Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 14:54

http://www.bokt.nl

De beerput omtrent het paardenvlees gepresenteerd als rundvlees gaat nog steeds verder open. Gisteren kwam naar buiten dat naast bevroren rundburgers paardenvlees bevatte (en sommige ook varkensdna), maar nu blijkt dat ook lasagne van het merk Findus paardenvlees bevat. De Britse Food Standards Agency (FSA) heeft dat bekend gemaakt. De lasagne wordt gemaakt door een Frans bedrijf. De lasagne is inmiddels uit de schappen gehaald. Ook bij de lasagne gaat het om dusdanige hoge percentages dat er geen sprake meer kan zijn van ‘toevallige’ besmetting bij deelleveranciers. Volgens een aantal Britse bronnen gaat het in een enkel geval om 100 procent paardenvlees. De FSA spreekt op hun website echter van ten hoogste 60 procent.

Naast dit schandaal loopt er nog een zaak die er indirect mee te maken heeft. Diverse paarden die in Groot-Brittannië geslacht zijn voor consumptie blijken behandeld te zijn met phenylbutazone, in de volksmond bekend als “bute”. Paarden die ooit in hun leven behandeld zijn met bute mogen nooit meer in de menselijke voedselketen terecht komen. Elke behandeling met bute behoort in het paspoort genoteerd te worden. Nu blijkt dat tenminste acht paarden, behandeld met bute, wél zijn geslacht en in de menselijke voedselketen terecht is gekomen. De zaak wordt door de Britse regering hoog opgenomen.

Om die reden is de lasagne (en waarschijnlijk ook de eerdere burgers) uit de schappen gehaald. Consumenten die de lasagne reeds hebben gekocht wordt aangeraden het product terug te brengen naar de winkel.

Bute blijft in het lichaam zitten van het paard, ongeacht de tijdspanne die tussen het toedienen en het slachten zit. Bij consumptie van besmet vlees kan het bij mensen o.a. ernstige bloedarmoede veroorzaken. Ook in Nederland mogen paarden die ooit bute hebben gehad niet voor consumptie worden geslacht.

Naast de zoektocht omtrent de bute is ook de zaak naar de schuldige voor het paarden- alias rundvleesdrama nog in volle gang. Een Iers bedrijf, Silvercrest, waar vers paardenvlees is getraceerd is inmiddels gesloten. Een Pools bedrijf dat werd verdacht is vrij gewaard. Nu ook blijkt dat in lasagne van een Frans bedrijf paardenvlees zit, zal de FSA dit als een Europees probleem gaan behandelen.

In de vandaag uitgegeven verklaring op FSA website: “Dit is een serieus probleem. Nu er twee zaken zijn waarbij bij de ene een significante hoeveelheid paardenvlees in de burgers en bij de andere paardenvlees in lasagne is gevonden, gaan we de politie inschakelen. Zowel hier (Groot-Brittannië, red.) als in Europa. Deze twee zaken wijzen ofwel op grove nalatigheid ofwel op een bewuste besmetting van de voedselketen. We hebben in deze twee zaken sterke aanwijzingen dat er een link is met leveranciers in Ierland en Frankrijk. Samen met de autoriteiten van deze landen gaan we op zoek naar de haard. “

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij

Dribbel

Re: Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute getraceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:06

Daar gaat zeker een beerput open. Ik vind paardenvlees eten prima, maar dan moet het wel als ingredient aangegeven staan. En vlees met bute is schandalig en potentieel gevaarlijk! Dat kan en mag niet gebeuren.

Ben in ieder geval blij dat het gezien wordt als Europees probleem en dat het zo ook aangepakt wordt. Ik hoop dat alles zo snel mogelijk opgelost is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:14

Dat het een groot probleem is, dat is zeker :j Mijn vorige paard is ook ooit met Buut behandeld, en dat is nooit in het paspoort gekomen? Ook vraag ik me af hoe dat gaat als het paspoort kwijt is, en er een nieuw pas wordt aangevraagd. Worden dit soort -ontzettend belangrijke- zaken bij paspoort instanties geregistreerd? Gezien mijn eigen paard geloof ik van niet.

