aan supermarkten in 16 landen verhandeld. Ook de Belgische overheid stelt een onderzoek in naar mogelijke fraude met paardenvlees, hoewel er vooralsnog geen 'paardenvleeslasagna' of andere verdachte producten in België (of Nederland) zijn opgedoken.

De Franse producent van de diepvriesproducten, Comigel, zegt zelf voor de gek te zijn gehouden in het paardenvleesschandaal, en kondigt aan schadevergoedingen te zullen eisen. Nadat fraude aan het licht kwam met als rundvlees verkocht paardenvlees in lasagnes, haalden verschillende winkels in Frankrijk en Groot-Brittannië intussen verschillende kant-en-klaarmaaltijden uit de rekken. De Franse regering houdt vanavond crisisberaad met vertegenwoordigers van de Franse voedingsindustrie.

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
[VN] 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'

Jolliegirl

Re: "Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:38

Gaan ze lekker met dat paardenvlees....

Pfffff

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:39

En straks worden weer vele duizenden kilo's goed vlees weggegooid.
Dat is ook niet 'dierwaardig' of menswaardig.
Wat jammer, al die paniek.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:28

senna21 schreef:

Precies! Kromme wereld leven we in..

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:33

Ik zou er niet wakker van liggen :n weggooien is ook zonde!
Vind het alleen 'slordig' dat het niet op de verpakkingen staat aangegeven.
Ik zou het betrevende product toch wel kopen :=

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:16

Maar zo eenvoudig is het niet. Het is geen kwestie van een nieuw label op de verpakking en alsnog verkopen.
Er blijkt namelijk ook buut te zijn gevonden, weet je wel wat voor troep dat is? Eenmaal daarmee behandeld is een paard voor altijd uitgesloten van menselijke consumptie, en terecht dunkt me.

Wie weet wat er nog meer allemaal in verwerkt is?
Nee ik kan het wel begrijpen, dat ze het weggooien.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:13

Deze discussie gaat niet over het eten van paardenvlees...het gaat erom dat bij god niet weet wat er in je eten zit!
Ezels nu ook nog? Gaat wel een beetje ver. Er werd ergens een voorbeeld gegeven van 110% runderlasagne waar 80% paardenvlees in zit. Zeg dan runder/paard lasagne....maar niemand die het dan meer koopt he.
Je wordt gewoon bedrogen waar je bij staat...vind het walgelijk.
Bovendien is het met de hygiene en diervriendelijkheid in Roemenie waarschijnlijk niet al te best gesteld. Ik persoonlijk wil geen vlees uit Roemenie als we prima vlees hebben hier in Nederland. En al helemaal niet als er Nederlandse afgekeurde paarden naar Roemenie gaan om geslacht te worden om dan weer hier als runderhamburger in het vriesvak te verschijnen. Is echt van de gekken.
Ik kocht al nooit vlees bij de supermarkt. Gewoon naar de lokale slager..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:02

Als daar maar geen oorlog van komt! ;)
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 1_00465508
De roemeense premier legt schuld voor het paardenvleesschandaal bij Frankrijk.
"We moeten op iets heel belangrijks letten, namelijk of we gaan toelaten of Roemenië de schuld krijgt in een conflict tussen Groot-Brittannië en Frankrijk.”
:Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:16

Oorlog dan kunnen ze het weggegooide vlees goed gebruiken :+. Zwaar krom allemaal

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:40

Ollie23 schreef:
senna21 schreef:

Precies! Kromme wereld leven we in..

Stuur het naar ontwikkelingslanden, daar boeit het niemand wat voor vlees het is, die zijn al blij met alles wat eetbaar is

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:44

Of verwerken tot hondenvoer of aan een dierentuin schenken ?

Doe er in elk geval iets mee...

