In gesprek met John Swaab: "Roofbouw plegen op paarden"(6/6)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

In gesprek met John Swaab: "Roofbouw plegen op paarden"(6/6)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 12:37

http://www.paardenlifestyle.com/

Afbeelding
John Swaab & Lumiere
Foto: www.sjoert.com
Paard&Lifestyle ging op bezoek bij instructeur John Swaab op zijn nieuwe locatie in Limburg. Wat enkel een gesprek over zijn cursus zou worden, liep uit op een uitgebreid gesprek waar een breed scala aan onderwerpen de revue passeerden, zoals het gymnastiseren van paarden, het belang van goed kunnen zitten, het lesgeven, over John’s achtergrond en Piet Oothout. Volg in deze 6-delige serie de openhartige gesprekken die John Swaab met Paardenlifestyle heeft gevoerd. Dit is deel zes (en het laatste deel) van het gesprek.

In de afgelopen vijf blogs is met John Swaab gesproken over het belang van goed kunnen zitten, over het geven van de juiste hulpen, over zijn oud-trainer Piet Oothout en over de trainingsmethode van Sjef Janssen.

Naar aanleiding van deze blogs kwamen verschillende vragen binnen, waaronder de vraag wat volgens John het verschil is tussen de dressuurpaarden van vroeger en nu.

Zijn de paarden nu veel veranderd in exterieur en karakter?

En is het daardoor makkelijker of juist moeilijker geworden voor de ruiters van nu?

John zit al zestig jaar in het paardenvak en hij weet dus als geen ander hoe de dressuurpaarden vroeger waren en hoe zij zich ontwikkeld hebben.

Volgens John is er in de afgelopen zestig jaar een grote ontwikkeling geweest in de dressuurpaarden. “De kwaliteit van de paarden is nu veel beter dan vroeger. Vroeger waren de paarden over het algemeen ook braver, althans zo werd dat uitgelegd,” vertelt John.

“Als je kijkt naar de paarden die tegenwoordig rondlopen, is de stand van het achterbeen en de hoek van het spronggewricht dusdanig dat ze gemakkelijker het been kunnen ondertreden. Ook de hals is meer buigzaam. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Trakheners van vroeger. Die hadden brede kaken, maar dat maakte de buiging lastiger. De fokkerij heeft er in al die jaren aan bijgedragen dat de paarden meer capaciteiten hebben gekregen.”

Ook het karakter van de paarden is veranderd in de afgelopen jaren. “Paarden zijn over het algemeen meer sensibel geworden, terwijl paarden vroeger meer ongecompliceerd, meer goedmoedig waren.”

Maar wat betekent dat nu voor de ruiter?

Is de dressuursport moeilijker geworden door het sensibele karakter?

“Vergelijk het met een klas met kinderen met bovengemiddelde intelligentie. Dat is voor een leraar moeilijker omdat de leraar dan ook op zijn tenen moet staan om de kinderen wat te kunnen leren. En als je te veel in herhaling valt, gaan de kinderen heel verveeld kijken met zoiets van ‘ja nu weet ik het wel.’ En zo werkt het ook bij bloedpaarden of, laten we zeggen, het paard van vandaag,” legt John uit.

“De paarden van tegenwoordig met hun kwaliteiten, hebben ook de kwaliteit om te zeggen ‘ja de groeten.’ Dat moet je op een intelligente manier oplossen, want dat kun je niet oplossen met geweld of door met ze in gevecht te gaan.”

“De kwaliteit van de africhter moet dus beter zijn. Als je bijvoorbeeld een goedkope auto koopt en je schakelt 5 keer mis, dan kom je daar mee weg, want die auto is gemaakt voor een gebruiker die 5 keer mis schakelt. Maar als je een Ferrari of Maserati koopt en je schakelt 5 keer mis, dan ligt vanzelf de versnellingsbak eruit. Daar moet je wel een goede chauffeur voor zijn!”

Lees hier de rest van het artikel.

Verwant artikel
[VN] In gesprek met John Swaab 'Ik ga niet van mijn geloof af' (deel 1)
[VN] In gesprek met John Swaab: "Zitten om te kunnen voelen" (2) (deel 2)
[VN] In gesprek met John Swaab:"Uitleggen, belonen en fluisteren" (deel 3)
[VN] In gesprek met John Swaab: "John over Piet Oothout" (4) (deel 4)
[VN] In gesprek met John Swaab: Rond en diep rijden (5/6) (deel 5)

M_i_R

Re: In gesprek met John Swaab: "Roofbouw plegen op paarden"(6/6)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:40

OP zich wel weer een leuk stuk, jammer dat de weergave van het artikel in het topic niet aansluit bij de titel...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:29

Altijd leuk om die stukjes van Swaab te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:09

M_i_R schreef:
OP zich wel weer een leuk stuk, jammer dat de weergave van het artikel in het topic niet aansluit bij de titel...

