Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:57

http://www.bokt.nl

Met reeds meer dan tien miljoen weggegooide diepvriesburgers bij onder meer de Britse en Ierse LIDL, ALDI en Tesco is het schandaal van paardenvlees in burgers verkocht als rundburgers nog niet voorbij.

Vandaag blijkt uit tests dat sommige diepvriesburgers van Freeza Meats in Noord-Ierland tot wel 80 procent uit paardenvlees bestaat, terwijl op de verpakking staat dat er alleen rundvlees in zit. De burgers zijn getest alvorens ze in de winkels lagen. De 80 procent is het hoogste percentage tot nu toe gevonden in ‘rund’burgers.

Het nieuws volgt kort nadat bleek dat ook Burger King burgers paardenvlees bevatte. Iets dat eerst werd ontkent door Burger King. Ook in Spanje zijn recent burgers getest op paardenvlees, een klein aantal bleek positief te zijn.

De Ierse en Britse regering zijn naarstig op zoek naar de veroorzaker van dit schandaal. Beschuldigingen zijn eerder geuit richting een Poolse fabriek, maar uit tests deze week bleek dit vlees ‘schoon’ te zijn. Het Poolse bedrijf heeft altijd ontkent de bron te zijn. Een fabriek in Ierland is eerder deze maand gesloten nadat bleek dat een stuk getest rauw vlees 75 procent paard bevatte.

Volgens een woordvoerder van de Food Safety Authority Ierland tegenover The Independent gaat het niet meer om traceerbaar DNA, maar om stukken paard. “Ergens is iets of iemand paardenvlees aan het toevoegen in de burgerindustrie. Maar waar het gebeurt is nog een mysterie. “

Verwant artikel

[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers

Musiess

Re: Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:00

ow.. en ik kom wel eens in de BK..
OOk nooit meer dus!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:02

Ok, dat het een kwalijke zaak is en dat het uitgezocht moet worden vind ik allemaal prima.. Maar 10 miljoen burgers weg gooien omdat er paardenvlees doorheen zit, schiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat.

Honger, armoede, milieu.. anyone?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:03

Musiess schreef:
OOk nooit meer dus!

Waarom niet? :) Is paardenvlees zo veel erger? Aan de smaak ligt 't blijkbaar niet, als niemand 't toch merkte..

En idd, helemaal eens met Sentido :j

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:05

Sentido schreef:
Ok, dat het een kwalijke zaak is en dat het uitgezocht moet worden vind ik allemaal prima.. Maar 10 miljoen burgers weg gooien omdat er paardenvlees doorheen zit, schiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat.

Precies dit..
Er had natuurlijk nooit zoveel paardenvlees in mogen zitten terwijl dat níét staat aangegeven.
Maar 10 miljoen burgers weggooien?! Zijn ze helemaal van de pot gerukt ofzo.. -O-

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:06

Was een leuke partij vlees geweest voor de voedselbanken.

Maar helaas, onze consumptie maatschappij vernietigt het weer.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:07

TE5 schreef:
Musiess schreef:
OOk nooit meer dus!

Waarom niet? :) Is paardenvlees zo veel erger? Aan de smaak ligt 't blijkbaar niet, als niemand 't toch merkte..

Moet ze toch helemaal zelf weten? Ik eet ook geen paardenvlees hoor dat is mijn eigen keuze. Sowieso eet ik niet echt vlees.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:07

TE5 schreef:
Musiess schreef:
OOk nooit meer dus!

Nee ik wil gewoon geen paardenvlees eten.
Stel dat het een paard is wat ik naar de slager heb gebracht.. nee voor mij niet.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:08

Die 10 miljoen burgers weggooien terwijl er mensen omkomen van de honger ???

Hoezo verspilling ?
Paardenvlees is mager, gezond en persoonlijk vind ik het nog lekker ook.

