Springruiter Olivier Philippaerts is 'Talent van het jaar'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Springruiter Olivier Philippaerts is 'Talent van het jaar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 10:13

http://www.limburg-actueel.be/

Tijdens de openingsavond van de Jumping van Mechelen is springruiter Olivier Philippaerts uit Meeuwen-Gruitrode samen met zijn paard Cabrio van de Heffinck door de Vlamse Liga Paardensport gelauwerd als 'Talent van het jaar'. Daarnaast ontving hij ook nog de Vlaamse Liga Paardensport-Award voor Sportprestatie 2012.

De 19-jarige Limburgse ruiter haalde het voor dressuuramazone Jorinde Verwimp en springruiter Pieter Clemens. Hij volgt zijn broer Nicola op als Talent van het jaar. Eerder deze week raakte al bekend dat zijn paard Cabrio van de Heffinck door Landbouwleven gekozen werd tot 'Paard van het jaar'.

"Dit is een fijne erkenning en een beloning van een jaar hard werken", zegt Philippaerts. "Dat zowel Cabrio als ikzelf elk apart in de prijzen vallen vind ik super. Het is het ultieme bewijs dat we een goed team vormen en dat doet me veel plezier. Ik wil mijn vader bedanken die ons de kans geeft om op het hoogste niveau te sporten want ook de familie Philippaerts is een hecht team. Voor het tweede jaar op rij komt deze prijs naar onze familie. Dank ook aan de mensen die mij verkozen hebben als 'Talent van het jaar'."

Olivier Philippaerts was afgelopen zomer eerste reserve voor de Olympische Spelen in Londen en won enkele weken later de Grote Prijs van Spruce Meadows in het Canadese Calgary.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:17

En terecht!
Super prestaties hebben ze neergezet.
Leuk ook voor Pieter, die doet het ook erg goed. Hij kan volgend jaar mss zn neef opvolgen ;)

BWPcookie

Re: Springruiter Olivier Philippaerts is 'Talent van het jaar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:14

proficiat aan mijn toekomstige buurman!!!

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:04

Terecht!

Jammer dat ik er dit jaar niet bij kon zijn!
Ik vind het echt knap wat ze presteren

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:09

Super, gefeliciteerd!

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:23

Hij heeft idd een heel sterke prestatie neergezet. Maar eerlijk....hij heeft geluk gehad dat hij philippaerts heet want volgens de 'publieksstemming' (weet geen betere term :p) was dressuuramazone Jorinde Verwimp de winnaar. En eerlijk gezegd had ik dat liever gezien. Zowel Jorinde als Olivier zijn 2 supertalenten. Maar het 't is toch nog altijd net wat gemakkelijker om door te stoten naar de top van de springsport dan naar de top van de dressuursport.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 07:57

Mooie prestatie!

Lisse_Ad waar basseer jij het op dat GP springen makkelijker te halen is dan GP dressuur? Om die hoogtes te springen moet je toch wel een zeker zelfvertrouwen en lef hebben. En laten we eerlijk zijn, een rijtechnische fout maken op een hindernis van 1.60 hoog en breed of een rijtechnische fout maken in de dressuur ring hebben ook iets andere consequenties. Het lijkt mij beide erg moeilijk om te halen. en ik denk niet dat de een onder doet voor de ander

Maar ik ben wel benieuwd waar je het op basseerd (kan zo maar zijn dat je gelijkt hebt hoor en dat mijn inzicht fout is)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:39

Hij heeft vooral geluk gehad dat hij niet gediskwalificeerd werd met Cabrio in Mechelen en wat mij betreft was het echt niet de juiste timing om deze eer over hem uit te roepen. Ik wacht nog op een reactie van de FEI op mijn mail over de redenen waarom hij, met bloedvlekken op de flank van Cabrio, niet gediskwalificeerd werd donderdag.

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:20

Marcella_e schreef:
Mooie prestatie!

Lisse_Ad waar basseer jij het op dat GP springen makkelijker te halen is dan GP dressuur? Om die hoogtes te springen moet je toch wel een zeker zelfvertrouwen en lef hebben. En laten we eerlijk zijn, een rijtechnische fout maken op een hindernis van 1.60 hoog en breed of een rijtechnische fout maken in de dressuur ring hebben ook iets andere consequenties. Het lijkt mij beide erg moeilijk om te halen. en ik denk niet dat de een onder doet voor de ander

Maar ik ben wel benieuwd waar je het op basseerd (kan zo maar zijn dat je gelijkt hebt hoor en dat mijn inzicht fout is)

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat je makkelijker kunt meedoen met de top in het springen dan met de top in de dressuur. Je moet in beide gevallen een super ruiter zijn. MAAR als een GP springruiter een goed (GP) paard onder zich krijgt, kan hij na een paar weken/maand(en) al meedoen aan de top. Terwijl je in de dressuur ziet dat ruiters soms JAREN met één hetzelfde paard bezig zijn voor ze aan de top staan. Bij springen kan je gwn meer bereiken op kortere tijd. + als je nu bijvoorbeeld Olivier op het beste springpaard ter wereld zou zetten, ben ik er vrij zeker van dat hij daarmee tot de top zou behoren. Maar doe je hetzelfde in de dressuur....Dat zie je nu wel met Totilas. In dressuur is een super paard + een goede ruiter noch geen garantie op succes terwijl bij het springen de kans dat het niks wordt toch veel kleiner is.

