Per 1 december 2013 zullen de Britse dressuurjuryleden met halve punten gaan werken. Dit geldt voor alle niveau’s, dus ook voor de Grand Prix. In 2012 is er meer geëxperimenteerd tijdens nationale en internationale FEI wedstrijden. Nu zal het systeem in alle klasses gebruikt gaan worden.
Zowel ruiters als juryleden verwelkomen de halve punten in de sport. Hierdoor zijn er meer mogelijkheden bij het punten.
In Nederland werkt men bij de KNHS ook met hele punten en al geruime tijd niet meer met halve punten. Of er ook een aanpassing zit aan te komen voor de KNHS en de basissport is nog niet bekend.
Lijkt me erg irritant om dan punten te moeten tellen
Geloof me, dat is irritant. Ik heb in 2011 een dagje op de rekenkamer gezet bij een concours waar met halve punten geteld werd. Je telt er iedere keer naast omdat je +1/-1 gewend bent, halve punten brengen je compleet van slag. Voor de nuance van de punten is het wel beter.
Wat een goed initiatief, dat tellen went wel maar ik denk dat je hier veel betere uitslagen door krijgt, de 6- en 6+ jes gaan dan ineens niet meer op de grote hoop. Hopelijk volgt NL snel!!
Lijkt me niets, het is alleen voor de collega jury"s die alleen 5,6 en 7 geven en geen goed, onvoldoende, of zeer slecht laat staan uitmuntend in de pen hebben
Solvej
Geplaatst: 23-01-13 21:15
Het zijn natuurlijk niet alleen juryleden die bij 6jes blijven hangen, genoeg ruiters die voor 6jes rijden. Op het ene onderdeel een 5,6 en op het ander een 6,4 wat beide vaak afgerond wordt naar 6. Voldoende maar meer niet of net niet voldoende maar ook geen dikke onvoldoende. Dat kan aan het einde van de reeks toch wel schelen als je met halve punten werkt. Die combinatie die dan gemiddeld 5,6 haalde staat dan opeens 10 punten onder die ruiter die gemiddeld 6,4 rijdt ipv wanneer ze beiden steeds 6jes zouden krijgen. Dat geldt natuurlijk ook voor de 7ens en 8en. Dus ik denk een duidelijker onderscheid tussen onvoldoende/voldoende/goed/uitmuntende proeven.
En meer helderheid per onderdeel. Wijken linkerbeen bijvoorbeeld een 7- en wijken rechterbeen bijvoorbeeld een 7+ is nu beide een 7 terwijl er weldegelijk verschil is. Dat wordt dan een 6,5 of 7,5 en maakt het voor de ruiter duidelijker waaraan gewerkt moet worden.
Ik vraag me af wat het toevoegt. De onderdelen volgen best wel snel op elkaar, dus het vraagt superveel concentratie van de juryleden. Ik ben het eens met bolhoed, volgens mij is er wel eens onderzoek naar dit soort dingen gdaan. Omdat de reactiesnelheid en je vermogen om te oordelen niet verandert, ga je waarschijnlijk veel meer tussen de 5 en de 7 geven: Nu geven juryleden cijfers tussen 1 en 10, maar in de praktijk meestal tussen 2 en 9...dat zijn dus 8 'gradaties'. Dat worden dan 16, en als je alles meetelt zelfs 20, dat is erg veel....gevolg zal zijn dat veel juryleden naar het midden 'kruipen' en toch die 8 of 10 gradaties aanhouden. Dat worden dan waarschijnlijk veel scores tussen de 5 en 7, met uitschieters naar onderen en naar boven.
Wanneer ik oefenwedstrijden jureer heb ik toch vaak gewenst om halve punten omdat het echt geen 6 was maar ook echt geen 7 bijvoorbeeld. En dat hoor ik van officiële juryleden om me heen ook.
Het werkt in de LT en GP ook prima,dus waarom niet in de lagere klasses? Ik zou er wel blij mee zijn,net wat solvej zegt:soms is iets net geen 7 of een dikke 7 en denkt de ruiter??? Want de 1 voelde beter dan de ander en dan lijkt het met allebei een 7 net of de jury dat niet opgemerkt heeft. De totale score zal niet veel veranderen,maar duidelijker voor de ruiter wordt het wel.
Kendra
Geplaatst: 23-01-13 23:04
@Solvej en Ambre: Het is grappig dat jullie allebei een voorbeeld aanhalen van 6 en 7... denken jullie ook dat je veel 3,5 zult geven bijvoorbeeld?