Buut was op recept van duitse dierenarts trouwens, maar paard had wel een NL paspoort.

Hoe gaat dat eigenlijk in NL? Wordt vlees van paarden voor verwerken getest op aanwezigheid van dit soort stoffen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:15

bute?...is dat niet misschien de reden dat al die wielrenners zo hard gaan? eten een burgertje teveel.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:17

Nu nog iemand die stikt door het eten van een worst met een chip erin en het feest is compleet :+

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:23

storrum schreef:
Nu nog iemand die stikt door het eten van een worst met een chip erin en het feest is compleet :+

't is natuurlijk een heel serieus onderwerp, maar ik heb hier echt enorm om moeten lachen :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:26

storrum schreef:

_O-

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:26

Angela schreef:
Dat het een groot probleem is, dat is zeker :j Mijn vorige paard is ook ooit met Buut behandeld, en dat is nooit in het paspoort gekomen? Ook vraag ik me af hoe dat gaat als het paspoort kwijt is, en er een nieuw pas wordt aangevraagd. Worden dit soort -ontzettend belangrijke- zaken bij paspoort instanties geregistreerd? Gezien mijn eigen paard geloof ik van niet.

Buut was op recept van duitse dierenarts trouwens, maar paard had wel een NL paspoort.

Hoe gaat dat eigenlijk in NL? Wordt vlees van paarden voor verwerken getest op aanwezigheid van dit soort stoffen?

Ik dacht altijd, en vergeef me als het niet zo is, dat als je een nieuw paspoort aanvraagt je een "vies" paspoort hebt en hij dus sowieso niet geslacht mag worden..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:29

Bij ons staan ook 2 paarden die ooit Bute hebben gehad, maar bij geen van beiden staat het in het paspoort. Nu worden deze paarden sowieso niet geslacht, maar goed is het natuurlijk niet. En dan mensen maar zeggen: paardenvlees is zulk zuiver vlees...droom maar lekker verder!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:30

Moratoetje schreef:
Bij ons staan ook 2 paarden die ooit Bute hebben gehad, maar bij geen van beiden staat het in het paspoort. Nu worden deze paarden sowieso niet geslacht, maar goed is het natuurlijk niet. En dan mensen maar zeggen: paardenvlees is zulk zuiver vlees...droom maar lekker verder!

Gisteren zag ik toevallig nog een topic waar dit ook was gebeurd en aan de reacties te zien komt dit heel vaak voor, een hele slechte zaak natuurlijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:31

Hier in Duitsland moet officieel de dierenarts die zoiets voorschrijft in de pas vermelden dat het paard niet meer als slachtpaard mag worden gezien en eigenaar en dierenarts ondertekenen dit. Nu is de één daar heel streng op maar een grote kliniek hier in de buurt schrijft zo van alles voor en heeft nog nooit naar een pas gevraagd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:32

Na de dolle koeien, dyoxine kippen en pest-varkens nu de bute-paarden?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:33

Bij mij is het gewoon door een Nederlandse DA voorgeschreven en die heeft niet naar de paspoorten gevraagd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:34

En zo weet je dus nooit wat voor een rotzooi je allemaal binnen krijgt via je voeding..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:35

Is bute niet illegaal in NL??

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:38

Volgens mij niet! Het staat wel op de dopinglijst dacht ik.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:43

Jeetje ik wist dat niet eens dat Bute in het paspoort vermeld moest zijn. Bute word met name op grote stallen toch erg gemakkelijk gegeven hoor, en die paarden gaan vaak genoeg wel naar de slacht..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:45

Angela schreef:

Om antwoord te geven op deze vraag en even vanuit mijn ervaring met de slachterijen.

