België trekt 60.000 Euro uit tegen verwaarlozing paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

België trekt 60.000 Euro uit tegen verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:48

http://www.grootwetteren.be/ / http://www.bokt.nl

De Vlaamse minister van landbouw Kris Peeters blijft stappen zetten op het vlak van dierenwelzijn. De Vlaamse regering trekt hiervoor dit jaar 60.000 Euro uit. Dat antwoordt Kris Peeters op een vraag van Vlaams parlementslid Marc Demesmaeker inzake het toenemend aantal gevallen van paardenverwaarlozing.

'Het blijft uiteraard de individuele verantwoordelijkheid van elke eigenaar om voor zijn paarden in te staan, doch in een aantal schrijnende gevallen dient er ingegrepen te worden. Probleem is dat er geen overheidsmiddelen beschikbaar zijn om in beslag genomen verwaarloosde paarden op te vangen. De via de Stichting voor paarden in nood ingezamelde bedragen worden uitgekeerd aan opvangcentra die door de stichting erkend zijn. Zij zijn immers volledig afhankelijk van vrijwilligerswerk. Hiernaast neemt de Stichting samen met het Vlaams Paardenloket ook structureel werk op rond preventie, omkadering en bevordering van adopties.'

Er wordt door de Vlaamse overheid een bedrag uitgetrokken voor de stichting voor paarden in nood van 40.000 Euro aan te wenden voor effectieve opvang van in beslag genomen paarden en van 20.000 Euro voor structureel werk.

Via het Vlaams Paardenloket en de Stichting voor paarden in nood worden volgende acties genomen om het dierenwelzijn bij paarden te verhogen: financiële steun aan erkende asielen, vermijden van verwaarlozing door voorlichting, bevorderen van adoptie van in beslag genomen paarden, het oproepen tot schenkingen en legaten ten voordele van de “Stichting voor paarden in nood”, de uitbouw van de website en het voeren van cties, projecten en evenementen op lange termijn of korte termijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:51

Sammie je titel is kreupel. Nu staat er dat ze in België gaan investeren in het verwaarlozen van paarden :+

Shirley

Re: België trekt 60.000 Euro uit voor verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:52

Dat dacht ik ook gelijk :))

Maar verder zijn de Belgen goed bezig :j

Gini

Re: België trekt 60.000 Euro uit tegen verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:20

Woehoe!! Het helpt natuurlijk als je minister-president zelf paardenfanaat is. :D

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:24

Nou ben benieuwd!

Overigens hebben mijn paarden het niet slecht hoor. Onbeperkt hooi en water (word nu 2x per dag ijsvrij gemaakt) en staan dag en nacht buiten met schuilstal. Staan er alleen nooit in :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:37

en hopelijk gaat dat geld niet op aan het salaris van een dure directeur....daar zijn ze in Nederland heel goed in. :+

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:04

Goed plan van de Belgen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:55

België is goed bezig . Eerst de schutstal verplichting en nu geld om verwaarloosde paarden te kunnen helpen .
Ben zomaar trots dat ik in België gewoond heb en nu zeer kort bij woon.
Zou helemaal trots zijn als Nederland eens gaat volgen

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:57

Jammer genoeg ligt het probleem in België meestal niet bij de eigenaars. Je bent verplicht om je paarden een schuilstal te geven. Maar die mag maar 20m2 groot zijn, max 2 meter hoog en moet 3 volledig open zijden hebben. Welk paard van normale grootte gaat in zo'n stal staan? hij is ten eerste te laag, en als je maar 1 gesloten zijde mag hebben slaat de wind er toch nog in. Als je dan 2 paarden bij elkaar hebt lopen bijvoorbeeld mag de stal nog steeds niet groter zijn. Voor groter of anders moet je een vergunning aanvragen, die dan weer geld kost en in 50% van de gevallen afgekeurd wordt. Je moet ook 50 meter van de omliggende huizen blijven, dat maakt het zeer vervelend om water of voer tot in de stal te brengen, want soms staat die dus helemaal achteraan op je weide.

Maar eerst en voor al is het allergrootste probleem dat hier geen grond is. Ik ben al meer dan een jaar op zoek naar grond voor mijn paarden. De weinige stukken grond die hier nog liggen zijn allemaal van boeren die niet willen verhuren omdat ze de stukken zelf nodig hebben of laten liggen om te hooien. Ik ben dus verplicht mijn paarden in een pensionstal te zetten. Overige grond is bouwgrond en dus niet te betalen, of is al volgebouwd.

Dáár zou de regering beter iets aan doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:14

Of misschien zouden de eigenaren iets beter kunnen lezen ....
Citaat:
Positief nieuws is alvast dat de Vlaamse Regering op 16 juli 2010 het Besluit van de Vlaamse Regering tot Bepaling van Handelingen waarvoor geen Stedenbouwkundige Vergunning nodig is goedkeurde.

