Beweging van invloed op vruchtbaarheid merries

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Beweging van invloed op vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:47

* http://www.bokt.nl

Merries die veel of vaak beweging krijgen hebben vaker last van vruchtbaarheidsproblemen dan hun seksegenoten die weinig of geen lichaamsbeweging krijgen. Dat beweren onderzoekers aan de universiteit in Florida, Amerika. De onderzoekers wilde in eerste instantie de relatie meten tussen de hoeveelheid cortisol in het bloed en de kwaliteit en kwantiteit van de embryo’s. De embryo’s werden vervolgens gespoeld. Dit in het kader dat op het gebied van embryotransplantatie op technologisch gebied steeds meer mogelijk is.

Er waren drie groepen, waartoe de merries willekeurig werden verdeeld . Eén groep kreeg geen beweging (controlegroep), één groep kreeg gedeeltelijke beweging en de laatste groep kreeg volledige beweging. De beweging bestond uit dagelijks 30 minuten bewegen in een stapmolen. Onbekend is in welke gang ofwel intensiteit dit is gebeurd. De laatste groep kreeg gedurende hun hele cyclus beweging. De tweede groep alleen tot aan de eisprong en vanaf zeven dagen na de eisprong. De merries werden kunstmatig geïnsemineerd en op dag zeven werden de embryo’s gespoeld.

De resultaten van elke groep werden met elkaar vergeleken en bij de laatste groep bleek dat de hoeveelheid cortisol groter was dan bij de andere twee groepen. De hoeveelheid cortisol in het bloed heeft effect op de vruchtbaarheid van de merrie. Tussen groep twee en drie zat geen groot verschil in het succesvol kunnen spoelen bij de eitjes. De kwaliteit van de embryo’s in groep twee was echter wel lager dan van groep één en drie.

Hieruit zou je de conclusie kunnen trekken dat beweging schadelijk is en misschien wel schadelijker is als dat vlak voor en tijdens de bevruchting plaats vindt. Maar de onderzoekers geven wel aan dat er veel meer onderzoek nodig is. “We hebben nu een hypothese opgesteld waarbij hormoonconcentraties effect kunnen hebben op de vruchtbaarheid van de merrie, waarbij de merrie minder competent is op gebied van vruchtbaarheid, ofwel dat na de bevruchting de ontwikkeling van de bevruchte embryo minder is. De conclusie is interessant, maar in de praktijk zijn er nog veel meer variabelen om in de gaten te houden.”

Het onderzoek “Impact of moderate exercise on ovarian blood flow and early embryonic outcomes in mares” is gepubliceerd in het blad Journal of Animal Science.

Lees hier de samenvatting.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:55

Heel interessant! Er wordt wel altijd gezegd dat na de bevruchting er kalm aan gedaan moet worden, geen stress of zware inspanning.
Stress is natuurlijk een trigger voor de aanmaak van Cortisol.

Zou best waarheid kunnen zitten in dit onderzoek.

Angela

Re: Beweging van invloed op vruchtbaarheid merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:01

Nu is het wel jammer dat "beweging" 30 minuten per dag in een stapmolen was. Ik zou liever zien dat ze het onderzoek nu goed gaan uitvoeren, en kijken naar het verschil tussen geen beweging, een beetje beweging (dus enkel stapmolen) en langdurige vrije beweging (dus een halve dag of langer weidegang).

Ik kan me namelijk voorstellen dat gedwongen beweging over een korte periode een heel ander beeld geeft als vrije beweging over een lange periode.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:10

Dan vraag ik me af of degene die geen beweging kregen dan de hele dag op stal stonden of gewoon in rust in de wei. In de wei bewegen ze toch ook en omdat 24/24 uur wei natuurlijker is, lijkt me dat ze dan toch net vruchtbaarder zouden moeten zijn..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:41

Vreemd onderzoek en vaag. Stonden de paarden die geen beweging kregen op stal of in de wei? In de natuur bewegen ze ook 24/7, dat zou dan ongezond zijn voor vruchtbaarheid???

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:46

Onder beweging zou ik dan training verstaan, en onder geen beweging gewone weidegang, zoals normale paarden dat hebben?!

