Paarden terug naar paardenhouder Aadorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Paarden terug naar paardenhouder Aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:13

www.nieuwsgrazer.nl

Het Openbaar Ministerie (OM) in Almelo moet de in beslag genomen paarden van een paardenhouder uit Aadorp teruggeven. Dat heeft de rechtbank in Almelo besloten.
De 68-jarige man werd verdacht van ernstige verwaarlozing van 26 paarden, maar volgens de rechtbank ontbreekt het bewijs daarvoor. De rechtbank heeft de man wel veroordeeld tot een voorwaardelijke boete van 1500 euro wegens het onvoldoende verzorgen van de paarden.

Het is niet bekend of en hoe de paarden terug worden gegeven want het OM heeft begin dit jaar de paarden via marktplaats verkocht. De advocaat van de paardenhouder tekende nog protest aan tegen deze gang van zaken, maar de beslissing tot verkoop was al genomen. Nu de paarden officieel terug moeten heeft de advocaat aangekondigd dat hij om een schadevergoeding zal vragen. Enkele eigenaren hebben wel via de website hun paarden terug gekocht.

Zie ook: [VN] OM eist werkstraf tegen paardenhouder uit Aadorp

Caira

Re: Paarden terug naar paardenhouder Aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:29

ze hebben dus gewoon andermans paarden verkocht? Hoe bizar.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:31

Dit meen je niet! Er ontbreekt bewijs? Wat voor een bewijs willen ze hebben dan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:33

dit vind ik niet normaal

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:36

_-:( Kom op zeg, als je ziet dat iemand z'n paarden heeft verwaarloosd..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:40

De een vindt buiten in de modder verwaarlozen, de andere 24/7 in een stal.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:46

Ik ken familie Hofman wel. En ben er ook wel eens op stal geweest. Heb zelfs foto's van een aantal paarden in een verschrikkelijke natte weide met bijna alleen modder. Deze foto's zijn echter alweer van zo'n drie jaar geleden, toen ik zelf nog veel voor de Dierenbescherming deed. Dat was ook de reden waarom ik er op stal kwam.
Niemand wilde ooit iets tegen de manier van huisvesten doen (veel te kleine stallen, en in grotere stallen stonden teveel dieren bij elkaar) en de manier van verzorgen doen (plastic hooibalen in de weide, de paarden moeten zelf het plastic er maar aftrekken). Met strakke touwtjes om de nek en stuk voor stuk ontzettend vieze paarden, stonden deze bij familie Hofman.
Ik begrijp de politie wel - mits dat zo'n drie jaar terug was gebeurt! Nu is de situatie iets beter. Op de dode pony na dan.. En de huisvesting van de hengsten (die kunnen zich niet keren in de stal en staan hier de hele dag, behalve wanneer ze mogen dekken) is nog steeds belachelijk..

Al ik me niet vergis vermeerderd de familie met paarden om bloed af te kunnen tappen bij drachtige merries. Hier krijgen ze geld voor omdat dit bloed gebruikt wordt voor het ontwikkelen van een medicijn of iets dergelijks. Ik durf niet precies te zeggen waarvoor. Maar elke merrie wordt elk jaar gedekt.

Ik vind het terecht dat deze man mindert in het aantal dieren wat hij heeft. Dan kan hij de paarden die hij huisvest ook voorzien van grotere stallen en betere verzorging. Drie jaar geleden heb ik eens geteld en waren het 46 paarden!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:46

Caira schreef:
De een vindt buiten in de modder verwaarlozen, de andere 24/7 in een stal.
Klopt. En deze eigenaar huisvestte zijn paarden op beide manieren.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:51

Waar in zit het verschil tussen 'verwaarlozen' en 'onvoldoende verzorgen'?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:02

Ik weet uiteraard niet hoe en wat, maar als ze in beslag zijn genomen en nu na ruim een jaar weer terugmoeten.. krab ik echt achter mijn oor. A in beslag nemen doen ze niet zomaar.. B waarom moet het zo'n g*dsallejez*ssetijd duren voordat er een beslissing komt? Moeten wij dan de kosten betalen (als belasting betaler dan he) om de paarden ruim een jaar te onderhouden?? absurd! Wat mij betreft is de regel/wet... in beslaggenomen is weg, is niet meer van jou! Ook geen schade vergoeding want ze nemen niet zomaar iets in beslag. Dan maak je het toch wel heel bont! Veel mensen krijgen eerst een paar waarschuwingen, dus hoe je het wendt of keert, , er zal wel weer een klein maasje in de wet zijn... bah! Hopenlijk als ze idd overgaan tot betalen alleen de slachtprijs niets meer en niets minder!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:04

Buiten het feit dat er onduidelijkheid is over het wel of niet verwaarlozen van de paarden, vraag ik mij toch af hoe de paarden dan terug moeten.

