Waarschuwing: paard aangevallen door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Waarschuwing: paard aangevallen door hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:27

IJMUIDEN Iris Ketelaar is een dag later nog altijd geschokt. Haar paard werd zondag op het strand tussen Zandvoort en IJmuiden aangevallen door een grote hond.

Ze konden de hond pas afschudden door in galop er vandoor te gaan. Nu staat haar paard met beenverwondingen ingezwachteld op stal. “Uit een groepje mensen met honden maakte zich een grote hond los, die de benen van haar paard aanviel. Twee jonge mensen deden een slappe poging het beest tegen te houden, maar hielden het niet vast”, aldus Ketelaar.

De hond leek op een grote vechthond. “Hij leek op plaatjes van de Dogo Canario. Deze was bruin/zwart gemarmerd van kleur en kon vreselijk hard rennen”, zegt Ketelaar. Het paard staat nu met verplichte rust op stal. Het is maar de vraag of het dier weer de oude wordt. Ketelaar wil graag mensen waarschuwen voor de gevaarlijke hond die nog altijd rond kan lopen.

“Het is nu redelijk goed afgelopen. Het kan ook slechter gaan en dan misschien met een kind ofzo.”

http://www.rtvnh.nl/nieuws/94477/Waarsc ... +door+hond

blauw00gje

Re: Waarschuwing: paard aangevallen door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:28

Zo, hallo :\

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:32

pff dat is als ruiter wel even schrikken. bizar dat ze echt weg moest galopperen, bijna alle honden druipen af als je je paard omdraait. dus of ze heeft dat niet geprobeerd, of die hond was gewoon ontspoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:59

Vind het voor het paard heel vervelend, dat voorop gesteld. Maar vind dat mens ook wel een beetje vervelend overkomen hoor. Ik snap best dat ze geschrokken is en dat het echt niet leuk is, maar ook in d'r reacties op de site van rtvnh vind ik haar heel vervelend overkomen. Omdat 1 hond, die volgens haar op een bepaald ras leek, zijn ze gelijk allemaal maar slecht.. Wij hebben hier thuis een pitbull x dogo canario... Zou volgens haar informatie dus ook gefokt zijn om mee te vechten.. Beest doet echter geen vlieg kwaad.

Nogmaals, vind het heel vervelend hoor! En ik gun het niemand, zo'n ongeval. Maar het zou d'r sieren als ze zich iets vriendelijker op zou stellen. K verwacht niet dat ze de eigenaren gaat bedanken voor het voorval, maar zoals ze het nu allemaal verkoopt is echt een gevalletje 'alles over 1 kam scheren'..

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:01

Vreselijk, wat zal iedereen geschrokken zijn!

Antje_LA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:05

Aan de foto's te zien heeft daar een tand goed in het been gezeten!

Erg sneu allemaal, als eigenaar van de hond zou ik mij ook erg naar voelen!
Wat ras van de hond betreft, dat is totaal irrelevant als je het mij vraagt.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:16

Het ras doet er niet toe lijkt mij en ik vind dat de amazone nog heel relaxt reageert. Veel hondenbezitters zijn zeer asociaal, laten we hopen dat de eigenaar van de hond zich meldt om in ieder geval zijn excuses aan te bieden. Het zijn dieren en Een hond kan zich ook onvoorspelbaar gedragen maar je moet er wel fatsoenlijk mee omgaan! En dat doen de meeste hondenbezitters niet, als er weer eens een hond in staart van mijn (verzorg)paard hing heeft er nog nooit iemand "sorry" gezegd :(

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:20

Hoe wil je iemand waarschuwen voor een hond, zonder te zeggen hoe hij er uit zag? Ze zegt nergens dat al die honden vals zijn, maar ze beschrijft hoe DIE hond er uit zag. En zij kan er ook weinig aan doen dat de hond op een ''beruchte'' soort lijkt....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:24

chelle_dora schreef:
Vind het voor het paard heel vervelend, dat voorop gesteld. Maar vind dat mens ook wel een beetje vervelend overkomen hoor. Ik snap best dat ze geschrokken is en dat het echt niet leuk is, maar ook in d'r reacties op de site van rtvnh vind ik haar heel vervelend overkomen. Omdat 1 hond, die volgens haar op een bepaald ras leek, zijn ze gelijk allemaal maar slecht.. Wij hebben hier thuis een pitbull x dogo canario... Zou volgens haar informatie dus ook gefokt zijn om mee te vechten.. Beest doet echter geen vlieg kwaad.

