Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 17:29

www.bokt.nl

De Spaanse consumenten organisatie OCU meldt dat er in twee rundburgers, verkocht in Spanje DNA van paarden is gevonden. Dat meldt bloomberg.com een uur geleden op hun website. Het onderzoek naar de rundburgers verkocht in Spanje is een direct gevolg op de gebeurtenissen in Ierland en Groot-Brittannië. Daar werden in diverse bevroren burgers sporen gevonden van varkens- en paardenvlees. De burgers werden verkocht als zijnde rundburgers. Op de verpakking stond niet dat er andere soorten vlees in zat. Als gevolg hiervan werden meer dan 10 miljoen hamburgers uit de schappen gehaald. Een aantal burgers van het bedrijf Tesco bestonden voor 29 procent uit paardenvlees. Het spoor leidde onder meer naar Nederland. Nu is Polen een grote verdachte in de Britse en Ierse burgerzaak.

De burgers die in Spanje zijn getest komen uit supermarktketen Eroski en AhorraMass SA. Naast sporen van paarden DNA gaf OCU ook aan dat de kwaliteit van de burger in zijn algemeenheid van slechte kwaliteit zijn. Vijf van de twintig onderzochte producten voldeden aan de kwaliteitseisen. De burgers van het merk Alpinende (een huismerk) bevatte paarden DNA. Dit staat niet op de labels vermeldt.

Volgens OCU dus een misleidend product voor de consument. Bloomberg heeft contact gezocht met de woordvoerders van beide bedrijven. Zij waren beiden niet bereikbaar voor commentaar.

In Groot-Brittannië en Ierland is men nog steeds op zoek naar de oorzaak. Op dit moment is de Poolse ABP Food Group een verdachte. Het concern ontkent echter dat het paardenvlees via hen in de burgers is gekomen. Het bedrijf verklaarde eerder deze week dat de fabriek in Pnieuwy geen paardenvlees verwerkt. Het was de Ierse minister van Landbouw die in de Ierse media meldde dat de bron in Pnieuwy lag.

De Ierse voedselautoriteit vindt het onacceptabel dat er zowel paarden- als varkensvlees aangetroffen is in de producten. In Ierland is men niet gewend om paardenvlees te eten. Bovendien zijn de sporen varkensvlees onacceptabel voor sommige religies, aldus de voedselautoriteit.

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees

NathalietjeB

Re: Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:32

njah kan er niet wakker van liggen eerlijk gezegd

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:42

Ik eerlijk gezegd ook niet.. al vind ik paardenvlees niet lekker.. Tja ik bedoel een dier is een dier.. en als je de burger normaal ook lekker vond? Alleen dat ze bijv. niet aan kwaliteit eisen voldoen oke..
Maar zo schokkend vind ik het niet hoor..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:04

weten die mensen dat je paardenvlees gewoon kan eten? En dat het gezonder is dan rund?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:18

Citaat:
De burgers werden verkocht als zijnde rundburgers. Op de verpakking stond niet dat er andere soorten vlees in zat. Als gevolg hiervan werden meer dan 10 miljoen hamburgers uit de schappen gehaald. Een aantal burgers van het bedrijf Tesco bestonden voor 29 procent uit paardenvlees.

Even los of je paardenvlees eet of lust; dit is dus gewoon misleiding door de fabrikant .. :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:48

Je zal maar allergisch zijn..

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:53

Je moet voor de grap eens kijken bij sommige verpakkingen van rundersalami, rundhamburgers, etc.
In vele gevallen staat er dan op 75% (of iets dergelijks) rund, rest varken, kip, etc...

Ook erg misleidend ;) !

Ik kan hier overigens ook niet om wakker liggen... ik eet het toch wel als ik het lekker vind..
Maar ik kan mij voorstellen dat er een boel mensen anders over denken.. (al dan niet hypocriet :Y) )

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:57

Voor de mensen die dit geen enkel probleem vinden, want een paard is ook maar gewoon een dier:
Zouden jullie ook zo reageren als er katten- of hondenvlees in de burgers was gevonden? Ben even nieuwsgierig.

