Netto en Fidel Castro NRPS-goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Netto en Fidel Castro NRPS-goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:34

http://www.nrps.nl

Afbeelding
Anne van Olst & Netto vrijdag 1 februari op de KWPN Hengstenkeuring.
Dinsdagmiddag 5 februari heeft de hengstenkeuringscommissie van het NRPS in een advieskeuring het groene licht gegeven aan de hengsten Netto (v. Negro) en Fidel Castro (v. Fürstenball), beide van Van Olst Horses in Den Hout.
De inmiddels tienjarige Netto werd als 2,5-jarige al goedgekeurd bij het NRPS, maar heeft destijds het verrichtingsonderzoek niet afgerond. Inmiddels is de imposante Negro-zoon uit Nathalisa ster v. Purioso x Nimmerdor x Rigoletto opgeleid tot Grand Prix niveau en kan hij dus voor het NRPS direct als dekhengst aan de slag. Netto werd gefokt door T. Bouten uit Hegelsom en P.M.A.H. Steeghs uit Wanssum.
Fidel Castro Fidel Castro is 2,5 jaar en stamt van Fürstenball uit Horetta v. Hotline x Sandro Hit x Castro. Deze hengst werd gefokt op Gestüt Lewitz van Paul Schockemöhle, en is goedgekeurd ondervoorbehoud van een positief resultaat uit het spermaonderzoek en de moederrapportage.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 06-02-13 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:08

Hij kan wel vreselijk bewegen. Nog een beetje rust erbij en dan is het een nog mooier plaatje. En meteen KWPN erkend...

OomaaikeoO

Re: Netto en Fidel Castro NRPS-goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:14

Hij is leeeeeuuuuuuukkkkkk!!!!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:14

Leuke bok die netto! Vind hem in de gewone draf wat eenvoudig, maar enorm vermogen om te gaan zitten! Ook mooi dat hij nog echt oud bloed voert!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:18

Wow die gaat pas zitten in de piaffe. Die is flink veranderd in de loop der jaren. Had het hem er niet af gezien toen hij als jonge hengst bij het NRPS werd gekeurd. Ben benieuwd naar die andere hengst.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:23

Wat een ruig beest is dat zeg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:29

Ruig dier en hele ruige foto zeg! Top Sjoert!!
Heb hem vorig jaar tijdens de HK gezien in het showblok van Negro. Vond hem toen al zo apart.

Mooi bloed voert hij inderdaad. Denk best dat hij popi wordt op Jazz bloed.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:17

Gaaf dier!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:20

Ja hij is zeker gaaf en heb Netto op mn lijst als potentieel vaderdier voor mn zhivago x sandro king merrie mits hij ook goedgekeurd wordt voor het kwpn dus we wachten het rustig af ;)
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 06-02-13 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:23

petraaken schreef:
Wow die gaat pas zitten in de piaffe.

Nou inderdaad!! Wat een dier zeg, en ook spat zuiver wanneer zn kont zowat de grond raakt _/-\o_

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:44

petraaken schreef:
Wow die gaat pas zitten in de piaffe

Ik heb volgens mij een dier nog nooit zo zien gaan zitten in een piaffe!
Verder vind ik zijn achterhandgebruik ook opvallend! Niet zo'n dier die alleen met zijn voorbenen zwaait, maar van achter ook meekomt *D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:51

Rianneke schreef:
petraaken schreef:
Wow die gaat pas zitten in de piaffe

Ik heb volgens mij een dier nog nooit zo zien gaan zitten in een piaffe!
Verder vind ik zijn achterhandgebruik ook opvallend! Niet zo'n dier die alleen met zijn voorbenen zwaait, maar van achter ook meekomt *D

Jawel, Ferro ging net zo zitten. Negro zelf trouwens ook. Heb wel het idee dat hij met zn voorbenen een beetje "geholpen" is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:53

ajesca123 schreef:
Ja hij is zeker gaaf en heb Netto op mn lijst als potentieel vaderdier voor mn zhivago x sandro king merrie mits hij ook goedgekeurd wordt voor het kwpn dus we wachten het rustig af ;)

Hij is erkend omdat hij NRPS gekeurd is. Hij voldoet ook aan de veterinaire voorwaarden en als hij GP loopt hoeven zn dochters ook geen Ibop te doen.

Daarnaast zijn volgens de nieuwe KWPN regels alle hengsten uit andere stamboeken automatisch erkend als ze GP lopen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:02

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:06

Hebbuh hebbuh hebbuh!!!!
Wát een paard, gaaf ook dat publiek erachter

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:10

Gaaf dier!!

