Mensen herkennen een ‘happy athlete’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Mensen herkennen een ‘happy athlete’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:56

www.thehorse.com / www.bokt.nl

De FEI heeft enkele jaren geleden het concept “Happy Athlete” in het leven geroepen. Tijd voor onderzoekers om met een onafhankelijke happy athlete test te komen. Onderzoekers Carol Hall en Nia Huws maakte een video waarbij 10 paarden 2 minuten te zien waren. Daarna vroegen zij verschillende mensen deze paarden te beoordelen op verschillende punten. Deze punten hielden verband met hoe je de staat van Happy Athlete kan bereiken. De mensen die de paarden moesten beoordelen waren professors, onderzoekers, dressuurjury’s, ruiters en trainers, dierenartsen alsmede recreatieruiters.

In het algemeen kon gezegd worden dat iedereen het er wel mee eens was welke paard ‘happy’ was en welke niet. Hall: “Dit geeft wel aan dat er een soort van consensus is over welke gedrag een paard vertoont als hij ‘happy’ is tijdens het rijden. “ Een vervolgstudie waarbij alleen professionals en objectieve fysische metingen zoals een hartslagmeter waren betrokken toonde echter toch grote verschillen aan tussen de mening van de professional en de resultaten van de metingen.

Hall: “Het is belangrijk om niet alleen op een subjectieve blik af te gaan of een paard “happy” is of niet. Er zouden objectieve criteria moeten komen om een paard als “happy” of “unhappy” te bestempelen.”

De onderzoekers hebben een wikispace aangemaakt waarbij mensen zelf verschillende video’s kunnen bekijken. Ook eigen video’s kunnen ge-upload worden, waar vervolgens andere mensen hun mening over kunnen geven.

Aartje

Re: Mensen herkennen een ‘happy athlete’

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:14

Zo zie je maar weer dat je er ook flink naast kunt zitten met oordelen over het welzijn van een dier.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:16

Aartje schreef:
Zo zie je maar weer dat je er ook flink naast kunt zitten met oordelen over het welzijn van een dier.

Ik denk dat je het genuanceerder moet zien dan dat. En dat je naar het individuele dier moet kijken. Waar het ene paard happy bij is kan een ander paard stress opleveren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:21

Sammie schreef:
http://www.thehorse.com / http://www.bokt.nl

De FEI De mensen die de paarden moesten beoordelen waren professors, onderzoekers, dressuurjury’s, ruiters en trainers, dierenartsen alsmede recreatieruiters

Ze hadden daar beter ook een paar honderd niet-paardenmensen aan toegevoegd, gewoon toevallige tv-kijkers of dierenvrienden in het algemeen..

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:27

Wat mij opvalt, is dat er ondanks dat er naar lichaamstaal van het paard wordt verwezen, er in de besprekingen van de filmpjes voornamelijk rijtechnisch commentaar wordt gebruikt dat bovendien nogal oppervlakkig blijft.
Leuk initiatief, die website, maar buiten dat ik het er amateuristisch uit vind zien vind ik ook dat er meer na mag worden gedacht over hoofdposities en de manier waarop bepaalde houdingen worden bereikt. De toelichting van de filmpjes over hoofdposities zijn heel oppervlakkig en imho meer gericht op sportprestaties dan de welzijn van het paard. Jammer.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:11

Concept is er, uitwerking laat nog wel te wensen over wat mij betreft