'Een manegemedewerkster is vrijdag in Strijen gewond geraakt tijdens een oefening van de luchtmacht. Ze stond naast een paard dat schrok van een laag overvliegende helikopter en wegsprong.
Het meisje kwam onder het rijdier terecht en liep daardoor kneuzingen en schaafwonden op. Ook andere paarden raakten volgens de manegehoudster in paniek. De vrouw spreekt over levensgevaarlijke toestanden en filmde daarom hoe paarden reageren op de oefeningen.
De luchtmacht gebruikt de Hoeksche Waard als laagvlieggebied om er te oefenen. Toestellen mogen daarom onder de minimale hoogte van 300 meter vliegen; een praktijk die de manege een doorn in het oog is.
De luchtmachthelikopters ''vliegen zo laag dat je de piloot kunt zien zitten. Onze paarden schrikken zich een ongeluk'', klaagde de manegehoudster. ''Paarden zijn vluchtdieren en slaan van angst op hol, met alle gevolgen van dien''.
De manege zegt de luchtmacht aansprakelijk te stellen en bovendien aangifte te doen bij de politie. Vorig jaar sprak de gemeente Strijen zich al uit tegen de vergunning voor het laagvliegen boven de Hoeksche Waard.
De Koninklijke Luchtmacht erkent dat er over afgelopen vrijdag meer klachten binnen zijn gekomen en zegt de zaak te onderzoeken. Van een ongeval is bij de luchtmacht niets bekend. Een woordvoerder laat weten dat er regels zijn voor het laagvliegen: "De routes lopen zoveel mogelijk om gebouwen heen en de helikopters moeten dieren en mensen zoveel mogelijk vermijden."
hier doen ze het ook geregeld, komen zo over de bomen aanscheren.. ik was al een blij dat ik op een heel mak paard zat.. toen der zon heli boven me hoofd vloog.. een collega is er al eens afgevallen.
Birdie60
Geplaatst: 09-02-13 20:06
Dat gebeurt hier zeker 2x in de week. Ik ben wel een terug gereden dat ik dacht: er land er 1 bij ons in de wei. Alleen geen helikopters, maar van die grote. Je kunt wel een de piloot zien en zwaaien , zo laag vliegen ze. Paarden zijn het gewend.
Ze vliegen inderdaad laag over. Ik vind het gek doen wel meevallen. Bij ons doen ze ook zo als er een paard en wagen langs komt. Lekker een excuus om even de kont een keer omhoog te gooien.
Poosje81
Geplaatst: 09-02-13 20:10
Ben ik nou de enige die de reactie van de paarden niet echt schokkend vind en verwacht dat ze er binnen notime aan gewend zijn?
Hebben het zelf ook eens gehad, tijdens een dressuurproef, helikopter bleef ook nog eens boven het desbetreffende terrein hangen. Paard was het echt niet gewend, maar vertrok geen spier. Idem voor de amazone. Ik was schor na die proef, want moest heel hard gillen om te kunnen voorlezen
Anoniem
Geplaatst: 09-02-13 20:11
Ze vliegen wel belachelijk laag zeg... Hier ook vaak,paard heeft daardoor al eens een heel hek gesloopt Vind het filmpje op zich wel meevallen, de paarden galopperen een beetje,maar echt in paniek/ op hol geslagen. Dat niet
pipo
Geplaatst: 09-02-13 20:17
Nou joh, wat erg.. sorry maar hier vliegen af en toe de straaljagers zo laag door de bomen. Ja uiteraard is de 1e reaktie even schrikken, maar daarna niets meer hoor. Hier kijken ze niet op of om als er weer 1 zo laag overkomt dat je het mannetje/vrouwtje gedag kan zeggen. En dan ook nog eens af en toe zo snel dat ze door de geluidsbarriere gaan. Geen paard van mij of van de buren kijkt er meer van op. Zou het ding in je weiland landen dan zeg ik ja, je heb een punt.
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 09-02-13 20:19
Ik zie ook geen paniek. Ik begrijp dat het het vervelend is dat er iemand gewond is geraakt door een schrikreactie van een paard. Maar had het paard niet net zo goed van een bakkabouter kunnen schrikken? Volgens mij wennen de paarden hier vanzelf wel aan.
Brievenbus
Geplaatst: 09-02-13 20:20
Wel laag ja, maar... die paarden doen toch vrij weinig?
Dat went vanzelf. Vervelend voor het meisje dat onder een paard terecht is gekomen, maar die dingen kunnen nou eenmaal gebeuren als een paard schrikt. Nu is het een helicopter, volgende keer is het een tractor of iets anders dat herrie maakt en ineens aanwezig is.
