Brits initiatief voor paardeneigenaar bij twijfel euthanasie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Brits initiatief voor paardeneigenaar bij twijfel euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:47

www.bokt.nl /www.horseandhound.co.uk

De Britse organisatie British Horse Society (BHB) heeft een nieuw netwerk van vrijwilligers opgezet die paardeneigenaren kunnen helpen om te beslissen of zij hun paard in moeten laten slapen. De organisatie krijgt met regelmaat telefoontjes over oude, veel geliefde paarden waarbij de eigenaar het moeilijk vindt om de beslissing te nemen of het tijd is om het paard te gaan.

Eigenaren stellen dit moment om meerdere redenen vaak uit. En vaak is het nog moeilijker als het paard niet oud is, maar wel een chronische aandoening heeft of gedragsproblemen heeft. Steeds meer mensen kunnen deze paarden niet meer houden als grasmaaier en het dier is ook niet geschikt om door te kopen. Mensen verwachten dat liefdadigheidsorganisaties het dier op kunnen nemen, maar dit gebeurt zelden.

De BHS heeft 100 vrijwilligers als raadgever opgeleid die door het hele land kunnen werken. Zij kunnen eigenaren die twijfelen ondersteunen en eventueel begeleiden. Zij kunnen ook aanwezig zijn bij het daadwerkelijke inslapen als de eigenaar dit graag wil of als die er niet zelf bij wil zijn.

De BHS hoopt hiermee twee vliegen in een klap te kunnen slaan. Mensen helpen die vragen hebben omtrent euthanasie en hier over twijfelen, maar ook hoopt de BHS het aantal verwaarloosde en achtergelaten paarden te verminderen. Deze paarden komen in de meeste gevallen bij liefdadigheidorganisaties, maar die zitten al overvol. Zij kunnen er eigenlijk niet meer paarden bij hebben.

fientje80

Re: Brits initiatief voor paardeneigenaar bij twijfel euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:55

Best een goed idee!! Zeker voor gevallen waarbij de eigenaren niet inzien dat het een ernstige situatie is waar hun paarden in verkeren... (denk aan chronische hoefbevangenheid oid..)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:57

fientje80 schreef:
Best een goed idee!! Zeker voor gevallen waarbij de eigenaren niet inzien dat het een ernstige situatie is waar hun paarden in verkeren... (denk aan chronische hoefbevangenheid oid..)

Inderdaad. Als je ziet hoeveel paarden 'op' zijn, maar in leven blijven omdat de eigenaar geen afscheid kan nemen...

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:08

Zolang het bij advies blijft en niet verplicht wordt ja.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:23

Wij hebben geen raadgevers nodig. Wij hebben bokt!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:49

Dit plan is afkomstig uit Ierland, daar zijn ze de laatste 5 jaar aan het onderzoeken geweest of dit zinvol is. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen, ik zie zeker pluspunten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:57

Oh man, moeten mensen alles voorgekauwd krijgen.
Als eigenaar heb je ook verantwoording voor dit soort beslissingen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:59

Ik zou ook totaal geen behoefte hebben aan zoiets, dat is tussen mij en mijn dier, hooguit in overleg met de behandelend arts, maar toch echt mijn beslissing :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:02

Shirley schreef:
Ik zou ook totaal geen behoefte hebben aan zoiets, dat is tussen mij en mijn dier, hooguit in overleg met de behandelend arts, maar toch echt mijn beslissing :j

Maar sommige mensen kunnen dat besluit niet nemen, dan is het vanuit het dier gezien toch fijn als iemand van buitenaf wil helpen met zo'n beslissing? Uiteindelijk is het dier de dupe van de besluiteloosheid van zijn eigenaar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:05

Ik denk eerlijk gezegd dat dat soort mensen juist ook geen hulp daarbij zoekt ...
In je eigen omgeving zijn altijd al wel mensen die erop kunnen aansturen, dan kun je bij twijfel een dierenarts raadplegen, dat zul je toch sowieso moeten doen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:38

Shirley schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat dat soort mensen juist ook geen hulp daarbij zoekt ...
In je eigen omgeving zijn altijd al wel mensen die erop kunnen aansturen, dan kun je bij twijfel een dierenarts raadplegen, dat zul je toch sowieso moeten doen.

