Kars Bonhof schittert tijdens de Roelofsen Raalte Trophy

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Kars Bonhof schittert tijdens de Roelofsen Raalte Trophy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:49

www.knhs.nl

Kars Bonhof won gisteren zowel de lichte als de zware tour in de eerste wedstrijd van de KNHS-Roelofsen Raalte Trophy. Deze competitie heeft als belangrijkste doel de ontwikkeling van de Nederlandse ponyruiters (t/m 16 jaar - klasse ZZ) in de springsport te bevorderen en dient daarnaast als belangrijk selectiecriterium voor de kadervorming.

In Paardensportcentrum Den Goubergh in Roosendaal wist Kars Bonhof zowel de lichte als de zware tour te winnen tijdens de eerste wedstrijd van deze zeven edities tellende competitie. Bovendien gaf Bonhof met zijn prestaties een mooi visitekaartje af aan Luc Steeghs, de nieuwe bondscoach bij de pony's. "Vanuit deze wedstrijden moet ik straks mijn selecties samenstellen", vatte ponybondscoach Luc Steeghs samen waarom hij deze competitie aandachtig volgt. Hoewel niet alle topcombinaties meededen kreeg Steeghs een goed beeld. "In de zware tour werd goed gereden en zag ik een sterke kopgroep. In de lichte tour zag ik nog wel wat ruiters die technisch beter mogen worden. Marius Bens had een goed te rijden parcoursen neergezet die er om vroegen dat de ruiters zich aan een plan moesten houden. Als ergens een galopsprong te veel of te weinig gereden werd ontstonden fouten. Dat is ook de bedoeling van het geheel, daarmee leer je ruiters technisch sterk rijden."

In de zware tour kwamen twaalf combinaties aan de start. Vier daarvan bleven foutloos in het basisparcours. In de barrage was Kars Bonhof met Surprise de snelste, op de voet gevolgd door Rowen van der Mheen , die met Ensilla slechts een paar honderdste van een seconde langzamer was. Ook in de lichte tour was Kars Bonhof de winnaar, nu met Unbelievable. De meeste concurrentie kwam in deze dertig combinaties tellende rubriek van Laurie Touw, die tweede en derde werd met Powergirl en Berkzicht Bob.

"Sowieso een mooi begin van de competitie", lachte Kars Bonhof na afloop. "In de barrage van de zware tour moest ik als eerste. Ik koos ervoor risico te nemen, dus ik heb gas gegeven en dat pakte goed uit. Sunrise heeft een eigen karakter, maar ik weet dat ik er op kan rekenen als het er op aankomt." De door Kars zelf opgeleide Sunrise is nu tien jaar. Kars heeft er ook al enkele internationale Grote Prijzen mee gereden. De vijftienjarige Kars komt uit een bekende paardenfamilie en zijn doel voor komende zomer is een plaats in het EK team. In de lichte tour won Kars met Unbelievable. "Die wordt dit jaar acht en is een jaar uit de sport geweest. Maar Unbelievable is weer helemaal terug, enkele weken geleden wonnen we al de finale van het Kerstconcours in Kootwijk."

Uitslag Roelofsen Raalte Trophy, zware tour:
1. Kars Bonhof Surprise 0/0/34,48;
2. Rowen van de Mheen Ensilla 0/0/34,51;
3. Noah van Unen Venery Dew-drop 0/0/38,21;
4. Teddy Van De Rijt Fostymana Vh Trichelhof 0/8/53,3;
5. Eva Ruiter U2 1/geen barrage.

Uitslag Roelofsen Raalte Trophy, lichte tour:
1. Kars Bonhof Unbelievable 0/0/35,10;
2. Laurie Touw Powergirl 0/0/35,19;
3. Laurie Touw Berkzicht Bob 0/0/37,35;
4. Marlie van de Wetering Charisma 0/0/37,75;
5. Kaylee Heynen Kohvie S 0/12/37,59.

De nog volgende Roelofsen Raalte wedstrijden: Zaterdag 16 februari, Ambt Delden; Zaterdag 2 maart 2013, Asten; Zondag 14 april, Albergen; Zondag 21 april, Mierlo; Zaterdag 18 mei, Roosendaal; Zaterdag 22 juni 2013, Asten (finale).