Drie maanden rijverbod voor man wiens paard meisje trapte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Drie maanden rijverbod voor man wiens paard meisje trapte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 09:20

http://www.standaard.be / Belga / www.bokt.nl

Een man uit het Oost-Vlaamse Haaltert, wiens paard in 2011 een meisje van acht jaar oud in het gezicht trapte, is veroordeeld tot een rijverbod en moet een schadevergoeding betalen. Dat heeft de politierechter in Aalst beslist.

Het meisje kreeg op 27 juni 2011 een trap van het paard toen ze met haar broer in de Beekstraat in de Haaltertse deelgemeente Kerksken speelde. Haar vader trof haar daar hevig bloedend aan. Het meisje raakte zwaargewond en werd opgenomen in het ziekenhuis. De ruiter reed na het voorval door en werd maandag veroordeeld voor het ongeval en wegens vluchtmisdrijf.

De man kreeg drie maanden rijverbod en een geldboete. Hij moet het slachtoffer een provisionele schadevergoeding van 3.000 euro betalen, maar dat bedrag zal nog oplopen. De politierechtbank oordeelde dat het kind de trap van het paard niet heeft uitgelokt en dat de ruiter rekening had moeten houden met de spelende kinderen.

Verwant artikel
[VN] Twee ruiters ontkennen dat paard een kind heeft getrapt
[VN] Ruiter voor rechter nadat hij meisje gewond achterliet

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:24

Is dat alles?
Hij is doorgereden, heeft hun uitgelachen en was dronken
Een laffe daad en een straf die in mijn ogen geen straf is

Vraag me af hoe het inmiddels met het meisje gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:24

Van mij hadden ze hem gerust mogen opsluiten

kimmysan

Re: Drie maanden rijverbod voor man wiens paard meisje trapte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:54

Was hij dronken? Vraag me ook af hoe het met het meisje gaat..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:57

kimmysan schreef:
Was hij dronken? Vraag me ook af hoe het met het meisje gaat..

In het verhaal wat ik toen gelezen heb wel ja

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:03

Hoe kan men nou in godsnaam zomaar doorrijden als een kind door je eigen paard is geraakt!! _-:(
Wat een stuk onbenul is die kerel,naja kerel beter gezegd onnozelaar! _-:(
Germ arm meisje,ze is misschien wel getekend voor de rest van haar leven.Als je met je paard over straat loopt heb je ten eerste niet vantevoren alcohol te nuttigen -:(- ,en ten tweede ALTIJD rekening met kinderen en andere weggebruikers te houden.En met name de kindertjes die soms erg onveilig om je heen kunnen cirkelen.Kinderen zijn zich tenslotte niet bewust van de gevaren bij en om een paard. -O-

Ik vind de straf écht veel te laag >;) ,beter was een rijontzegging voor de rest van zn leven en laten opkomen voor ALLE medische kosten van het meisje.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:05

Hoe krijgen ze het voor elkaar dat het paard een meisje trapte.. had het meisje "niet achter een paard gaan staan' misschien verkeerd begrepen.

echter neemt het niet weg dat het verschrikkelijk is.. En ook ik vind dat meneer mooi een langere tijd achter de tralies mag

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:08

Dit soort mensen moeten ze opsluiten!! Hoe kun je een 8 jarig kindje zo achterlaten?? Al hadden ze er niks mee te maken, je laat een kind niet zo achter! Dit is misselijkmakend. Dat meisje zal haar leven lang verminkt zijn en zal waarschijnlijk nooit meer in de beurt durven komen van een paard of iets dat erop lijkt. Snap niet dat zulke mensen zichzelf nog recht aan kunnen kijken. Ik hoop in ieder geval dat het meisje nog een zo normaal mogelijk leven zal hebben.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:11

ik keur zeker niet goed wat die man zou gedaan hebben - vind het in alles een heel raar, onsamenhangend verhaal (hetgeen ik erover gelezen heb hé, misschien heb ik een aantal dingen gemist)

heb dus geen idee of die man echt schuldig zou zijn ja dan nee

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:21

Het is natuurlijk verschrikkelijk voor dat kind en hopelijk geneest ze zo goed mogelijk. Maar om de dader op te sluiten, dat gaat me toch te ver.
Hij heeft dat kind niet met kwaad opzet aangevallen. Ja, hij is doorgereden en dat is vluchtmisdrijf. Maar mogelijk heeft hij de gevolgen van het ongeval slecht ingeschat. (Al dan niet omdat hij dronken was.)

Ik probeer zeker niets goed te praten, integendeel. Dronken rijden én vluchtmisdrijf plegen zijn ernstige feiten die bestraft moeten worden. Maar een geldboete en een rijverbod lijken me wel voldoende. Natuurlijk is het kind daar weinig mee geholpen, maar zo gaat dat nu eenmaal met ongelukken.
Ik wil maar zeggen dat we niet meteen moeten overreageren, want we kennen het volledige verhaal niet. Ik vind dat er heel wat vreemde kronkels in het hele verhaal zitten, net zoals Cupcake1986 al zei.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:43

Als de ouders hem aanspreken en hij rijdt lachend door? Kind met gezicht vol bloed? Dan moet je toch wel beseffen wat gebeurd is. Je weet zelf als paardeneigenaar dat een trap van een paard dodelijk kan zijn, laat staan in het gezicht van een kindje, dan rijdt je niet door!!