Nogmaals, vind het heel vervelend hoor! En ik gun het niemand, zo'n ongeval. Maar het zou d'r sieren als ze zich iets vriendelijker op zou stellen. K verwacht niet dat ze de eigenaren gaat bedanken voor het voorval, maar zoals ze het nu allemaal verkoopt is echt een gevalletje 'alles over 1 kam scheren'..

Volgens mij heb jij een heel ander artikel gelezen; ze scheert nergens het ras over 1 kam, ze beschrijft alleen die beruchte hond waar die op leek. Jij leest dus dingen die er helemaal niet zijn en interpreteert dat op geheel eigen wijze; dat het selectief lezen en verwerken.

Als ik word aangevallen door een donkere man en zeg; de verdachte is een donkere man, betekent toch niet dat ik daarmee zeg dat alle donkere mannen gelijk maar gevaarlijk zijn? :')

Erg vervelend voor de ruiter en paard! Nare wond zeg!

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:34

verschrikkelijk dat mensen dan weer zo zeike over een hondenras, Ongelofelijk! (sorry voor t taalgebruik, maar ben redelijk PO)
Ik snap dat dit heel vervelend is, wanneer er zo iets gebeurd, maar het had net zo goed een Labrador of Herder kunnen zijn.
Voor het paard echt verschrikkelijk!

Maar wat ik bedoel, doggen en pitbulls zijn ALTIJD de boosdoeners, heeft een pitbull of dog een keer een mens of dier gebeten, Dan komt t zelfs in hart van NL....
Maar een agressieve Labrador of poedeltje, hoor je helemaal niks van.
vind t erg jammer dat mensen zo een verdraait beeld van veel rassen hebben.
Ik ben altijd met doggen opgegroeid, bij een fokker gewerkt, mijn doggen gingen ook altijd mee naar stal en met mn paard mee wandelen. Nognooit 1 probleem ermee gehad.
vechtsport is verboden, dus alleen gefokt worden voor vechtsport? Onzin... maarja mensen die niet verder lezen dan hun neus lang is...

En natuurlijk is het ook onbegrijpelijk dat mensen een dier in huis halen, zonder info over het ras op te zoeken en kijken of het echt bij hun past, hoe ze dat ras t beste kunnen opvoeden ect. Maar daar gaat t nu niet over.

Ik zal hier niet de enigste in zijn, die hier zo over denkt.

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:34

vuurneon > miss even de reacties eronder lezen

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:37

ps: de Dogo Canario is totaal niet gefokt om "vreselijk hard" te rennen, zal zowiezo wel meevallen dan...
Daar is de Barsoi weer voor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:37

Oo die reacties doelen jullie op; tja, ik reageer alleen op het artikel zelf. Ik ga niet in discussie over wat de reacties eronder zeggen eerlijk gezegd en lees het niet eens. Dat vind ik geen toevoegde waarde hebben :)

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:38

nee de reacties zijn dus van de eigenaar van het paard, zodoende ;)
Anders was er totaal geen probleem geweest.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:43

Ik ga dit topic maar ontstippen. Wat een gezeik, alleen omdat iemand een hond beschrijft en ook in de reactie's onder het artikel zegt, dat het niet aan de hond ligt, maar aan de EIGENAAR, die vaak dit soort honden kiest. Met het resultaat dat je een vals dier krijgt.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:44

Denk dat als het paard was aangevallen door een labrador dat vast ook wel was omschreven.

Sterkte ik hoop dat het allemaal weer goed komt.
Laatst bijgewerkt door cam op 05-01-13 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:44

cam schreef:
Denk dat als het paard was aangevallen door een labrador dat vast ook wel was omschreven.

