Politiepaarden ervaren hun training niet als stressvol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Politiepaarden ervaren hun training niet als stressvol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:07

http://www.groenkennisnet.nl/

Uit onderzoek is gebleken dat de training van politiepaarden door de paarden zelf niet als stressvol wordt ervaren.

Paarden van de bereden politie moeten op alles voorbereid zijn. In hun dagelijkse trainingen worden ze daarom onder andere blootgesteld aan vuurwerk, rook, lawaai van motoren, flapperend plastic en fel licht. Onder alle omstandigheden moeten ze samen met hun berijder het hoofd koel houden. Maar paarden zijn vluchtdieren en zijn juist heel gevoelig voor plotselinge harde geluiden of snelle bewegingen in hun omgeving.

In het onderzoek van Carolien Munsters, die op 2 april 2013 hoopt te gaan promoveren aan de Universiteit Utrecht, is het gedrag, hartslag en hartritme variabiliteit van 12 paarden van de bereden politie nauwkeurig tijdens verschillende trainingen bestudeerd. Aan de gemiddelde hartslag was af te lezen dat de paarden de trainingen buiten (met onder andere een rookmachine) minder eng vonden dan de praktijktrainingen binnen. Buiten simuleerde de geteste trainingen het dagelijkse politiewerk, alleen dan met een groter aantal uitdagingen binnen één test. Binnen, in een voor de paarden bekende rijbak, werd een “nieuwe objecten test” afgenomen bij de politiepaarden, gericht op uitdagingen die ze in hun dagelijkse werk zouden kunnen tegenkomen. Van de 12 paarden waren er zes die al ruime ervaringen hadden als politiepaard en zes paarden die nog in de opleidingsfase waren.

Uit alle metingen bleek dat het geen verschil maakte of de paarden al langere tijd ervaring hadden of niet. Daarnaast bleek dat geen van de paarden noemenswaardige stress ondervond tijdens de trainingen.

magdabouma

Re: Politiepaarden ervaren hun training niet als stressvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:21

Dat had ik niet verwacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:25

Gaaf om te lezen, best verrassend.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:32

Ik had geen andere uitslag verwacht :-)
het ligt er natuurlijk wel aan wat voor paard je onder de bips hebt...niet elk paard is geschikt maar tot op zekere hoogt wel te trainen

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:08

.
Laatst bijgewerkt door Dorith op 21-03-25 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:14

leuk om te lezen..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:59

leuk om te lezen. wist ik ook niet. als je het programma zag van Politie te Paard.. wel fijn natuurlijk en die paarden moet je natuurlijk hebben!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:03

Fijn om te lezen inderdaad!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:45

Gisteren was er tijdens Paard 2013 (Hardenberg)een clinic schriktraining die werd gegeven door een trainer van politiepaarden. Er reden leerlingen mee van AOC de Groene Welle op hun eigen paarden. Die trainer bouwde die clinic zo mooi op, dat de paarden eigenlijk alles normaal begonnen te vinden. Ik kan me dus wel voorstellen dat die politiepaarden niet echt stress hebben van die training. Ze worden gewoon goed getraind voor hun werk!

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:49

Ik vond politie te paard altijd een mooi progamma op de nederland 1 jammer dat het weg is!! Ik had dit ook niet verwacht.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:50

Leuk om te lezen, had het niet echt verwacht eerlijk gezegd.. Nou ja dan geef ik die van mij ook maar op als politiepaard (uhm shet :Y) ) die schrikt ook nergens van

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:52

Dat soort trainingen lijkt mij ook wel reuze leuk om te volgen met mn eigen paard!

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:57

Super leuk stukje, had het niet verwacht, misschien ook wat voor mijn pony om het een beetje te wennen, (schrikt overal van :Y) )

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:38

Voor dat een politiepaard wordt aangeschaft kijken ze al of het dier een beetje nuchter karakter heeft.
Denk dat een nuchter karakter een hele goede invloed heeft op deze test en dat idd niet alle paarden zomaar geschikt zijn voor de trainingen (en deze zonder al te veel stress te ondergaan)

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:05

Niet verwacht, maar interessant om te lezen!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:57

Orchidee21 schreef:
Voor dat een politiepaard wordt aangeschaft kijken ze al of het dier een beetje nuchter karakter heeft.
Denk dat een nuchter karakter een hele goede invloed heeft op deze test en dat idd niet alle paarden zomaar geschikt zijn voor de trainingen (en deze zonder al te veel stress te ondergaan)

Ze gaan ook altijd eerst op proef. Als daarin blijkt dat de politie het paard niet geschikt vindt brengen ze hem weer terug.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:20

Waar kan ik het onderzoek vinden? Ben wel benieuwd.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:50

Ik denk dat gewenning veel stress wegneemt, als een paard maar meerdere keren ervaart dat er geen doods bedriegende situatie is dat ze het dan wel best vinden, en die gewenning gaat dus best wel snel, als ook de paarden die korter meetrainen weinig stress ervaren. Wat ook een heel belangrijke factor is, volgens mij, is de rust of stress van de ruiter. Dat zie je in het 'gewone' rijden immers ook.