Gemeente Vorselaar betaalt voor blessure paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Gemeente Vorselaar betaalt voor blessure paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 10:52

www.nieuwsblad.be

Het gemeentebestuur van Vorselaar, België en de eigenaars van het springpaard Cadiz hebben een minnelijke schikking getroffen. Vorig jaar had het paard een ernstige blessure opgelopen op een landweg vol puin.

In oktober van vorig jaar trapte het paard Cadiz tijdens een ritje doorheen de Lovenhoek in Vorselaar in een spijker en raakte ernstig gewond aan het been. De spijker van zo'n vijf centimeter ging dwars door de hoef. Het stuk ijzer zat in steenpuin waarmee het gemeentebestuur de Lovenhoek had laten ophogen.

De eigenaars van het paard stelden daarom het gemeentebestuur verantwoordelijk voor het ongeluk. ‘Aanvankelijk werd gevreesd dat Cadiz niet meer aan wedstrijden zou kunnen deelnemen', zegt eigenaar Herwig Sels. ‘De veeartsen hebben later gezegd dat we geluk hebben gehad. Het was een kwestie van millimeters. Zopas hebben we weer een eerste wedstrijd gesprongen en Cadiz werd 19de op een veld van 115 ruiters. Een hoopvol resultaat.'

De omvang van het bedrag laten de betrokkenen liever in het midden. Het gaat om een gemiddeld maandloon, voldoende om de kosten voor de veearts en de dierenkliniek te betalen. De zaak werd geregeld zonder schuldbekentenis.

Ook burgemeester Lieven Janssens (Actiev) is tevreden met de manier waarop alles is afgehandeld. ‘In zo'n zaken is het moeilijk een schuldige aan te duiden. Met de ophoging was niets mis, al is die spijker er toch ergens tussen gesukkeld. Hierdoor hebben mensen schade geleden en die is nu vergoed.'

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:09

Goed nieuws voor de eigenaars van het paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:15

Kortzichtigheid troef.

Als eigenaar weet je toch dat een landweg met pijn gevaarlijk kan zijn. Puin = afval. Er zitten hier in het pijn langs de weg regelmatig stukken glas of scherpe stenen / tegels. Daar rijd je toch niet op?

Vind het erg netjes opgelost door de gemeente en ik ben blij dat het paard er uiteindelijk weer bovenop is gekomen, dat is het belangrijkste.

nickynicole

Re: Gemeente Vorselaar betaalt voor blessure paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:18

Wat versta je onder puin? Een puinfundering bestaat niet uit afval maar uit beton/stenen met een bepaald percentage zand. Hier horen geen spijkers in thuis. De definitie van puin is mij dus niet duidelijk en daarom kun je ook niet zeggen dat je dit had moeten weten..

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:52

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:55

Kon even goed een kindje zijn of een hond die er wandelde en op de spijker trapte! Als het een weggetje is bedoeld als landweg/wandelpad, dan horen er geen spijkers te liggen.. denk ik dan toch..

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:56

Ik rij vaak op dat weggetje maar heb er nog niks van puin gezien.

Maar als er een kindje of hond in zou zijn getrapt, zou de gemeente dat dan ook vergoeden? Denk van niet.
Ik zeg, eigen risico van buitenrijden.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:06

Heb net de reacties op het andere topic hierover gelezen, en daaruit kan ik toch opmaken dat het puin daar niet hoorde te liggen en niet van de "juiste kwaliteit" (klinkt raar, maar weet niet hoe ik het anders moet verwoorden, juiste samenstelling misschien?) was om gebruikt te worden om landweggetjes mee op te vullen/verhogen. Dan lijkt me het wel correct de gemeente hierop aan te spreken, dus ook als het om een kind/hond zou gaan.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:17

_AlMaraam_ schreef:
Ik rij vaak op dat weggetje maar heb er nog niks van puin gezien.

Maar als er een kindje of hond in zou zijn getrapt, zou de gemeente dat dan ook vergoeden? Denk van niet.
Ik zeg, eigen risico van buitenrijden.

