Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 21:21

* http://www.anp.nl / http://www.bokt.nl / http://www.stgeorg.de

Afbeelding
Isabel Werth
Foto: http://www.sjoert.com
Voor de Duitse dressuuramazone Isabell Werth dreigt mogelijk opnieuw een schorsing. De vijfvoudig olympisch kampioene moet zich bij de tuchtcommissie van de Duitse paardensportvereniging FN verantwoorden voor de verboden medicatie Cimetidine, een middel gebruikt bij maagzweren. Deze werd vorig jaar juni tijdens de regionale stamboek kampioenschappen in Langenfeld bij haar paard El Santo NRW aangetroffen.

Werth krijgt van de FN de kans om haar verweer te geven over hoe El Santo Cimetidine heeft binnen gekregen. Is het bewijs niet voldoende dan kan er weer een schorsing volgen. De 43-jarige Werth werd in 2009 geschorst nadat bij haar paard Whisper het verboden kalmeringsmiddel fluphenazine was aangetroffen. Hierdoor zou een eventuele nieuwe schorsing hoger uitvallen, omdat het hier om een herhaling gaat.

Omdat het om een nationale wedstrijd gaat is de zaak vrij ingewikkeld. Cimetidine is volgens de FEI niet verboden,maar de hoeveelheid die mag toegediend zijn is wel aan regels gelegd. De medicatie mag voor een wedstrijddag worden toegediend, maar niet tijdens de wedstrijd zelf. Het toedienen van de medicatie moet bovendien gedocumenteerd zijn.

Werth is zich van geen kwaad bewust. "Mijn geweten is schoon". Ze is er van overtuigd dat ze kan bewijzen dat El Santo besmet is geraakt door Warum Nicht. Warum Nicht en El Santo staan thuis in een stal naast elkaar. Warum Nicht stond langere tijd op bute vanwege een bekkenbreuk. Hij kreeg Cimetidine toegediend als maagbeschermer. Op het concours van Langenfeld kreeg Werth voor aanvang al te horen dat haar paard een dopingtest moest ondergaan. "Als ik mij zorgen moest maken over een positieve uitslag dan had ik mijn paarden weer op de vrachtwagen gezet en dan was ik naar huis gegaan," aldus Werth."El Santo heeft helemaal niks aan medicatie voor een maagzweer gekregen".

Warum Nicht kreeg Cimetidine toegediend via een spuit in zijn mond. Deze spuit werd in de waterbak van Warum Nicht uitgespoeld. Door een stroomuitval viel de druk op de waterbakken weg waardoor het water kon terugstromen. Zo kon het besmette water weer terecht komen in de waterbak van El Santo. De FN gaat nu onderzoeken of dit scenario de waarheid bevat.

De FN was niet beschikbaar voor commentaar omdat de zaak nog gaande is.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 09-02-13 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:48

Dit is dus al de tweede keer. Ze is al eens geschorst geweest toen bewezen werd dat ze een verboden middel aan haar paard had toegediend.

Dat filmpje wat ze onlangs verspreide is in mijn ogen geplaatst om de aandacht van de zaak af te leiden, een soort vriendschapsoffencief.
Bij mij had ze al eerder afgedaan. Nu komt wederom de ware aard van Isabell naar boven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:51

Ik vind het een vaag, heel heel vaag verhaal...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:55

burl schreef:
Dit is dus al de tweede keer. Ze is al eens geschorst geweest toen bewezen werd dat ze een verboden middel aan haar paard had toegediend.

Dat filmpje wat ze onlangs verspreide is in mijn ogen geplaatst om de aandacht van de zaak af te leiden, een soort vriendschapsoffencief.
Bij mij had ze al eerder afgedaan. Nu komt wederom de ware aard van Isabell naar boven.

Wat een aanname. Zij is nog niet veroordeeld. ;)
Is dit middel een vorm van doping? Verbetert dit middel de prestaties? Een schorsing voor dat kalmeringsmiddel kan ik mij voorstellen, maar een schorsing voor een maagbeschermer?

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:57

het gaat hier om een product voor de maag te beschermen dat kan iedereen overkomen als paard eens ziek is geweest, beter een maag beschermer dan een paard onnodig pijn te laten lijden, en het verbetert echt niet de prestaties

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:06

Pffff ze proberen wel alles aan te grijpen om d'r maar voor iets te laten hangen !
Ik denk dat isabell een van de weinige topsport amazones
Is die heel open is over haar paarden/ training

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:12

Gypsy schreef:
Ik vind het een vaag, heel heel vaag verhaal...

