www.knhs.nl
De KNHS-Hartog Lucerne Trophy is een rijstijlcompetitie voor deelnemers tot 16 jaar met D pony's, startgerechtigd in de klasse Z met minimaal 2 winstpunten. In Paardensportcentrum Den Goubergh in Roosendaal won Sanne Thijssen (Baarlo) de eerste van zeven competitiewedstrijden in 2013.
De eerste manche in deze competitie wordt steeds op stijl verreden. De nieuwe bondscoach voor de ponyruiters Luc Steeghs en oud-bondscoach van de senioren Bert Romp traden ditmaal op als stijljury. De tweede manche werd op strafpunten en tijd verreden, waarna aan de hand van plaatsingspunten de uitslag berekend werd.
De inmiddels ervaren Kelly Jochems was in de stijlronde onbetwist de beste. Ze wist met twee relatief onervaren pony's deze ronde naar zich toe trekken. Met Sunny stond ze eerste en met High Five tweede. "Kelly rijdt inmiddels ook internationaal, maar daar heeft haar mooie rijden niet onder geleden", vond Luc Steeghs. "Kelly wist allebei haar pony's heel gecontroleerd en in goede stijl rond te rijden."
Sanne Thijssen werd met Koka D'Almy derde in de stijlronde. "Ze zit er mooi op en stoort haar pony nooit, maar moet qua ervaring nog toegeven op Kelly." In de ronde op strafpunten en tijd liepen de eerste drie uit de stijlronde vier strafpunten op. Dan geeft de tijd de doorslag. Op grond daarvan werd Sanne Thijssen over-all winnaar. Kelly Jochems werd tweede met High Five. Niels Kersten was met Daylight Distinction tiende geworden in de stijlronde, maar met een tweede plaats in de tweede ronde klom hij op naar de uiteindelijke derde plaats, voor Kelly Jochems met Sunny. Coen Kerbert was met Fury de beste in de ronde op tijd. In de einduitslag werd hij vijfde.
Sanne Thijssen vond het vooral leuk de eerste competitiewedstrijd van dit seizoen te winnen. "Vorig jaar heb ik twee Hartog wedstrijden gereden, maar dat ging niet helemaal soepel. Dit is een beter begin, nu doe ik meteen volop mee." Koka D'Almy is een Frans gefokte pony, die daar al internationaal liep en vervolgens twee jaar in Zweden gelopen heeft. "Ik heb hem nu een half jaar. Hij wordt binnenkort vijftien en is heel fijn te rijden", vertelt Sanne die het meest geleerd heeft van haar vader, internationaal springruiter Leon Thijssen. "Altijd de rust erin houden en niet gek doen vindt hij heel belangrijk, en ik ook." Sanne is vast van plan nog beter te worden dan haar vader. "Daar is dit een mooi begin van", lacht ze.
Uitslag Hartog Lucerne Trophy, D-Z, 1.10m twee manches:
1. Sanne Thijssen (Baarlo) Koka D'Almy 86 stijlpunten - 4/36,61, plaatsingspunten 3+7=10;
2. Kelly Jochems (Achtmaal) High Five 88 - 4/39,41, 2+9=11;
3. Niels Kersten (Eghel) Daylight Distinction 72,5 - 0/38,43, 10+2=12;
4. Kelly Jochems (Achtmaal) Sunny 88,5 - 4/40,29, 1+12=13;
5. Robin Goossen (Beek) Zeppe van de IJsseldijk 76,5 - 0/41,00, 9+4=13.
De nog volgende KNHS-Hartog Lucerne Trophy wedstrijden: Zondag 20 januari, De Mortel; Zaterdag 16 februari, Ambt Delden; Zaterdag 2 maart, Asten; Zondag 14 april, Albergen; Zaterdag 18 mei, Roosendaal; Zaterdag 1 juni, Kootwijk; Zaterdag 22 juni, Asten (finale).