Als er een dierenarts rekening van komt of kapotte schoenen, ja hoor.
Alleen niet iedereen maakt de stap naar het 'aanklagen' van de gemeente.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:23

Maar wie zegt dat die spijker er komt door de gemeente. Kan toch ook van iemand anders komen die hem perongeluk heeft laten vallen.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:30

_AlMaraam_ schreef:
Maar wie zegt dat die spijker er komt door de gemeente. Kan toch ook van iemand anders komen die hem perongeluk heeft laten vallen.

Ja klopt, maar in theorie hoort de gemeente haar wandelpaden te onderhouden, daar betalen we immers allemaal belastingen voor. Net zoals je boswachters hebt die toezicht houden op onze bossen en hun onderhoud. Begrijp best dat er niet elke dag iemand al de wandelpaden wil gaan aflopen om de rotzooi op te gaan ruimen, maar als er dan eens iets gebeurd zoals bovenstaande voorval, dan heeft de burger wel gelijk.

cadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:45

het is niet zo simpel als het artikel vermeld. er waren al eerder klachten van andere personen geweest en de burgemeester heeft die genegeert.
+ dat het vergunningsplichtig is zo een wegverharding en heeft geen vergunning. hij zegt dat dit onderhouds werken zijn en dat is niet vergunningsplichtig, maar dat geld alleen voor reeds vergunde constructies.
iedereen die iets tegen komt daar kan klacht indienen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:39

Dan is het wel heel simpel opgesteld dit artikel...

cadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:14

ik heb hier wel iets uit geleerd,namelijk geloof niet altijd wat je leest in de kranten en geloof zeker geen politieker.
denk je dat er niets fout was, dat ze dan zouden betalen?IK BEN ZEKER VAN NIET! 8-)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:41

De gemeente is zeker verantwoordelijk als ze dit pijn laten storten als je je auto stuk rijdt op deze weg kan de gemeente ok vergoeden.

En geloof mij in gebroken puin zit enorm veel rommel schoon van spijkers en metaal is het zeker niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 02:04

cadiz schreef:
het is niet zo simpel als het artikel vermeld. er waren al eerder klachten van andere personen geweest en de burgemeester heeft die genegeert.
+ dat het vergunningsplichtig is zo een wegverharding en heeft geen vergunning. hij zegt dat dit onderhouds werken zijn en dat is niet vergunningsplichtig, maar dat geld alleen voor reeds vergunde constructies.
iedereen die iets tegen komt daar kan klacht indienen.

Goed om te horen dat de toekomst er goed uitziet voor uw paard en heel netjes dat de gemeente zijn verantwoordelijkheid genomen heeft door te zorgen dat de onkosten betaald zijn.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:54

Caesar schreef:
Kortzichtigheid troef.

Als eigenaar weet je toch dat een landweg met pijn gevaarlijk kan zijn. Puin = afval. Er zitten hier in het pijn langs de weg regelmatig stukken glas of scherpe stenen / tegels. Daar rijd je toch niet op?

Vind het erg netjes opgelost door de gemeente en ik ben blij dat het paard er uiteindelijk weer bovenop is gekomen, dat is het belangrijkste.

Om het zo te zeggen gaat dit niet helemaal op. In Nunspeet hebben ze bijvoorbeeld puin gestort op de ruiterpaden. En ja hier zaten de stukken betonijzer nog in :\ Ontwijken zit er niet echt in. Dan moet je zelf heel goed opletten waar je paard loopt.

cadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:52

het is wel zo dat bij deze ruiter hij niet anders kan dan over steenpuin te gaan, als hij zijn weide uitgaat en rechts moet is binnen 30 meters al puin gestort gaat hij links dan kan hij na 2 km over betonweg gaan en dan is ook steenpuin gestort. en het paard kan nog niet vliegen.

cadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:21

Ik kan na lange tijd meedelen dat inspectie ruimtelijke ordening een proces verbaal heeft uitgeschreven tegen de gemeente om dat ze niet beschikken over een bouwvergunning. de gemeente beschrijfde dit als onderhoudswerken die vrijgesteld zijn van vergunning maar dan moet je materiaal nemen die in aanmerking komt als bodem voor een zandweg.Wat de gevolgen zijn weet ik niet maar sommige reporters wijgeren hier over te schrijven, daar het bewijs dat de burgemeester zijn politieke macht aan het gebruiken is.