Zurich: Wereldbekerwedstijd voor outsider Luciana Diniz

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zurich: Wereldbekerwedstijd voor outsider Luciana Diniz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 15:52

http://www.bokt.nl

Zojuist is in Zurich, Zwitserland de wereldbekerwedstrijd verreden. Het parcours bleek niet makkelijk te zijn. Pas na 13 starters kwam de eerste foutloze ruiter voorbij. Zwitser Andreas Ott stuurde zijn Loxy de la Reselle CH (v. Lord Lenox) foutloos rond, maar bleek niet binnen de tijd, waardoor de combinatie alsnog 1 strafpunt kregen. De tijd stond met 69 seconden blijkbaar krap bemeten. Een aantal ruiters konden wel binnen de tijd bleven, maar bleven weer niet foutloos. Zo was daar Jeroen Dubbeldam die met de twaalfjarige Utasha SFN (v. Lux) ruim binnen de tijd bleef, maar twee balken naar beneden hoorde gaan. De ruiter na Andreas Ott, de Zweed Hendrik von Eckermann met Gotha FRH (v. Goldfever), was de eerste combinatie die reed zoals het hoorde. De merrie Gotha is dan ook een rot in het vak, eerder werd de merrie succesvol onder Ludger Beerbaum uitgebracht. Krap een maand geleden zette Von Eckermann met Gotha de wereldbekerwedstrijd in Mechelen op zijn naam.

De tweede die foutloos rond kwam liet weer even op zich wachten. Het was, de als 25ste startende, Luciana Diniz uit Portugal. Zij stuurde haar twaafjarige Lennox (v. Lifestyle) eveneens foutloos rond. Daarmee was de barrage in ieder geval gegarandeerd. Hoewel Diniz al enige tijd zeer succesvol aan de weg timmert is zij nog niet zo bekend als een Denis Lynch, Kevin Staut, Steve Guerdat of een Meredith Michaels-Beerbaum.

Voor Nederland kwam later nog in de ring Gerco Schröder met New Orleans (v. Colbert) , direct gevolgd door Marc Houtzager met Sterrehof’s Tamino (v. Numero Uno). Helaas lukten het beiden niet om foutloos blijven. De zilveren Olympische winnaar Schroder had een balk met een tijdfout en Houtzager zag twee balken naar beneden vliegen.

Het venijn zit hem in de staart, bleek ook deze maal. Van de laatste paar starters wist de Duitser Christian Ahlmann met de elfjarige Codex One (v. Contendro I) zich voor de barrage te plaatsen. Evenals de Zweed Rolf-Göran Bengtsson met Casall de la Silla (v. Carentino) Daarmee waren het aan elkaar gewaagde ruiters die zich in de barrage moesten laten zien met als outsider Luciana Diniz.

Vier ruiters die uiteindelijk de barrage mochten rijden. Von Eckermann en Gotha moesten als eerste. Veelal een nadeel en dat bleek ook hier. De combinatie zette een niet al te scherpe tijd neer en noteerde daarnaast ook nog eens vier straffouten. Zowel Ahlmann als Bengtsson bleven foutloos en waren sneller. Zij konden echter niet binnen de tijd van Diniz (35.17 seconden) komen, waarmee de winst van Zurich, een mercedes voor de Portugese was. Bengtsson moest met zijn tijd van 35.30 seconden genoegen nemen met de tweede plaats en 45.000 Zwiterse Franken. Ahlmann reed een fractie trager (35.42 seconden) en bleef daarmee steken op de derde plaats.

Wie net naast de barrage pieste was de Duitse Meredith Michaels-Beerbaum. Zij stuurde haar nog maar tienjarige merrie Bella Donna (v. Baldini II) foutloos rond, maar de combinatie moest helaas een tijdfout noteren. Gezien de moeilijkheidsgraad van de wedstrijd toch een prestatie om trots op te zijn. Michaels-Beerbaum mag alsnog punten op haar conto schrijven voor de uiteindelijke finale die in april in Gotenburg plaats zal vinden. Andere ruiters zullen, willen zij kans maken op een plaats in de finale, over twee naar Bordeaux af moeten reizen. Met een uiteindelijke vijfde plaats mocht de Duitse alsnog 12000 Zwitserse Franken mee naar huis nemen.

Houtzager, die met één springfout als tiende eindigde, vond dat het foutje van Tamino op de insprong van de dubbelsprong, een enorme oxer, niet verdiend was reageerde op knhs.nl: "Het was ook een ongebruikelijke fout van Tamino, want hij maakt nooit een fout met het voorbeen. Voor mij was dit de zwaarste kwalificatiewedstrijd tot nu toe. Niet alleen wat hoogte en breedte van de hindernissen betreft, maar ook qua tijd. Je kon werkelijk nergens even ademhalen. Omdat de tijd zo krap stond probeerde ik snel naar de dubbel te rijden en daardoor ontstond naar mijn gevoel het foutje. Na de derde combinatie heeft de jury de mogelijkheid om de tijd bij te stellen. Dat lieten ze na en daarmee hebben ze in mijn ogen de wedstrijd geen goed gedaan".

Gerco Schröder:"Tussen de hindernissen twee en drie maakte New Orleans een bokje en toen wist ik al dat het moeilijk zou worden om binnen de tijd te rijden. We kregen een fout op de zevende hindernis. Dat was een imposante oxer, waar je met veel snelheid overheen moest, omdat de daarop volgende sprong, weer een hoge brede oxer, ver weg stond. Die afstand moest in drie galopsprongen worden overwonnen, maar wel met drie hele grote. Ik heb rustig gereden, mede omdat dit de eerste zware wedstrijd sinds lange tijd voor de schimmel was en ik liever foutloos wilde rijden dan met springfouten aan de eindstreep te komen".

Jeroen Dubbeldam: "We kregen op de dubbelsprong tweemaal een fout. Achteraf denk ik dat ik iets te groot en mogelijk een fractie te relaxed de dubbel in kwam rijden. Ik dacht me dat te kunnen permitteren, omdat de merrie een fantastisch gevoel gaf".

Plaatsing
1 Luciana Diniz met Lennox (v. Lifestyle) (POR)
2. Rolf-Göran Bengtsson met Casall de la Silla (v. Carentino) (SWE)
3. Christian Ahlmann met de elfjarige Codex One (v. Contendro I) (GER)
4. Hendrik von Eckermann met Gotha FRH (v. Goldfever) (SWE)
5. Meredith Michaels-Beerbaum met Bella Donna (v. Baldini II) (GER)
10. Marc Houtzager met Sterrehof’s Tamino (v. Numero Uno) (NED)

Bekijk url=http://www.worldofshowjumping.com/events/world-cup/3368-the-world-cup-in-zuerich-in-images-part-one]hier[/url] en hier foto's

X__Trees

Re: Zurich: Wereldbekerwedstijd voor outsider Luciana Diniz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:43

Ik zou Diniz toch al lang geen outsider meer noemen! :)

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:24

Luciana Diniz heeft laatst toch ook al de grote prijs op de CSI Basel gewonnen?
Ik zou haar ook geen outsider meer noemen! *\o/*

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:56

Inderdaad Veronique100.
De echte overwinningen zijn tot nu toe uitgebleven, maar wereldbekerklasseringen zijn praktisch schering en inslag. Nu met Lennox maar ook met Winningmood.
Leuk te zien dat haar geduld, haar fijne rijstijl nu ook lonen! Sympatieke amazone :)