Kadercriteria Dressuur Jeugd aangescherpt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kadercriteria Dressuur Jeugd aangescherpt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 12:47

www.knhs.nl

In overleg met bondscoach Tineke Bartels is besloten de kadercriteria voor Dressuur jeugd te verzwaren en tevens de criteria voor internationale uitzending aan te scherpen. Reden is dat het niveau van de jeugdruiters sterk gestegen is. De vernieuwde criteria zijn met terugwerkende kracht per 1 januari 2013 geldig.

Het Federatiebestuur heeft onlangs de Deelnemingsovereenkomsten voor 2013 goedgekeurd. Om bij de Young Riders, Junioren of Pony’s in het A-kader te worden opgenomen dient de combinatie minimaal drie keer een score van 69% behaald te hebben tijdens een wedstrijd voor kadervorming, binnen een periode van 6 maanden. Voor opname in het B-kader geldt een score van 67% binnen dezelfde periode.

De primaire reden om de criteria voor de Dressuur jeugdkaders aan te scherpen is dat het niveau (internationaal) gestegen is, waar de Nederlandse jeugd een grote bijdrage aan heeft geleverd. Kadercombinaties dienen sterk genoeg te zijn om de KNHS te vertegenwoordigen op een kampioenschap. Daarom is het van belang de kwaliteit van de kaders op peil te houden zodat de kaderleden zo optimaal mogelijk getraind en begeleid kunnen worden.

De nieuwe en verzwaarde criteria zijn met terugwerkende kracht per 1 januari 2013 geldig. Dit houdt in dat alle huidige kadercombinaties op 1 januari 2013 aan de scherpere eisen dienen te voldoen om opgenomen te kunnen blijven in één van de kaders.

Vanaf 1 januari 2013 dienen ook de Young Riders & Junioren om internationaal uitgezonden te kunnen worden twee keer een score van 63% behaald te hebben in een nationale Landenproef en/of Individuele proef, binnen negen maanden voorafgaand aan het betreffende evenement. De eisen zijn hiermee voor alle categorieën gelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:05

Goh, ja het nivo is ook enorm gestegen. Net als de kwaliteit van de paarden.
Op zich een hele goede ontwikkeling! Vroeger reden er van de 30 hooguit 10 boven de 60 procent en maar 2 of 3 boven de 65. Dat is nu wel anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:21

Suzanne F. schreef:
Goh, ja het nivo is ook enorm gestegen. Net als de kwaliteit van de paarden.
Op zich een hele goede ontwikkeling! Vroeger reden er van de 30 hooguit 10 boven de 60 procent en maar 2 of 3 boven de 65. Dat is nu wel anders.

Misschien dat het niveau aan de top wel is gestegen maar bij de basis imo niet, dit heeft, vind ik, toch te maken met de nieuwe puntentelling, veel jeugdruitertjes halen te snel winstpunten waardoor ze vaak te vroeg overstappen. Vaak zit de basis er dan nog niet goed in en komt er soms ook niet in. Dan zullen er wel weer mensen zijn die zeggen dat ze dan wel vastlopen op een hoger niveau maar ook dat gebeurt lang niet altijd, ik heb kampioenschappen gezien dat me de haren recht overeind gingen staan van sommige ritten en dan ook nog in de top meedoen. Er worden door de kinderen veel meer wedstrijden gereden dan vroeger, dus dan sprokkel je snel genoeg wp binnen, ook bij de paarden ben ik soms stomverbaasd hoe iemand in de Z terechtkomt. Dit is geen verwijt naar juryleden, ook zij doen hun best maar op sommige hippiadefilmpjes die her en der op i.net staan vraag ik mij serieus af hoe ze soms zware dingen in de opleiding kunnen missen. En dat heeft niets te maken met niet op één lijn zitten maar domweg goed kijken.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:29

bigone schreef:
Misschien dat het niveau aan de top wel is gestegen maar bij de basis imo niet, dit heeft, vind ik, toch te maken met de nieuwe puntentelling, veel jeugdruitertjes halen te snel winstpunten waardoor ze vaak te vroeg overstappen. Vaak zit de basis er dan nog niet goed in en komt er soms ook niet in. Dan zullen er wel weer mensen zijn die zeggen dat ze dan wel vastlopen op een hoger niveau maar ook dat gebeurt lang niet altijd, ik heb kampioenschappen gezien dat me de haren recht overeind gingen staan van sommige ritten en dan ook nog in de top meedoen. Er worden door de kinderen veel meer wedstrijden gereden dan vroeger, dus dan sprokkel je snel genoeg wp binnen, ook bij de paarden ben ik soms stomverbaasd hoe iemand in de Z terechtkomt. Dit is geen verwijt naar juryleden, ook zij doen hun best maar op sommige hippiadefilmpjes die her en der op i.net staan vraag ik mij serieus af hoe ze soms zware dingen in de opleiding kunnen missen. En dat heeft niets te maken met niet op één lijn zitten maar domweg goed kijken.

Ik ben het helemaal met je eens! Het begint al bij de 'speciale' proeven voor de a/b pony's. Tien jaar geleden reden deze ruitertjes in het L2 een proefje met 10 meter wijken en de hele proef gewoon moesten ze doorzitten. Nu wordt er in principe een L1 proefje gereden, waarbij ze dus de gehele proef mogen lichtrijden en nog meer bij het basiswerk zitten als dat ze wat moeilijkere oefeningen gaan doen. Niet voor niks staan er nu een hoop a/b pony's te koop die M2 met ontelbaar veel winstpunten te koop. En in mijn ogen beginnen daar de meeste ruitertjes met hun paardrij-carriere. Zo worden ze M2, wordt er een ervaren grotere pony gekocht, kunnen zijn in het L of misschien wel M doorstarten en zo krijg je de combinaties waarvan je je afvraagt hoe ze er komen :+