Dat dekgeld had ik ook gezien ja..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:23

Delgeld is inderdaad wel extreem, maargoed wel fijn dat ie nu is ggk bij het NRPS. KWPN zal ook wel goedkomen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:55

Ergens inderdaad erg veel geld. Aan de andere kant hij loopt wel al GP en er lopen jonge hengsten rond met hetzelfde dekgeld die nog niets bewezen hebben in de sport dus wat is duur.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:18

petraaken schreef:
Ergens inderdaad erg veel geld. Aan de andere kant hij loopt wel al GP en er lopen jonge hengsten rond met hetzelfde dekgeld die nog niets bewezen hebben in de sport dus wat is duur.

De marktwaarde van een hengst die GP loopt is natuurlijk anders dan een hengst die nog jong is. Aan de andere kant moet er ook een wijze les uit het verleden getrokken worden dat een een heel goed sportpaard niet een goed vaderpaard hoeft te zijn. Lingh en Totilas zijn hier duidelijke voorbeelden van. Netto was als jong paard wel goed maar niet spectaculair, Lingh heeft het ook niet verder gehaald dan een sterpredikaat. Totilas is als jong paard niet aangeboden.

Nu zien we Netto hier met de potentie van Totilas maar daar is wel jaren training in gaan zitten. Een hoop mensen verwachten nu een spectaculair bewegend veulentje maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren net als bij Lingh en de meeste Totilas veulens.

Neemt niet weg dat ik het een prachtig paard vind en ik hoop voor Van Olst en voor de fokkerij dat hij super veulens gaat brengen.

Wel vind ik het jammer dat het dekgeld zo hoog is. In deze tijd waar de veulens overal minder opbrengen past het eigenlijk niet dat dekgelden omhoog gaan. En commercieel gezien is het ook niet handig omdat nu een hoop merriehouders hem laten staan vanwege het geld. Was het nu zo dat hij dan automatisch de betere merrie's zou krijgen dan is er nog iets voor te zeggen maar dat is niet zo. Hij krijgt de merrie's waarvan de merriehouders een dikkere portemonnee hebben en die hebben niet per definitie betere merrie's.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:40

Tja leg dat maar eens die hengstenhouders uit Janderegelaa. Je hebt volkomen gelijk hoor maar ik zie echt nog niet op de sites van de hengstenhouders dat die dekgelden omlaag gegaan zijn. :\ Toch niet bij de KWPN hengsten. :\

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:48

[quote
Neemt niet weg dat ik het een prachtig paard vind en ik hoop voor Van Olst en voor de fokkerij dat hij super veulens gaat brengen.

Wel vind ik het jammer dat het dekgeld zo hoog is. In deze tijd waar de veulens overal minder opbrengen past het eigenlijk niet dat dekgelden omhoog gaan. En commercieel gezien is het ook niet handig omdat nu een hoop merriehouders hem laten staan vanwege het geld. Was het nu zo dat hij dan automatisch de betere merrie's zou krijgen dan is er nog iets voor te zeggen maar dat is niet zo. Hij krijgt de merrie's waarvan de merriehouders een dikkere portemonnee hebben en die hebben niet per definitie betere merrie's.[/quote]

Da's inderdaad.
Ga maar niet zo kijken naar je eigen "Netto" opbrengst bij verkoop van een goed kwalitatief 3 jarig dressuurpaard, daar komt een hele zwik liefdadigheid bij (zie toevallig ook het stukje van Anky in de Telegraaf).
En een stuk creatief boekhouden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:48

janderegelaa schreef:
Totilas is als jong paard niet aangeboden.

Volgens mij is totilas als 2,5 jarige wel aangeboden bij een stamboek, maar bij de 1ste bezichtiging gestrand...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:00

Rianneke schreef:
janderegelaa schreef:
Totilas is als jong paard niet aangeboden.

Volgens mij is totilas als 2,5 jarige wel aangeboden bij een stamboek, maar bij de 1ste bezichtiging gestrand...

Nee, dat is een broodje aap verhaal hij is echt nooit ergens aangeboden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:10

ik vind m gaaf, zag m op de hengstenkeuring en hij spetterde echt, vind het alleen jammer dat we weing galop en stap en gewone draf hebben gezien.. staat ook zeker op mn lijstje voor mn keurmerrie straks.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:47

Edward onder de kont geven zou ik zeggen!!!