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:56

Ik weet niet of hij lachend doorreed. Ik las in een artikel dat hij eerst zei dat hij verzekerd was en dat hij alles zou betalen.
Je mag er zeker van zijn dat dit verhaal langs beide(!) kanten verdraaid is. De ouders eisten aanvankelijk 25.000 euro schadevergoeding om de operaties te kunnen betalen en vroegen daar bovenop nog eens 8000 euro voor zichzelf.
Het feit dat een rechter, die heus wel wat kennis van zaken heeft, oordeelt dat de beschuldigde "slechts" 3000 euro moet ophoesten, toont voor een stuk toch aan dat de gevolgen van het incident niet zo extreem zijn als ze in de pers getoond worden.
Ja hij had rekening moeten houden met de kinderen; NEEN hij mocht niet doorrijden. Ik praat zijn gedrag niet goed. Maar hem opsluiten vanwege een mogelijke (en ja, ik zeg mogelijke, want ik weet dat natuurlijk ook niet zeker) inschattingsfout gaat mij wel te ver.
Laatst bijgewerkt door Rochlie_ op 05-02-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:56

Mijn pony heeft ook weleens iemand een trap gegeven (echter niet in het gezicht) terwijl ik erop zat, en dat had ik ook niet door. Soms voel je zoiets gewoon niet, en zeker niet als het hoog zomer is en als je paard dan de hele tijd naar vliegen schopt.

Ook had ik de straat waar het ongeval plaats heeft gevonden opgezocht op google maps, en dat is niet bepaald een straat waar je je kinderen zonder toezicht laat spelen.

En ik denk niet dat de ruiter gegil had kunnen horen, want na zo'n klap ben je echt wel even weg.

Kortom, ik vind het heel erg voor het meisje, maar ik denk heus niet dat de ruiter met opzet is weggereden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:01

Ik blijf het een vaag verhaal vinden. Hoe kon het paard überhaupt raak trappen? Aaide ze het paard? Stond ze erachter?

Ik heb het idee dat de media dit niet geheel naar waarheid vertelt?

Neemt niet weg dat het erg is, maar toch vind ik het een raar verhaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:06

Ik blijf het ook een raar verhaal vinden. Rijverbod?
Paardrijden of autorijden?
En in geval van dat laatste, wat heeft dat hier mee te maken?

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:16

Ayasha schreef:
Ik blijf het ook een raar verhaal vinden. Rijverbod?
Paardrijden of autorijden?
En in geval van dat laatste, wat heeft dat hier mee te maken?

Ik neem aan paardrijden, aangezien autorijden hier inderdaad niets mee te maken heeft.
Aan de andere kant is het inderdaad een vreemde straf, die nauwelijks gecontroleerd kan worden (in tegenstelling tot een auto-rijverbod, waarbij het rijbewijs in beslag wordt genomen).
Het enige wat men hem effectief kan verbieden is deelnemen aan officiële wedstrijden. Of zit dat anders?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:33

Ik vermoed wel autorijverbod aangezien hij op het moment van het ongeluk een dronken bestuurder was in het verkeer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:38

Als bestuurder ( ruiter) van een paard dronken bent en je rijontzegging krijgt, geld dit voor alle voertuigen
net zoals je gepakt worden met dronken autorijden mag je ook geen motorrijden tijdens de ontzegging

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:38

Maar hebben ze hem dan getest op dat moment?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:39

Alle voertuigen waar je een rijbewijs voor nodig hebt, je mag bijvoorbeeld nog wel fietsen. Raar idee wel, dat die man morgen dus gewoon weer met zijn paard door die straat kan rijden.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:45

Ayasha schreef:
Maar hebben ze hem dan getest op dat moment?

Ik denk dat hij geen rijverbod heeft omdat hij dronken was (want dat is niet bewezen)
maar wel omdat hij vluchtmisdrijf pleegde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:45

wat al evemin bewezen is maar bon.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:48

Zijn paard heeft getrapt, het kind is geraakt, hij is doorgereden.
Of hij op dat moment de ernst van de situatie besefte (en überhaupt doorhad wat er gebeurd was), is niet duidelijk, maar feit is wel dat hij doorgereden is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:50

Nee, de ouders, die het niet hebben zien gebeuren omdat hun kind op een drukke baan 4 huizen verder aan het spelen was, beweren dat zijn paard getrapt heeft en hij door gereden is.
Hij is wel zo hard gevlucht, dat ze hem onderweg naar het ziekenhuis nog konden aanspreken (met dat kind dood-bloedend op de achterbank).

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:52

Tsja,, miss hien ook een wijze les voor de ouders om beter op het kind te letten ? Als mijn zoon achter een paard gaat staan dan krijgt ie er ook van langs hoor maar dan van mij...

Hij is nu 2 en gaat zo nu en dan mee naar de paarden en heb hem geleerd niet achter het paard langs te lopen ( natuurlijk krijgt hij hier niet eens de kans voor ) door filmpjes van youtube te laten zien hoop ik hem te leren dat hij altijd voorzichtig moet zijn.

Dat de ruiter doorrijdt is inderdaad heel fout en daarvoor zou hij ook een boete/schade vergoeding moeten betalen... Maar rijverbod lijkt me wat ver gaan ?