http://www.knhs.nl
Vele Nederlanders zoals Wout Wagtmans, Jo de Roo, Gerben Karsten, Cees Priem en vele andere kwamen tijdens de Ronde van Frankrijk in de etappeplaats Bordeaux als eerste over de streep. Met drie Nederlandse topruiters in de elfde etappe van de West-Europese League van de wereldbeker - Maikel van der Vleuten, Jeroen Dubbeldam en Gerco Schröder - stond Nederland bijna met lege handen. Schröder drong met London wel door tot de barrage, maar vertrok te laat en eindigde foutloos springend als zevende in een veld van acht barrageruiters.
Gerco Schröder en London leken zich ogenschijnlijk gemakkelijk te plaatsen voor de barrage, want nergens kwam de tweevoudig zilver winnende Olympische combinatie ook maar een moment in de problemen. In de barrage werd London ineens erg kijkerig. "In de hoek voor de piste stonden zeker 15 parcourshulpen en daar reageerde London heftig op. Dat was best even spannend, want ik moest voor de start opnieuw mijn paard verzamelen en ook opnieuw aanrijden. Nadat de bel door de jury is geluid heb je 45 seconden om van start te gaan. Ben je niet gestart, dan gaan toch de chronometers lopen en die stonden al op 12 toen ik eindelijk van start ging. Ik heb getracht een vlotte foutloze ronde te rijden en dat is gelukt, alleen overschreden we de tijd met zes seconden en dat betekent in de barrage evenzo vele strafpunten, waardoor we uiteindelijk slechts als zesde eindigden", aldus Gerco, die zich geen ervaring als deze met London kon herinneren.
Ook Maikel van der Vleuten was niet content met zijn prestatie. "We kregen de twee springfouten op de hindernissen drie en vier. Hindernis drie was een kale oxer van de uitgang af en hindernis vier was een zware steilsprong. Nu na afloop van de wedstrijd kun je vaststellen dat heel veel combinaties op die hindernissen fouten maakten. VDL Groep Verdi en ik moesten al als vierde van start en achteraf kan ik mezelf verwijten dat ik op die beide hindernissen misschien net niet scherp genoeg heb gereden. Vanaf daar kwamen we nergens meer in de problemen".
Jeroen Dubbeldam, die met Utascha SFN van start ging, staakte na een weigering op de insprong van de driesprong de strijd. "We kregen op een steilsprong een voor haar ongewone fout. Ze sprong reëel een paal te laag en daarna ook nog een fout op de insprong van de dubbel. Toen we ook nog een volkomen onverwachte weigering op de insprong van de driesprong hadden was de wedstrijd voor ons over en heb ik de wedstrijdring verlaten", aldus Dubbeldam, die de malaise in Bordeaux kort maar krachtig samenvatte. "We hadden hier punten moeten pakken om ons nu al te verzekeren van een startpositie in de finale in Gothenburg. Gerco pakt tien punten en staat nu met 36 punten op de 19de plek, ik sta met een punt minder op de 20ste plaats en Maikel staat met 33 punten op de 21ste plaats. Marc Houtzager is de beste Nederlander met een 16de plek en 41 punten. De ervaring leert dat je met 40 punten of meer pas zeker bent van deelname in de finale en dat houdt in dat voor ons Nederlanders Indoor Brabant een van spanning zinderende wedstrijd gaat worden".
Acht combinaties uit evenzovele landen gingen in de barrage van start en daarin was de Duitse ruiter Hans-Dieter Dreher met Magnus Romeo de snelste foutloze combinatie. De Zweed Henrik von Eckermann eindigde met Gotha als, tweede voor de Française Pénélope Leprevost met Nayana. De snelste tijd in de barrage werd gerealiseerd door de Ier Dennis Lynch met Abbervail van het Dingeshof, maar zijn twaalfjarige paard tikte met de hoeven van de achterbenen net tegen de laatste paal van de allerlaatste oxer. Een fout die vermeden had kunnen worden als de Ier pal voor de hindernis even een ophouding had gemaakt. Die ophouding zou hem zoveel tijd hebben gekost, dat hij hooguit tweede had kunnen worden, omdat winnaar Dreher slechts 0.28 sec. langzamer was geweest.
Uitslag Rolex FEI World Cup springen (1.60m):
1) Hans-Dieter Dreher (Dui) - Magnus Romeo (Royal Feu x Hans Anders Z) - 0 / 0 - 34.25
2) Henrik von Eckermann (Zwe) - Gotha FRH (Goldfever x Prestige Pilot) - 0 / 0 - 34.77
3) Pénéleope Leprovost (Fra) - Nayana (Royal Feu x Narcos II) - 0 / 0 - 34.92
7) Gerco Schröder (Tubbergen) - London (Nabab de Reve x Chin Chin) - 0 / 6 - 50.04
23) Maikel van der Vleuten (Mierlo) - VDL Groep Verdi (Quidam de Revel x Landgraf I) - 8
--) Jeroen Dubbeldam (Weerselo) - Utascha SFN (Lux x Indoctro) - ret.
Tussenstand:
1) Sergio Alvarez Moya (Spa) - 75
2) Christian Ahlmann (Dui) - 72
3) Pius Schwizer (Zwi) - 70
16) Marc Houtzager (Rouveen) - 41
19) Gerco Schröder - 36
20) Jeroen Dubbeldam - 35
21) Maikel van der Vleuten - 35