Ik snap dat de fabrikanten fout zitten met de vermeldingen op de verpakking maar er is niets mis met paarden vlees.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:08

Who cares dat er paardenvlees in zit, als je vlees wil waar geen vage shit in zit moet je gewoon biologisch kopen ofzo. Snap niet dat mensen verwachten dat dat goedkope vlees perfect is. Had zelf eigenlijk niks anders verwacht.
Al is het dan wel fijn als ze het ergens vermelden dat er paardenvlees in zit, voor het geval je er niet tegen kan ofzo. Maar als ik zou weten dat ik niet tegen bepaald vlees kan zou ik zowiezo niet zomaar naief elk stukje vlees naar binnen werken.

Maar van die 10 miljoen burgers hadden ze er dus ook wel wat hier kunnen brengen.. :')

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:09

kiki1983 schreef:
TE5 schreef:

Moet ze toch helemaal zelf weten? Ik eet ook geen paardenvlees hoor dat is mijn eigen keuze. Sowieso eet ik niet echt vlees.

Ik zeg toch ook niet dat ze er per se wel heen moet? Ben gewoon benieuwd waarom dit 'n verschil maakt :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:09

Maar wacht! er is nog meer!....Wat als nou straks blijkt dat paarden biefstuk helemaal geen paarden biefstuk is maar mals kalf *schok!*...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:10

Ik snap dat het niet de bedoeling is maar waarom moet het dan perse rundvlees burgers zijn dat bedoel ik als fabrikant wat is er dan mis met een paardenburger?
Zou dat slechter verkocht worden dan? Plak er een ander etiket op en probleem opgelost toch?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:11

Wat een onzin om die burgers weg te gooien!! Daar hadden heel veel gezinnen van kunnen eten... Wat een verspilling... En dan nog... wat maakt het nou uit of je rund of paard eet. Welk stuk/soort vlees je ook eet... je kan er alleen maar vanuit gaan dat het een 'normaal' leven heeft gehad.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:11

Hadden ze wel hier mogen brengen :9 *kijkt gelijk voor een groter vriezertje*

Verpakking veranderen is goedkoper toch? Waarom weg gooien? Sunt.

Maar iemand verdient goed aan deze "handel rundvlees"

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:12

Wat voor etiket zit er eigenlijk op onze overheerlijke frikadel met alles erop ??

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:13

Tigra_ schreef:
Ik snap dat het niet de bedoeling is maar waarom moet het dan perse rundvlees burgers zijn dat bedoel ik als fabrikant wat is er dan mis met een paardenburger?
Zou dat slechter verkocht worden dan? Plak er een ander etiket op en probleem opgelost toch?

Ja nee dan wil niemand ze blijkbaar meer want paarden eten kan niet he. :n
Zon schattig kalfje dat wel maar een paard! Nee gatver. :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:14

aikon schreef:
Hadden ze wel hier mogen brengen :9 *kijkt gelijk voor een groter vriezertje*

Verpakking veranderen is goedkoper toch? Waarom weg gooien? Sunt.

Maar iemand verdient goed aan deze "handel rundvlees"

Paardenvlees is veel goedkoper dan rund enz.

Maar aan de andere kant, is er een goede afname van paardenvlees dan gaan de slachtprijzen tenminste omhoog.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:15

.[/quote]'Moet ze toch helemaal zelf weten? Ik eet ook geen paardenvlees hoor dat is mijn eigen keuze. Sowieso eet ik niet echt vlees.[/quote]
Ik zeg toch ook niet dat ze er per se wel heen moet? Ben gewoon benieuwd waarom dit 'n verschil maakt :)[/quote]

snap ik, zoals ik al zij.. Ik zou niet willen dat het net het paard is wat ik naar de slager zou hebben gebracht.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:16

Ariebren schreef:

Juist, paard/rund/varken wat maakt dat nou uit, zolang de hamburger niet van mijn bord af galoppeert vind ik het niet erg.
Wat veel erger is, is dat er vlees wordt doorgedraaid terwijl er aan de andere kant van de wereld mensen creperen van de honger.
Ook erg, paarden slachten en vervolgens het vlees wegkeilen :(

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:17

Sentido schreef:

Dit vind ik nog het meest kwalijke aan deze hele zaak :n

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:21

lisa_pluisje schreef:
Ariebren schreef:

Juist, paard/rund/varken wat maakt dat nou uit, zolang de hamburger niet van mijn bord af galoppeert vind ik het niet erg.
Wat veel erger is, is dat er vlees wordt doorgedraaid terwijl er aan de andere kant van de wereld mensen creperen van de honger.

