Onaangekondigde dopingcontrole bij trainingen in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Onaangekondigde dopingcontrole bij trainingen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:49

pferd-aktuell/ bokt.nl

In Riesenbeck, Duitsland, hadden zich rond 40 vertegenwoordigers van Televisie, radio en dagbladpers verzameld op uitnodiging van de NADA, het Duitse Olympische comité voor de paardensport (DOKR) en de Duitse paardensportbond (FN). Op het paardencomplex van de springruiter Ludger Beerbaum werd een demonstratie gegeven door de NADA over de werking van dopingcontrole bij paarden buiten de wedstrijden om.

Het controleren op doping van paarden buiten de wedstrijden is een unicum in Duitsland in het kader van de antidoping controle, aldus Dr. Andrea Gotzmann, voorzitter van de NADA. Hoe dit in zijn werk gaat wordt door middel van deze demonstratie aan de buitenwereld getoond. Volgens Lauterbach van de FN worden er bij nationale wedstrijden jaarlijks 1500 doping- en medicatiecontroles doorgevoerd en bij Internationale wedstrijden worden er jaarlijks 300 tot 400 paarden getest. Dopingcontrole bij de training van paarden is dan een logische volgende stap en die zal altijd onaangekondigd plaatsvinden.

De DOKR en de NADA zijn in April 2011 overeengekomen dat ze deze controles gaan uitvoeren en de NADA heeft daarvoor speciaal een dierenarts in dienst genomen. De controles worden uitgevoerd volgens de standaard van de Nationale Anti Doping code.

Luz_ElenaE

Re: onaangekondigde dopingcontrole bij trainingen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:12

Misschien een rare vraag maar als deze controles onaangekondigd zijn. Wat doen ze dan als het paard bepaalde medicatie heeft gehad waar toevallig doping in zit. Bijvoorbeeld cool gel daar zit vaak kamfar in, als je op wedstrijd gaat stop je natuurlijk minimaal 3 dagen vantevoren met het smeren er van zodat je op wedstrijd geen doping hebt maar als je paard nou net thuis een kleine kneuzing oploopt en je smeert het erop en ze komen de volgende dag controleren? Dan zijn ze toch mooi de l*l

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:20

Luz_ElenaE schreef:
Misschien een rare vraag maar als deze controles onaangekondigd zijn. Wat doen ze dan als het paard bepaalde medicatie heeft gehad waar toevallig doping in zit. Bijvoorbeeld cool gel daar zit vaak kamfar in, als je op wedstrijd gaat stop je natuurlijk minimaal 3 dagen vantevoren met het smeren er van zodat je op wedstrijd geen doping hebt maar als je paard nou net thuis een kleine kneuzing oploopt en je smeert het erop en ze komen de volgende dag controleren? Dan zijn ze toch mooi de l*l

Dan ga je denk ik ook niet op wedstrijd met een kneuzing, lijkt me geen risico om te lopen..
Ik denk dat als je aan dit soort wedstrijden meedoet , je wel weet wat je wel of niet magen
smeren/slikken. Dan weet je denk ik wel dat je gecontroleerd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:23

Kirsten_S schreef:
Luz_ElenaE schreef:

Dan ga je denk ik ook niet op wedstrijd met een kneuzing, lijkt me geen risico om te lopen..
Ik denk dat als je aan dit soort wedstrijden meedoet , je wel weet wat je wel of niet magen
smeren/slikken. Dan weet je denk ik wel dat je gecontroleerd kan worden.

Dat is juist het hele punt van wachttijden. Je weet wat je mag en niet mag gebruiken, en wat de wachttijden zijn van spullen die je niet mag gebruiken. Dan ga je ook niet op wedstrijd als je dat gebruikt, of je stopt er mee mocht je wedstrijd hebben. Als ze bij trainingen zouden komen controleren zou je geen enkel paard meer kunnen behandelen voor iets simpels als mok.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:25

Op het moment van het doen van de test is er nog geen uitslag. Die laat altijd even op zich wachten. Als jij kunt aantonen dat je niet gestart bent binnen de wachttijd van de medicatie heb je daar geen zorgen over te maken lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:28

Dan heb je dus werkelijk nul komma nul effect. Mocht je van plan te zijn te gaan starten met een positief paard in het weekend, maar word je op donderdag thuis gecontroleerd dan meld je je gewoon af.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:33

Tja, dat kan inderdaad, maar dan val je toch ook door de mand, de doping organisatie zal dat heus nagaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:37

Als ik 12 paarden inschrijf voor 2 dagen concours, en donderdags word eentje (welke positief is) getest: 'ohja, vergeten uit te schrijven, zal ik morgen even doen'. Of andersom zie ik donderdag ochtend dat het paard kreupelt/mok heeft/erg stijf is/verzinwatleuks en ik dien daar wat voor toe, met de intentie vanavond of morgen af te melden met dat paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:38

Ik denk dat je dat 1 keer zo kunt doen, maar bij een tweede keer niet meer...