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:47

Tja een beetje extra achtergrond informatie zou duidelijker zijn, want enkel een halfuurtje in de molen is natuurlijk erg weinig beweging, tenzij ze dag en nacht buiten staan bijvoorbeeld?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:47

Nee ik vermoed dat 24/7 weidegang hier onder 'geen beweging' wordt verstaan.
Toch is het wel bekend dat merries die in de sport lopen, moeilijker drachtig worden. Heeft ook met de inspanning en stress te maken.
Merries op rust in het land worden het makkelijkst dragend.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:29

Wellicht is het niet de beweging zelf maar de "stress" die een paard heeft wanneer hij in beweging wordt gebracht. Niet elk paard vind een stapmolen leuk.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:51

Is inderdaad maar wat je onder beweging verstaat. Training of zichzelf bewegen in de wei. Hier staan alle fokmerries 24/7 buiten, met schuilstal weliswaar. Alle zes bevruchte merries zijn dragend, een score van 100%.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:44

zou best kunnen kloppen,
we hebben ons voormalig Z paard niet drachtig kunnen krijgen toen ze in training stond,
toen ze Z2 was is ze volledig ingezet in de fokkerij, dus niet meer onder het zadel maar alleen weidegang.
ze heeft daarna meerdere veulens gekregen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:50

Vind het niet veel zeggen... Voor de "praktijk" dan, ze hadden mijn inziens beter een "op niveau" gereden paarden groep, groep 24/7 buiten(eigen beweging) en 24/7 binnen.
Had voor mij meer waarde gehad (makkelijker gezegd dan gedaan :+)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:05

Afhankelijk van of de controlegroep in een stal stond of niet, denk ik dat het stressvoller is voor de paarden om in een nieuwe omgeving in de stapmolen te moeten dan dat ze de hele dag op stal staan. Zou een verklaring kunnen zijn voor de verhoogde cortisol waardes. Neem echter aan dat hier rekening mee is gehouden in het onderzoek...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:14

Suzanne F. schreef:
Toch is het wel bekend dat merries die in de sport lopen, moeilijker drachtig worden. Heeft ook met de inspanning en stress te maken.
De meeste (grotere) zoogdieren worden makkelijker drachtig als ze in een groeiende, of in iets ruime conditie zijn, oftewel een bepaald minimum vetpercentage hebben. Een afgetrainde merrie die in de sport loopt, kan ook daardoor moeilijker drachtig worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:21

Het is een proof met KI.

Ik zie liever een merrie die na de daad een beetje verliefd weer naast de hengst gaat staan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:45

Ariebren schreef:
Het is een proof met KI.

Ik zie liever een merrie die na de daad een beetje verliefd weer naast de hengst gaat staan

:')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:32

In veel van dit soort "proefcentrums" is het toch zo dat de paarden voornamelijk op stal staan omdat dit het testen/onderzoeken veel gemakkelijker maakt dan wanneer ze op het land staat? Correct me if im wrong, maar ik denk toch echt dat "geen beweging" in dit geval ook echt "op stal" was.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:39

Mijn merrie is eigenlijk beter hengstig geworden hoe meer ze buiten kwam en met hoe meer paarden(rare zin) voorheen merkte je niet eens als ze hengstig was en tot voor de dracht was ze kat en kat hengstig...Dan heb ik het over een verschil van voornamelijk binnen staan(dagelijks stapmolen, rijden/longeren, kort in de padock) naar 24-7 buiten en rijden/longeren

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:42

Men klikt op de link, dan op full text en dan ineens, zie je zomaar de materiaal en methode verschijnen... -:)

"Sixteen light-horse mares with previous training experience, aged 2 to 16 yr, were used. Before the experiment, mares were monitored via ultrasound exam and were observed to be cycling normally with no signs of uterine disease. Mares were blocked by age and parity then randomly assigned to treatment group: control (n = 4), partial-exercised (n = 6), or full-exercised (n = 6). Animals were maintained at 4 to 6 animals per 5-acre pasture and had ad libitum access to hay and water."

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:05

En dat terwijl het toch algemeen bekend is, dat een fokmerrie, die eigenlijk niets hoefde te doen en gust blijft en dan bereden gaat worden, vaak wel weer drachtig te krijgen is.
Beetje krom.

Logisch is, dat een topsporter moeilijk drachtig te krijgen zal zijn. Dat is bij mensen toch ook zo.

Ik weet, dat je een paard niet mag vermenselijken, maar dit lijkt me gewoon een gevalletje, dat veel zoogdieren toch wel een beetje hetzelfde zijn.