Je gaat me nooit horen zeggen dat (GP) springen onderdoet voor (GP) dressuur. Ik vindt dat zowel dressuurruiters als springruiters van elkaar kunnen leren.Maar je hebt zonder twijfel voor beiden veel talent nodig.

Maar waar ik het eigenlijk ook over had is gwn het feit dat hij en zijn broer zo populair zijn. En dat hij ook wel kan rekenen op vriendjespolitiek bij de hippische pers. (want zij hebben uiteindelijk over de definitieve uitslag beslist)

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:29

Lise_AD schreef:
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat je makkelijker kunt meedoen met de top in het springen dan met de top in de dressuur. Je moet in beide gevallen een super ruiter zijn. MAAR als een GP springruiter een goed (GP) paard onder zich krijgt, kan hij na een paar weken/maand(en) al meedoen aan de top. Terwijl je in de dressuur ziet dat ruiters soms JAREN met één hetzelfde paard bezig zijn voor ze aan de top staan. Bij springen kan je gwn meer bereiken op kortere tijd. + als je nu bijvoorbeeld Olivier op het beste springpaard ter wereld zou zetten, ben ik er vrij zeker van dat hij daarmee tot de top zou behoren. Maar doe je hetzelfde in de dressuur....Dat zie je nu wel met Totilas. In dressuur is een super paard + een goede ruiter noch geen garantie op succes terwijl bij het springen de kans dat het niks wordt toch veel kleiner is.

Je gaat me nooit horen zeggen dat (GP) springen onderdoet voor (GP) dressuur. Ik vindt dat zowel dressuurruiters als springruiters van elkaar kunnen leren.Maar je hebt zonder twijfel voor beiden veel talent nodig.

Maar waar ik het eigenlijk ook over had is gwn het feit dat hij en zijn broer zo populair zijn. En dat hij ook wel kan rekenen op vriendjespolitiek bij de hippische pers. (want zij hebben uiteindelijk over de definitieve uitslag beslist)

In de springsport is dat ook geen garantie.. Zie maar naar het springpaard Titus, die was verkocht naar Edwina Alexander, volgens mij toch echt een topamazone? Nu staat hij toch ook terug bij Guy Williams omdat het paard niet goed marcheerde met Edwina, omdat hij te speciaal is? Zo zullen er nog wel voorbeelden zijn.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:36

Ik denk dat ze zo populair zijn, omdat ze waarmaken wat er van hen verwacht werd! Wat eigenlijk best een zware 'extra last' is denk ik ;) Je krijgt zoveel minder respect (en onterecht) als je 'familie bent van' omdat veel mensen dat associeren met dat het dan allemaal veel makkelijker is..
Oké, ze hebben meer middelen, betere begeleiding, accomodatie,... dan de gemiddelde mens of ruiter, maar dan nog moeten ze het toch maar doen he? :)
Er zijn massa's mensen die niet geraken waar zij staan, met evenveel middelen ;)

Ik heb massa's respect voor hen! Ik denk dat het voor hen veel minder makkelijk is om het verdiende respect te krijgen waar ze meer dan recht op hebben :o

En ze bewijzen ook steeds maar weer dat ze geen 'ééndagslviegen' zijn en dat ze maar met 1 paard kunnen rijden.. Ze rijden meerdere paarden naar de top en presteren er uitermate goed mee, steeds maar weer :) Ook al worden er toppaarden van hun verkocht, dan nog komen ze wel weer op topniveau met een ander paard..

En ik denk dat de topsport bij het paardrijden vol zit met 'familie van' of 'via via'.. Maar een enkeling kan door toevallig geweldig veel talent te bezitten en toevallig een toppaard te vinden naar de top stoten zonder al te veel 'externe middelen', toch? :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:37

Pops schreef:
In de springsport is dat ook geen garantie.. Zie maar naar het springpaard Titus, die was verkocht naar Edwina Alexander, volgens mij toch echt een topamazone? Nu staat hij toch ook terug bij Guy Williams omdat het paard niet goed marcheerde met Edwina, omdat hij te speciaal is? Zo zullen er nog wel voorbeelden zijn.

En Jos dan met Silvana? Met hem presteerde ze goed, maar met Kevin Staut presteerde ze top! En denk dat beide echt wel topchauffeurs zijn.. ;) :+

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:01

Dr combinatie ruiter paard is heel belangrijk. Waar ze het bij de een doen faalt het volledig bij een ander. Ook de GP springpaarden zijn vaak al over de 10 voor ze dit niveau lopen.

Feit is op beide fronten zowel springen als dressuur, ik doe het ze niet na.

Bedankt voor de uitleg lise!