Spanje: St. Anthony geëerd met springende paarden door vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Spanje: St. Anthony geëerd met springende paarden door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:45

http://www.bokt.nl

Deze week is in het Spaanse plaatsje San Bartolomé de Pinares weer de dag van heilige St. Anthony gevierd. St. Anthony is de patroonheilige van dieren. Al sinds de middeleeuwen wordt op die dag met een aantal paarden door en over vuurobstakels gesprongen.

“Het is een dorpse traditie waarbij de paarden worden gezegend door het vuur en de rook. De paarden worden voor het komende jaar gezuiverd, zodat ze niet ziek raken.”, aldus een inwoner van het dorpje tegenover de krant Agence France-Presse. Meer dan 500 jaar geleden zijn ze met de traditie begonnen, een tijd waarin ziekte het dorp overheerste.

Het festival begint met de zegeningen door een priester. De ruiters drinken wijn en eten wat pasta en het vuur wordt aangestookt. Alvorens de sprong wordt gewaagd worden de paarden besprenkeld met (heilig) water, zodat hun vacht niet kan schroeien. Volgens de ruiters zijn de paarden er aangewend en hebben ze er geen last van.

Dierenactivisten zijn echter fel tegen het evenement en vinden het dierenmishandeling.

Foto’s van vorig jaar.

Voor meer informatie kijk hier. (Spaans)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:53

Ik verwachtte echt paarden die door brandende hoepels moesten springen ofzo. :')

Ik zie een aantal mensen met hun paard er door heen springen maar de rest gaat er gewoon langs.
Ja er zit een gevaar in en ja er kan wat gebeuren maar ik kan me er eigenlijk niet zo druk om maken, laat ze zich eerst bezig houden met het afschaffen van stierenvechten dat vind ik vele malen zieliger. :=

Ik weet natuurlijk niet of dit alles is of dat er nog een heel parcours achter aan komt met brandende voorwerpen maar 1 zo'n bosje brandende takken waar ze langskunnen...

BalouArera

Re: Spanje: St. Anthony geëerd met springende paarden door vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:57

Mja, aan de ene kant, ja, er zit gevaar aan. Maar het grote deel ging er gewoon langs...

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:00

De grootste groep gaat er inderdaad langs. En de paarden die er door gaan gaan er eigenlijk vrij rustig lopend door heen. Veel staarten zijn ook opgebonden wat ik ook wel veilig vind in dit geval
Zelf zou ik het niet gauw doen... nee.. maar het niet dierenmishandeling te noemen... Kan jammer genoeg ergere dingen verzinnen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:12

Waar maken ze zich druk om.... Braafste paarden voorop en de rust huppelt er wel achteraan. Een paard gaat echt niet midden in het vuur stil staan hoor. En zolang je heel snel beweegt langs/ door vuur brand je je niet. Er zijn ook zat shows met paarden en vuur, die zijn niet minder gevaarlijk dan dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:11

Ze hoeven maar 1x , en de meesten gaan erlangs. Nee dit valt 'mee' :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:14

Als ik die foto's van vorig jaar zie ziet het er niet echt diervriendelijk uit (wel spectaculair :o ) maar inderdaad er is zoveel 'erger' leed, laat ze dat eerst maar aanpakken.

Bedoel voor een tijger die door een brandende hoepel springt betalen we ook nog steeds geld

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:18

Mooi oud gebruik, leuk om te zien! +:)+

Vind het er erg relaxed en rustig aan toe gaan, zeker met zoveel paarden bij elkaar en dan nog met vuur en publiek erbij. Kan menig ruiter hier in Nederland wat van leren denk ik. :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:27

ik vind die foto's er ook niet diervriendlijk uitzien. dat ze geen brandwonden krijgen..