Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
M_i_R schreef:@Yamcha, daarom juist, knip dan dat stuk eruit wat aansluit bij de titel en verwijs voor de rest naar de link. Maar goed, detail
Sammie schreef:M_i_R schreef:@Yamcha, daarom juist, knip dan dat stuk eruit wat aansluit bij de titel en verwijs voor de rest naar de link. Maar goed, detail
Wij hebben de afspraak met die website dat we het eerste gedeelte plaatsen en voor de rest verwijzen naar de rest van het artikel op de website. De titel komt overeen met de titel van de website en slaat op het HELE artikel.
Equimotion schreef:Vind alleen de wijze hoe er op het laatst naar de jonge paarden competities wordt verwezen een beetje jammer. Het grootste probleem zit naar mijn idee niet bij talentvolle jonge paarden die bij een betere prof staan, maar juist bij de paarden die bij de gewone amateur staan. Die laatste gaat er 6 dagen per week op zitten omdat ie anders geen hobby aan z'n beest heeft, en waarschijnlijk niet eens meer boven kan blijven als hij minder vaak gaat rijden. Bovendien is hij niet handig in het opleiden, en heeft hij/zij dus meer trainingen nodig om het paard iets bij te kunnen brengen.
Equimotion schreef:Vind alleen de wijze hoe er op het laatst naar de jonge paarden competities wordt verwezen een beetje jammer. Het grootste probleem zit naar mijn idee niet bij talentvolle jonge paarden die bij een betere prof staan, maar juist bij de paarden die bij de gewone amateur staan. Die laatste gaat er 6 dagen per week op zitten omdat ie anders geen hobby aan z'n beest heeft, en waarschijnlijk niet eens meer boven kan blijven als hij minder vaak gaat rijden. Bovendien is hij niet handig in het opleiden, en heeft hij/zij dus meer trainingen nodig om het paard iets bij te kunnen brengen.
CaPrIoLe`79 schreef:Equimotion schreef:Vind alleen de wijze hoe er op het laatst naar de jonge paarden competities wordt verwezen een beetje jammer. Het grootste probleem zit naar mijn idee niet bij talentvolle jonge paarden die bij een betere prof staan, maar juist bij de paarden die bij de gewone amateur staan. Die laatste gaat er 6 dagen per week op zitten omdat ie anders geen hobby aan z'n beest heeft, en waarschijnlijk niet eens meer boven kan blijven als hij minder vaak gaat rijden. Bovendien is hij niet handig in het opleiden, en heeft hij/zij dus meer trainingen nodig om het paard iets bij te kunnen brengen.
Dat zijn 2 verschillende problemen.
Je ziet nu steeds vaker dat profs met de paarden waar ze een toekomst met henzelf inzien een andere weg bewandelen en meer tijd nemen als met de paarden die verkocht moeten worden. En de klant wil op jonge leeftijd vaak al veel meer zien dan alleen potentie.
En over dat amateursgebeuren heeft hij het ook. Het moderne sensibele paard is daar eigenlijk niet geschikt voor en zal bij verkeerde rijerij snel kapot zijn. De paarden van vroeger waren minder spectaculair en buigzaam, maar waren ook harder en braver en konden slechte rijderij lichamelijk beter verdragen.
Sammie schreef:Vroeger waren de paarden over het algemeen ook braver, althans zo werd dat uitgelegd,” vertelt John.
Equimotion schreef:Wat ik toch vaak als algemene opvatting op bokt lees, is dat veel mensen het kapotrijden van paarden toeschrijven aan profs en geldbejag. Terwijl er uiteindelijk meer paarden van particulieren de vernieling in gaan dan paarden van een prof. Wat ik dus jammer vind aan de opbouw van het artikel is dat je het nu weglegt als een waarschuwing aan de (semi-)prof, en niet als een waarschuwing aan de amateur om een paard te kopen dat hem beter past, en te investeren in beter (leren) opleiden van z'n jonge paard.
Equimotion schreef:Wat ik dus jammer vind aan de opbouw van het artikel is dat je het nu weglegt als een waarschuwing aan de (semi-)prof, en niet als een waarschuwing aan de amateur om een paard te kopen dat hem beter past, en te investeren in beter (leren) opleiden van z'n jonge paard.
Vudress schreef:Sammie schreef:Vroeger waren de paarden over het algemeen ook braver, althans zo werd dat uitgelegd,” vertelt John.
Toch stel ik mijn vraagtekens bij deze opmerkingen. Het staat haaks op wat ik van veel trainers van de oude garde hoor. De kwaliteit van paarden is in de breedte enorm toegenomen. Toppers blijven zeldzaam, net als vroeger.
Wat ik veel om mij heen hoor, van trainers die al jaren in het vak zitten, is dat er vroeger meer hufterige paarden waren dan dat er nu zijn. Hengsten als Pion, Abgar en Amor gaven heel veel karakter mee. Tegenwoordig selecteren we veel meer op rijdbaarheid en wordt een slecht karakter niet in de fokkerij toegelaten.