Nieuwe regels voor houden paarden in Reimerswaal van tafel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuwe regels voor houden paarden in Reimerswaal van tafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:57

www.pzc.nl / www.bokt.nl

De nieuwe regels die een stuk strenger zouden zijn voor het houden van paarden in de gemeente Reimerswaal gaan definitief niet door. Dat meldt pzc.nl.

Mensen die in de gemeente Reimerswaal paarden als hobby hebben, mogen straks nog steeds een stal of paardenbak verhuren aan een derde persoon. Het college wilde dit met de nieuwe regels in eerste instantie verbieden. Het verhuren van boxen, paardenbakken en het geven van rijles door particulieren moest volgens het college verboden worden. De meerderheid van de gemeenteraad vond dat het college hier in te ver ging. Dat bleek dinsdagavond 8 januari tijdens de vergadering van de gemeenteraad.

Toen duidelijk werd dat de raad het niet met hem eens was, dreigde wethouder Jaap Sinke van de SGP alle regels maar overboord te gooien. "Als u zegt: we willen niks regelen, dan stoppen we nu. Dan laten we alles zoals het was."

Die reactie leidde weer tot verontwaardiging bij de raad. "U reageert als een klein kind", zei Andries Jumelet van de ChristenUnie. "De wethouder moet zijn verstand gebruiken", aldus Izaäk Vogelaar van de VVD. "Alsof u een pop in de hoek gooit omdat u er niet meer mee mag spelen." Sinke gaf uiteindelijk toe: bestaande paardenbakken worden gelegaliseerd en voor nieuwe bakken gelden straks alleen ruimtelijke regels.

Szan

Re: Nieuwe regels voor houden paarden in Reimerswaal van tafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:35

Ik ben erg benieuwd waarom ze eerst het verhuren van boxen e.d. en het lesgeven door particulieren wilden verbieden. Heb niet echt het idee dat ze in Reimerswaal veel last hebben van deze activiteiten, of ik moet me heel erg vergissen. Iemand die weet waarom de gemeente hier zo moeilijk over deed/doet?

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:36

Ik woon in Reimerswaal en had geen idee waarom ze dat wilden. Ik kreeg de indruk dat ze vooral af wilden van de wildgroei en een beetje te ver zijn doorgeschoten. Ik ben trouwens wel blij met deze legalisatie omdat mijn bak nu gelegaliseerd wordt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:48

alexandras schreef:
Ik kreeg de indruk dat ze vooral af wilden van de wildgroei en een beetje te ver zijn doorgeschoten.

Dat kan ik me inderdaad voorstellen, maar daarvoor bestaat een ander instrument: de ruimtelijke ordening (bestemmingsplannen in het specifiek). Gelukkig hebben ze de regels niet doorgezet, want ik denk dat dat niet de juiste manier was om de 'wildgroei' aan paardenfaciliteiten en -activiteiten te verminderen :j

mirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:15

het hele "gedoe' is voortgekomen uit een soort buren ruzie. De ene had een bak en gaf les e.d en de buurman heeft daar een klacht over neergelegd bij de gemeente. Uiteindelijk kwam het zover dat de gemeente op het idee kwam om regels te gaan maken over paardenhouderij in reimerswaal. En wilden ze van heel reimerswaal in kaart gaan brengen waar en hoeveel paarden er overal stonden en wat er gedaan werd op die locaties e.d.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:19

Szan schreef:
alexandras schreef:
Ik kreeg de indruk dat ze vooral af wilden van de wildgroei en een beetje te ver zijn doorgeschoten.

Dat kan ik me inderdaad voorstellen, maar daarvoor bestaat een ander instrument: de ruimtelijke ordening (bestemmingsplannen in het specifiek). Gelukkig hebben ze de regels niet doorgezet, want ik denk dat dat niet de juiste manier was om de 'wildgroei' aan paardenfaciliteiten en -activiteiten te verminderen :j

Dit stond ook in het nieuwe bestemmingsplan buitengebied. Nu worden alleen nog de bakken aangegeven en niet de daaraan gekoppelde regels

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:20

mirro schreef:
het hele "gedoe' is voortgekomen uit een soort buren ruzie. De ene had een bak en gaf les e.d en de buurman heeft daar een klacht over neergelegd bij de gemeente. Uiteindelijk kwam het zover dat de gemeente op het idee kwam om regels te gaan maken over paardenhouderij in reimerswaal. En wilden ze van heel reimerswaal in kaart gaan brengen waar en hoeveel paarden er overal stonden en wat er gedaan werd op die locaties e.d.

Dat wist ik niet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:34

Bij ons hebben ze nu het plan om paarden te verbieden als je minder dan 2500m2 grond bezet. Ben benieuwd of dat doorgaat. Gelukkig hebben we zelf genoeg ruimte. Maar bakken moeten 30m van buren liggen, ook als zij ook paarden hebben. Weiland mag wel aansluiten.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:31

DendroFleur schreef:
Bij ons hebben ze nu het plan om paarden te verbieden als je minder dan 2500m2 grond bezet. Ben benieuwd of dat doorgaat. Gelukkig hebben we zelf genoeg ruimte. Maar bakken moeten 30m van buren liggen, ook als zij ook paarden hebben. Weiland mag wel aansluiten.

Ik weet niet of die regel nog doorgaat maar hier moesten ze ook ik geloof 20 meter van de buren af liggen. En verder mocht je niet meer dan 5 paarden houden als particulier. Ik weet niet of dat nu ook van de baan is. Ik ben allang blij als mijn bak straks in het bestemmingsplan is opgenomen want officieel had ik niets geregeld. Niemand hier geloof ik trouwens.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:49

Er speelt sowieso meer: mest bijvoorbeeld binnen en buiten de bebouwde kom.
Gemeente Reimerswaal heeft een tijd geleden onder curatele gestaan vanwege het geloofs-gerelateerde "vriendjespolitiek" aldaar.
Gelukkig wordt er tegenwoordig goed weerstand geboden zo te lezen.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:40

Ik woon ook in Reimerswaal, en had hier wel eens iets van gehoord. Weet niet eens wat het allemaal nou precies in houdt, maar vind het allemaal nogal vreemd eigenlijk. Dus alles mag nu gewoon blijven zoals het was?

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:38

Inderdaad, gelukkig blijft het zoals het was :-)
We hebben het met spanning gevolgd en de opluchting is groot.
Ik weet niet of ik anders mijn paarden had kunnen houden.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:31

Inderdaad, gelukkig blijft het zoals het was! :)