Als je het hele stuk leest wel :j

Op zich ben ik het wel met hem eens, ik heb ook het idee dat veel paarden te goed zijn voor hun ruiter.....

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:18

Zeer verstandige man. Respect

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:52

Hele verstandige taal. :j

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:02

Inderdaad een goed stuk en een tingeling voor iedereen!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:08

@Yamcha, daarom juist, knip dan dat stuk eruit wat aansluit bij de titel en verwijs voor de rest naar de link. Maar goed, detail :)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:14

Erg goed geschreven stuk!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:17

Heel interessant stuk! En ik ben het in veel opzichten met hem eens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 16:17

M_i_R schreef:
@Yamcha, daarom juist, knip dan dat stuk eruit wat aansluit bij de titel en verwijs voor de rest naar de link. Maar goed, detail :)

Wij hebben de afspraak met die website dat we het eerste gedeelte plaatsen en voor de rest verwijzen naar de rest van het artikel op de website. De titel komt overeen met de titel van de website en slaat op het HELE artikel.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:21

Vind alleen de wijze hoe er op het laatst naar de jonge paarden competities wordt verwezen een beetje jammer. Het grootste probleem zit naar mijn idee niet bij talentvolle jonge paarden die bij een betere prof staan, maar juist bij de paarden die bij de gewone amateur staan. Die laatste gaat er 6 dagen per week op zitten omdat ie anders geen hobby aan z'n beest heeft, en waarschijnlijk niet eens meer boven kan blijven als hij minder vaak gaat rijden. Bovendien is hij niet handig in het opleiden, en heeft hij/zij dus meer trainingen nodig om het paard iets bij te kunnen brengen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:28

Sammie schreef:
M_i_R schreef:

Wij hebben de afspraak met die website dat we het eerste gedeelte plaatsen en voor de rest verwijzen naar de rest van het artikel op de website. De titel komt overeen met de titel van de website en slaat op het HELE artikel.

Tja, dan ontkom je daar inderdaad niet aan. Doet gelukkig niets af aan de inhoud van het artikel :)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:39

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor Equimotion. Zoals John zegt moeten goede paarden ook tegen zichzelf beschermd worden en bij veel profs zie ik dat er behoorlijk veel gevraagd wordt van een dier dat het weliswaar aanbiedt, maar op latere leeftijd van het toneel verdwijnt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:44

Wat ik toch vaak als algemene opvatting op bokt lees, is dat veel mensen het kapotrijden van paarden toeschrijven aan profs en geldbejag. Terwijl er uiteindelijk meer paarden van particulieren de vernieling in gaan dan paarden van een prof. Wat ik dus jammer vind aan de opbouw van het artikel is dat je het nu weglegt als een waarschuwing aan de (semi-)prof, en niet als een waarschuwing aan de amateur om een paard te kopen dat hem beter past, en te investeren in beter (leren) opleiden van z'n jonge paard.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:45

Equimotion schreef:
Vind alleen de wijze hoe er op het laatst naar de jonge paarden competities wordt verwezen een beetje jammer. Het grootste probleem zit naar mijn idee niet bij talentvolle jonge paarden die bij een betere prof staan, maar juist bij de paarden die bij de gewone amateur staan. Die laatste gaat er 6 dagen per week op zitten omdat ie anders geen hobby aan z'n beest heeft, en waarschijnlijk niet eens meer boven kan blijven als hij minder vaak gaat rijden. Bovendien is hij niet handig in het opleiden, en heeft hij/zij dus meer trainingen nodig om het paard iets bij te kunnen brengen.

Ik vraag me dat af. Ik denk dat het twee verschillende problemen zijn.

Enerzijds denk ik dat er bij talentvolle paarden juist meer druk is om goed te presteren op jonge leeftijd en dat er veel van gevraagd wordt voor het korte termijn voordeel.

Anderzijds heb je het gegeven dat een amateur vaker fouten maakt in de africhting door het geven van niet consequente hulpen, op het verkeerde moment, te veel/weinig hulpen geven, geen goede zit, onrustiger in de handen etc. etc. dan een professional.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:03

Jammer dat deze vakman die een voorbeeldfunctie heeft geen veiligheidshelm draagt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:28

Equimotion schreef:

Dat zijn 2 verschillende problemen.
Je ziet nu steeds vaker dat profs met de paarden waar ze een toekomst met henzelf inzien een andere weg bewandelen en meer tijd nemen als met de paarden die verkocht moeten worden. En de klant wil op jonge leeftijd vaak al veel meer zien dan alleen potentie.
En over dat amateursgebeuren heeft hij het ook. Het moderne sensibele paard is daar eigenlijk niet geschikt voor en zal bij verkeerde rijerij snel kapot zijn. De paarden van vroeger waren minder spectaculair en buigzaam, maar waren ook harder en braver en konden slechte rijderij lichamelijk beter verdragen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:46