Ja, er kan getest worden. Dit gebeurt d.m.v steekproeven... Dus niet altijd!
Bij de slachterij vult de eigenaar (altijd de eigenaar) een papier in waarop hij/zij verklaard dat het dier geen medicatie heeft gehad.
Komen ze er toch achter na een steekproef dat het dier medicatie heeft gehad, kan zowel de eigenaar als het slachthuis een flinke boete krijgen. Het vlees moet vernietigd worden.
Bute moet gemeld worden,maar of dit écht officieel is weet ik niet. Zat dierenartsen die dit niet doen.
Ik weet ook niet of Bute na bijvoorbeeld 15 jaar nog terug te vinden is in het vlees.

De controles gebeuren niet vaak, en vaak houd de keuringsdienst de slachters een hand boven het hoofd.
Ook werken slachters het medisch inlegvel weg, en frommelen er een nieuw inlegvel tussen(Uit een oud paspoort bijvoorbeeld. Het inlegvel bevat namelijk geen vaste naam van een dier)
Zelfs dieren zonder paspoort komen door de controle heen. Ze verzinnen altijd wel wat.

Ik vind dit een kwalijke zaak aangezien het te vaak voorkomt dat paarden met medicatie toch als vlees in de supermarkt belanden. Dit zou niet mogen.
Moet toegeven dat ik het vlees gewoon eet, en er nooit ziek van ben geworden...

Ik herinner me nog een paard met zoveel pijn (botbreukje) die naar een slachterij kwam op woensdags..
Het dier moest voor slachten nog een paar dagen wachten.. Deze is op Bute gezet, het was niet eerlijk om dit dier zonder pijnstilling weg te zetten.
Wat er met het vlees is gebeurt weet ik niet.
Vaak zeggen slachters ook nog tegen de eigenaar : Ach, geef hem maar een kalmeringsmiddel voor op de trailer.

Het mag allemaal niet..maar het gebeurt!
Ook met koeien(Antibiotica bijvoorbeeld)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 08-02-13 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:46

NatasjavE schreef:
Na de dolle koeien, dyoxine kippen en pest-varkens nu de bute-paarden?

Ze zijn lang verstopt geweest maar inderdaad: bute paaaard!

En bute vrij voor de hele pot kan bij dit spelletje al niet meer :+

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:48

Bute is kankerverwekkend. Op de korte termijn zal je niet meteen ziek worden, maar wat het op de lange termijn met je doet...tja de tijd zal het leren. Gezond is het in ieder geval niet.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:05

Ik geloof dat mijn eerste paard ook op bute heeft gestaan (dat is al 20 jaar terug) en die is wel naar de slacht gebracht.
Ik wist niet eens dat dit niet mocht. Hoe lang is dat al bekend?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:08

Jolliegirl schreef:
Ik herinner me nog een paard met zoveel pijn (botbreukje) die naar een slachterij kwam op woensdags..
Het dier moest voor slachten nog een paar dagen wachten.. Deze is op Bute gezet, het was niet eerlijk om dit dier zonder pijnstilling weg te zetten.
Wat er met het vlees is gebeurt weet ik niet.
Vaak zeggen slachters ook nog tegen de eigenaar : Ach, geef hem maar een kalmeringsmiddel voor op de trailer.

Dat vind ik sowieso een schande, een dier met zoveel pijn een paar dagen laten wachten. Die hoort meteen afgemaakt te worden!
Maar dat is even off-topic :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:08

Het lijkt me dat verzekeraars er ook een hand in hebben... stel je voor, een (sport)paard is afgekeurd, in goed vertrouwen laat de eigenaar het dier over aan de verzekering, en die laat dat paard vervolgens naar de best betalende handelaar die het naar de bestbetalende slager brengt... dat zijn slachterijen buiten Nederland en Groot Brittannië... met vage tussenhandel... buut? Ach, wat niet weet wat niet deert...
Als het maar geld opbrengt he... dan knijpen teveel lieden een oogje toe.

_Wodka_

Re: Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute getraceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:11

Worden ze in nederland ook al wakker? Wanneer gaan ze hier testen. Geloof nooit dat het hier wel snor zit.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:12

Daarom, als de tijd daar is, ben ik erbij tot de laatste adem! Mijn paarden gaan sowieso niet naar de slacht.

Ik denk dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.....