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:42

Oke dus als je paard getest wordt thuis en hij heeft toevallig iets opgelopen waarbij je met een medicijn waar doping in zit gebruikt. Maar in die minimale wachttijd niet bent gestart met dat paard is er dus niets aan de hand. Dan snap ik het ;) ik vond het zo raar dat je opeens werd getest en als je dan medicijnen gebruikt met doping dan meteen gestraft wordt daar op. Terwijl je in die tijd niet bent gestart met dat paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:43

'Meneer we leggen u een schorsing op van 6 maanden omdat u nu tot twee maal toe meer te doen had op een dag dan alles uit uw handen te laten vallen en aldanniet met behulp van een tijdmachine uw paard af te melden. Natuurlijk beseffen wij ook dat dit geenszins waterdicht bewijs is van een overtreding van de regels, of überhaupt indirect, maar toch doen we het lekker. Met vriendelijke groet, de verantwoordelijke federatie.'

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:43

Dit geldt niet alleen bij paarden maar ook bij de anderen sporten.
Als jouw paard positief getest wordt en je hebt wel een concour op de planning staan, meld je je af voor dat concour. Daardoor wordt het risico verkleint dat er paarden met doping mee doen aan het concour.

Een paard dat medicatie toegediend krijgt vanwege mok/kneuzing/iets anders gaat niet op concour lijkt mij?
Ik denk ook dat het wel iets meer is dan het testen van de paarden alleen.

Ik vind het een goed plan in ieder geval :j

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:20

Ik vind t een heel gedoe! Het is feitelijk hetzelfde als controleren op wedstrijden. Je mag niet starten met iets wat verboden is. Denk meer dat dit mensen moet opschrikken. Het gaat er alsnog om of je met verboden middelen start ja of nee! Mensen verbieden thuis te rijden met ongeoorloofde middelen is niet de opzet of wel?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:39

Als je van te voren aangeeft dat een paard een bepaald soort medicatie door de dierenarts voorgeschreven (aangeraden) heeft, dan zal het wel loslopen neem ik aan :)

Wil je eventueel op wedstrijd met dit paard, dan heb je uiteraard een probleem.
Hier zullen ze het denk ik voor doen, om te voorkomen dat er paarden meedoen die zonder medische reden doping gebruiken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:13

Asyaa schreef:
Dat is juist het hele punt van wachttijden. Je weet wat je mag en niet mag gebruiken, en wat de wachttijden zijn van spullen die je niet mag gebruiken. Dan ga je ook niet op wedstrijd als je dat gebruikt, of je stopt er mee mocht je wedstrijd hebben. Als ze bij trainingen zouden komen controleren zou je geen enkel paard meer kunnen behandelen voor iets simpels als mok.

Zit er serieus een wachttijd op simpele mokzalf..? :o? Of gaat het over AB, of andere door DA voorgeschreven smeersels? Verder, hoef ik jou vast niet uit te leggen, maar de jonge lezers op dit forum misschien wel, gaat de wachttijd niet over hoe lang je moet wachten moet voordat je weer op wedstrijd mag, maar over de tijd die zit tussen het toedienen van een medicijn en het verantwoord, voor vleesconsumptie, mogen slachten van een paard. Dat daar in de praktijk qua controles nog van alles mis gaat, is weer een heel ander verhaal.

Je laatste post geeft mij wel vraagtekens boven m'n hoofd, wat daar dan exact is voorgevallen Asyaa.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:29

Ik heb een potje cool gel daar staat op dat je 3 dagen voor een wedstrijd/concours moet stoppen met het smeren ervan

bienvenida

Re: Onaangekondigde dopingcontrole bij trainingen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:53

dit wordt alleen gecontroleerd bij ruiters op stal die in het kader rijden, dus niet zomaar bij iedereen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:57

Luz_ElenaE schreef:
Ik heb een potje cool gel daar staat op dat je 3 dagen voor een wedstrijd/concours moet stoppen met het smeren ervan

Staat dat er letterlijk op? Wat voor gel is dat dan en wat zit erin?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:02

Ja dat staat er op in allerlei talen ;) Ik weet niet welk merk het is maar de verkoper zij dat dat de beste gel was die ze hadden. Er zit kamfer in volgens mij.
Wel fijn dat dat er op staat vond ik straks had ik het nog een dag voor een wedstrijd gesmeerd, niet dat ik denk dat het effect heeft op de prestatie maar meer omdat het toch op de een of andere manier valsspelen is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:21

Je maakt me nog benieuwder naar een linkje ;)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:51

Ik zal wel even in mijn kast gaan zoeken. Als ik mijn paard heb opgehaald bij de kliniek vandaag of morgen ;)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:32

Ik moet je teleurstellen maar ik mag mijn paard pas dinsdag ophalen bij de kliniek en om voor dat potje een uur te fietsen naar stal heb ik helaas geen trek in morgen ;)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:12

In Riesenbeck zijn ook de menwedstrijden waar grote namen aan meedoen.
Ik vind het een goed initiatief!