Kijk, ik eet wel paardenvlees. Kat of hond eten moet ik zelf echter niet aan denken. En ja, dat is inderdaad hypocriet. Voor anderen ligt die grens weer anders en die eten liever ook geen paard. Dat mensen dat afdoen met "Ach, maak je niet druk, het is allemaal vlees" dat snap ik dus niet zo goed. Het is de keuze van ieder voor zich welk dier ze wel of niet naar binnen wensen te werken. En dan zou het dus fijn zijn als je er van uit kon gaan dat op de verpakking staat wat er daadwerkelijk in die burger zit verwerkt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:28

ach mensen je moet ook niet geloven wat er op de labels staat ;) me zusje werkt in de voedingsindustrie en die zegt ook in belgie hebben ze er echt lak aan zeggen ze dat er boontjes in zitten zit het er niet in van die soort dingen. en er gaat in de voeding echt nog zo veel fout!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:21

Nezzie schreef:
Voor de mensen die dit geen enkel probleem vinden, want een paard is ook maar gewoon een dier:
Zouden jullie ook zo reageren als er katten- of hondenvlees in de burgers was gevonden? Ben even nieuwsgierig.

Kijk, ik eet wel paardenvlees. Kat of hond eten moet ik zelf echter niet aan denken. En ja, dat is inderdaad hypocriet. Voor anderen ligt die grens weer anders en die eten liever ook geen paard. Dat mensen dat afdoen met "Ach, maak je niet druk, het is allemaal vlees" dat snap ik dus niet zo goed. Het is de keuze van ieder voor zich welk dier ze wel of niet naar binnen wensen te werken. En dan zou het dus fijn zijn als je er van uit kon gaan dat op de verpakking staat wat er daadwerkelijk in die burger zit verwerkt.

Ja maar weetje hoeveel mensen er nu zitten te janken dat er paardenvlees in zou zitten.. alsof AL die mensen normaal altijd op het labeltje keken.. nou als er volgende week een persbericht binnenkomt dat er hond in de burgers van bijv. de AH zitten.. dan laat ik ze niet liggen... heb ondertussen altijd die burgers gegeten...

Bestaat er eigenlijk zoiets als allegie voor een bepaald soort vlees (of vlees in het algemeen?)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:18

Als ik iets lekker vind en er blijkt iets in te zitten waarvan het niet vermeld stond dat het er in zat, dan blijf ik het nog net zo lekker vinden.

Want het zit echt tussen je oren dat je iets opeens minder lekker vindt omdat er iets in zou zitten wat je van te voren niet wist..

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:03

Ik ben benieuwd wat ze hier vinden. Ik neem aan dat dit binnenkort hier ook wel wordt gecontroleerd.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:05

Nezzie schreef:
.

ja eerlijk gezegd wel als je t toch niet weet en t al meerdere malen toch wel heb gegeten waarom zou je dan in eens stoppen met het eten ervan ook al is t lekker.
zou je dan alleen maar stoppen omdat er in ene hondje of katje erbij staat? ik niet in ieder geval.
volgens mij zit er in veel meer vlees producten wel paard...en als ik t eet stop ik niet met het eten ervan lust zelfs wel een paarden lapje hoor zo warm op me bordje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:40

Het verbaast me niks....
we worden al zo lang om de tuin geleid als het om eten gaat...

Al die E-nummers, transvetten, kleur,geur en smaakstoffen, hoe echt is ons voedsel nog!?
Hoe veilig is ons voedsel nog!?

Ik heb geen moeite met het eten van eerlijk vlees, vlees van dieren dat op een gezonde, verantwoorde manier is gehouden...

Ik heb moeite met de grootschaligheid in de pluimvee-,melkvee, varkens, geiten, schapen en paardenhouderij...en dat vlees wat daaruit afkomstig is eet ik niet punt!

Geef mij maar mijn eigen geproduceerde producten i.p.v. al die gemanipuleerde rommel :o