Stalbrand in België kost drie paarden het leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Stalbrand in België kost drie paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 16:27

www.belga.be / www.bokt.nl

In het West-Vlaamse Wingene woedde deze morgen een zware brand in een paardenstal. Dat bevestigde een officier van de brandweer. Drie paarden overleefden de brand niet. De schade is groot. Ook een personenwagen, die op een tiental meter van de stal stond, bleef niet gespaard.
Even voor 6.30 uur kwam bij de Wingense brandweer een oproep binnen voor een zware brand in de Kapellestraat. "Het ging om een zware uitslaande brand in een paardenstal", klinkt het bij de brandweer. "Naast de paardenstal stond een woning. Die konden we vrijwaren, maar de stal zelf brandde volledig uit. In die paardenstal stonden drie paarden. De dieren bleven in de brand."

Volgens de brandweer werd de brand veroorzaakt door kortsluiting. "De paardenstal werd amper een jaar geleden gebouwd en voldeed aan alle normen. Op het dak lagen zonnepanelen en buiten de paarden stond er niets." De brandweer van Wingene kreeg hulp van de collega's uit Tielt.

UMayDream

Re: Stalbrand in België kost drie paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:36

Oef, wat verschrikkelijk. :\

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:36

Wat verschrikkelijk!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:37

Oh jee... wat naar :(:)

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:41

verschikkelijk!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:03

Wat een ramp ... arme dieren ;(

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:44

dus ze hebben die paarden gewoon laten staan ? |(

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:48

|( ohh men.....wat een afschuwelijk dood hebben die arme paarden gehad.

vraag me af hoe de brand ontstaan is, er stonden alleen deze 3 paarden en verder niks.

hier op de dijk hebben mensen mazzel gehad, gisternacht hun huis helemaal afgebrand en gelukkig de 2 paarden en de schapen uit de brandende schuur aan het huis kunnen halen
meisje heeft wel brandwonden er viel een brandende balk op haar
de brand was ook ontstaan in de stal, maar hier gaan geruchten in de rondte.......

naamloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:49

sneu, bah

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:55

unihorses schreef:
dus ze hebben die paarden gewoon laten staan ? |(

Ja als de boel in lichterlaaie staat heb je weinig keus hé. Je denkt toch niet dat de brandweer gewoon denkt, we gaan de woning redden laat die paarden maar lekker staan

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:56

Ik denk dat ze die paarden met geen mogelijk heid meer konden redden anders hadden ze dat gedaan. Ze laten ze echt niet zomaar staan

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:58

dacht het gaat om een uitslaande brand dus mischien konden ze nog wat , maar mensenlevens gaan dan voor.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:00

unihorses schreef:
dacht het gaat om een uitslaande brand dus mischien konden ze nog wat , maar mensenlevens gaan dan voor.

Wat is in jou beleving een uitslaande brand?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:05

pillow schreef:
unihorses schreef:

een kampvuurtje wat steeds groter word...

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:09

unihorses schreef:

Citaat:

een kampvuurtje wat steeds groter word...

Ik zal je even uit de droom helpen wat een uitslaande brand is.

Een uitslaande brand is een brand waarbij de ramen zijn gesprongen zodat er veel zuurstof aangevoerd wordt. De vlammen slaan dan via de ramen naar buiten en buigen soms enkele meters naar boven. De ramen zijn gesprongen door de hitte, wat een indicatie is dat de brand al enige tijd bezig is en behoorlijk veel energie (lees hitte) ontwikkeld heeft.

Hoop dat het een beetje duidelijk is ik werk zelf bij de brandweer en bij een echt uitslaande brand gaan wij niet meer naar binnen omdat het te heet is en er meestal niets meer te redden valt.

Verder kan ik er niet over oordelen omdat ik er niet bij ben geweest en ieder brand is anders en aan hand van de informatie die je ter plekke krijgt aan de hand daar van wordt de inzet gedaan.

