Texels paardenhouder wil zijn paarden terug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Texels paardenhouder wil zijn paarden terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 17:46

http://www.noordhollandsdagblad.nl/

De Texelse paarden-eigenaar bij wie deze week 33 dieren in beslag werden genomen, is vast van plan zijn paarden terug te krijgen. Het wordt voor hem een race tegen de tijd om binnen twee weken de stal te verbouwen. ,,Ik kan mijn paarden in winterse omstandigheden niet buiten laten staan'', verklaart R.K. op zijn erf aan de Waalderweg, vlakbij Den Burg. ,,Daarom heb ik ze in de voormalige koeienstal gezet. Maar dat zijn ligboxen en die zijn eigenlijk te klein voor paarden.''

De paardenhouder heeft al eerder controles gehad. ,,Naar aanleiding daarvan heb ik van de zomer al veel gedaan'', vertelt hij. ,,Onder andere zijn alle paarden nu gechipt en de hoeven zijn bekapt. Maar ik kreeg het eenvoudigweg niet voor elkaar om de stal op tijd te verbouwen. Nu heb ik twee weken de tijd gekregen om goede paardenboxen te maken. Als ik dat doe, krijg ik een deel van mijn paarden terug.''

De NVWA, de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit, voerde deze week een controle uit, vergezeld door de Dierenpolitie en een van de Texelse dierenartsen. Geconstateerd werd dat de afspraken over een betere verzorging, die na drie eerdere controles in 2012 waren gemaakt, niet waren nagekomen.

De paarden stonden in te krappe koeienligboxen in een 20 cm dikke laag paardenmest, zonder droge ligplekken, en waren tot aan hun buik besmeurd met mest. Ze waren op het moment van de controle niet gevoerd, hoewel er wel voer op het terrein in voorraad was, en beschikten niet over drinkwater.

De situatie werd als gevaarlijk beoordeeld door de aanwezigheid van scherpe objecten zoals steigerpijpen. Twee dieren hadden onbehandelde ontstekingen. Ook waren de meeste paarden veel te mager. In overleg met de dierenarts werden 33 paarden weggevoerd naar een geheim opvangadres, waar ze de nodige medische verzorging en voeding krijgen. Alle kosten komen voor rekening van de eigenaar, die overigens goed meehielp bij het inladen van de dieren. ,,Dit doet pijn, hoor'', bekent hij. ,,Ik ken al die dieren stuk voor stuk.''

Hij is een paardenliefhebber, die volgens eigen zeggen vroeger in de dressuur hoge ogen gooide. Volgens de dierenarts was de eigenaar van plan om voor de winter de helft van zijn veertig paarden te verkopen, maar is dat door de economische recessie niet gelukt.

Vijf paarden, merries met veulens, mochten blijven. Zij staan in een andere stal waar ze wel de ruimte hebben. Ook vier hengsten die tijdelijk waren ondergebracht op een ander adres, werden de eigenaar niet afgenomen. In de toekomst zullen regelmatig controles worden uitgevoerd.

Verwant artikel
[VN] Paardenhouder te Texel verwaarloost zijn dieren

(je kan in bovenstaand artikel een reactie kwijt)