www.knhs.nl
Koos de Ronde heeft op vrijdagavond tijdens de eerste wedstrijd om de Wereldbekerfinale vierspannen in het Franse Bordeaux een sterke stap gemaakt een podiumplaats af te dwingen. De Ronde werd tweede achter topfavoriet en titelverdediger Boyd Exell. IJsbrand Chardon miste de snelheid in zijn span en werd vierde, maar heeft nog zicht op het podium. Theo Timmerman eindigde op de zesde plaats. Zaterdagavond 9 februari is de tweede en laatste ronde van de finale waarin de medailles verdeeld worden.
De regel dat vijftig procent van de score van de eerste wedstrijd op vrijdagavond (omgerekend in seconden), door de menners wordt meegenomen naar de wereldbekerwedstrijd op zaterdagavond zorgde er voor dat de deelnemers er op vrijdagavond al vol voor moesten rijden. Dit resulteerde in een spannende wedstrijd waar het enthousiaste publiek ondanks het late uur, de wedstrijd begon pas kort voor middernacht, volop van genoot.
De Ronde startte als vijfde en terwijl de toeschouwers nog meer in de stemming werden gebracht met het toepasselijke muzieknummer ‘I can win this race’ reed De Ronde een zeer mooie, vloeiende en snelle rit. De Ronde reed met dezelfde vier paarden als tijdens zijn zegerondes in Mechelen en Leipzig. Helaas tikte een van de voorpaarden er een balletje af in de eerste marathonhindernis, maar De Ronde bleef rijden en nam de leiding over in het tussenklassement: “Mijn span liep soepel, het tempo was goed en ik kon ze goed sturen, ik heb er weinig op aan te merken! Ik ben heel blij dat ik de juiste vorm heb teruggevonden voor de finale.”
IJsbrand Chardon kreeg zijn vierspan Lipizzaners niet voldoende op tempo en moest bij de tweede poort al een afgeworpen balletje incasseren. Door het gebrek aan snelheid in zijn span eindigde Chardon uiteindelijk op de vierde plaats: “Mijn rechtervoorpaard liep niet goed waardoor ik tempo verloor in de rechterbochten. Voor de finale ga ik hem iets lichter inspannen om hem sneller te laten lopen.”
Laatste starter Boyd Exell liet zien dat het nog sneller kon dan Koos de Ronde al had bewezen. De viervoudig Wereldbekerkampioen stuurde zijn vierspan routiniers op hoge snelheid door het mooie parcours van de Hongaar Gabor Fintha en wist op een aantal plaatsen in het parcours seconden te winnen door binnendoor te rijden. Hoewel dit risico’s met zich meebracht, wist Exell de lei als enige schoon te houden en eiste de overwinning glorieus voor zich op.
Het span van Theo Timmerman was vanavond iets te fris waardoor Theo niet kon rijden wat hij wilde. Dit resulteerde in twee afgeworpen balletjes en de zesde plaats.
Exell start op zaterdagavond in de finale als laatste zonder strafseconden achter zijn naam. Koos de Ronde moet 3,12 strafseconden inhalen op Exell. IJsbrand Chardon moet nog iets meer goedmaken, hij komt met 6,47 strafseconden in de piste. Theo Timmerman heeft zaterdag ruim 12 seconden goed te maken op Exell. In principe is alles nog mogelijk, want een foutje is zo gemaakt waardoor de wedstrijd weer volledig open ligt en met name de top vier menners kans maken op een podiumplaats.
Het finaleparcours op zaterdagavond is gelijk aan het parcours op vrijdagavond. Ook het parcours voor de winning round waarvoor de beste drie menners in aanmerking komen, blijft ongewijzigd.
Programma CAI-W Finale Bordeaux 2013 (FRA):
Zaterdag 9 februari
23.15 uur: wereldbekerwedstrijd
Uitslag CAI-W Finale Bordeaux (FRA) 8 februari 2013:
Plaats-Menner-Land-Tijd-Strafsec-Strafsec. achter de winnaar
1. Boyd Exell (AUS) 122,95 (0) 0
2. Koos de Ronde (NED) 129,18 (5) 3,12
3. József Dobrovitz (HUN) (5) 6,02
4. IJsbrand Chardon (NED) 135,88 (5) 6,47
5. Thibault Coudry (FRA) 141,82 (5) 9,44
6. Theo Timmerman (NED) 147,03 (10) 12,04
7. Tomas Eriksson (SWE) 152,88 (20) 14,97