'Maaltijden paardenvlees via Nederland'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

'Maaltijden paardenvlees via Nederland'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 00:23

http://www.telegraaf.nl/

Diepvriesmaaltijden van het merk Findus met paardenvlees in plaats van rundvlees zijn via handelaren uit Cyprus en Nederland in Groot-Brittannië gekomen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek naar de fraude, zo heeft de Franse onderminister van Consumentenzaken, Benoît Hamon, zaterdag gezegd. Dat meldt de Franse krant Libération. Het paardenvlees was afkomstig uit Roemenië.

In Groot-Brittannië is ophef over de maaltijden ontstaan, die uit '100 procent rundvlees' zouden bestaan. Er bleek 30 tot 100 procent paardenvlees in te zitten. De Britse voedsel- en warenautoriteit zei vrijdag bezorgd te zijn voor de volksgezondheid, omdat in het paardenvlees sporen van het middel butazolid kunnen zitten. Dat kan bij overmatig gebruik levensgevaarlijke bloedingen veroorzaken.
Hamon zei dat het Franse bedrijf Pujol het vlees heeft geleverd aan de fabriek in Luxemburg die de maaltijden produceert. Pujol kwam aan het vlees via een handelaar op Cyprus. Die had de leverantie op zijn beurt uitbesteed aan een in Nederland gevestigde handelaar die het vlees kocht bij slachterijen in Roemenië.

Hamon zei dat hij de Nederlandse en Roemeense autoriteiten van de fraude op de hoogte heeft laten stellen. Bij de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) was daar zaterdagavond nog niets over bekend. „Vooralsnog is er geen sprake van Nederlandse betrokkenheid”, zei een woordvoerster. Ze sluit niet uit dat alsnog informatie over die betrokkenheid binnenkomt. „Dan gaan we zeker onderzoek doen.”

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-02-13 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast + > VN

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:57

Verontrustend.

In het programma de keuringsdienst van waren is het gegeven bedrog ook meer regel dan uitzondering. Dat wat de consument verkocht wordt, komt duidelijk niet overeen met de productbeschrijving op de verpakking. Vlees is een gezondheidsvraag-stuk aan het worden.
Apart is dat de Chinezen de babymelk juist uit ons land opkopen. Zegt U het maar!

_kimm

Re: 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:29

Ik zag dit van de week op de televisie. Echt een vreemd verhaal. Je gaat je echt afvragen of dit alleen met deze producten gebeurt of met alles wat je koopt. Kan je wel vertrouwen op de ingrediënten op de verpakking?

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:49

Het beste geen kant en klaarproducten meer kopen en zelf koken. Dan weet men tenminste wat men op zijn bord heeft. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:05

Moet je ook je gehakt etc zelf malen, anders kunnen ze ons nog bedriegen

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:08

Je kan toch bij de slager een stuk vlees kiezen of bij de Biowinkel en laten malen??? Als je 100 % zekerheid wilt, mss. dan helemaal geen vlees meer eten maar vleesvervangers???
Doe ik tenminste heel vaak van de vegetarische slager.

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:09

Ik denk trouwens dat wij (allemaal) meer of minder al ergere dingen in Restaurants gegeten hebben als Paardenvlees in de Lasagne ...!!!
:+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 01:17

Ik vermoed dat het paardenvlees gebruikt wordt omdat het goedkoop is, waardoor het eindproduct goedkoop is voor de consument. Was het paardenvlees duur, dan zou het vast niet stiekem in de lasagne terecht zijn gekomen.

Maar wat ik niet snap is hoe het überhaupt goedkoop kan zijn? Als je dit leest is het vlees zowat heel Europa door geweest. Roemenië naar Frankrijk, dan naar Cyprus en Nederland en dan naar Groot Brittannië? Hoe kan dat goedkoper zijn dan lokaal geslacht rundvlees? Bizar verhaal..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:47

zal ik maar al vast vertellen dat je ook niet wil weten wat er met je eten gebeurt voor dat je je bijv. een ow zo heerlijke salade voor je neus krijgt of een heerlijk stukje vlees op je bord heb liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:57

Viooltje1968 schreef:
Het beste geen kant en klaarproducten meer kopen en zelf koken. Dan weet men tenminste wat men op zijn bord heeft. :Y)

Gewoon helemaal geen vlees eten. Probleem opgelost *\o/*

pinkie87 schreef:
zal ik maar al vast vertellen dat je ook niet wil weten wat er met je eten gebeurt voor dat je je bijv. een ow zo heerlijke salade voor je neus krijgt of een heerlijk stukje vlees op je bord heb liggen

Door mijn komkommer zitten niet stiekem stukjes sla :')

Overigens maak ik mijn salades gewoon zelf :)

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:48

@Yamcha
Helemaal eens met jou. Was wel vandaag weer vertwijfeld aan het zoeken naar mijn vegaspullen van de vegetarische slager in de Supermarkt ... niets meer te zien. Blijkbaar alweer uit assortiment. Zolang de mensen de kiloknallers blijven kopen zal er (helaas) weinig veranderen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:15

ow en jij denkt niet dat er de slakken rupsen enz uit je sla gehaald zijn?!

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:31

PS: Ik eet zelf ook nog vlees. Maar heel weinig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:37

Viooltje1968 schreef:
Ik denk trouwens dat wij (allemaal) meer of minder al ergere dingen in Restaurants gegeten hebben als Paardenvlees in de Lasagne ...!!!
:+

het gaat niet specifiek over het feit dat er paardenvlees inzit, das is op zich niet erg.
Het is wél erg dat de consument misleid wordt, want de verpakking zegt 100 % rundsvlees, en het is geen rundsvlees.
Stel dat er iemand dat koopt met een allergie?
Stel, je bent allergisch aan pindanootjes. en je koopt een pak koekjes waar er op staat dat er absoluut geen pinda's inzitten, maar er zitten er wél in, dan heb jij een groot probleem!
ik denk dat er wel weinig mensen allergisch zijn aan paardenvlees, maar dat maakt niet uit. (ook het feit, als de controle op het soort vlees zo laag is, hoe is de controle dan over gebruikte medicijnen en dergelijke (zoals die bute), en hoe is de controle op onze andere voedingswaren)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:21

kijk eens op een paardenworst dan denk je dat je paardenworst koopt en dan is meer dan de helft gewoon varken

Viooltje1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:31

@Duhelo
Dat is natuurlijk het grootste probleem. En met de allergien daar haal je een goed onderwerp aan. Ik zelf ben namelijk allergisch op bepaalde noten en ook fruit. Het is gelukkig niet zo erg dat ik een schock krijg (maar dat kan natuurlijk nog komen, weet men ook nooit) maar het is toch zo dat ik meteen naar de dok moet om een cortison te laten spuiten. (Ademnood, jeuk, gezwollen van tenen tot keel enz.).

Ja het is skandalijk de consument in de zeik wordt genomen en iets anders is het niet.
Ze houden de mensen gewoon voor de gek en ik vrees ook al komen ze achter wie daar achter zit, ze zullen weinig straf krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:58

pinkie87 schreef:

Maar wat denken jullie van water drinken, weten jullie wel wat die vissen er in doen ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:23

pinkie87 schreef:

En hoe is het één met het ander vergelijkbaar?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:56

De Findus producten worden ook in Frankrijk verkocht en zijn uit de schappen gehaald, net als dat Picard producten bleek te hebben met paarden vlees.