Koos de Ronde wint Wereldbekerwedstrijd in Mechelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Koos de Ronde wint Wereldbekerwedstrijd in Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 01:31

www.knhs.nl

Koos de Ronde heeft voor de vierde keer in zijn carrière de Wereldbekerwedstrijd voor vierspannen in het Belgische Mechelen op zijn naam geschreven. IJsbrand Chardon was minder gelukkig. De viervoudig Wereldkampioen was op weg de eindoverwinning zeker te stellen toen zijn rijtuig kantelde. Gelukkig kwamen menner, bijrijders en paarden er ongedeerd vanaf. Chardon eindigde op de derde plaats, achter de Australiër Boyd Exell.

Het was een uitermate spannende strijd in de volgepakte Nekkerhal in Mechelen. De Belgische wild card rijder Glenn Geerts zette de topmenners enorm onder druk door een zeer snelle en foutloze rit neer te zetten. Zowel Boyd Exell als IJsbrand Chardon en Koos de Ronde doken echter met foutloze ritten onder zijn tijd en kwalificeerden zich voor de winning round. Exell verloor vervolgens kostbare seconden toen hij zich misreed in een hindernis waardoor De Ronde iets meer adem kreeg. Het gouden teamlid van het WK in Riesenbeck evenaarde zijn snelle tijd in de eerste omloop en bleef ondanks twee afgeworpen balletjes Exell voor. Laatste starter Chardon kwam hierdoor op een voorsprong van maar liefst 13 seconden en had de eindoverwinning dus voor het oprapen. Na de eerste poort in het mooie parcours van de Nederlandse parcoursbouwer Johan Jacobs ging het echter mis. Het rijtuig kwam op hoge snelheid op twee wielen en kantelde waardoor Chardon en zijn bijrijders werden gelanceerd. Gelukkig kon Johan Jacobs de paarden snel tot stilstand brengen en verliet Chardon even later met zijn complete aanspanning gekneusd maar verder ongedeerd de piste.
“Ik had een super gevoel,” vertelt Chardon achteraf. “Ik had de overwinning gewoon in mijn zak. Na de eerste poort raakte het rijtuig in onbalans en gingen we om. Ik ben heel blij dat ik over twee weken in Leipzig mee kan rijden met een wild card zodat ik deze ervaring niet mee hoef te nemen naar de finale. Ik wil dit zo snel mogelijk vergeten.”

Koos de Ronde won de Wereldbekerwedstrijd in Mechelen al eerder in 2008, 2009 en 2010. De Ronde had van de organisatie een wild card gekregen en maakte daar dankbaar gebruik van door een nieuw achterpaard uit te proberen: “De afgelopen wedstrijden verliepen voor mijn gevoel heel stroef. Ik wilde hier in Mechelen het gevoel hebben dat ik me makkelijke kon kwalificeren voor de winning round. En hier had ik ook inderdaad dat ‘yes’ gevoel; ik kon scherp foutloos en hard rijden. Het is echt jammer dat ik hier door de wild card geen punten krijg, want ik heb ze hard nodig.” De Ronde staat momenteel op de achtste plaats in het tussenklassement en zal tijdens de laatste allesbeslissende wedstrijd in Leipzig zeer hoog moeten eindigen om zich bij de beste zes te kunnen plaatsen voor de finale in Bordeaux. De Ronde baalde natuurlijk wel van het incident met Chardon: “Ik heb wat met Mechelen en rijd hier enorm graag, maar het is jammer dat je op zo’n manier wint.”

De volgende Wereldbekerwedstrijd vierspannen wordt gehouden in Leipzig, Duitsland, op 18 en 20 januari 2013. Koos de Ronde en IJsbrand Chardon komen er voor Nederland aan de start.
Na Leipzig is bekend, welke zes menners definitief naar de finale mogen in Bordeaux, Frankrijk, op 8 en 9 februari 2013. IJsbrand Chardon en Theo Timmerman zijn al zeker van een finaleplaats.

Uitslag CAI-W Mechelen (BEL) 30 december 2012:
1. Koos de Ronde (NED) 219,16
2. Boyd Exell (AUS) 234,17
3. IJsbrand Chardon (NED) –
4. Glenn Geerts (BEL) 109,23
5. Jozsef Dobrovitz (HUN) 111,73
6. Werner Ulrich (SUI) 121,09
7. Christoph Sandmann (GER) 122,64
8. Gert Schrijvers (BEL) 137,99

Stand na 7 van de 8 wedstrijden:
1 Boyd EXELL AUS 30
2 IJsbrand CHARDON NED 27
3 Tomas ERIKSSON SWE 19
Theo TIMMERMAN NED 19
5 Werner ULRICH SUI 18
6 Jozsef DOBROVITZ HUN 14
7 Georg VON STEIN GER 13
Koos DE RONDE NED 13
9 Fredrik PERSSON SWE 10
10 Christoph SANDMANN GER 8

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:27

Super!! ik ben fan.

joke20

Re: Koos de Ronde wint Wereldbekerwedstrijd in Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:32

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:30

Gelukkig goed afgelopen met team Chardon, mooi om te zien hoe snel de hulp van alle kanten toeschiet, zijn kinderen, zijn vrouw, grooms die langs de kant stonden, onbekenden en niet te vergeten Dobrovitz die naar zijn oude paarden toe rent.