Je zegt: ook erg, paarden slachten en vervolgens het vlees wegkeilen.'

Maar vergeet niet dat paarden niet worden gefokt/geslacht voor het vlees.. zoals de vleeskoe>
Erger zou ik het vinden dat ze een koe fokken voor het vlees.. slachten en dan weggooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:29

Musiess schreef:
Ariebren schreef:

Je zegt: ook erg, paarden slachten en vervolgens het vlees wegkeilen.'

Maar vergeet niet dat paarden niet worden gefokt/geslacht voor het vlees.. zoals de vleeskoe>
Erger zou ik het vinden dat ze een koe fokken voor het vlees.. slachten en dan weggooien[/quote]

Niet alle koeien die je opeet, zijn er voor gefokt hoor. Denk eens aan de koeien die weg gaan omdat ze niet genoeg melk meer geven. En de stierkalfjes? Is dat dan opeens ook weer anders?
Ik vind deze heel zaak maar raar. Vlees is vlees, vlees is van een dier. Wat is er nou zo verschillende tussen een paard of een koe/varken?
Belachelijk dat ze zoveel eten weggooien, plak er een ander etiket op en gooi het terug in de winkel.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:33

Varken vind ik wel een kwalijke zaak, aangezien dit rauw dodelijk kan zijn. Maar waarom burgers weggegooid moeten worden om wat paardenvlees is wel werk zonde. Gooi er dan een andere sticker op en verkoop het met korting oid.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:36

10 miljoen burgers terwijl er mensen hongerlijden? Ik begrijp de wereld echt niet meer. Hoezo verspilling. En ja ik snap het dat het niet eerlijk is als het niet op het etiketje staat. Maar dan nog doen we aan goede verspillingen zo! Waar gaat het heen met de wereld. Denk dat menig een die al lang geen vlees meer eet omdat het te duur was of zelfs geen eten hebben in sommige landen denken hier met die burgers maakt mij het uit dat er paardenvlees in zit. Blijkbaar proef je het niet genoeg en is dit bij toeval weer een ontdekking terwijl het misschien al jaren gebeurd is want je kan niet elk stukje controleren. En we kampen met een overschot paard helaas in vele delen van Europa. Waarom dan wel schaap, koe en varken eten en dan hier moeilijk over doen.

En ik ben een vleeseter waarom zou ik een paard erger vinden dan een schaap, kip, varken enz? Ja je hebt er een band met je eigen paard. Mijn eigen dieren op eten kan ik dan meer mentaal ook niet. Maar er zijn er genoeg die dat dan ook nog kunnen. Dat is mens eigen sommige wel en sommige niet. Met andere dieren kan je ook een hele goede band hebben en eet je daar door ook niet. Omdat wij het huisdieren vinden. Terwijl in sommige lande het gewoon weer eten is. Zoals een hond, kat of cavia. En ja er zijn grenzen wat ik zelf persoonlijk wil proberen te eten als vlees/vis. Maar dat is meer een barrieren van de hersenen dan dat het niet kan. Dat is het menselijk brein wat ons zo verschillend laat denken en doen. Gelukkig maar dat houdt de wereld nog spannend:)
Maar stel je voor dat je niets anders te eten hebt en echt honger moet lijden? Ga je dan toch niet dingen eten die je normaal nooit zou doen, gewoon omdat je geen keuze krijgt? Wij zijn nog steeds een welvaardende maatschappij met de keuzes die we mogen en kunnen maken. Dat is pure luxe en zo moet je het blijven zien.

Vraag jij als je op vakantie bent of het vlees wel is wat je denkt dat het is? En hoe controleer je dat dan weer? Niet dus..en als je al eng vind of twijfeld blijf je in die landen bij rijst, salades enz. Bij ons is alles zo geregeld dat het zelden voor zou moeten komen maar toch ook zie je maar weer hier kan het ook gebeuren dat je iets eet wat je niet weet.