Hierin wordt o.a. voorzien dat er in agrarisch gebied in de ruime zin geen stedenbouwkundige vergunning nodig is voor het plaatsen van een schuilhok voor weidedieren. Dit schuilhok moet houten wanden, een oppervlakte van ten hoogste 20 vierkante meter, een hoogte van maximaal 3 meter en minstens één volledig open zijde hebben.

Dit besluit treedt in werking op 1 december 2010. Vanaf 1 december kan men dus, onder de in het besluit gestelde voorwaarden, dergelijk schuilhok plaatsen zonder stedenbouwkundige vergunning.

(info : Vlaams Paardenloket)

Geeft al een heel ander beeld van de stal ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:19

Miekemuis, ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar die is foutief. Dit zijn de correcte vereisten.

Citaat:
Onder strikte voorwaarden is de bouw van een schuilhok vrijgesteld van stedenbouwkundige vergunning. Dit schuilhok moet houten wanden hebben, een oppervlakte van ten hoogste 20 vierkante meter, een hoogte van maximaal 3 meter en minstens één volledig open zijde.

Die 50% afgekeurde vergunningen? Heb je daar een bron van?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:20

2010 ja. Ik heb vorige week de nieuwe brochure aangevraagd voor 2013.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:28

Dat vind ik zeer positief. Dus bovenop alle vergunningsvrije schuilhokken wordt ook nog eens de helft van de aanvragen voor grotere, hogere hokken, hokken in niet-agrarisch gebied enz. goedgekeurd. Dat zijn al veel schuilhokken en dat getal zal met de nieuwe regeling alleen maar hoger worden. België is goed bezig!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:36

de vlamen zijn goed bezich,kunnen de walen nog eens wat van leren.hier in het waalse gedeelte is het dieptriest en ik kan niks doen voor die arme beestjes want ik spreek geen frans en hun geen nederlands.allemaal pony's die extreem hoefbevangen zijn niet kunnen lopen of paarden die mager zijn niks te eten hebben.van alles geprobeerd maar kan niemand berijken in het waalse gedeelte helaas

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:46

Dat is inderdaad krom, de wet geldt toch voor het gehele land, neem ik aan ?

Bel desnoods iemand in het Vlaamse gedeelte en vraag of diegene e.e.a. doorspeelt naar de collega's in jouw gebied !

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:49

Shirley schreef:
Dat is inderdaad krom, de wet geldt toch voor het gehele land, neem ik aan ?

Bel desnoods iemand in het Vlaamse gedeelte en vraag of diegene e.e.a. doorspeelt naar de collega's in jouw gebied !

nee zijn toch echt 2 aparte gebieden haha wat belachelijk is.ik heb contakt gehad met de vlaamse dierenbescherming die mij het e-mail adres van de waalse gaven.ik heb een brief geschreven in het nederlands,maar zelfs geen antwoord terug met bv in het frans dat ze geen nederlands kunnen lezen gewoon niks.erg jammer

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:00

Het is idd de Vlaamse regering die dit beslist heeft en het geldt dus niet voor Wallonië.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:10

Dat is belachelijk :n

Is er ook niemand die je kan helpen met het vertalen van de brief ?
Er zijn zoveel mensen tweetalig ... ook bij de dierenbescherming !

Anders misschien hier iemand ?

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:55

de wetgevingen zijn leuk, maar de controles zijn minder
hoe lang is de wetgeving er al niet die zegt dat er geen prikkeldraad meer rond de weides van paarden mag
en toch zie je nog overal prikkeldraad waar paarden staan,
geleidelijk aan doen ze controles, maar tegen dat ze bij iedereen langs geweest zijn ... dat is een mindere kant :)
maar ze doen allesinds hun best om de wetgeving al aan te passen, nu nog de controles :p

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:00

Daar heb je gelijk in. Maar te snel rijden is ook verboden en daar lappen honderden mensen dagelijks hun laars aan.
De navolging van de wetgeving is de verantwoordelijkheid van de burgers.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:08

HeavensLove schreef:
de wetgevingen zijn leuk, maar de controles zijn minder
hoe lang is de wetgeving er al niet die zegt dat er geen prikkeldraad meer rond de weides van paarden mag
en toch zie je nog overal prikkeldraad waar paarden staan,
geleidelijk aan doen ze controles, maar tegen dat ze bij iedereen langs geweest zijn ... dat is een mindere kant :)
maar ze doen allesinds hun best om de wetgeving al aan te passen, nu nog de controles :p

och dat prikkeldraad vind ik ook belachelijk moet ik zeggen.bij een paard mag het niet maar koeien wel.wat is dat nu voor iets.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:18

@Keona: is ook een feit, ik vind dat het gewoon ook voor koeien niet mag, is toch gevaarlijk, ik heb er al enkele zien toekomen bij ons op stal die ooit al in de prikkeldraad terecht gekomen zijn, is toch geen prettig beeld

@Gini: is ook waar, maar zoals sommigen durven zeggen: regels zijn er om gebroken te worden. Het is wel de eigen verantwoordelijkheid, maar zoals bij te snel rijden, zijn er ook wel snelheidscontroles en flitspalen :)
het moet dus gewoon van beide kanten komen :)