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:03

Volgens de franse pers, heeft de roemeense intermediaire het vlees verkocht naar een nederlandse trader. En die trader werd op de hoogte gebracht dat het paardenvlees was.
Ze gaan dus nu in Nederland eventjes onderzoeken als de schuld ergens daar ligt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:42

Roemeens ezelsvlees bleek mensenvlees!
En zo kunnen we nog even doorgaan : :(:)
Laatst bijgewerkt door Badeendje op 11-02-13 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:46

senna21 schreef:

Ja, maar in het vlees was ook Bute aangetroffen, dus dat lijkt mij toch niet zo gezond om op te eten.
Verder vind ik het gewoon een uitermate trieste zaak, het blijkt gewoon weer om de centen te draaien!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:47

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:53

Baredawn schreef:
senna21 schreef:

Ja, maar in het vlees was ook Bute aangetroffen, dus dat lijkt mij toch niet zo gezond om op te eten.
Verder vind ik het gewoon een uitermate trieste zaak, het blijkt gewoon weer om de centen te draaien!

Zo groot zal dat percentage niet zijn dat het gevaar voor de gezondheid zal opleveren , lijkt me.

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:53

BULLSHIT!

Eerst ons kwaad maken om paardenvlees en dan veranderen ze het ineens naar ezelvlees??

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:54

Is dat minder erg dan :?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:27

Denk dat ik na al deze leuke berichten wel een jonge bul bij mijn loonboer ga kopen en zelf tussen de paarden laten lopen om vet te worden. We hebben hier ook nog een slager die bij zich slacht. Heb ik al eens een varkentje laten slachten.Was prima. Weet ik wat ik heb. En als ik paardenvlees wil, dan neem ik er wel wel eentje van mezelf. ;) .
Hoewel paardenvlees is prima en goed te eten. Heb al eens vaker zuurvlees van paardenvlees gegeten. Smaakte voortreffelijk. Die paardenslager deed ook alles zelf, die is er helaas niet meer.

Overigens ezelvlees. Was het niet zo dat een echte originele salami van ezelsvlees bereid moest zijn? Ik moet morgen toch naar die winkel en dan ga ik eens evenkijken wat er op dat etiketje vermerkt staat. Smaken doet die even goed wel, daar niet van en ik ben er nog steeds niet ziek van geworden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:31

Om je vraag te beantwoorden 10y:
Italië

Salami
Salami is inmiddels over de gehele wereld een begrip geworden, zo erg zelfs dat het gebruikt wordt voor allerlei worstsoorten die in de verste verte niet eens meer lijken op het oorspronkelijke product. Het product is van Italiaanse oorsprong. Vroeger werd het gemaakt van ezel- of muildiervlees, maar tegenwoordig bestaat het uit een mengsel van rundvlees, varkensvlees en spel, op smaak gebracht met ui en knoflook en met een aantal kruiden. Omdat salami, zoals zoveel traditionele harde worstsoorten uit vroegere tijden, een plattelandsproduct was, verschilde de samenstelling ervan aanvankelijk per streek of zelfs per dorp.
Bron: hyfoma.com

Ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen en hoeveel landen er bij betrokken zijn.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:32

Ik ben er zó zat van dat ik donateur ben geworden van 'Het Drents Landschap'. Als donateur kan ik vleespakketten kopen van door die organisatie uitgezet vee (Hooglanders, Limousines) in Drentse natuurgebieden.
Flink veel duurder dan in de supermarkt of zelfs slager, maar hoogstwaarschijnlijk de beste kans op echt 'scharrelvlees' van een rund. Ik betaal er graag voor !

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:28

@ Dribbel,

Bedankt voor de info.

Heb vanmorgen verschillende zogenaamd echte salamisoorten bekeken. O.a. de Hongaarse salami (die lekker smaakt) en daar stond inderdaad ook op het etiket wat jij hier noemt. De Franse was uitverkocht en de Italiaanse was gewoon geen Italiaanse, maar een worst die hier is gemaakt.
Net als alle andere "salami" soorten die in het vak bij de super liggen of je ij de slager kunt krijgen.

KillerBeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:59

Hier ga ik in mee!

senna21 schreef:

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:04

Wat een rare verhalen allemaal! Kunnen ze geen onderzoek starten, met alle details.. Dit gaat nergens meer over!

beautyenguus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:18

wat een sukkels zeg met dat paarden vlees.. :(