CaPrIoLe`79 schreef:
Equimotion schreef:

Dat zijn 2 verschillende problemen.
Je ziet nu steeds vaker dat profs met de paarden waar ze een toekomst met henzelf inzien een andere weg bewandelen en meer tijd nemen als met de paarden die verkocht moeten worden. En de klant wil op jonge leeftijd vaak al veel meer zien dan alleen potentie.
En over dat amateursgebeuren heeft hij het ook. Het moderne sensibele paard is daar eigenlijk niet geschikt voor en zal bij verkeerde rijerij snel kapot zijn. De paarden van vroeger waren minder spectaculair en buigzaam, maar waren ook harder en braver en konden slechte rijderij lichamelijk beter verdragen.

Helemaal eens! Goed verwoord :j

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:50

Sammie schreef:
Vroeger waren de paarden over het algemeen ook braver, althans zo werd dat uitgelegd,” vertelt John.

Toch stel ik mijn vraagtekens bij deze opmerkingen. Het staat haaks op wat ik van veel trainers van de oude garde hoor. De kwaliteit van paarden is in de breedte enorm toegenomen. Toppers blijven zeldzaam, net als vroeger.

Wat ik veel om mij heen hoor, van trainers die al jaren in het vak zitten, is dat er vroeger meer hufterige paarden waren dan dat er nu zijn. Hengsten als Pion, Abgar en Amor gaven heel veel karakter mee. Tegenwoordig selecteren we veel meer op rijdbaarheid en wordt een slecht karakter niet in de fokkerij toegelaten.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:00

Equimotion schreef:
Wat ik toch vaak als algemene opvatting op bokt lees, is dat veel mensen het kapotrijden van paarden toeschrijven aan profs en geldbejag. Terwijl er uiteindelijk meer paarden van particulieren de vernieling in gaan dan paarden van een prof. Wat ik dus jammer vind aan de opbouw van het artikel is dat je het nu weglegt als een waarschuwing aan de (semi-)prof, en niet als een waarschuwing aan de amateur om een paard te kopen dat hem beter past, en te investeren in beter (leren) opleiden van z'n jonge paard.

Helemaal mee eens, zoals een prinsenstad en vsn vragen ze gewoon een goede stap draf en galop op de juiste manier gereden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:05

Equimotion schreef:
Wat ik dus jammer vind aan de opbouw van het artikel is dat je het nu weglegt als een waarschuwing aan de (semi-)prof, en niet als een waarschuwing aan de amateur om een paard te kopen dat hem beter past, en te investeren in beter (leren) opleiden van z'n jonge paard.

Het is zo lekker makkelijk om te wijzen naar wat iemand anders fout doet.

Kijk maar naar het gehak op Anky en Edward de laatste jaren. Twee mensen met ongekend veel gevoel voor het rijden, toch hebben ze veel kritiek te verduren gehad de laatste jaren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:53

Gevoel wil ik dat niet noemen hoor ....
Gevoel ziet er anders uit .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:29

Vudress schreef:
Sammie schreef:
Vroeger waren de paarden over het algemeen ook braver, althans zo werd dat uitgelegd,” vertelt John.

Toch stel ik mijn vraagtekens bij deze opmerkingen. Het staat haaks op wat ik van veel trainers van de oude garde hoor. De kwaliteit van paarden is in de breedte enorm toegenomen. Toppers blijven zeldzaam, net als vroeger.

Wat ik veel om mij heen hoor, van trainers die al jaren in het vak zitten, is dat er vroeger meer hufterige paarden waren dan dat er nu zijn. Hengsten als Pion, Abgar en Amor gaven heel veel karakter mee. Tegenwoordig selecteren we veel meer op rijdbaarheid en wordt een slecht karakter niet in de fokkerij toegelaten.

De paarden waren niet zozeer braver. Ze waren minder kwalijk nemend. Een gemaakt foutje werd de ruiter minder snel aangerekend, sneller vergeven.

Dhr Swaab doekt daarbij niet zozeer op de Abgar XX en Amor nazaten maar eerder op de nakomelingen van Hoogheid, Avenir, Commadant enzo.

Rijdbaarheid wordt inderdaad meegenomen maar dat deden ze vroeger ook al. Bovendien werd er appart een cijfer voor het karakter en het stalgedrag gegeven. 3 x een cijfer voor het gedrag dus tegen nu alleen rijdbaarheid.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:24

Helder en goed geschreven stuk! Mee eens. Paarden worden door veel mensen te snel "volwassen" geëist, dat kan natuurlijk niet goed zijn.