KNHS Reglementswijzigingen mennen per 1 april 2013

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

KNHS Reglementswijzigingen mennen per 1 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:07

zaterdag 02 februari 2013

Per 1 april 2013 worden de KNHS wedstrijdreglementen mennen weer iets aangepast. Er zijn drie belangrijke wijzigingen en een aantal kleine wijzigingen.

De drie belangrijkste wijzingen:
- In de dressuurbeoordeling mogen vanaf 1 april ook halve punten worden toegekend.
- Het staptraject tijdens de marathon wordt een overgangstraject, waarbij geen minimum of maximum tijd en snelheid meer wordt voorgeschreven.
- Grooms mogen voortaan ook in de marathon bij meerdere aanspanningen groomen.

http://www.hoefnet.nl/home/site/nieuws/ ... um=twitter

In de link kun je de link naar het overzicht van de wijzigingen vinden.

En wat vinden we ervan?

Albert

Re: KNHS Reglementswijzigingen mennen per 1 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:08

Halve punten toekennen is onnodig.
De marathon is hiermee gedevalueerd tot hindernis-crossen.
Grooms die met meerdere aanspanningen meegaan is concurentie vervalsen.

Drie keer oneens dus.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:10

de halve punten vindt ik ook niet zo nodig
dat het stap traject er uit is vindt ik ook wel jammer maar daarmee wordt de marathon natuurlijk niet anders want als je paard al goed kon stappen maakte het staptraject natuurlijk niet uit..dus voor die mensen was het al hindernis crossen..

@ albert waarom zou het concurrentie vervalsen zijn, ?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:58

Omdat er nu rijders komen die bewust de groom mee laten gaan in een vroege rubriek, het wordt nu min of meer mogelijk om te verkennen met een aanspanning. Dat bedoel ik met competitievevalsing.

Als de dames en heren juryleden wat afstappen van de 5,6,7 cultuur zijn halve puntjes onnodig.
De neiging om binnen deze bandbreedte te punten wordt met het toekennen van halve punten alleen maar groter.

Ik ben nog van de generatie 5 trajecten en vind nog steeds dat 3 trajecten een enorme verarming van de sport is.
Door het inkorten van de trajecten maakt de plek waar de wedstrijd georganiseerd wordt niet meer uit.
Ik vond deze variatie, het rijden door het landschap, de verschillen in ondergrond een van de aantrekkelijke kanten van het samengesteld mennen.
Natuurlijk zijn de hindernissen leuk en spannend, maar als rijder en groom zijn de trajecten met tijdsdruk ook leuk om te doen en soms erg spannend.
De stap, het staptraject, is volgens mij een essentiele proeve van africhting, zoals ook de sneldraf dat was.
Het afschaffen ervan houdt ook in dat er anders getraind gaat worden en ik meen dat dit niet ten goede van de paarden zal veranderen en veel meer blessures bij de paarden gaat geven.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:31

Ik groom zelf bij een 4 span en heb zelf ook jaren enkelspan gereden. Iedere combinatie rijdt anders. Dus ik denk dat er geen sprake is van competitie vervalsing omdat je toch niet zelf aan het stuur zit.. de tijd zal het leren.

De tijdsdruk in de trajecten vind ik ook erg leuk.. het staptraject eruit vind ik wel jammer

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:02

Ik denk dat slimme twee of vierspanrijders grote voordelen zullen krijgen door informatie van een groom die al met een aanspanning in de hindernissen is geweest. Ik verwacht zelfs rijders die meegaan als groom in eerdere ritten, omdat dit echt heel veel voordeel oplevert.

Als, na het verdwijnen van de sneldraf, ook de stap wegvalt zal dit ook grote gevolgen hebben voor het soort paarden dat gebruikt wordt. Ik denk dat een quarter een veel gebruikt menpaard gaat worden :D

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:55

Rijders mogen niet eerst mee als groom en dan als menner.. je moet als menner eerst door de marathon heen en mag dan pas als groom mee..