Vindt het erg voor de betrokkenen een brand is niet niks zeker als je daarbij ook nog je paarden verliest.
Wens ze veel sterkte.

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:19

Wat sneu

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:26

Vreselijk! Je grootste nachtmerrie. Sterkte voor de betrokkenen.

Even een zijspoor, maar brand & zonnepanelen is ook een nare combinatie... In Frankrijk mag de brandweer niet eens blussen, ivm gevaar voor elektrocutie. Adviseurs kunnen vaak maar weinig informatie geven als je hiernaar vraagt. Jammer, maar op het dak van de schuren van onze dieren komen zolang hier geen duidelijkheid over gegeven kan worden absoluut geen panelen.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:43

TessaB schreef:
Vreselijk! Je grootste nachtmerrie. Sterkte voor de betrokkenen.

Even een zijspoor, maar brand & zonnepanelen is ook een nare combinatie... In Frankrijk mag de brandweer niet eens blussen, ivm gevaar voor elektrocutie. Adviseurs kunnen vaak maar weinig informatie geven als je hiernaar vraagt. Jammer, maar op het dak van de schuren van onze dieren komen zolang hier geen duidelijkheid over gegeven kan worden absoluut geen panelen.

Ik wil daar ook nog even op inhaken brand & zonnepanelen is inderdaad nog een groot grijd gebied.
Weet dat ze er in duitsland al veel verder mee zijn dan hier er is laatst nog een heel stuk van op de duitse tv geweest.
Op het moment is het zo dat je zonnepanelen (zo wie zo alle stroom en stroom gerelateerde dingen) niet moet blussen met een gebonden straal maar met een sproei straal en daarbij speelt de worplengte ook een rol.

@TessaB ik wil het wel voor je uitzoeken wat er hier in nederland over bekend is.
Of neem eens contact op met brandweer nederland en stel deze vraag.

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:26

barrymuis schreef:
@TessaB ik wil het wel voor je uitzoeken wat er hier in nederland over bekend is.
Of neem eens contact op met brandweer nederland en stel deze vraag.

Ik heb een pb gestuurd :)

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:12

Ach jeetje wat verschrikkelijk

En ik denk dat de brandweer idd geen andere optie had. Dat en de kans is er ook dat als je het paard toch verwijderd hij net zo hard terug de stal in rent :( heb het zelf helaas ook eens meegemaakt bij een boerderij brand bij ons in de straat.
Met man en macht hebben we alle koeien naar buiten gekregen en de 2 paarden en een pony naar buiten. Maar 1 van de pony's raakte helemaal overstuur en kwam los en rende net zo hard de vlamen in terug naar haar stal. De arme schat heeft het niet overleefd...
Op het moment dat de pony los kwam, was het vuur al bijna niet meer onder controlle te houden. En uit eindelijk is de boerderij ook compleet uitgebrand.
Brandweerlieden mogen volgens mij ook maar tot een bepaald punt de dieren helpen. En tja een uitslaande brand... dat zijn meestal fikse vlamen, en doe je de deuren open dan voed je het vuur gevaarlijk hard aan. Ik denk dat als ze het hadden kunnen doen dat ze de paarden echt wel hadden gered. Maar helaas is dit niet altijd de mogelijkheid. En tja als je ook hoort dat ze al uitrukte met een brand die al in volle gang was... dan kan je eigenlijk vrij weinig maken.

Lijkt me ook echt een verschrikkelijke dood. Bah.

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:48

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:31

Oh wat vreselijk..

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:34

drama... niet alleen voor de paarden en de eigenaren, maar ook voor de brandweermannen die er niet in kunnen gaan, om de paarden er uit te halen...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:22

Ik ken de mensen, een van hun paarden heeft nog op stal gestaan bij ons.
Veel sterkte voor de eigenaren..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:30

Dat maakt het voor je gevoel dan toch weer erger, he ?
Heel triest ...