Maar juist in je eigen omgeving kan het moeilijk zijn om een objectef iemand te vinden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:49

Ik kan me er gewoon niets bij voorstellen dat je een dergelijk belangrijke en ook emotionele beslissing zou willen nemen in overleg met een stel wildvreemden :n
Jij wel ?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:56

Ik zou dat persoonlijk ook niet doen, maar Ier/Enge/Schotland gaat anders met hun paarden om, op veel fronten minder goed dan wij. . . er zijn echt mensen die niets anders hebben dan hun vriend op 4 benen, mensen zijn vaak erg eenzaam.

Dan kan ik me goed indenken dat jij als eigenaar die beslissing niet meer kunt maken, hoe graag iemand dat ook zou willen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:29

Ik denk dat het soms erg verhelderend kan zijn om een buitenstaander om advies te vragen.
Die kan zonder de emoties van de eigenaar kijken hoe een dier in het leven staat.

Word hier ook vaak gedaan in topics.

Ik denk dat het een goede zaak is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:50

veel mensen verleggen steeds de grens....een vriendin heeft mij 12 jaar geleden ook geholpen de stap te nemen om mijn chronisch bevangen shets in te laten slapen.
Soms heb je net dat duwtje in de rug nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:45

Shirley schreef:

Tja, artsen gaan vaak zo lang mogelijk door met behandelen. En als je als eigenaar eigenlijk je paard nidt meer kunt houden maar hem ook niet kwijt raakt... Omdat die oud of niet gezond is... En daarnaast is het echt wel moeilijk om te oordelen wanneer een paard beter ingeslapen kan worden als een paard ondanks gebreken nog steeds vrolijk rond kijkt en zichzelf prima kan redden in de groep, of met bepaalde medicijnen of met regelmatig terugkerende behandelingen die vaak ook een prijskaartje hebben. Dumpen is niet goed, dan liever begeleiding met welke opties de eigenaar he eft en wat het beste is voor het paard...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:51

Dan heb je toch geen goede dierenarts :n
Een arts hoort het lijden niet te verlengen en als er geen kans is op herstel, dan dient een dier daaruit te worden verlost ...

Ik zou het eerder in bovengenoemd geval wel goed vinden als de mogelijkheid bestond om de dieren dan af te staan aan een deskundige instantie, die kunnen dan de verantwoording overnemen en de beslissing maken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:58

Ik heb in augustus vorig jaar mijn paardje in moeten laten slapen, en ik kan wel begrijpen dat mensen daar soms wat extra begeleiding bij kunnen gebruiken. Ik heb er lange slapeloze nachten van gehad voor ik de beslissing heb kunnen nemen. Gelukkig was mijn oudje er behoorlijk duidelijk in. Ze wilde niet meer lopen en liet haar eten staan. Dan is de beslissing natuurlijk snel gemaakt. Maar niet in alle gevallen is het zo zwart wit. Ik heb ook gevallen gezien waar de eigenaar veel te lang heeft gewacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:51

Shirley schreef:
Dan heb je toch geen goede dierenarts :n
Een arts hoort het lijden niet te verlengen en als er geen kans is op herstel, dan dient een dier daaruit te worden verlost ...

Ik zou het eerder in bovengenoemd geval wel goed vinden als de mogelijkheid bestond om de dieren dan af te staan aan een deskundige instantie, die kunnen dan de verantwoording overnemen en de beslissing maken.

dierenartsen willen ook graag geld verdienen ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:57

Dat klopt, maar een goeie toch niet ten koste van het dier mag ik hopen ;)