Nee hoor; dan werd het 'onbekend rennend object' :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:45

''Het is mij geheel duidelijk dat dit meer aan de eigenaar ligt dan aan de hond! Maar feit blijft wel dat deze hond gisteren grote schade heeft aangericht aan mijn paard, en het had nog veel erger kunnen zijn als ik er niet in rengalop vandoor was gegaan!''

Bericht van de ''zeer onredelijke eigenaar'' die door andere mensen nu een gewond paard heeft. Maarja als het gaat over dit type hond, dan mag je nóóóóóit zeggen dat ie gebeten heeft, want dat geeft een slechte naam. Voor die slechte naam moet je niet bij de slachtoffers zijn, maar bij de eigenaren die er zelf zulke monsters van maken.
Die dieren kunnen er niks aan doen, maar het feit is dat het een type hond is die nou eenmaal bekend staat om dit soort dingen. Door de eigenaren.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 05-01-13 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:45

hmmm denk t niet, ooit iets over een valse labrador of poedel gehoord?
Hoort meestal, ach die zijn zo lief, doen geen vlieg kwaad...

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:47

Het ligt in mijn zin totaal niet aan de eigenaar van het paard, maar wel waarop er weer een doggenras zo word beschreven, van kijk op die site blabla.
Grote onzin...

Daar kan je gewoon je mond over houden toch? bekommer je liever om je paard dan 'het nieteens zeker weten wat voor hondenras jullie heeft aangeraden'

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:48

Ik heb jaren in een asiel gewerkt.
Heb meer valse labradors gezien dan valse Dogo Canario's :D

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:49

Maar ooit op het nieuws of iets dergelijk daar iets over gehoord?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:50

De vraag is altijd hoe je als ruiter het beste kunt reageren als je wordt aangevallen/gevolgd door een hond :\

Veel honden vinden het leuk om (al dan niet blaffend) mee te rennen als je galoppeert op het strand. Vaak schud je dergelijke exemplaren wel af of is het afdoende om naar stap over te gaan/paard richting hond te draaien.
Puppies/jonge honden haal je er vaak ook wel snel uit, dat is even terugrijden richting eigenaar zodat die het desbetreffende exemplaar kan pakken.

Anders is het als je, zoals in dit geval, een type treft dat echt wil gaan bijten :\ . Wat is dan wijsheid? Hard weg galopperen? (en wat als je de hond niet kwijt raakt daardoor? of als je op een revalidatie/jong/oud paard zit waarbij dat geen optie is?)
Paard richting hond laten kijken kan helpen, dan kan iig het paard zichzelf verdedigen. Afhankelijk van het paard kun je ook nog kiezen om zelf af te stijgen en zo de hond te overbluffen (maar goed, dat moet je ook maar durven en de hond echt kunnen afschrikken anders eindig je zelf met een stel tanden in je arm).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:51

Daphne__ schreef:
''Het is mij geheel duidelijk dat dit meer aan de eigenaar ligt dan aan de hond! Maar feit blijft wel dat deze hond gisteren grote schade heeft aangericht aan mijn paard, en het had nog veel erger kunnen zijn als ik er niet in rengalop vandoor was gegaan!''

Het publiek dat dergelijke honden kiest zijn meestal geen Hoogleraar Kunstwetenschappen aan de universiteit met een bandplooibroek.
Er zijn vast hele leuke mensen die voor zo'n monster kiezen, ik kom ze hier nooit tegen. Kwam ik ze hier maar tegen, dan scheet ik niet iedere keer in mijn broek. Hier zie ik alleen trainingsbroeken, peroxide-haar en kunstnagels lopen met zo'n hond.
Ik vind het een ramp dat er overal van die veel te grote enge beesten uit 'god weet ik waar' gehaald worden. "Ze zijn zo lief voor de kinderen".... prima, een poedel ook.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 05-01-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:52

cam schreef:
Ik heb jaren in een asiel gewerkt.
Heb meer valse labradors gezien dan valse Dogo Canario's :D

Dat zal best. Er zijn er naar verhouding ook heel wat minder van he?