Paarden houden niet van jazzmuziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paarden houden niet van jazzmuziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 21:09

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com

Een van de meest invloedrijke dressuurpaarden heet Jazz, maar volgens onderzoekers is het niet de meest gewaardeerde muziekstijl door paarden. Britse onderzoekers zijn van mening dat klassieke muziek of country het beste is voor het welzijn van de edele viervoeter als hij op stal staat.

De onderzoekers hebben acht volbloed ruinen bestudeerd die drie uur op stal stonden. Vier muziekstijlen werden er gedraaid, Beethoven (klassiek), Hank Williams (country), Green Day (rock) en New Stories (Jazz). De muziek werd voor 30 minuten gedraaid. Vervolgens werd het gedrag van de paarden bestudeerd (120 per paard per muziekgenre). De gedragsobservaties zijn aan de hand van een paarden ethogram bestudeerd. Een ethogram is een lijst van alle gedragingen die een dier kan vertonen. De gedragingen in een ethogram worden gewoonlijk zodanig gedefinieerd dat ze niet overlappen en dat ze objectief zijn, waarbij men namen vermijdt die subjectief zijn of een functie impliceren. De paarden zijn ook voor 30 minuten bestudeerd waarbij er geen muziek is gedraaid. Het onderzoek is gepresenteerd tijdens de International Society for Equitation Science.

De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat paarden even rustig en kalm waren tijdens de klassieke en countrymuziek als in de periode waarbij er geen muziek werd gedraaid. Het enige verschil is dat bij country muziek de paarden, gemiddeld, rustiger aten in vergelijking met de periode dat er geen muziek werd gedraaid.

Tijdens jazz en rockmuziek waren de paarden (in vergelijking met de stille periode) stressvoller. Het gedrag dat werd gespot was schrapen, met het hoofd schudden, snuiven en hinniken. Dit gedrag werd niet vertoond tijdens de periode met klassieke of countrymuziek en ook niet tijdens de stille periode. De paarden aten wel tijdens de jazz en rockmuziek, maar waren hierbij meer nerveus. Jazzmuziek leek hierbij meer nervositeit te veroorzaken. Volgens de onderzoekers omdat jazzmuziek een hoog tempo heeft.

De onderzoekers zeggen verder dat muziek op stal niet harder dan op 21 decibel hoeft te staan. Voor de toekomst staat meer onderzoek gepland, maar volgens de onderzoekers zou klassieke of country muziek een verrijking kunnen zijn voor het welzijn van een gestald paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:10

Ik hou ook niet van jazz.

Kuggur

Re: Paarden houden niet van jazzmuziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:18

Goh, ze hebben muzieksmaak...Werd in Groningen altijd gek van dat Jazz geneuzel overal.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:22

Dus nu allemaal Jazz-vrije paarden fokken. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:23

Hm ze houden ook niet van rock. Maar ja, Green day is natuurlijk ook niet echt......tsja. :Y)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:27

Mayflower_ schreef:

:')

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:28

Mayflower_ schreef:

Hahaha :+

Edit: die flippen bij elke muziek ze horen :')

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:28

120 WAT per paard per muziekgenre???? 120 koeien? Jezus wat een onderzoek, 3 uur, 8 paarden, het lijkt wel een schoolopdrachtje voor een extra cijfer op de middelbare school. Als ze nou eerst de paarden te eten gaven en dan Country muziek lieten horen en aan het einde van de 3 uur rockmuziek of jazz lieten horen terwijl de paarden weten dat ze rond dat tijdstip weer eten krijgen, tja dan krijg je zulk gedrag. Och ik lees zo enorm veel dingen die niet kloppen aan dit 'onderzoek', of nee, laat ik het zo zeggen, 'waardoor dit onderzoek niet betrouwbaar is'.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:22

En wat vinden paarden van Jantje Smit? Pff, ik wou dat ik met dit soort onderzoek mn geld kon verdienen; De paarden en een radio heb ik al :+ .