Mwa het staat toch heel duidelijk beschreven hoe de besmetting heeft kunnen plaatsvinden. Zo vaag is dat niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:23

Maar zoveel binnengekregen via het drinkwater dat het lijkt alsof het die dag is toegediend?
Verder vind ik het wel sneu, een maagbeschermer lijkt me nou niet echt doping.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:24

Hmm jammer weer dit.. Helemaal omdat het de tweede keer zou zijn nu.
In combinatie met dat filmpje wat ze geplaatst had is het idd wel een beetje extra verdacht :+

Maargoed, de complottheorieën laat ik aan anderen over.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:31

denbine schreef:
Pffff ze proberen wel alles aan te grijpen om d'r maar voor iets te laten hangen !
Ik denk dat isabell een van de weinige topsport amazones
Is die heel open is over haar paarden/ training

+1

Daarbij is het niet geheel onbelangrijk om even goed te benadrukken dat het middel alleen bij de FN (Duitse KNHS) verboden is en niet bij de FEI (overkoepelende organisatie).
Schone sport is belangrijk hoor, maar ik denk niet dat het een prestatieverhogend middel is, anders zou het ook wel op de verboden lijst van de FEI staan.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:48

Maagbeschermers geef je niet zomaar. Ik denk zomaar dat (een aantal van) haar paarden nogal onder druk staan en last van maagzuur hebben.
Verder is het een heel vreemd verhaal dat er een spuit in de waterbak van het buurpaard (Warum Nicht) werd uitgespoeld.
Zoiets doe je toch niet, die spuit gooi je weg, en dan het liefst nog in een chemische container.

Schorsing ben ik het mee eens.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:50

flicka schreef:
Maagbeschermers geef je niet zomaar. Ik denk zomaar dat (een aantal van) haar paarden nogal onder druk staan en last van maagzuur hebben.
Verder is het een heel vreemd verhaal dat er een spuit in de waterbak van het buurpaard (Warum Nicht) werd uitgespoeld.
Zoiets doe je toch niet, die spuit gooi je weg, en dan het liefst nog in een chemische container.

Schorsing ben ik het mee eens.

Zijn gebroken bekken en dus veel medicatie geen reden genoeg? Lijkt me dat iedereen kan bedenken dat als een paard met zo'n letsel behoorlijk wat pijnstilling krijgt en dus ook maagbeschermers. Ik zou er eerder niet blij van worden als ze dat niet zou doen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:59

burl schreef:

Ik vind dit toch wel een heel ander geval dan het vorige. Het ging daar om een medicijn dat voor mensen met psychiatrische stoornissen bedoeld is. Het is een middel dat gewoon verboden is voor paarden onder de FEI regels en wat ook niet hoort te worden gebruikt in de diergeneeskunde.

Het gaat in dit geval om een vrij onschuldige maagzuurremmer, wordt ook wel gebruikt in grotere hoeveelheden tegen de melanomen die vaak voorkomen bij schimmels en inderdaad ook samen met middelen die slecht zijn voor de maag.

Maar ik vraag me wel af waarom ze er eigenlijk op testen, prestatieverhogend is het niet, maar misschien is het wel een middel wat iets anders maskeert en mocht dat het geval zijn dan vind ik het wel verdacht. Maar van de andere kant als dat zo is zou het ook op de FEI lijst van verboden middelen horen te staan.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 08-02-13 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:01

Door stroomuitval viel de waterdruk weg en kon er water terugstromen. Heeft iemand enig idee hoe ik me dit technisch gezien moet voorstellen? :+

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:03

Ik denk dat je je een drinkbakkensysteem met pompen moet voorstellen (wordt aangelegd zodat de zaak niet bevriest in de winter).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:03

Ibbel schreef:
Door stroomuitval viel de waterdruk weg en kon er water terugstromen. Heeft iemand enig idee hoe ik me dit technisch gezien moet voorstellen? :+

Gooi maar eens een pomp in een put en leg de slang in een bak met water. Trek vervolgens de stekker eruit als de bak vol is en de slang er nog in ligt.
De pomp trekt automatisch alle het water weer uit de bak.

Hoe het werkt weet ik niet, maar gebeurt wel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:08

Waarom is het eigenlijk zo dat de FN niet dezelfde regels heeft als de FEI of is dat in Nederland met de KNHS ook zo?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:11

De KNHS hanteert de FEI lijst

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:14

Is het muggezifterij of muggenzifterij en is het miereneukerij of mierenneukerij....
Dit gaat echt helemaal nergens over...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:14

Anne_GTI schreef:
Is het muggezifterij of muggenzifterij en is het miereneukerij of mierenneukerij....

_O-

Die quote is vaker toe te passen in topics over Isabell Werth :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:15

Anne_GTI schreef:

_/-\o_

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:28

Ben toch wel benieuwd wat voor moderne waterbakken zij dan heeft die op stroom werken en die zwaartekracht en waterdruk kunnen trotseren...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:29

Dat heet een rondpompsysteem. Is nou niet echt heel modern ofzo.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:31

en hoe stroomt water omhoog dan als dat systeem niet werkt?

ze drinken dus warm water bij haar?Aangezien rondpompsystemen eigenlijk alleen gebruikt worden voor warm water en niet voor koud.
Waterdruk is namelijk zat.
En iets dat naar beneden loopt kan je alleen naar boven krijgen d.m.v. een pomp bij elke bak.
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 08-02-13 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:32

manic schreef:
Dat heet een rondpompsysteem. Is nou niet echt heel modern ofzo.

In combinatie met de wet van de communicerende vaten

Dat leerden wij vroeger al op de lagere school...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de ... ende_vaten

Tegenwoordig wordt er alleen nog eenzijdig gecommuniceerd in onverstaanbare taal....