Stel je hebt zo'n paard gekocht via het OM, jij bent er nu helemaal gelukkig mee. En dan hoor je dat de oude eigenaar het terug moet krijgen. Hoe zou zoiets gaan? Moet je daar dan aan meewerken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:17

Marga schreef:
http://www.nieuwsgrazer.nl

Het is niet bekend of en hoe de paarden terug worden gegeven want het OM heeft begin dit jaar de paarden via marktplaats verkocht. De advocaat van de paardenhouder tekende nog protest aan tegen deze gang van zaken, maar de beslissing tot verkoop was al genomen. Nu de paarden officieel terug moeten heeft de advocaat aangekondigd dat hij om een schadevergoeding zal vragen. Enkele eigenaren hebben wel via de website hun paarden terug gekocht.

Zie ook: [VN] OM eist werkstraf tegen paardenhouder uit Aadorp

even 1 zinnetje uit het artikel dikgedrukt, ,maar begrijp ik hier uit dat er ook paarden van derden bij de paardenhouder stonden die in beslag zijn genomen?

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:18

Nou *knip*.
De paarden zijn in beslag genomen en bij een handelaar gedumpt ergens bij utrecht.
Daar stonden ze nagenoeg tot de knieen in de blub/modder.
Deze kon het voer niet meer betalen.
Dus hij mocht ermee doen wat hij wilde.
Na horen zeggen zijn de helft geslacht.
De andere helft is verkocht via elders.
En als jij 3 jaar terug het erg vond en je werkte vd dierenbescherming
Waarom greep je dan niet in?????!
Daar wil ik dan wel een antwoord op.
Vind je bloedtapperij erg?
Moet je de pil niet slikken want dit medicijn word ervan gemaakt.
Wat miljoenen vrouwen per maand slikt.
Dus daardoor had hij vele ponys.
Laatst bijgewerkt door Angela op 31-12-12 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam uit post verwijderd

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:30

Kom op zeg, eerbied naar elkaar, en ik weet uit ervaring dat als je ook wat doet voor de dierenbescherming/ asiel/ of welke organisatie ook, heb je heus geen zeggenschap.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:34

Oeps even Apeldoorn bellen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:03

Caira schreef:
ze hebben dus gewoon andermans paarden verkocht? Hoe bizar.

helaas is dit niet een uniek geval..... dat doen ze dus gewoon, vóór de uitspraak van de rechter zijn de paarden al verkocht/geslacht.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:04

Om ze dan te slachten vind ik wel bizar.. Ben sowieso tegen paardenslachten maar dat zal wel door m'n leeftijd komen. :D

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:15

Als ik het goed begrijp loopt iedereen die zijn paard in een pensionstalling heeft dit risico.
Het blijkt immers weer eens lastig aan te tonen wie de eigenaar is?
Dat is toch een hiaat in de regelgeving?
Er zal wel weer iemand roepen:"als je kunt aantonen dat je voor het levensonderhoud betaalt enz. enz."
Persoonlijk denk ik dat het in de praktijk niet zo simpel ligt.
Wordt het geen tijd om bijv. het (toch al verplichte) paspoort te upgraden naar eigendomsbewijs?

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:20

Ik snap echt niet hoe je in beslag genomen paarden kunt verkopen terwijl het proces nog bezig is. En iedereen vind weer wat anders dierenmishandeling.

Vind dierenmishandeling en onvoldoende verzorging ook erg verschillend. Wanneer heeft een paard eigenlijk onvoldoende verzorging. Dat verschilt ook bij iedereen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:51

Nou weten ze al wat ze willen daar??
Overigens knappe mensen die die paarden gaan vinden, zijn vanuit de dierenbescherming al 6 x doorverkocht. (Ik heb er eentje van gehad)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:43

dat word dus een grote schadevergoeding voor die man.. omdat hij nu geen paarden tergu krijgt..

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:12

Christiene schreef:
dat word dus een grote schadevergoeding voor die man.. omdat hij nu geen paarden tergu krijgt..

Het gaat denk ik nog verder dan dat.
Een schadeloosstelling voor de onterechte inbeslagname, inkomstenderving en emotionele schade.
dat mogen wij als maatschappij weer gaan betalen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:13

laResidence schreef:
Als ik het goed begrijp loopt iedereen die zijn paard in een pensionstalling heeft dit risico.
Er zal wel weer iemand roepen:"als je kunt aantonen dat je voor het levensonderhoud betaalt enz. enz."
Wordt het geen tijd om bijv. het (toch al verplichte) paspoort te upgraden naar eigendomsbewijs?

Als jij niet kunt aan tonen dat je de kosten voor het/je paard betaalt kan je inderdaad bedrogen uitkomen in zo'n geval!
Dus het beste is om het via de bank over te laten maken zodat je je afschriften kunt laten zien, of je moet een kwitantie vragen als je je stalgeld weer kontant voldoet.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:25

zigranta schreef:
laResidence schreef:

Als jij niet kunt aan tonen dat je de kosten voor het/je paard betaalt kan je inderdaad bedrogen uitkomen in zo'n geval!
Dus het beste is om het via de bank over te laten maken zodat je je afschriften kunt laten zien, of je moet een kwitantie vragen als je je stalgeld weer kontant voldoet.

Denk je echt dat dat voldoende is?? Ik niet!! En dan nog, wie hier op BOKT krijgt een kwitantie of wil daar om vragen?
In de paardenwereld gaat heel veel op goed vertrouwen hoor.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 02:44