De Britse dressuurruiter Carl Hester is ‘not amused’ over de facebookpagina die door fans is opgestart. Deze facebookpagina roept mensen op om gezamenlijk geld in te leggen om zo 49 procent te kunnen kopen van de Negro zoon Valegro, de ruin waarmee Charlotte Dujardin tweemaal goud won op de Olympische Spelen afgelopen zomer.
Hester steunt de facebookpagina absoluut niet, zo heeft hij officieel laten weten. Ook Dujardin deelt deze mening. Rond kerstmis maakte een fan van Valegro de pagina aan. De persoon riep iedereen op om een geldbedrag te storten naar een Britse advocaat. De advocaat zou het geld bewaren totdat er genoeg geld zou zijn om een gedeelte van Valegro te kopen. Op deze manier zou Charlotte Dujardin op de ruin kunnen blijven rijden. Volgens de pagina zou er ongeveer 2,5 miljoen Britse ponden nodig zijn om 49 procent van de tienjarige ruin te kunnen kopen.
De BBC bracht het nieuws enkele dagen geleden naar buiten. Carl Hester zou gezegd hebben: “Ik steun het absoluut niet, ik haat dat gesmeekt, het zorgt voor een vieze smaak.”
Valegro is op dit moment voor een gedeelte van Hester. Zowel hij als de andere eigenaar zijn niet op de hoogte gebracht van de actie. “Het zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn, maar het is nooit onze bedoeling geweest om geld aan zoveel mensen te vragen. Een dergelijk soort syndicaat met zoveel mensen is erg moeilijk te hanteren.”
“Ik ben altijd eerlijk geweest over het feit dat Valegro na de Olympische Spelen verkocht zou worden. Iets wat na het succes van Charlotte alleen maar moeilijker is geworden. Maar ik en de andere eigenaar moeten eerlijk zijn. Hij zou verkocht worden als er iemand is die voldoende geld wilde neerleggen.”
Enkele weken geleden kwam al het nieuws naar buiten dat Hester bezig is om zelf een syndicaat op te richten. Hoever de plannen hiervan zijn, is onbekend. Het is eveneens onbekend of de facebookpagina nog doorgang kan vinden op deze manier.
Dat was te verwachten. Plus dat is ook raar, dan zijn straks misschien wel duizenden mensen een beetje 'eigenaar' van Valegro. Ik zie het al voor me. Wel lief bedoeld natuurlijk.
Voor Totilas was er toen ook zo'n pagina en er werd zelfs voor publiciteit bij de nos en andere nieuwsuitzendigen gezorgd. Hun reageerde wel heel warmtevol, was wel heel mooi. Maar achteraf gezien zou dat nooit werken natuurlijk.
tja lief bedoeld, maar werkt natuurlijk helemaal niet.
Dan zouden honderden, misschien wel duizenden eigenaar zijn van dat paard. Gaat alleen maar problemen geven. En hoe zouden ze het willen doen wat betreft kosten na de aankoop? Gaat iedereen ook iedere maand geld storten op een speciale rekening voor pensionkosten, traininng, voer, dierenarts etc?
En wat als 20 mensen na 6 maanden zeggen: ja leuk hoor knollie behouden voor engeland, maar ik wil mn inleg toch wel terug, want wil van mn verplichtingen af.
kortom; genoeg redenen te bedenken waarom dit gewoon geen goed plan is. Wel heel lief bedoeld natuurlijk
Bomba
Geplaatst: 31-12-12 18:50
hengel25 schreef:
Ik kan ook niet tegen zulk gesmeek, ze wist dat hij ooit weg moest en dan moet ze er nu niet mee smeken om geld tegeven!
Zowel Carl als Charlotte zijn er juist heel realistisch in dat als ze een syndicaat niet kunnen realiseren hij verkocht moet. Er heeft absoluut geen gesmeek plaatsgevonden.
Vind het stuk overigens wel een beetje apart vertaald, maar dat is anders wat.
Staat ook nog in het stuk dat ook als Valegro wel verkocht zou worden, Carl en Charlotte gewoon verder gaan met het opleiden van jonge paarden tot hopelijk net zulke succesvolle paarden die in het Britse team mee kunnen lopen en dat ze bereidt zijn tot een plan B mocht plan A niet lukken.
Stiekem hoop ik altijd nog dat ze Valegro kunnen behouden. Ik duim voor ze.
pillow
Geplaatst: 31-12-12 19:27
hengel25 schreef:
Ik kan ook niet tegen zulk gesmeek, ze wist dat hij ooit weg moest en dan moet ze er nu niet mee smeken om geld tegeven!
Goed lezen is nu eenmaal niet eenvoudig
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 01-01-13 13:27
hengel25 schreef:
hmm ik denk dat als je een duur paard hebt, je maar naar de beurs moet. aandelen en hupsakee. als ie dan een wedstrijd wint, aandelen vet omhoog. is ie geblesseerd. weg aandelen. op het moment dat het paard de sport uitgaat, dan krijgt iedereen het wat het op dat moment waard is.
al denk ik dat het onmogelijk is hahah. omdat er nog een ruiter bij zit natuurlijk.
karijn
Een nobel idee, het toont hoe betrokken men is. Alleen is de uitvoerbaarheid ervan niet reeel. Laat de pagina lekker bestaan als fanpagina, dan houd je die betrokkenheid ook wel. Het zou mooi zijn als ze het syndicaat kunnen oprichten. Zo niet, dan is het hopen dat Valegro bij een andere goede ruiter of amazone terecht komt. Zo ook Uthopia. Ik hoop dat we ze in de toekomst nog veel in de sport blijven zien!
PH_Jump
Geplaatst: 01-01-13 20:13
Anoli schreef:
Lief bedoelt maar zoiets gaat idd niet werken.
Wie betaald er verder alle kosten voor het dier? Ook al die mensen die dat geld hebben neergelegd bij het syndicaat?
Het is jammer als hij verkocht zou worden, maar dat weet je van te voren.