Robert Vos tweede in Grote Prijs van Drachten [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Robert Vos tweede in Grote Prijs van Drachten [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:40

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Amy Graham
foto: Sandra Berkenpas / http://www.ikzaghet.nl
De barrage van de Grote Prijs van Drachten was bloedstollend, omdat bijna alle aanvallen op de prestatie van Robert Vos strandden. Dit internationale concours dat voor de tweede maal in Drachten werd georganiseerd kende voor het eerst het drie sterren niveau en de tribunes waren goed gevuld.

Robert Vos reed met de schimmel Selano als tweede van het veertien deelnemers tellende barrageveld een strakke rit. Op het oog leek het gemakkelijk sneller te kunnen dan de 33.38 sec. die de Vos noteerde, maar de waarheid bleek gedurende de strijd anders. Met nog één deelnemer te gaan, de Australische Amy Graham met Bella Balouet, stond de Twent nog steeds op de eerste plek. Toch werd hij tweede, omdat in de laatste lijn de Australische op instinct een ophouding maakte, waardoor haar paard goed passend bij de laatste hindernis kwam en net even sneller bleek. "Selano is eigendom van de Zweedse Young Rider Hanna Klensmeden, die sinds het CSI in Enschede bij mij stage loopt. Zij wilde bij mij trainen om zich zo voor te bereiden op het EK Young Riders. Twee weken geleden stapte zij ongelukkig op en brak haar been. Daarop vroeg ze mij of Selano door wilde trainen. Afgelopen woensdag nam ik dit zeer ervaren paard mee naar een oefenparcours en het klikte direct tussen ons. Daarop besloot ik om Selano mee te nemen naar Drachten. Omdat ik het paard nog niet optimaal ken heb ik in de barrage niet alles gevraagd, maar van nature is Selano een uitermate snel paard en in het springen is het een machine", aldus Robert Vos.

Voor de Australische Amy Graham was deze zege haar eerste zege in Europa in een Grand Prix. "We hebben de afgelopen vier jaar veel tweede en derde plaatsen weten te winnen in Grand Prix's, maar nog nooit eentje weten te winnen. Als ik terugkijk op mijn rit denk ik dat ik de zege te danken heb aan mijn instincten. Ik was heel hard op weg naar de laatste hindernis en toen voelde ik dat ik een ophouding moest maken. Die ophouding lukte perfect, waardoor ik Bella Baloubet exact passend bij de laatste hindernis wist te krijgen", aldus de 27-jarige amazone, die in België vlak bij Brussel haar domicilie heeft. De kans dat Amy Graham nog lang van haar paard kan genieten acht ze zelf klein. "Ik heb dit paard voor de verkoop en hij is nu twaalf jaar, dus een ideale leeftijd om afscheid te nemen".

Chris van Dam, show director van het ICNN, was zeer goed te spreken. "We hebben een stap gezet van het twee sterren niveau naar het drie sterren niveau. Dat is een geslaagde stap geweest. Temeer omdat wij veel meer bezoekers hebben weten te trekken dan vorig jaar en omdat we er in geslaagd zijn sponsoren aan te trekken uit geheel Noord Nederland. Er hadden gemakkelijk meer mensen op de tribune kunnen zitten, maar dit weekeinde waren er nog twee belangrijke evenementen in Friesland: de hengstenkeuring van het KFPS en het EK all round schaatsen. Vorige week hadden we met de dressuur 90% meer bezoekers, nu met het springen zaten we op 20% meer bezoekers dan vorig jaar en we hebben nog een weekeinde te gaan!", aldus Van Dam.

Uitslag Grote Prijs (1.55m) (zo):

1) Amy Graham (Aus) - Bella Baloubet (Baloubet du Rouet x Landadel) - 0 / 0 - 33.31
2) Robert Vos (Wierden) - Selano (Corland x Bentley) - 0 / 0 - 33.38
3) Patrick Spits (Bel) - Withney van de Dwerse Hagen (Codex x Feo) - 0 / 0 . 33.61
5) Suzanne Tepper (Veendam) - Westminder VDL (Heartbreaker x Fedor) - 0 / 0 - 39.49

Uitslag Finale Small Tour (1.40m) (zo):

1) Wesley Heijdens (Zenderen) - Ullrich (Indoctro x Corleone) - 0 / 0 - 30.21
2) Pieter Devos (Bel) - Equipharma Dax van Dabdijhoeve (Desir du Chateau x Clinton) - 0 / 0 - 30.32
2) Hartwig Rohde (Dui) - Havinga's Amando (Rash R x Ahorn) - 0 / 0 - 31.14

Uitslag Finale Young Horses (1.30m) (zo):

1) John Popely (Eng) - B.Emulasina (Sam R x Calando I) - 0 / 0 - 33.58
2) Tim Rieskamp-Gödeking (Dui) - La Scala (Larson x Phantom) - 0 / 0 - 33.67
3) Albert Zoer (Echten) - Budine (Tangelo van de Zuuthoeve x Voltaire) - 0 / 0 - 34.37
4) Leopold van Asten (Duizel) - VDL Groep Alexia Z (Air Jordan Z x Caletto I) - 0 / 0 - 34.59

Uitslag Finale Medium Tour (1.45m) (za):

1) Julien Epaillard (Fra) - Cristallo A (v. Casall) - 0 / 0 - 30.00
2) Frank Schuttert (Ommen) - Arc de Triomphe HS (Triomphe de Muze x Calvados) - 0 / 0 - 30.49
3) Roberto Turchetto (Ita) - Baretto (v. Baldini) - 0 / 0 - 30.50
4) Jur Vrieling (Holwierde) - VDL Zirocco Blue (Mr. Blue x Voltaire) - 0 / 0 - 31.34
5) Suzanne Tepper (Veendam) - KM Wish (Lux x Indoctro) - 0 / 0 - 32.08

Uitslag Big Tour (1.50m) (vr):

1) Wout-Jan van der Schans (Nijkerk) - Sacramento (Leendert x Corlando) - 0 / 0 - 31.86
2) Amy Graham (Aus) - Bella Baloubet - 0 / 0 - 32.07
3) Michel Hendrix (Kessel) - SF Tin Tin (Phin Phin x Cassini) - 0 / 0 - 34.38
4) Piet Raijmakers jr. (Asten) - Van Schijndel's Valentino (Cavalier x Tangelo) - 0 / 0 - 35.58
5) Wesley Heijdens - Pavarottie H (Kigali x Gentleman) - 0 / 4 - 30.31

Afbeelding
Robert Vos
foto: Sandra Berkenpas / http://www.ikzaghet.nl

Bekijk hieronder de winnende rit van de GP van Amy Graham
http://vimeo.com/57341334

Anoniem

Re: Robert Vos tweede in Grote Prijs van Drachten [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:29

En ik was er live bij als vrijwilliger..
Leuk evenement!!!

VeraaaBalloo

Re: Robert Vos tweede in Grote Prijs van Drachten [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:21

Was geweldig om te zien was dr ook bij!