Nee dat denk ik niet,maar een 3 geef ik sowieso weinig. Het zijn vooral de cijfers waar de meeste ruiters rond schommelen waarin je dan nuances kunt aanbrengen. En helaas schommelen de meeste ruiters tussen de 5 en de 7.
44Myrthe44
Geplaatst: 23-01-13 23:30
Ik denk ook dat het vooral om de 6en en 7ens gaat. Maar zo belangrijk is dat niet want dan heb je toch al een wp. Voor de onvoldoendes en dikke voldoendes zal het niet nodig zijn, het lijkt mij alleen maar irritant.
Solvej
Geplaatst: 24-01-13 08:35
Kendra, voor een 3 is het denk ik weinig van toepassing maar die komen dan ook relatief weinig voor gelukkig. Slecht is slecht en daar hoef je niet veel aan toe te voegen. Maar tussen een voldoende en ruim voldoende of een onvoldoende en voldoende zit wel nogal wat verschil.
Bijvoorbeeld een oefening die goed wordt uitgevoerd en een 8 zou krijgen heeft op het einde van de lijn een storing dan zou je naar een 7,5 kunnen gaan ipv meteen een vol punt aftrek. Normaal ga je van een 9 of een 10 uit en alles wat niet klopt aan de uitvoering/de Skala trek je af. Wanneer je met hele punten af moet trekken voor kleine dingetjes gooi je veel ruiters aan het einde van de rit op de grote hoop. Want de paarden die correcter zijn afgericht maar nog niet 100% bevestigd in de ring komen daarmee veelal gelijk te staan met de paarden die stug en stijf door de ring gaan maar wel netjes op de letter rijden en ik denk dat halve punten weldegelijk .verschil gaan maken daarin.
44Myrthe44, en dat is juist wat ik bedoel met de alinea hierboven, winstpunten hebben niet veel toegevoegde waarde aan het eindklassement er zijn genoeg ruiters die geen wp'en nodig hebben omdat ze versneld mogen promoveren maar die wel graag bovenaan meedoen. Maar ook teveel ruiters die steeds 180 of vanaf het Z 204 scoren en denken een goede proef te rijden omdat ze een wp halen. Als die ruiters op hun protocol duidelijker puntenverschil op hun onderdelen gaan zien: die ene oefening linksom een 5,5 en diezelfde oefening rechtsom een 6,5 ipv dat ze daar steeds een 6 voor krijgen op beide kanten en dat gebeurt een aantal keer door de proef heen dan halen ze nog altijd die 180 aan het eind van de rit maar zien dan wel dat er duidelijk verschil is tussen de uitvoering links- en rechtsom waar ze normaal gewoon een 6 op beide kanten hadden gekregen waardoor het lijkt op beide zijdes evenveel waard te zijn. Dan kun je uit die punten leren dat je met beter rechtrichten al zeker 10 punten kunnen winnen. Het gaat voor die ruiters dus niet zo zeer om de punten die je haalt maar de les die je eruit kan leren.
En voor de paarden die meer bevestigd moeten kun je met een 7,5 of een 8,5 leren dat het een goed uitgevoerde oefening is maar het constanter moet bijvoorbeeld. Zeker als de jury erbij zou schrijven "Meer .... voor een 8." Of een 9 of een 10
NatasjavE
Geplaatst: 24-01-13 09:50
Vroeger was het bij de KNF ook die halve punten. Zijn ze vanaf gestapt omdat het niets toevoegde. Helemaal perfect punten lukt nooit. Ook niet met halve punten.
spikey1
Geplaatst: 24-01-13 11:34
Inderdaad 25 jaar geleden deden ze het ook al. Toen is het afgeschaft en nu zullen ze het weer gaan doen??? Beetje vreemd nie? Wat geeft het voor toegevoegde waarde. Als ze het exact goed willen doen moeten ze met tienden gaan werken. Da zou helemaal 'fijn' tellen zijn.
In België zijn er ook jury's die het doen (voor de kür mocht het al geloof ik) hoewel ik niet weet of ze het eigenlijk mogen. Ik vind het als ruiter wel fijn eigenlijk... Een 7.5 interpreteer ik als "goed op weg naar een 8!" terwijl een 7 gewoon oke is.. .
purkie
Geplaatst: 25-01-13 15:42
Leuk idee, zijn de juryleden inmiddels zover dat ze hele punten met verve kunnen hanteren?