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 06:57

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:33

Wat nu als ze ipv van New Storries Miles Davis, voor Green Day Soundgarden en voor Beethoven Maler genomen hadden waren de uikomsten vast totaal anders geweest.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:36

les 1 ..Bezuinigen op je voer draai Hank Williams (country)
Mijn tankje krijgt voor zijn verjaardag zijn eigen mp3 speler :+

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:47

NWDynamite schreef:
120 WAT per paard per muziekgenre????

Volgens mij 120 gedragingen?? Eh nee edit: 120 minuten (4x 30 minuten muziek)

Maar verder eens met Natasja: andere muziekstukken, andere resultaten :j
Maar feitelijk toch wel logisch? Als jij drie uur je cel in moet met 3 uur takkeherrie aan je hoofd of 3 uur kalmerende muziek, dan ging je ook schrapen en weven :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:55

Van 3 uur hetzelfde liedje zou ik knetter worden.....zeker Green Day.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:20

pipo schreef:

Bij country zouden ze rustiger eten. Bezuinigen op voer: nee. Bezuinigen op hooinet of slowfeeder: ja.

Bij de huisarts werd vroeger in de wachtruimte klassieke muziek gedraaid...dat werkte anders bij mij behoorlijk op de zenuwen. Country draai ik vaker maar op stal maar sommige ponys gaven de voorkeur aan Corry Konings...die stopten met brok eten en gingen staan dutten. :+

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:23

rustige dancemuziek-> jasper forks bijv. en klassieke muziek, soundtracks doen het goed bij paarden

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:07

pipo schreef:

_O- _O- _O-

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:22

ja zeg, dit zegt toch niets? Wát voor klassiek stuk dan? Mijn lijkt het stressniveau toch anders bij de '1812 Overture' of 'flight of the bumblebee' dan bij 'Concerto pour harpe et orchestre' uit de bootjes bij de efteling.

Of Green Day; zegt ook niet zo veel... hebben ze het dan over 'Platypus' of over 'Good Riddance'? Die laatste is bijna country...

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:21

Adya Classic.

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:16

gelukkig staat mijn pown /3 op een westernstal }:0 }:0 }:0 met country music *\o/*

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:25

Bij ons op stal staat altijd 100%NL op, paard lijkt zich er niet anders van te gedragen maar baasje wordt chagrijnig van al die jan smit, gers pardoel en guus meeuwis... mag ik nu ook meedoen aan dat onderzoek? :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:45

Heeft mijn pony even pech, ik luister bijna alleen maar rock met een beetje jazz :+ Krijg nooit 't idee dat 'ie 't niet leuk vindt, harde muziek natuurlijk wel maar dat is met alles. Hij wordt altijd juist lekker rustig van jazz, saampjes genieten we d'r altijd van!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:46

ElsB schreef:
En wat vinden paarden van Jantje Smit? Pff, ik wou dat ik met dit soort onderzoek mn geld kon verdienen; De paarden en een radio heb ik al :+ .

Nou heb dat net vorige week uitgetest :+ , (i.v.m. verjaardag heeft elke les op muziek gereden), Bij mijn beperktengroep natuurlijk jan smit en Nick en Simon gedraaid. En i.i.g. één paard vond Nick en Simon erg vervelend :') . Paard werd gewoon sjaggie. (edit: andere muziek opgezet, en het was weer over :Y) )
Verder lag het aan het ritme. Als het paard mee kon doen op het ritme vonden ze de muziek natuurlijk veel leuker *\o/*

Dus in dat opzicht snap ik ook wel dat ze jazz dan wat moeilijk kunnen interpreteren (meekomen).

Zo ik heb nu dus ook een onderzoek gedaan. Mag ik die ook publiceren? 8-)

Equinovum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:39

Mayflower_ schreef:

"vind ik leuk " hehehe