Oeska
Geplaatst: 09-02-13 20:25
De reactie van de paarden vind ik ook niet schokkend. Er wordt heen en weer gegaloppeerd, maar geen grote paniek en uitbraken met paarden (dat verwachtte ik eigenlijk). Het paard had inderdaad weg kunnen springen zonder laag overvliegende helikopter; er hoeft maar net iets om te waaien of inderdaad een kabouter besluiten voor je paard te springen
Ze komen wel erg laag over; het zou misschien handig zijn als er van tevoren melding zou worden gedaan als ze zo laag gaan vliegen (ik verwacht dat ze dit niet dagelijks doen?)
Ik weet dat in een gebied waar een vriendin van mij haar paard heeft staan, altijd netjes aan de stalhouders verteld wordt wanneer er een grootschalige oefening is op het vlakbij gelegen militair oefenterrein. Op die manier kun je als ruiter bewust kiezen het bos rond het terrein een paar daagjes te mijden.
FlyAway
Geplaatst: 09-02-13 20:25
spicegirl schreef:
ik had ook al een foto gezien, waar ze pal boven een manege vliegen. een andere dan..
Kun je die foto eens delen? Ik wil mij er een beter beeld bij vormen en een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
taartjee
Geplaatst: 09-02-13 20:26
Ik zie eerlijk gezegd ook geen paniek, het is dan ook wel een klein stukje wat je kan zien. Het blijft natuurlijk wel vervelend dat er iemand gewond is geraakt, maar een paard is en blijft een vluchtdier. Zelfs van een vallend blaadje kan een paard schrikken
dancer_
Geplaatst: 09-02-13 20:27
De paarden vind ik nou ook niet echt wat bijzonders doen. Dat paard wat aan het longeren is doet helemaal niks. Ben benieuwd waardoor de vrouw buiten beeld gewond is geraakt?
Tuurlijk is het vervelend, maar met de oefening kunnen ze niet uit gaan stippelen waar paarden staan en dan wat hoger gaan vliegen lijkt me.
tamary
Geplaatst: 09-02-13 20:28
De mensen stressen er meer van en dat is eerder waar de paarden door schrikken.
Zeker als het in jouw regio voorkomt moet je je paard hieraan wennen ipv eisen dat iedereen rekening met je houdt, je moet ze alleen niet behandelen als een porceleinen poppetje. Verkeersmak maken kan ook goed, paard leert snel genoeg het verschil tussen een roofdier en een lawaaiding wat weer weg gaat.
Als dat paniek is, wil ik die mensen wel eens zien als er echt paarden aan de kletter gaan. Vind eigenlijk dat de paarden er weinig op doen...
pipo
Geplaatst: 09-02-13 20:30
Joh als het voor het eggie zou zijn heb je niets te klagen dan heb je wat te nemen en dan zou je blij zijn (of t moet de vijand zijn) dat ze komen.
paardjes123
Geplaatst: 09-02-13 20:31
Wat een overdreven gedoe zeg, vervelend voor het meisje maar zulke dingen kunnen altijd gebeuren
D_Camelot
Geplaatst: 09-02-13 20:37
Hier vlogen ze gisteren verstoppertje om de schuren en ons woonhuis. Ik heb al een pony weg moeten brengen, die zwaar getraumatiseerd was nadat er een zolaag overvloog dat boompjes en struiken uit elkaar waaiden. Ze mogen al is het 2 cm boven het maaiveld vliegen, is me toen verteld.
_Nancy
Geplaatst: 09-02-13 21:11
Ik sta met mijn pony náást een vliegbasis (luchtmacht) en ze hebben regelmatige oefeningen ed waarbij vliegtuigen met alle geweld en lawaai overvliegen..
En dan denk/verwacht ik ook altijd dat mijn pony wat gaat doen, maar niks hoor Ze doet hooguit de oren naar achter en doet haar hoofd wat omhoog, maar daar is ook alles mee gezegd.
Heb ooit op een manege gereden, ook vlak bij de vliegbasis en er waren open luchtmachtdagen.. En dan heb je van die vliegshows. In de les konden we ze onderhand aanraken!! Ze vlogen echt zo ontzettend laag over. Mijn paard, en veel anderen, vlogen alle kanten op.. Brr.. Dat was wel eng hoor. En uiteraard niet 1 keer.. Nee ze kwamen 4 keer over!! Daarom denk ik steeds dat mijn huidige wat gaat doen of schrikt, maar gelukkig weinig tot geen reactie..
ja ze vliegen laag. Maar ze scheuren niet voorbij. Ik vind de reactie van de paarden niet schokkend. Eigenlijk heel mild. Als er een paard even een kleine reactie geeft gaat de rest vrolijk mee doen, en niet omdat ze nu eigenlijk schrikken. Paard aan de longe geeft ook geen kik.