Omdat er nu rijders komen die bewust de groom mee laten gaan in een vroege rubriek, het wordt nu min of meer mogelijk om te verkennen met een aanspanning. Dat bedoel ik met competitievevalsing.
Als de dames en heren juryleden wat afstappen van de 5,6,7 cultuur zijn halve puntjes onnodig.
De neiging om binnen deze bandbreedte te punten wordt met het toekennen van halve punten alleen maar groter.
Ik ben nog van de generatie 5 trajecten en vind nog steeds dat 3 trajecten een enorme verarming van de sport is.
Door het inkorten van de trajecten maakt de plek waar de wedstrijd georganiseerd wordt niet meer uit.
Ik vond deze variatie, het rijden door het landschap, de verschillen in ondergrond een van de aantrekkelijke kanten van het samengesteld mennen.
Natuurlijk zijn de hindernissen leuk en spannend, maar als rijder en groom zijn de trajecten met tijdsdruk ook leuk om te doen en soms erg spannend.
De stap, het staptraject, is volgens mij een essentiele proeve van africhting, zoals ook de sneldraf dat was.
Het afschaffen ervan houdt ook in dat er anders getraind gaat worden en ik meen dat dit niet ten goede van de paarden zal veranderen en veel meer blessures bij de paarden gaat geven.